Beantwoord

Snelheid in de avond omlaag, vooral door de weeks.

  • 3 February 2019
  • 23 reacties
  • 1598 Bekeken

Reputatie 4
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 108 reacties
Zo beetje voorgeschiedenis ,

Af en toe had ik het dat mijn verbinding 's avonds weg was, opnieuw starten van de modem resulteerde in wel weer verbinding maar soms langzamer dan normaal, maar dat was niet een constant iets, maar een keer per maand of zo.

In de laatste weken merk ik wel dat mijn verbinding 's avonds slechter is geworden, vooral door de weeks, dus ik maar observeren, op 15 januari had ik 's avonds geen internet, voor een langere tijd, 2 uur of zo, daarna had ik weer verbinding, maar de snelheid was < 1Mbps, dus op naar Twitter, waar ik Cheyenne gesproken heb, geen storing bekend dus maar even DMen.

Paar printjes gestuurd, ja gek die laag snelheid, dus ff meer printjes maar die moeten wel duidelijk laten zien dat ik geen gebruik maak van een WiFi verbinding maar van een bekabelde verbinding, mijn woord was niet genoeg, dus dat ook nog gedaan.

Gelijk ook een mail voor een afspraak met Guidon gekregen, en daar ook nog kort samengevat wat het probleem is.

Komt de monteur en zeg gelijks iets van WiFi kanaal... 🤦‍♂️ Ik probeerde nog uit te leggen wat het probleem was maar werd onderbroken want mannetje van Guidon weet alles, want mijn wifi kanaal stonden beide op het zelfde en weet ik veel wat meer 🤷‍♂️ (to prove my point, wifi van de Huawei modem is uit, nooit gebruikt, heb een goede AP dank u wel).

Ik ging dus de discussie niet in, want heb weinig geduld voor dat soort mensen.

Mannetje van Guido heeft wifi aangezet, is naar huis gegaan, ik wifi uit gezet en nog een week gewacht om te kijken hoe vaak en hoe erg het probleem speelt.

TL;DR

  • Downlink 's avonds is lager dan verwacht en lager dan wat ik overdag heb, de uplink is soms ook lager maar niet zo dramatisch
  • Door de weeks lijkt het erger te zijn, en langer te duren, tussen 19 en 12 uur is het internet soms onbruikbaar.
  • Snelheden overdag is een stabiel 100/29Mbps, 's avonds heb ik alles gezien van 0.78/29 tot 10/19.
  • Ik merk het snel als het onder de 25Mbps komt, want dan gaat Netflix niet meer in UHD afspelen, soms komt de snelheid zo laag dat zelfs 1080 niet mogelijk is.
  • Nope, wifi hier is niet her probleem, heb een goede AP die zorgt voor een goede link tussen de 400 a 800Mbps lokaal, afhankelijk van het apparaat en locatie binnenshuis.
  • TV is ook niet draadloos verbonden, maar direct in de modem, de andere vrije modem uitgang gaat naar mijn switch / AP.
  • Modem link met DSLAM is stabiel, ook wanneer mijn downlink zo extreem laag is (zie prints)






icon

Beste antwoord door Brian 5 February 2019, 14:16

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 6
Duidelijk verhaal in mijn ogen en ik denk een typisch geval van effecten van overboeking. Waarschijnlijk is in jouw buurt het internet gebruik voor DSL klanten sterk gestegen en is er verder niet echt aan capaciteit bijgekomen. Dus tussen DSLAM en diverse internetkooppunten is een bottleneck, met name DownStream en als de meeste mensen internet gebruiken. Of KPN (als netbeheerder) of T-Mobile of beide hier in actie moet(en) komen weet ik niet. Het Guidion mannetje was nogal in script-modus zo te lezen, zo heeft T-Mobile in iedergeval iets gedaan, o.a. jouw weer even wat langer aan het lijntje houden, want de gesuggerreerde capaciteits bottleneck is denk ik niet binnen dezelfde tijdspanne als dat een monteur langs komt verholpen. Maar misschien staat er een upgrade gepland en wordt het spoedig beter. Of andere klanten op dezelfde infrastructuur (in jouw buurt) zeggen hun internet/TV abo op, dat zou ook kunnen helpen.
Reputatie 3
@Rena_chan : Ha, spannend: ´s avonds gewapend door je wijk lopen en iedereen neerknallen die je ziet internetten. Dat helpt! Je mag natuurlijk niet het heft in eigen hand nemen, maar dit werkt wel veel sneller dat wachten totdat de DSL bottleneck is opgelost door KPN of door T-Mobile ... Aan jou dus de keuze!
Reputatie 4
@tmoesel Ja, iets raar gebeurde tijdens plaatsen van de topic waardoor 1/2 weg was na dat ik op op posten klikte 😕

Dus eigelijk de vraag was wat zijn de volgende stappen om te zorgen dat dit verder onderzocht wordt.

Want opnieuw sturen van iemand (ook als het een persoon met kennis is) om mijn modem te checken overdag zou het probleem niet verhelpen natuurlijk.

En terwijl ik begrijp dat er protocollen zijn en ben super geholpen door Cheyenne, ik vind het jammer dat na dat ze mijn case aan de technische dienst heeft overgedragen alle inzet van zowel mij als Cheyenne "verloren" is, want wordt iemand gestuurd om mijn wifi te checken.

@OndersteSteen Ik verwacht natuurlijk niet dat dit binnen paar dagjes of zelfs weken opgelost wordt, maar als het probleem niet op het juiste manier gemeld wordt, wordt het ook nooit opgelost. Andere opties zouden overstappen naar KPN met bonding of kabel zijn... beide niet echt gewenst, zijn per definitie duurder en ben dan mijn T-Mobile Go korting ook kwijt.
Reputatie 7
Hi @Rena_chan Bedankt voor de uitgebreide toelichting! Ik begrijp dat je snelheid ook laag is getest via de bekabelde verbinding (ook al gebruik in de praktijk alleen de AP). Jammer om te horen dat onze monteur in 'script-modus' zat zoals @tmoesel het zo mooi zegt, daar schiet je natuurlijk niet zo veel mee op. Ik wil het "aan het lijntje" houden hier wel even weerleggen, een monteur kost ons namelijk alleen maar geld, acties uit gaan voeren zonder dat het wat oplost heeft niemand wat aan, ook wij niet. Dat gezegd hebbende is het de vraag wat we wél kunnen doen als het echt een capaciteitsprobleem is (ook een overstap naar KPN zal in dat geval niet zo veel zin hebben).

Zou je mij een privébericht willen sturen met je volledige adres, je geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Dan ga ik overleggen met Cheyenne wat we nog voor je kunnen betekenen!
Reputatie 4
Hoi Brian de gegevens zijn verstuurd.

Het is trouwens ook niet zo dat ik het idee heb dat ik aan de lijntje wordt gehouden, wat ik jammer vind is dat na overdragen van KS naar technische dienst/guidon alles wat daarvoor besproken/afgesproken was is niet meegenomen.

I know, dsl providers leveren allemaal vanuit het zelfde punt, enige punt is dat met pairbonding het mogelijk zou zijn om acceptabele snelheden te krijgen als snelheid niet al te laat is. Maar staat nog niet in mijn lijstje, denk nog dat dit gewoon verhopen kan worden.
Reputatie 7
Hi @Rena_chan Ik heb je privébericht ontvangen. We gaan zeker kijken wat er nog mogelijk is en ik houd je op de hoogte!
Reputatie 4
Even een update hier over, ik had een afspraak voor vorige week maar kwam niet uit wegens werk dus op tijd afgezegd en voor vandaag ingepland in de avond, helaas heeft de monteur een ongeluk gehad (alles verder goed met hem gelukkig) hij heeft netjes gebeld en we hebben naar morgen verplaatst.

Ik zal een update geven zodra hij er geweest is.
Reputatie 7
@Rena_chan

Oef dat klinkt niet best! Hopelijk gaat het goed met de monteur. Heb je ook je afspraak nog kunnen herplannen? Laat maar weten zodra je een update hebt.
Reputatie 4
Oke beetje lang geleden maar helaas zijn niet alle mijn DSL problemen voorbij.

Dr monteur heeft paar dagen na de mislukte afspraak alsnog de modem vervangen, heeft die ook bij gezegd dat als ik nog verder probleem ervaart dan moet de lijn buiten gekeken worden.

Op momenten waar je drukte verwacht blijft de snelheid variëren, niet elke dag en niet altijd al te laag maar is zeker niet stabiel.

Om het nog leuker te maken, sinds een week of 3 komt vaak voor dat de modem geen DSL verbinding heeft.

Vaak is het tijdens de laat of vroeg uren, maar soms ook overdag ineens valt het internet uit, en dan normaal gesproken kom de verbinding terug en dan valt die weer weg en zo een paar keer tot dat die helemaal terug komt.

Just in case heb ik een andere telefoon kabel geprobeerd (hoewel ik niet verwacht dat dit het probleem is), helaas zonder resultaat.

Ook om conflicten uit de netwerk te halen, heb ik tijdelijk mijn WiFi Access Point weggehaald.

Tl;Dr,

- Snelheid blijft een issue op drukke momenten.
- Verbinding valt regelmatig weg.
Reputatie 4
Update to the update:

Omdat rond een uur of 10 de internet net eruit lag heb ik dus gebeld en zodra de modem weer van zelf online ging, heeft KS geconstateerd dat de lijn parameters niet goed zijn. Ticket naar 2de lijns is aangemaakt.

Ik zat te kijken naar de mogelijkheden om 4G voor thuis als tijdelijke oplossing, maar zover ik kon zien geen abonnement van korte duur waar je de 4G modem in bruikleen krijgt.
Reputatie 3
Minimaal voor 1 jaar dus inderdaad. Zou mooi zijn als T-Mobile ook per maand opzegbare abonnementen -tegen een iets duurdere prijs- zou hebben (net als zuster Tele2 vaak heeft bij haar abonnementen).
Reputatie 7
Hey @Rena_chan fijn om te horen dat onze technische dienst op de hoogte is gesteld. Ik hoop dat ze deze langdurige problemen snel kunnen oplossen voor je. We hebben inderdaad 4G voor Thuis abonnementen. Één maand testen, behoort zeker tot de mogelijkheden. 😉
Ik heb je gegevens niet voor me, dus het kan zijn dat je al een terugkoppeling hebt ontvangen. Zo niet, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op zodra deze volgt.
Reputatie 4
Hoi @Piotr nog geen terugkoppeling gehad.

Iinternet is nu weer down. Was paar dagen stabiel.

Zal ik de gegevens van de thuis abonnement naar je toe sturen?
Reputatie 4
Heb een mailtje ontvangen dat externe partij contact met mij opneemt:-)
Reputatie 7
Hey @Rena_chan,

Mooi dat er schot in de zaak komt! Keep us updated! ☺️
Reputatie 3
“Schot in de zaak” Uh???
Dit topic is 3 maanden geleden gestart!
Met een samenvatting van de voorgeschiedenis ...

Met “schot in de zaak” bedoelen gewone mensen meestal geen losse flodders hoor! T-Mobile toch ook niet, mag ik veronderstellen?
Reputatie 4
@OndersteSteen deels van de vertraging ligt ook aan mijn kant, de afspraken met monteur heb ik niet gelijk naar de volgende beschikbare dag ingepland maar gewoon voor wanneer het mij het beste uit kwam, dan alsnog een keer (op tijd) moeten verplaatsen door wijziging in mijn rooster. Dan ben je al paar weekjes verder.

Daarnaast heb ik sinds de laatste bezoek De Tijd gegeven om meer data te verzamelen om een patroon te vinden kwam dagen en tijdstip. Heb pas aan de bel getrokken wanneer ik zag dat de verbinding soms zo onstabiel is dat het meerdere keren per dag helemaal uitvalt.

Voor de rest wacht ik rustig af, ook de bezoek van de KPN monteur zal ik plannen voor wanneer het mij goed uit komt.

Heb liever dat tijd wordt ingestoken om het probleem te vinden en op te lossen dan dat er snel en gehaast half werk wordt geleverd.
Reputatie 3
Zou mooi zijn als er tijd in gestoken werd om een oorzaak / oplossing te vinden ... Maar dat is volgens mij bij jou niet aan de hand hoor!

Iedereen schuift jou als hete aardappel door naar een ander, die vervolgens weer van voren af aan opnieuw begint. Meestal zonder te weten wat de vorige helpers hebben gedaan.

Dat kan maanden zo door gaan, zonder dat een oplossing dichterbij komt.
En alles wat jij te horen krijgt is: “IK kan er ook niets aan doen, helaas.”

Maar dream on ... suc6!
Reputatie 7
Als je de onderste steen boven wil hebben dan moet je alles uitsluiten. de procedure is dat er bij de klant word begonnen. dan het modem en de aansluiting. als alles binnenhuis is uitgesloten word er buiten gekeken voor de verbinding tussen dslam en het modem. hierna de verbinding tussen de netbeheerder en de provider. en als laatste de verbinding tussen de provider en het internet.
Reputatie 3
Gewoon iemand die probeert een oplossing te vinden is meer dan voldoende ...
Ondersteuning betekent niet de onderste steen boven halen, maar betekent het probleem van de klant serieus nemen.
Reputatie 4
Update time.

Bblijkbaar werd de drops inderdaad veroorzaakt door de modem die de monteur heeft vervangen.

Had een afspraak staan voor (weer) een modem vervanging na dat KPN (volgens KS) blijkbaar niks naars aan de lijn konden zien.

Op de dag is monteur niet op komen dagen. 😴 gebeld met Gideon en zij zeggen dat monteur hier geweest is en aangebeld heeft. En fin, ging hier niet aan discussie. Met KS van T-mobile gevraagd als ik de modem zelf mocht vervangen, gelukkig was antwoord ja.

Door de vertraging heb ik de modem pas van de weekend gekregen.

Gelijk ook de ISRA stekker doos vervangen voor de aansluiting box die met de modem kwam. (Ja ik weet het, aan de ISRA mag alleen KPN aan zitten, maar ik heb alle vertrouwen aan mijn kennis om 4 draadjes aan te sluiten, so save it).

Sinds zaterdag ook geen drops. Maar snelheid bleek vandaag niet echt optimaal te zijn... maar moet verder testen.

Deel hier nog wat stats over mijn verbinding. SNR lijkt iets te laat of is dat normaal voor VDSL?


=============================================================================
xDSLFwVersion: FwVer:5.12.7.0_A_A60901 HwVer:T14.F7_0.0
Line State: Up
Modulation: ITU G.993.5(G.Vectoring),G.998.
Annex Mode: ANNEX_A
=============================================================================

TPSTC type: 64/65B PTM TC

near-end interleaved channel bit rate: 111214 kbps
near-end fast channel bit rate: 0 kbps
far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
far-end fast channel bit rate: 31116 kbps

near-end FEC error fast: 0
near-end FEC error interleaved: 31369
near-end CRC error fast: 0
near-end CRC error interleaved: 0
near-end HEC error fast: 0
near-end HEC error interleaved: 0
far-end FEC error fast: 0
far-end FEC error interleaved: 0
far-end CRC error fast: 0
far-end CRC error interleaved: 0
far-end HEC error fast: 0
far-end HEC error interleaved: 0
DSL uptime :10 min, 53 secs
DSL activetime :0 min, 46 secs

Downstream:
relative capacity occupation: 100%
noise margin downstream: 5.4 dB
output power upstream: 4.9 dbm
attenuation downstream: 9.9 dB

Upstream:
relative capacity occupation: 100%
noise margin upstream: 5.0 dB
output power downstream: 12.7 dbm
attenuation upstream: 0.7 dB

Bit table:
carrier load: number of bits per tone
tone 0- 31: 00 00 00 09 ac de ee ee ee ee ee ee ee ee ee ee
tone 32- 63: ee ee ee ee ee ee ee ee ee ee ee ee dc bb 90 00
tone 64- 95: 0d dd de dd de dd de ed dd dd dd dd dd dc dd dd
tone 96-127: dd dc cd dd dd cc dd dd cd dd dd dc cc cc cc cc
tone 128-159: cc cc cc bb bb bb cb bb bb bb bb bb bb bb ba bb
tone 160-191: bb bb bb ab aa aa aa aa 9a aa aa aa aa aa 9a a9
tone 192-223: a9 aa aa 9a 89 8a 89 89 89 99 99 89 98 98 98 88
tone 224-255: 98 88 98 98 98 89 87 87 77 77 78 77 67 87 77 77
Reputatie 4

4 maanden verder, en helaas, zijn we terug op het punt dat het internet meerdere keer per week niet werkt, op random tijden. Soms helpt het resetten van de modem, maar niet altijd, vandaag heb ik de modem 3 keer moeten resetten voor dat het weer werkte. 

 

Is er een mogelijkheid om hier een monitoring van het netwerk te starten en misschien toch weer KPN inschakelen als iets aan de hand is. 

 

Reputatie 7

Hi @Rena_chan, excuses voor de late reactie, zo te zien heeft een factory reset door mijn collega het probleem verholpen, klopt dat inderdaad? Mocht je nog problemen ervaren laat het dan zeker weten!

Reageer