Beantwoord

Snelheid Internetverbinding 750Mbps maximaal 320Mbps

  • 20 March 2019
  • 16 reacties
  • 1015 Bekeken

Ik heb sinds kort T-mobile thuis 750Mbps, maar de snelheid komt niet boven de 320Mbps terwijl de upload heel soms boven de 400Mbps komt. Ik heb het getest (wired) op verschillende tijdstippen

Ik heb de modem vervangen voor een eigen firewall, maar ook met de firewall heb ik dezelfde snelheden.

Kan het aan de installatie van de glasvezel liggen? De vorige bewoners hadden ook t-mobile (of eigenlijk vodafone, maar is t-mobile geworden)

Of ligt het aan de convertor die is meegeleverd?
Ik snap dat ik nu geen officiële support meer kan krijgen, maar ik kan tijdelijk alles terug plaatsen natuurlijk zodat ik wat kan testen?
icon

Beste antwoord door tinusnmgn 21 March 2019, 20:50

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 4
Maar die app gebruikt geen browser en dat kan echt in de snelheid schelen.
Mijn laptop, bedraad, haalt de snelheid niet. Met gigabit netwerk.
PC, i7 en bedraad, haalt het wel.
Snelste apparaat in huis is een AppleTV 4K en die haalt 850/850.
Dat is toch leuk met een 750/750 lijntje.

Ik had niet gedacht dat t aan mn eigen laptop lagGebruik je misschien een USB netwerkadaptor?
Of heb je complexe antivirus software o.i.d. actief?
Of heb je misschien ethernet instellingen aangepast, MTU o.i.d.?

Bij 1 laptop i5 7th gen heb ik een USB3 LAN adapter ja, maar daar had ik wel van verwacht dat die de snelheid niet zou halen ook al is de theoretische doorvoersnelheid van usb3 meer dan genoeg is.
deze laptop heeft idd ook een vrij complexe antivirus software.

mn andere laptop heeft gewoon een onboard gb adapter, I7 5th gen (die is al wat ouder) maar die haalt t ook niet.

ik ga eens kijken of ik m’n oudere laptop wat kan tweaken.
binnenkort komt er nog een esxi server en wordt het bijna een datacenter. 🤓

nogmaals dank voor het meedenken allemaal.
Reputatie 7
Badge +3
Weet je zeker dat je pc netwerk hardware ook 750 Mbit haalt? Probeer de Microsoft Ookla app eens. Indien mogelijk probeer ook verschillende pc's met Gigabit lan. Zorg voor zo min mogelijk actieve software / services.
Weet je zeker dat je pc netwerk hardware ook 750 Mbit haalt? Probeer de Microsoft Ookla app eens. Indien mogelijk probeer ook verschillende pc's met Gigabit lan. Zorg voor zo min mogelijk actieve software / services.
Ja ik weet zeker dat ik dat niet haal. Ik heb met verschillende laptops gestest. De testen heb ik gedaan met de officiële Ookla app, de t-mobile speedtest, maar niet de .Microsoft app. Zo te zien is dat gewoon de Ookla app in de Microsoft store.
Reputatie 6
Ik heb sinds kort T-mobile thuis 750Mbps, maar de snelheid komt niet boven de 320Mbps terwijl de upload heel soms boven de 400Mbps komt. Ik heb het getest (wired) op verschillende tijdstippen

Ik heb de modem vervangen voor een eigen firewall, maar ook met de firewall heb ik dezelfde snelheden.

Kan het aan de installatie van de glasvezel liggen? De vorige bewoners hadden ook t-mobile (of eigenlijk vodafone, maar is t-mobile geworden)

Of ligt het aan de convertor die is meegeleverd?

Hoe ziet het geheel er dan uit?
Kun je ook merken dat de latency anders is?
Gaan er datapaketten verloren ?
Recent waren er berichten m.b.t. wel/niet NAT acceleratie aan. Het is niet duidelijk wat de instelling hiervan is in de Huawei router (hetzelfde voor alle klanten?) en je pfSense.

Ik heb sinds kort T-mobile thuis 750Mbps, maar de snelheid komt niet boven de 320Mbps terwijl de upload heel soms boven de 400Mbps komt. Ik heb het getest (wired) op verschillende tijdstippen

Ik heb de modem vervangen voor een eigen firewall, maar ook met de firewall heb ik dezelfde snelheden.

Kan het aan de installatie van de glasvezel liggen? De vorige bewoners hadden ook t-mobile (of eigenlijk vodafone, maar is t-mobile geworden)

Of ligt het aan de convertor die is meegeleverd?
Hoe ziet het geheel er dan uit?
Kun je ook merken dat de latency anders is?
Gaan er datapaketten verloren ?
Recent waren er berichten m.b.t. wel/niet NAT acceleratie aan. Het is niet duidelijk wat de instelling hiervan is in de Huawei router (hetzelfde voor alle klanten?) en je pfSense.

Laat ik beginnen met de opmerking dat het met de Huawei modem dezelfde snelheden haal als met de andere routers / firewalls die ik geprobeerd heb.
Het vreemde vind ik dat mijn upload in bijna alle gevallen sneller is dan de download.

De latency is heel goed. het schommelt per test tussen de 1ms en 20ms (heel soms wat meer).
Ik heb geen packet loss.
Mijn keuze is gevallen op PFSense, omdat mijn oude 2ehands Palo Alto firewall sowieso geen high throughput heeft, maar ik ben er nog niet zo bekend mee al had ik het zo voor elkaar om alles werkend te krijgen. Naar mijn weten zit er geen NAT acceleratie in de PFsense, maar ik leer graag dus als iemand wel weet hoe dit zit hoor ik het graag.

Ik heb even geen tekening bij de hand dus probeer het via tekst uit te leggen.

Pfsense direct met de WAN poort op de glasconverter
WAN poort:
  • Tag VLAN 640 voor IPTV
  • Tag VLAN 300 voor Internet
LAN poort: kabel naar woonkamer naar managed cisco switch
  • TAG VLAN 640 Bridged naar WAN
  • TAG VLAN 301 voor mijn lokale LAN
  • TAG VLAN 302 voor Guest LAN
Cisco switch in woonkamer: IGMP snooping globally enabled, maar niet op VLAN 640
Uplink poort: Trunk naar LAN port PFSense (T301, T302, T640)
Port 1: Trunk naar Cisco Wifi controller (T301, T302)
Port 2: Access port untagged 640 voor IPTV box
Port 3: Trunk port voor Cisco AP (T301, T302)
Port 4: Trunk naar managed cisco switch boven
Port 5: Untagged port voor VLAN 301
Port 6: Untagged port voor VLAN 301
Port 7: Leeg
Port 8: Leeg

De switch boven is weer hetzelfde als de switch in woonkamer

Bedankt voor het meedenken!
Maar die app gebruikt geen browser en dat kan echt in de snelheid schelen.
Mijn laptop, bedraad, haalt de snelheid niet. Met gigabit netwerk.
PC, i7 en bedraad, haalt het wel.
Snelste apparaat in huis is een AppleTV 4K en die haalt 850/850.
Dat is toch leuk met een 750/750 lijntje.

Ik zal het vanavond eens proberen, maar denk niet dat het helpt
Thanks!

en uh dat wil ik ook wel 850 up en down met een 750 Mbps lijn 😀
Reputatie 6
Laat ik beginnen met de opmerking dat het met de Huawei modem dezelfde snelheden haal als met de andere routers / firewalls die ik geprobeerd heb.
Het vreemde vind ik dat mijn upload in bijna alle gevallen sneller is dan de download.

De latency is heel goed. het schommelt per test tussen de 1ms en 20ms (heel soms wat meer).
Ik heb geen packet loss.

Voor ODF glasvezel (dus direct T-Mobile Thuis, niet via KPN WBA) is 20ms latency hoog mijn inziens. Ook grote variatie is opmerkelijk/slecht. Zou gewoon constant 5ms ofzo moeten zijn. Ik heb een 4G voor Thuis verbinding met maar matig tot redelijke signaalkwaliteit en die heeft zo'n 22ms +/- 2ms latency (speedtest.net).

Mijn keuze is gevallen op PFSense, omdat mijn oude 2ehands Palo Alto firewall sowieso geen high throughput heeft, maar ik ben er nog niet zo bekend mee al had ik het zo voor elkaar om alles werkend te krijgen. Naar mijn weten zit er geen NAT acceleratie in de PFsense, maar ik leer graag dus als iemand wel weet hoe dit zit hoor ik het graag.

De hardware waarop pfSense draait is dan van belang, alleen als het een 'kastje van netgate' is kan een NAT acceleratie instelling relevant zijn.

Ik denk dat er waarschijnlijk ergens een zwakke schakel in de keten zit, misschien zoals je zegt is het de optische verbinding en/of convertor bij je thuis. Of ergens buitenshuis een beschadiging of knik of slechte patch o.i.d. Die mediaconvertor kan voor zover ik weet niks rapporteren over eventuele frame-CRC errors. Probeer e.v.t. iets anders dan speedtest, gewoon een download van een bestand van een snelle server.


Voor ODF glasvezel (dus direct T-Mobile Thuis, niet via KPN WBA) is 20ms latency hoog mijn inziens. Ook grote variatie is opmerkelijk/slecht. Zou gewoon constant 5ms ofzo moeten zijn. Ik heb een 4G voor Thuis verbinding met maar matig tot redelijke signaalkwaliteit en die heeft zo'n 22ms +/- 2ms latency (speedtest.net).


Die 20ms is maar heel af en toe. Het zou kunnen dat ik me verwar met andere testen die ik gedaan heb, bijv wireless. Het is meer tussen de 1ms en 5ms wired


De hardware waarop pfSense draait is dan van belang, alleen als het een 'kastje van netgate' is kan een NAT acceleratie instelling relevant zijn.


De hardware moet het zeker aankunnen. Het is een Sophos XG 115 (waavan ik de sophos XG software van verwijderd heb, omdat ie geen VLAN bridge kon maken voor IPTV (alleen layer 2 bridging)
De specs icm met sophos XG software zijn als volgt:

Firewall throughput: 4000Mbps
VPN Throughput: 490Mbps
NGFW throughput: 1000Mbps
AV-Proxy: 700Mbps

VPN gebruik ik wel, maar dat is voor buitenaf en dan maakt het me niet uit of ik minder snelheid heb.

Probeer e.v.t. iets anders dan speedtest, gewoon een download van een bestand van een snelle server.


Zal ik vanavond eens doen.
Ik zag nog wel een opmerking van Guidon (de t-mobile installateur) in de werkbon.

DS instellingen veranderd 1/6 omhoog de rest omlaag.

Ik was op dat moment niet thuis helaas anders had ik m niet eens laten gaan.
Reputatie 4
Wilde even twee speedtestjes plaatsen maar plaatjes komen er niet prettig op.
Met de app haalt mijn i3 PC 843/785
Via de Firefox browser 304/285
Bij die laatste denk je meteen dat er iets fout is en dat klopt, de browser 😎

Ik gebruik een Unifi router Pro4
Wilde even twee speedtestjes plaatsen maar plaatjes komen er niet prettig op.
Met de app haalt mijn i3 PC 843/785
Via de Firefox browser 304/285
Bij die laatste denk je meteen dat er iets fout is en dat klopt, de browser 😎




Ik gebruik een Unifi router Pro4

Hey koopmaro!

Ik heb van m'n werk een nieuwe laptop meegenomen met een on board lan adapter en zpeedtest nog een keer gedaan. Deze haalt idd gewoon 760mb down en 680 up.
Ik dacht dat ik zelf een goede laptop had. Zal de netwerk driver's eens opnieuw installeren. Misschien dat er nog wat te tweaken valt mbt de doorvoersnelheid.

Hartelijk dank voor het te simpele antwoord!!!
Ik had niet gedacht dat t aan mn eigen laptop lag
Reputatie 6
Ik had niet gedacht dat t aan mn eigen laptop lag
Gebruik je misschien een USB netwerkadaptor?
Of heb je complexe antivirus software o.i.d. actief?
Of heb je misschien ethernet instellingen aangepast, MTU o.i.d.?
Reputatie 6
Bij 1 laptop i5 7th gen heb ik een USB3 LAN adapter ja, maar daar had ik wel van verwacht dat die de snelheid niet zou halen ook al is de theoretische doorvoersnelheid van usb3 meer dan genoeg is.
deze laptop heeft idd ook een vrij complexe antivirus software.

mn andere laptop heeft gewoon een onboard gb adapter, I7 5th gen (die is al wat ouder) maar die haalt t ook niet.

Op papier is USB3 wel snel genoeg, het heeft een nieuw en extra bi-directioneel datapad, maar het zou me niks verbazen dat er overal in de hardware en software implementaties zitten met principes van USB2, wat maar 1-richtingsverkeer is. Vooral voor netwerkadapters wordt nogal eens gewaarschuwd, ik heb hier ook zo'n adapter liggen, die heb ik al zo'n 2 jaar, maar pas onlangs kreeg ik er vertrouwen in omdat die nu out-of-the-box werkt met moderne linux distributies. Daarvoor nogal wat crashes enz.

Misschien kun je de systemen eens laten werken met een recente linux variant (live CD)., b.v. Fedora Rawhide, Opensuse Tumbleweed of Debian Buster. Chromium is vrij goed in dat weergeven van die speedtest meter, anders speedtest-cli gebruiken.
Heb mijn labtop even bedraad aangesloten met een cat7 kabel alles is groen heb dus ook 750

nu met een cat5e kabel enbeide keren rechtstreeks op het glasvezel modem

Reageer