Beantwoord

Snelheid Tmobile thuis

  • 29 April 2018
  • 28 reacties
  • 2221 Bekeken

Beste lezer,

Onlangs ben ik overgestapt op tmobile thuis.
Over het algemeen ben ik tevreden, op de snelheid heb ik een aanmerking:

- De snelheid is niet als geadverteerd. Als ik mijn postcode invul, staat er dat er op mijn locatie 100/10Mbps zou kunnen worden gehaald met VDSL (zie onder screenshot). Vervolgens schrijf ik me in op 50Mbps, wat dus ruim mogelijk zou moeten zijn. Ik haal echter niet meer dan 30-35 Mbps (zie onder plaatje, gemeten met laptop bekabeld direct op router, ethernet op 1 Gbps). Gaat dit nog verbeteren de komende periode?
icon

Beste antwoord door Sterre 4 June 2018, 12:01

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Hi GGoeij, het verschil in maandbedrag tussen 50 Mbps en 20 Mbps is maar klein vandaar dat het geen wereldschokkend bedrag is! 😉 Wat de verkeerde informatie betreft ben ik het met je eens. Ondanks dat we de informatie aangeleverd krijgen vanuit de netbeheerders hebben we hierin zeker onze verantwoordelijkheid. Ik heb je melding zojuist doorgezet naar de collega's die onze website beheren met de vraag of we dit aan kunnen passen. Óf dit mogelijk is en hoe snel/makkelijk dit gaat durf ik niet te zeggen maar als we iets aan kunnen passen dan gaan we dat zeker doen!

Edit: Ik zie net dat Sterre het ook al door heeft gegeven, we gaan dit samen oppakken!
Eens, pak de oorzaak bij de bron aan. Ik heb echter een klant relatie met tmobile, niet met kpn. Dat tmobile er niets aan kan doen omdat de aangeleverde gegevens verkeerd zijn is ook wat kort door de bocht. een auto bestaat uit onderdelen van verschillende toeleveranciers, en ik heb nog nooit gehoord dat een fabrikant er bij een fout niets aan kan doen omdat de toeleverancier de verkeerde onderdelen leverde.
Reputatie 7
dat is technisch allemaal wel mogelijk alleen wel kort door de bocht. wat voor jou geld hoeft niet voor de buren te gelden.
Beter zou zijn dat KPN zijn gegevens in orde heeft en zo door geeft aan zijn klanten.
De aangeleverde data heeft tmobile niet in de hand inderdaad, maar hun eigen website natuurlijk wel. Als ik een postcode huisnummer invul, kunnen zij er een filter voorzetten met bekende postcodes die niet juist zijn, voor ze de snelheid opzoeken bij de netbeheerder kpn. Als dan mijn buren de postcode invul zouden zij een bericht “ geen gegevens bekend” of 35 mbit (aangezien ik dat had doorgegeven het het waarschijnlijk dat dit gehaald wordt) Technisch zeer simpel in te regelen.

een alternatief is een grote zichtbare disclaimer op de site dat de werkelijke snelheid 30% kan zijn van de beloofde snelheid. Dat is helemaal simpel in te regelen.
Reputatie 7

Het eerste wat ik jullie zou aanraden is wat te doen aan de valse belofte die nog steeds is te vinden op jullie website, waar nog steeds een snelheid van 100mbps staat aangegeven. Ook nu nog, terwijl jij aangeeft te weten dat het niet zo is. Hier zijn klanten niet blij mee!


Hallo GGoeij,

Deze data heeft T-Mobile helaas niet zelf in de hand. dit word zo aangeleverd door de netbeheerder.
Pas wanneer de buitenring word opgeleverd (SDF) kan de snelheid omhoog gezet worden.
ok dank voor het aanpassen van de screenshot.
Waar is trouwens deze screenshot gebleven van de eerdere post?


Ik heb het huisnummer weggepoetst uit privacy overwegingen. - Sander
Sterre, dank voor het gebaar, zag dat er 3 euro is overgemaakt. Niet echt een schokkend bedrag, maar goed.

Verder hoef je niets aan te passen, 35 mbit is nog altijd sneller dan de 20 mbit die je nu belooft namens tmobile,, en het is nog maar de vraag of je die 20 mbit die tmobile nu beloofd waar gaat maken, tenslotte is de beloofde 100 mbit ook niet waargemaakt....en als daar dan ook maar 30% van wordt gehaald heb ik maar 7 mbit down over....dus vooral niets doen, ik zit het jaarcontract wel uit en zie dan verder.
Reputatie 7
Hoi Ggoeij,

Dat ben ik helemaal met je eens. We scheppen nu een verwachting bij jou die we niet kunnen waarmaken, dat is niet eerlijk. Ik heb het doorgegeven in de organisatie, zodat de postcodecheck de juiste informatie gaat vertonen. Ik wacht nog op terugkoppeling hierover.

Jij hebt natuurlijk op basis van de 100 mbps via de postcodecheck jouw keuze gemaakt. Dat kunnen we niet leveren, waarvoor sorry. Je hebt nu 50 mbps in je pakket. Ik kan dat verlagen naar 20 mbps, zodat je in ieder geval niet te veel betaalt tijdens jouw contract. Dat zou dan uitkomen op een totale prijs van €27,- per maand. Als je dit wilt, voer ik dat graag voor je door. Laat je mij je besluit weten?

Ook heb ik een vergoeding aan je gegeven. Dit bestaat uit geld voor maanden dat jij 50 mbps afnam, maar slecht 35 mbps haalde. Ik heb het verschil tussen de prijs voor 20 mbps en 50 mbps vergoed voor je. Ik hoop je hiermee een beetje tegemoet te komen.
Voor de volledigheid nog een screenshot van de beloofde snelheid op mijn adres
Beste Sterre,

Het eerste wat ik jullie zou aanraden is wat te doen aan de valse belofte die nog steeds is te vinden op jullie website, waar nog steeds een snelheid van 100mbps staat aangegeven. Ook nu nog, terwijl jij aangeeft te weten dat het niet zo is. Hier zijn klanten niet blij mee! Verder zou ik graag willen weten wat deze aanpassing in het pakket die je voorstelt inhoud. Is dit gewoon een standaard aanbieding die iedereen kan bestellen, of kom je hiemee tegemoet aan mijn situatie, waarbij ik na opzeggen van mijn ziggo abbo achterkom dat jullie geen 100 maar 30 mbps bieden?
Reputatie 7
Hoi Ggoeij,

Ik heb heb direct voor je gekeken wat er is gebeurd. De netbeheerder heeft jouw verbinding nagekeken en meldt dat de lijn inmiddels weer stabiel is. Ook geeft de beheerder aan dat de snelheid die jij ziet in de postcodecheck geldt voor de geplande buitenring die nog opgeleverd moet worden, dus niet voor jouw aansluiting. Sorry voor deze verwarring!

Als ik het verhaal van de netbeheerder lees, is het op korte (en misschien zelfs langere) termijn niet mogelijk om jou meer dan de 35 Mbps te kunnen bieden. Is het een idee dat ik de snelheid in jouw pakket aanpas, zodat je in ieder geval niet te veel betaalt? Ik hoor graag van je!
Hoi,

Nog niets veranderd, snel heid nog steeds 30% van beloofde snelheid

Er is niemand langsgeweest, ik heb geen belletje gehad (teminste, niet dat ik weet, iniedergaval geen voicemail)
Wel een 2x mail gehad die ik niet kon relateren aan dit probleem, eerste keer dat er
Eerste met
Ticket#2018051811012187] Je verzoek is in behandeling
“Je vraag/verzoek waarover we contact hebben gehad is bij ons in behandeling. Binnen maximaal drie tot vijf werkdagen ontvang je een update.”

Tweede met
Ticket#2018051811012187] Goed nieuws!
“Goed nieuws: je vraag of verzoek waar we over gesproken hebben, is opgelost!”

Dat er iets zou zijn opgelost, wat wordt niet duideljk. Snelheidsprobleem is er nog steeds
Is dit ticket gerelateerd aan dit genoemd probleem?
Erg onduidelijk allemaal. Is het forum misschien niet de juiste plek om dit te melden?
Reputatie 7
Hi GGoei, bedankt voor alle informatie! Ik heb onze technische dienst ingeschakeld om je verbinding te gaan controleren. Bij mijn vorige bericht zag de verbinding er naast de snelheid wel goed uit, inmiddels lijkt deze ook wat onstabiel geworden. Ik verwacht dat we eerst een monteur langs gaan sturen om je aansluiting te controleren en de modem om te wisselen. Als de problemen daarna aanhouden dan schakelen we de netbeheerder in om de binnenkomende lijn na te lopen!
Beste Brian, nog geen verbetering. Jij zou aan de slag kunnen gaan? Of moet ik een melding apart van dit forum doen?
Mijn dsl modem geeft ook een aanzienlijk lagere snelheid aan dan de beloofde 100mbps

DSL synchronisatiestatus:
Up
Verbindingsstatus:
Showtime
Upstream lijnsnelheid (kbit/sec):
7498
Downstream lijnsnelheid (kbit/sec):
38053
Maximale upstream snelheid (kbit/sec):
13263
Maximale downstream snelheid (kbit/sec):
39046
Veiligheidscoëfficiënt upstream ruis (dB):
12.2
Veiligheidscoëfficiënt downstream ruis (dB):
6.1
Upstream interleave depth:
0
Downstream interleave depth:
0
Lijnnorm:
VDSL
Upstream lijndemping (dB):
37
Downstream lijndemping (dB):
18.5
Upstream uitvoervermogen (dBm):
8.4
Downstream uitvoervermogen (dBm):
14.4
Downstream interleave depth:
Geen
DSL up tijd:
8 dagen 22 uren 28 minuten 23 seconden
Wat je kan doen is in het modem zelf, dus via de pagina 192.168.1.1 kijken op welke snelheid het modem verbonden is met het netwerk.( Dat noemen ze de intrainsnelheid, of het woord nou bestaat of niet )

Bij een HG659:
Als je bent ingelogt op het modem, ga je naar onderhoud en dan naar Systeem information gaat, dan kan je onder andere de 'intrain' snelheid zien.

Die snelheid die daar staat zal je per utp kabel moeten halen, wifi is van teveel andere factoren afhankelijk.

Als de 'intrain' snelheid op het modem veel lager is dan de verwachte snelheid, dan zit er iets niet goed tussen het modem en het israpunt ( slechte kabel? te lange afstand? modem stuk? corrosie etc.... )
Inmiddels weer een paar dagen verder, en wat kunnen testen.
Kort samengevat: helaas geen voortgang. Ik kom niet verder dan 35Mbps down/7 Mbps up

Wat heb ik gedaan:
- Getest met ander ethernetkabel direct op poort 1
- Getest met ander ethernetkabel direct op poort 2
- Getest met een andere telefoonkabel tussen ISRA en modem
- Getest na factory reset

Het enige wat ik kan zeggen is dat het resultaat wel consequent is, 35/7…

Ik zie verder niets meer wat ik zou kunnen testen, ik kom niet hoger dan 35 terwijl ik 101 zou moeten hebben…
Reputatie 7
Hi GGoeij, heeft de reset effect gehad? Als je nog problemen ervaart laat het dan zeker weten, dan ga ik voor je aan de slag!
Andere poort heb ik wel getest, fabrieksreset nog niet, ga ik doen, dank.
Reputatie 7
Hi GGoeij, mooi dat je al een eind op weg bent geholpen! Om nog even het beeld wat tmoesel schetst te nuanceren, je kan er normaal gesproken van uit gaan dat wat wij aanbieden aan snelheid op de website ook geleverd kan worden. Ik heb meteen jouw adresgegevens er bij gepakt en op jouw adres zou 100 Mbps inderdaad haalbaar moeten zijn. Soms kan het voorkomen dat de snelheid niét gehaald wordt door technische problemen maar dit is niet 'standaard' zoals tmoesel omschrijft. Maar tevreden klanten hoor je meestal niet dus ik snap de beeldvorming in deze ;)

Terug naar jouw situatie! Op dit moment komt er maximaal 40 Mbps binnen waar 100 Mbps mogelijk moet zijn, hier lijkt dus inderdaad iets niet goed te gaan. Dit gaan we oplossen! Om alles nog even uit te sluiten, heb je al een fabrieksreset van de modem uitgevoerd en een andere poort getest? Als hierna de snelheid nog steeds niet verbetert is dan zorg ik dat onze technische dienst hier meteen mee aan de slag gaat om de problemen te verhelpen!
Reputatie 6
@GGoeij
De discrepantie blijft dus nog vooralsnog. Het stappenplan wat Hidden.nld aangeeft is mij bekend, echter zie ik een patroon hoe DSL abo's worden aangeboden en verkocht. In een geval zoals de jouwe: Je gaat eerst de koop aan en vervolgens is het afwachten of en wanneer de netbeheerder (KPN) en/of de provider (T-Mobile Thuis) het gaat 'repareren' totdat het product voldoet aan de overeengekomen specificaties, of je maakt de koop weer ongedaan.

Hoeveel er door een aderpaar geperst kan worden is sterk afhankelijk van die aderpaar lengte. Het kan zijn dat KPN voor jouw locatie een upgrade in de planning heeft (wanneer?) en dat er daarom op voorhand al een hoge virtuele snelheid voor jouw postcode wordt afgegeven. Echter plannen kan men aanpassen/verschuiven of afblazen.

De vraag is waarom je overstapt van coaxkabel internet naar telefoonlijn internet?

Verder zou ik je contract doorlezen en kijken of je 50Mbps kan eisen, dat is het cruciale hier wat mij betreft om in te schatten hoe lang het gaat duren of en wanneer je 50Mbps gaat halen. Je kan ook in de modem status pagina kijken wat voor waarden er bij DSL status staan. Daar kunnen anderen wellicht wat mee.
Alvast dank voor jullie support!
We zijn nu 2 dagen verder, en ik zie geen verbetering.
Zie onder de resultaten van de speedtest, 1x routit (web)
Speedtest desktop gaf geen verbetering
Solcon zelfde
Speedtest amsterdam gaf een nog slechter resultaat
Xs4all kwam ik niet tegen in de lijst vreemd genoeg

Zelfde metingen met ziggo internet complete die ik nog heb ivm de overstap: (dus ethernet kabel uit router Tmobile, in router ziggo) is een stuk beter, 200 Mbps, voor precies dezelfde test. Lijkt dus geen kabelprobleem (staat ook 1 Gbps op ethernet aan beide kanten)

Tijd dat modem aan staat: kan ik dat zien onder start pagina/ wizard starten?
Vreemd dat deze op 10 uur staat. Ik heb hem verder niet aangeraakt vandaag

Aansluiting modem:
Direct op isra in meterkast van mijn nieuwbouwhuis (2007)
Aangesloten met meegeleverde kabel tmobile
Zie foto

Kan me voorstellen dat ik minder heb dan verwacht, het blijft bijzonder dat er zoveel uit dat koperpaartje geperst kan worden, maar 30% van is wel heel veel minder…
Reputatie 7
Hallo tmoesel,

We beginnen gewoon bij het begin.
Juiste manier van testen.
Juiste ISRA aansluiting
Juiste kabels aangesloten op het modem.
Modem reset
Modem wissel
Netwerkbeheerder aansturen.
Reputatie 6
Het kan namelijk enkele weken duren voor dat de modem 'ingetrained' is.
Waar komt deze info vandaan? Het zou wel wat zijn als een 'productspecificatie' er langer over doet met 'rijpen' dan b.v. de kostenloze ontbinding termijn bij kopen op afstand.
DSL hoort adhoc, dus in een tijdspan van seconden geen weken een snelheid te settelen.

https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/3-dagen-wachten-op-klantenservice-299061?postid=1445179

Er zijn meerdere pagina's op internet te vinden dat een DSL modem moet intrainen. Dit kan gewoon even duren.

Het woord "intrainen" bestaat niet m.i. en zal samentrekking zijn van inregelen en trainen. De laatste komt voor zover ik me herinner van de voicemodem tijd en inregelen zou ik de synchronisatie fase tussen DSL CPE en DSLAM willen noemen, maar het is wat anders dan DLM. Dat is inderdaad een process over langere tijdspanne en voor zover ik weet is dit iets van de netwerkbeheerder, dus KPN, niet wat dagelijks plaatsvindt. Ik weet niet hoe het hele process tussen KPN en T-Mobile in zijn werk gaat, maar duidelijk is elke tussenpartij die iets te verkopen heeft het zo mooi mogelijk aan de kopende partij wil voorspiegelen. Een database beweert dat het 101 Mbps is terwijl de eingebruiker maar 35 Mbps meet. DLM zal een middel tot ranking/prijsbepaling.
De vraag is nu wat er voor GGoeij gaat gebeuren: volgens "Onze kwaliteitsstandaard" op
https://www.t-mobile.nl/thuis/internet
schiet T-Mobile dus blijkbaar te kort, tenzij er in de daadwerkelijk contracten ook weer een voorbehoud staat in de trant van 'tot 50 Mbps'.

Interessant is ook dat fourstack 101 Mbps aangeeft (zodat het dus net mooi in de categoie 100-200 valt) aangeeft, dus wat zou er gebeurt zijn als GGoeij 100-200 DSL abo had geselecteerd?
Reputatie 7
Hallo GGoeij,

test even met de speedtest.net desktop app. en gebruik dan hoede servers zoals speedtest.net amsterdam of xs4all, solcon.

@tmoesel DLM zorgt daar voor. deze kijkt over een periode van 24h of de lijn stabiel is en of een sneller of ander profiel gebruikt kan worden.
Het nadeel is dat als het modem steeds aan en uit gezet word dit een negatieve invloed heeft.

Reageer