Beantwoord

Snelheid van glasvezel internet

  • 12 December 2018
  • 11 reacties
  • 1330 Bekeken

Ls,

Ik heb een abonnement met een download snelheid van 750mbit.
Ddeze snelheid wordt bij lange na niet gehaald.
Ais ik via spettert een test doe kom ik niet hoger dan 70mbit up en down.
Ook is de verbinding niet stabiel. Regelmatig luister ik radio via een app en dan moet er vaak gebufferd worden.
Ik dacht door over team stappen naar glasvezel dat ik altijd een stabiele snelle verbinding zou hebben.
Op het moment ervaar ik dat anders en ben ik niet tevreden.
Misschien doe ik iets verkeerd maar hier word ik niet blij van.
Graag hulp / advies aub.

Vvriendelijke groet
Rene
icon

Beste antwoord door Brian 19 December 2018, 12:27

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Goedemorgen @renevang ,

Dat is zeker niet mooi. Dat moet zeker beter kunnen. Houdt er wel rekening mee dat 750/750 enkel mogelijk is via bekabeld internet. Via Wifi zal jouw verbinding altijd minder snel zijn. Haalt niet weg dat 70mbit wel heel erg afwijkt. Kun je de volgende vragen beantwoorden?

  • Heb je het modem al herstart?
- Alle kabels eruit,
- van de stroom afhalen,
- 1 minuut wachten,
- stroom erop,
- connectie laten maken,
- tenslotte alle UTP kabels weer inpluggen
  • Waarop is de speedtest gebaseerd? Wifi of bekabeld? Zou je op beiden willen uitvoeren en kijken of er verschil is?
  • Gebruik je 2,4Ghz of 5Ghz? Heb je gekeken in hoeverre het kanaal druk is en een ander kanaal gekozen?
  • gebruik je enkel de router van T-Mobile of eigen apparatuur?
Hoor graag van je.
Goedemiddag,

Zojuist de modem herstart.
Vervolgens bekabeld de speedtest uitgevoerd resultaat: ping 6ms download 89.21 upload 402.69. Op hetzelfde apparaat via Wi-Fi ping 7ms download 50.52 upload 40.98
Het apparaat staat standaard ingesteld op een mixed modus 11b+11g+11n waarbij hij automatisch het beste kanaal kiest.
Ik gebruik alleen de router van t mobile
Alvast bedankt
Vvriendelijk groet
Reputatie 7
Badge +4
Het lijkt erop dat je wel de snelheid wordt toegepast, maar niet gehaald wordt. Dat eerste is in ieder geval goed nieuws.

Voor vast internet kan een webcaremedewerker testen of de verbinding stabiel is.

WIFI ga je in ieder geval nooit 750/750 halen. Wel kan het beter. Je kunt via een wifi analyzer bekijken hoe druk het is in het spectrum. Afhankelijk daarvan kun je een ander kanaal forced kiezen.
Beter zou een 5Ghz (ac) zijn om te gebruiken. Dit geeft meer stabiliteit en meer snelheid. Te meer omdat dit spectrum veel minder in gebruik is. Nadeel is wel dat het een kortere reikwijdte heeft en gevoelige is voor interferentie. Dat brengt ons tot het tweede punt; waar staat het modem? Zijn er apparaten of andere zaken die voor een slechter bereik kunnen zorgen? Bijvoorbeeld nieuwbouw, leidingwerk of bepaalde apparaten kunnen nog wel eens last geven.

Wil je optimaal wifi met zo'n hoog mogelijke snelheid, dan zou je zelf een wifi punt/router/… aanbrengen van hogere kwaliteit.

Heb je trouwens ook andere Thuis diensten? Werken die wel stabiel?
Oké bedankt voor de info tot zover.

De modem staat standaard geplaatst in de meterkast. Niet de ideale situatie echter de test van net is uitgevoerd toen de laptop naast de meterkast stond.

Voor de kanaalkeuze heb ik gebruik gemaakt van een wifi analyser en die geeft aan dat het kanaal dat modem selecteert ook het beste is en dat qua drukte van netwerken het wel mee valt. Handmatig heb ik een ander kanaal gekozen en dat levert geen significant verschil op.
Hoe kan ik 5Ghz instellen?
Ik heb nog een router van d-link liggen kan ik die gewoon aansluiten en werkt het dan?

Groet rene
Reputatie 7
Badge +4
Dat is het juiste uitgangspunt. Meterkast is zeker niet ideaal. Zeker niet in de tijd van draadloos, maar zo te zien ben je goed op de hoogte.

Welk modem heb je momenteel? Het Draytek modem ondersteunt geen 5Ghz. Huawei wel.

Ik heb zelf geen ervaring met het aansluiten van extra apparatuur op de T-Mobile modems, maar er zijn wel topics over te vinden. De volgende twee sites kunnen je daarbij helpen:
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/informatief-dmz-vlan-nat-en-port-forwarding-wat-is-dat-nu-eigenlijk-306212
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/extra-router-gebruiken-als-wifi-router-276065

Ik verwacht dat het nu eerst zaak wordt een check uit te laten voeren. Hiervoor moet de webcare in actie komen. Zij lezen mee, maar het kan even duren voor ze reageren (max 48 uur). Ze reageren op volgorde van binnenkomst.
Bedankt voor je hulp tot zover.

Ik wacht tot webcare contact opneemt en dan kijken we verder.

Hopelijk snel een bericht dat ik snel stabiel internet heb.

In ieder geval bedankt voor je hulp
Reputatie 7
Badge +4
Graag gedaan. Ik blijf meelezen en mocht ik nog kunnen helpen, dan laat ik het weten.
Reputatie 7
Hi @renevang, excuses voor de late reactie. Goed om te zien dat @TAVL al flink wat zaken met je door heeft genomen! Wat mij direct opvalt is dat je ook met een bekabelde speedtest maar een download haalt van 89.21 Mbps maar wel een flink hogere upload van 402.69 Mbps. Ik heb je binnenkomende verbinding zojuist bekeken en deze ziet er goed uit. Ook de verbinding met je TV Boxen is stabiel dus het lijkt ergens in gedeelte vanaf de modem te zitten.

Met welk apparaat heb je de bekabelde speedtest uitgevoerd? Zou je zowel poort 1 als 2 eens willen proberen en als dit geen verschil maakt ook een andere netwerkkabel kunnen proberen? Hiermee kunnen we dan alles uitsluiten behalve de modem zelf. Mocht het aan de modem blijken te liggen dan gaan wij voor je aan de slag!

Is het gelukt om je eigen router aan te sluiten als Acces Point voor de Wifi? Haal je hiermee wéll hoge snelheden of komt ook deze niet boven de 100 Mbps uit? Ik hoor graag je bevindingen!
Goedenavond Brian,

Ik heb de bekabelde speedtest uitgevoerd op mijn laptop. Zojuist poort 1 en 2 getest. Ook daar geen verschil in de download. Bekabeld kom ik nu uit rond de 100mbit/s. Ook met een andere kabel merk ik weinig verschil. Max 145 mbit/s download en 410 mbit/s upload.

Ais ik probeer radio te luisteren via een app en wifi gaat dat eigenlijk niet want dan moet er steeds gebufferd worden. Soms gaat het even goed maar over het algemeen is het slecht.

Ik heb mijn oude router als ap aangesloten maar ook hiermee behaal ik dezelfde resultaten.

Ik hoop dat je me verder kunt helpen.

Alvast bedankt.
Groet René
Reputatie 7
Badge +3
@renevang

Recent las ik hier in een topic dat het probleem werd veroorzaakt door de media converter die geleverd was door T-Mobile.
Heb jij toevallig de opzet Glasvezel -> Media Converter -> Huawei of Glasvezel -> Draytek?
Reputatie 7
Hi @renevang, bedankt voor het testen! Ik zou toch graag een monteur bij je langs sturen om de aansluiting te controleren. Ik heb hier zojuist een opdracht voor uitgezet, je ontvangt een sms/e-mail om een afspraak met de monteur in te plannen. Laat zeker even weten hoe het bezoek is gegaan!

Reageer