Beantwoord

Snelheidsproblemen glasvezel


Reputatie 2

Hi all,

Ik ben iets meer dan een maand aangesloten bij glasvezel van T-Mobile. Dat is goed bevallen, maar ik ervaar toch wat snelheidsproblemen. Ik heb een 1Gb/s abonnement, maar de download snelheid komt op iets meer dan de helft van de snelheid steken. Opvallend genoeg is de upload snelheid wel goed. Zie screen capture van de speedtest app van Ookla:

 

Zoals jullie zien, was de eerste meting wel goed. Dit is de geschiedenis van verschillende metingen:

Wat heb ik tot nu toe gedaan: ik heb een nieuwe cat 6 netwerkkabel aangesloten direct tussen het modem (een Zyxel T50) en de computer (een HP computer met een gigabit netwerkkaart, lopend op Windows 10). Ik heb een andere netwerkkabel geprobeerd op de desktop computer en een andere laptop, maar geen verschil. Ik heb het modem een reset gegeven en ik heb een andere netwerkkabel (ook een cat 6) tussen de media converter en het modem.

Zijn er nog andere opties om de snelheid op te voeren en te behouden?

icon

Beste antwoord door Waqqas 14 April 2020, 20:31

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @expokey 

Je zou je laptop/pc in veilige modus kunnen opstarten zodat er geen andere factoren zijn die je snelheid kunnen beïnvloeden.

Je uploadsnelheid is prima dus het zou ergens in je thuis netwerk moeten liggen denk ik. Heb je ook al eens een fabrieksreset gedaan of gewoon even de media converter voor even van het stroom?

 

 

Reputatie 7
Badge +2

De 1e test van 18 maart is wel goed zie ik. Save mode is idd een goede test, maar het is denk ik ook afhankelijk op welke server de speedtest app uitkomt. Niet alle servers zullen zo'n hoge snelheid continue aankunnen.

Mvg. Marcel

Reputatie 7

schakel de windows firewall eens uit. dit is tegnwoordig ook een bottleneck 

Reputatie 2

Allen, bedankt voor het meedenken en de suggesties.

Als ik de computer in de veilige modus zet, dan is de snelheid in orde. Dus: het probleem lag inderdaad bij de PC. Ik bedacht dat ik een tijdje geleden een andere antivirus had geïnstalleerd. Dus die eraf gooien en voila, het probleem is opgelost.

Nu komt een volgende vraag van mij: weten jullie een goede (en niet al te dure) antivirus die de snelheid niet beïnvloed?

Reputatie 7
Badge +15

Goed om te horen dat het is gelukt :)

Ik gebruik zelf de standaard beveiliging van W10 maar bekijk dit eens :

https://www.beste10virusscanners.nl/beste-antivirus

Reputatie 2

@Waqqas bedankt voor de link :relaxed: Ik ga eens wat proberen, eens kijken wat me bevalt, maar inderdaad de standaard beveiliging is niet eens zo slecht :relaxed:

Reputatie 3

De klantenservice wil graag dat je een speedtest uitvoert bekabeld, in safe mode, met wifi uit en alleen de testcomputer aangesloten (en dus geen TV-box, server, etc) en ……………………..

natuurlijk tevens op hun eigen netwerk via URL: https://t-mobile.speedtestcustom.com

De resultaten laten dan (denk ik) zien hoe goed je lijn tot ISP is, welke facturen van invloed zijn als je buiten het T-mobile domein een soortgelijke test uitvoert zijn ongetwijfeld legio waarvan er een @Marcel MCi al schets, mogelijk is T-mobile zelf ook een optie.

In mijn standaard configuratie (dus niet safe mode etc) kom ik met een Windows 10 PC tot onderstaande resultaten, maar zie ik net als @expokey een lagere snelheid IRL.

 

Reputatie 7
Badge +15

Voer je de testen uit via de desktop app van Ookla speedtest? Probeer ook eens andere servers.

Behaal je het zelfde resultaat met een andere laptop CAT6 direct op de modem?

Reputatie 2

@WJ4IoT, dat de snelheden mogelijk langzamer zijn buiten het T-Mobile domein vind ik enigszins nog acceptabel, omdat je van verschillende factoren afhankelijk bent, en waar je weinig invloed op hebt. De snelheid van de server bijvoorbeeld, de route die pakketjes nemen enz.. Ik beperk me voornamelijk op de zaken waar je zelf invloed op kan hebben, zoals de software en hardware/bekabeling die je gebruikt :slight_smile:

Reputatie 3

@WJ4IoT, dat de snelheden mogelijk langzamer zijn buiten het T-Mobile domein vind ik enigszins nog acceptabel, omdat je van verschillende factoren afhankelijk bent, en waar je weinig invloed op hebt. De snelheid van de server bijvoorbeeld, de route die pakketjes nemen enz.. Ik beperk me voornamelijk op de zaken waar je zelf invloed op kan hebben, zoals de software en hardware/bekabeling die je gebruikt :slight_smile:

Dus als je T-mobile’s custom Speedtest een keer runt en je ziet wel weer goede waardes dan kan je wellicht software en hardware/bekabeling grotendeels schrapen van mogelijke oorzaken zoals in mijn geval.

@Waqqas ben op 13 april pas aangesloten en T-mobile levert nog steeds een cat 5e kabel bij glasvezel mee. Tussen modem en converter zit nu wel een eigen cat6 kabel, tussen modem en pc nog niet (moet nog zoeken waar ze liggen). Overigens zijn beide testen achter elkaar gedraaid in Firefox. Op jouw verzoek een betere server gezocht en gevonden op de Ziggo's Speedtest pagina met het volgende, meer in de lijn der verwachting, resultaat.

Moet nog uitzoeken waarom mijn upload lager is, maar dat was nu niet de discussie.

Reputatie 2

@WJ4IoT een cat6 kabel tussen de media converter en modem vind ik (persoonlijk) een goed idee, omdat een cat 6 kabel een grotere bandbreedte heeft dan een cat 5e kabel en meerdere apparaten tegelijk gebruik maken van het netwerk. Een cat 5e kabel tussen modem en computer mag van mij, omdat een cat 5e 1Gb/s aan kan.

Ik weet niet wat voor systeem je thuis hebt staan, maar als je een Windows 10 computer gebruikt, installeer dan de Speedtest app van Ookla. die meet de snelheid beter dan via een browser.

Reputatie 3

Ik wil aan deze discussie nog toevoegen dat de keuze van browser (met addons al dan niet actieve) een behoorlijke factor kan spelen in de waarneming van de snelheid (boven Firefox, onder Edge)

 

Beste,

 

ik heb glasvezel van 1gb 

Ik gebruik het en MacBook Pro en daar haal ik bekabeld met USB c Max 700 up en download.

Via WiFi max250 

ik heb alles al geprobeerd heet iemand nog tips ?

 

Reputatie 3

@NEERVOORT21Negeer WIFI metingen, Ik weet niet wat tussen de USB c zit en het T-Mobile modem maar lengte en kwaliteit van de USB-kabel kan zeer relevant zijn.

Een overzicht van de TIPS:

  1. Test niet via WIFI !!!!
  2. Gebruik minimaal een 5e LAN-kabel
  3. Sluit aan op je T-mobile "modem” (Zyxel T-50 oid)
  4. Gebruik speedtest via de APP en niet via de browser
  5. Gebruik geen VPN !!!
  6. Je moet de enige zijn die data verzend/ontvangt. Dus de rest mag dit niet kunnen/doen. In tegenstelling tot ZIGGO snoept T-Mobile TV bijvoorbeeld van je down-/upload
  7. Test op andere tijdstippen
  8. T-mobile testvoorwaarden gaan zelfs nog een stapje verder want ze verwachten dat je PC in safe-mode opstart (maar wie weet verbruikt een programma op je PC ongemerkt dataverkeer

De vraag krijg je een strakke 1000 Mbps? Ben bang dat dit een utopie is, T-Mobile heeft dat voor jouw niet in reserve staan. Geen enkele ISP. Wat mag je dan wel verwachten is ook een goede vraag, beter nog waar ben je tevreden mee. Dat je snelheden zullen variëren is zeker, een paar voorbeelden vandaag:

 

 

Reageer