Beantwoord

Snelheidverhoging

  • 1 June 2019
  • 6 reacties
  • 441 Bekeken

Goedemorgen,
Afgelopen week gebruik gemaakt van klantenvoordeel. Nu gaat mijn snelheid omhoog: van 50Mb > 100Mb.
Ik weet dat het een paar dagen kan duren voordat dit is doorgevoerd maar op de 5Hz had ik gelijk 100Mb, maar op de 2.4Hz blijf ik hangen op 30Mb. Bijzonder toch? Dit is op de Wifi. Modem en router uit/aan maakt geen verschil. Situatie: modem> Vigor router en hierachter mijn eigen router ( Asus ) .De Vigor heeft geen 5 Hz, de Asus wel. Het maakt geen verschil of ik de 2.4 van de Vigor pak of op de Asus: beiden blijven rond de 30Mb. De Wifi op de Vigor staat ( normaal gesproken ) altijd uit, ik gebruik alleen de Wifi van de Asus.

groeten Huub
icon

Beste antwoord door Rena_chan 1 June 2019, 10:01

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4
Huub,

2,4Ghz is een overbelast frequentie, de maximale theoretische snelheid van WiFi n op 2,4Ghz is 300Mbps, echter valt die werkelijke haalbare snelheid zwaar tegen onder bepaalde omstandigheden.

2,4Ghz heeft een grotere penetratie dan 5Ghz, dus je hebt meer bereik maar ook kansen dat de signalen van je buren je eigen signaal verstoren.

Je kunt op je Asus een andere kanaal proberen, of op automatische laten en bandwidth op 20Mhz Max om overlapping te voorkomen. Je router zou dan altijd de minste slechte kanaal uitkiezen, maar soms valt gewoon niks aan te doen.

Ggelukkig is de apparatuur die gebruik maakt van 2,4Ghz exclusief vaak geen grote data verbruikers, thuis alleen mijn slimme stekkers maken gebruik van 2,4Ghz. De rest is of bekabeld aangesloten of verbonden met 5Ghz.
Rena_chan: bedankt voor je reactie.
Heb de laptop even aan de Vigor gehangen: bedraad haal ik gewoon 100Mb, draadloos nauwelijks 35Mb. Deze laatste waardes haalde ik ook met mijn 50Mb abonnement. Daarvoor had ik achteraf dus niet te hoeven upgraden. Heeft T-Mobile ook nog andere routers dan de Vigor?
Reputatie 4
Even te verduidelijking.

Je internet snelheid staat compleet los van je wifi snelheid.

Je internet snelheid is het snelheid wat je modem naar binnen haalt via de telefoon lijn of glasvezel. En alle apparaten die bedraad aan je modem verbonden zijn kunnen de volle snelheid krijgen omdat het bedrade verbinding sneller is dan je internet verbinding.

Dan ben ik het even kwijt, jij geef toch aan dat je een Asus router hebt? Ik weet niet precies welke model, maar als jij een goede Asus router in de laatste 5 jaar gekocht hebt, de kans is groter dat je Asus router een betere wifi performance heeft dan de modems die je bij de meeste providers krijgt.

Ttrouwens als jij claimt dat ook met de Asus router op 2,4Ghz het snelheid zo laag is, dan zou een betere modem/router geen verschil maken. Er valt helaas niet veel winst te behalen uit 2,4Ghz band als je last hebt van overbelasting door buren en andere stoorzenders.

gebruik gewoon de 5Ghz, als je laptop geen 5Ghz kan, zou je die dan het beste bedraad kunnen gebruiken of een USB-wifi adapter kopen.

Als je 5Ghz verbinding niet genoeg dekking geeft, zou je kunnen kijken als je Asus router AI-mesh ondersteunt. Zo ja kun je een tweede compatibel Asus router erbij nemen, aan elkaar liefst bedraad aansluiten en die zorgen voor een grotere wifi netwerk binnen je huis zonder snelheid verlies.
Reputatie 7
Badge +1
Heb hier ook nog de Draytek via glasvezel met een 100mb abonnement met wifi kom ik met de Draytek ook niet hoger dan 50mb op 2,4Ghz, er zelf een Sitecom AC 750 achter gehangen op 5Ghz haal ik nu gemiddeld 96mb op 5Ghz.

Wel heeft 5Ghz het nadeel dat het een vrij beperkt bereik heeft, ik heb een appartement met logia als ik daar op zit heb ik met 5Ghz wel een wat slechter bereik en dan is 2,4Ghz weer beter in mijn situatie.
Reputatie 4
@BeMu juist dat "voordeel " van 2,4Ghz dat het beter bereik heeft (omdat het door muren en plafonds beter doorgaat) zorgt dat je last van andere krijgt.

Niet alleen jou router heeft een prima 2,4 bereik, maar al je buren hebben ook 2,4Ghz netwerken die goed bereik geven. Dit gecombineerd met het feit dat 2,4Ghz weinig beschikbaar kanalen heeft zorgt dat heel veel netwerken op het zelfde kanaal zitten en dat zorgt voor storing met als gevolg lage snelheid of instabiliteit in je verbinding.

Ook hier geldt dat een betere router geen winst zou brengen voor je 2,4Ghz netwerk.

Er zijn een paar dingen die je kunt doen, maar dat hangt van je buren af, wat sommige mensen doen is met de directe buren afspraken wie welke kanaal gebruikt en misschien het uitzend vermogen van de router verlagen zodat het signaal niet zo ver komt.
Hoi,
Het is een Asus 66U.
Ik kon kiezen uit 20, 40 of 20-40 bandbreedte. Heb ze alle 3 getest en op 40 haal ik ruim 70 Mb. Bedankt voor de tip!

Reageer