Beantwoord

snmp op zyxel T-50

  • 2 September 2020
  • 5 reacties
  • 472 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 5 reacties

Ook zo geil op netwerk monitoren, helaas wordt niet ondersteund. Moet je maar een oud modem hebben. Laatste poging om via hier te horen of het kan. 
 

graag wil ik weten hoe snmp op de Zyxel T-50 aankan

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 2 September 2020, 13:32

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Bos72 

Volgens mij is snmp niet mogelijk op de Zyxel vanwege een custom firmware. Als je glasvezel hebt kun je de Zyxel natuurlijk vervangen door een router met vlan ondersteuning, let op telefonie van T-Mobile werkt niet op een eigen modem. Anders kun je een eigen router achter de Zyxel plaatsen (bij DSL ook).

Precies en de technische dienst moet het wel kunnen. 

@Bos72 wellicht niet helemaal wat je zoekt, maar blijkbaar heeft de Zyxel T-50 ook nog een webinterface waarmee je status informatie kan uitvragen middels SOAP berichten!:grin:
 

Check http://<ROUTER IP>:38400/description.xml
 

Reputatie 3

Hoi @Bos72 

Om niet meteen de totaallul uit te hangen wil ik je toch vragen waarom je snmp wilt gebruiken als je op netwerk monitoring geilt? Snmp als protocol is een groot drama en ik snap ergens wel dat ze het op de Zyxels uitzetten, of zelfs niet beschikbaar maken in de firmware.

Persoonlijk werd ik dermate minder geil van al het gekloot met mibs en oids dat ik het hooguit nog gebruik voor hele kleinschalige monitoring. Dit nog even los van de security.

Als je je netwerk een beetje wilt monitoren raad ik je toch aan een fatsoenlijke router aan te schaffen. Eentje die iets als netflow kan exporteren naar een collector en dan vervolgens alles in iets als influxdb zetten zou goed kunnen werken. Met een goede dataflow en een time based db zoals influxdb loop je ook niet tegen het probleem van overflows aan die je al vlot hebt met snmp counters.

 

Reputatie 3

Ow, ik had btw @MW73 z’n opmerking niet gezien, maar als je content bent met een vorm van een pull principe kunnen zeep berichten ook wel een oplossing zijn.

@MW73 heeft dat ding geen REST die json uitspuugt? Met een beetje slimme python ben je er dan al. Zeep maakt alles weer lelijk ;-)

Reageer