Beantwoord

ssl certificaat verlopen (e-mail)

  • 25 januari 2020
  • 66 reacties
  • 4758 Bekeken

Goedemorgen,

Sinds vanmorgen krijg ik bij het openen van de e-mail (op zowel mijn iphone als op de pc) de melding dat het certificaat van *.t-mobilethuis.nl is verlopen.

Hebben hier meer mensen last van ?

 

icon

Beste antwoord door Sander 26 januari 2020, 13:40

Update 13:30

 

Het certificaat is weer actief en alle mails zijn weer beschikbaar!

 

Update 16:30

 

Ook de mailserver smtp.t-mobilethuis.nl is weer 100% beschikbaar! 

Bekijk origineel

66 reacties

Reputatie 7
Badge +18

@Michel_1970

Bij POP3 worden de e-mails bewaard op het apparaat zelf en zijn deze mogelijk niet zichtbaar op andere apparaten.

Is dit wat je zoekt?

IMAP is de betere keuze.

Nog wat, ik weet niet of je hier wat aan hebt maar ik zet het er toch maar bij.

Via de Outlook app op telefoon zijn de mails op IMAP niet zichtbaar op POP3 dus gewoon helemaal leeg. Weet niet of ik alles goed heb ingesteld maar de POP3 mail vroeg om een gebruikersnaam en wachtwoord voor inkomend en uitgaand, bij beide mijn @t-mobilethuis.nl email en wachtwoord ingevuld, IMAP vraagt dit niet.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Michel_1970, je kunt de mailserver op afstand blijven uitlezen. Om antwoord te geven op je tweede vraag, heb ik een expert geraadpleegd en ik citeer:

“Hoewel de opslagruimte in een mailbox tegenwoordig standaard vrij ruim is, kan het na verloop van tijd altijd gebeuren dat je de melding krijgt dat je mailbox vol is. Dit kan gebeuren indien je gebruik maakt van een IMAP mailaccount, waarbij mails op de server bewaard worden. Bij een POP3 mailaccount kan het ook gebeuren dat de server volloopt. Het is namelijk mogelijk om bij een POP3 mailaccount de instellingen zo aan te passen dat de mails hier ook op de server bewaard worden. Wij hebben tips en vertellen je de instellingen om problemen zoveel te vermijden.”

Check voor alle uitleg omtrent tips and tricks voor instellingen de website van de expert: Safe Internet. Kom je er toch nog niet uit, no worries! Geef een seintje in dit topic en we schieten je te hulp. Daar is de Community voor bedoeld! 😄

Reputatie 1

Beste @Sander , blijft het mogelijk om de mailserver op afstand uit te lezen. Ik doe dit vanaf een werklocatie met “https://mail.t-mobilethuis.nl/”.
Ik begreep elders op dit forum of handleiding dat zodra gekozen wordt voor een andere methode dat dan de server wordt uitgelezen en naderhand “leeg” is om middels bovenstaande manier nog te raadplegen.
Onderstaande fig geven het account aan:
 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hi @Michel_1970

 

We hebben er naar kunnen kijken! Het advies is te wisselen naar pop3 (of nog beter: imap), dan verdwijnt de melding direct! Ik heb ook de handleiding nog even bestudeerd en daar wordt ook pop3 geadviseerd. Zie hier: handleiding e-mailinstellingen

 

Wil je laten weten of dit de oplossing is? :relaxed:

Reputatie 6
Badge +2

Hey @Michel_1970,

Bedankt voor je aanvullende informatie! Mijn collega Sander is op onderzoek gegaan en heeft deze melding aangekaart bij onze techneuten. Zodra we een terugkoppeling ontvangen dan delen we dit graag met jou in dit topic. :relaxed: Je hoort nog van ons!

Reputatie 1

@Sander 

Even een rectificatie op bovenstaand bericht.
Alleen fig.K1 & fig.K5 zijn van Kaspersky.
De overige is vanuit Outlook zelf. Het begint met fig. K6 en als ik dan op de knop
<Certificaat weergeven> klik dan komen de fig. K2, K3 en K4, van resp. de tabbladen
“Algemeen”, “Details”, “Certificeringspad” van fig. K6.
Zodra deze melding wordt weg geklikt met “Ja” dan worden de mails pas opgehaald, dus een mindere werking van de mailserver is in deze dan wel zo te benoemen.

Reputatie 1

Hoi @Sander , fig.K6 is van Outlook, fig.K1 - K5 zijn van Kaspersky.
Verder ervaren wij geen nadelige gevolgen hiervan, het is slecht een “irritante” melding.

Reputatie 7
Badge +6

Hi @Michel_1970,

 

Bedankt voor de terugkoppeling! Ik ga navragen waar deze melding vandaan komt. Ik zie in het vijfde screenshot dat het certificaat in orde is, maar elders weer niet. Is dit een melding van Kaspersky of van Outlook? Aangezien het certificaat geldig is tot begin 2022 vermoed ik dat waar deze melding vandaan komt nog oude gegevens gebruikt. Mogelijk kunnen we hen wijzen op een update. Staat wel zo netjes. Of ervaar je ook een mindere werking van de mailserver door deze melding?

Reputatie 1

@Sander,
Dat zal ik zeker doen.

@Timo78 ,
Ik gebruik voor het WWW Firefox, maar welke relatie heeft dit met de melding op het moment dat Excel wordt gestart.

@Hidden.nld 
Het plaatje wat Kaspersky genereert zal ik vanavond posten.
Andere server adressen?? Waarop moeten deze gecontroleerd worden en met welke applicatie.


Beste @Sander@Timo78@Hidden.nld 

Nadat enige tijd is verstreken, is bovenstaande nog niet opgelost. Hierbij wat schermafdrukken die laten zien wat er zoal aan meldingen tevoorschijn komen. Na het drukken op knop “Doorgaan” van figuur K1, komt de sluitende vraag of ik geen robot ben en de komende 30 minuten hiermee niet meer lastig gevallen wordt.

Fig. K6
Fig. K1
Fig. K2
Fig. K3
Fig. K4
Fig. K5

Graag toch nog even aandacht hiervoor.

Reputatie 1

@Sander ,
Dat zal ik zeker doen.

@Timo78 ,
Ik gebruik voor het WWW Firefox, maar welke relatie heeft dit met de melding op het moment dat Excel wordt gestart.

@Hidden.nld 
Het plaatje wat Kaspersky genereert zal ik vanavond posten.
Andere server adressen?? Waarop moeten deze gecontroleerd worden en met welke applicatie.

Reputatie 7
Badge +10

ehm dat certificaat is toch gewoon geldig tot 8-1-2021 ?

welke foutmelding krijg je ?

Je krijgt een ander certificaat te zien als zou moeten. dit kan betekenen dat je andere server adressen gebruikt dan de bedoeling is. zou je deze eens kunnen controleren ?

Reputatie 3

@Michel_1970 & @Sander,


wat me opvalt bij de certificaatgegevens van Michel_1970 is dat deze niet door Comodo is uitgegeven en de datum. Dag of 10 geleden, dacht de 21ste was het Comodo certificaat van T-Mobile verlopen. Post van Mitchel_1970 geeft aan dat certificaat door een andere instantie verleend is en geldig vanaf 30-12-2019.

Of is T-Mobile overgegaan naar GlobalSign? Zoja, dan had ik melding moeten krijgen van Kaspersky dat de geïnstalleerde certificaatgegevens niet overeen komen.

@Michel_1970, gebruik je Chrome of Edge?
 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Michel_1970

 

Ik moet bekennen dat ik geen idee heb wat dit kan veroorzaken. Het certificaat is aan onze kant nu 100% in orde. Dat mag de oorzaak iet meer zijn. Houd je ons op de hoogte van de zoektocht?

Reputatie 1

Heel het weekend kunnen testen en de meldingen komen nog steeds.
Blijft dus nog even uitzoeken wat dit nu kan zijn.

Reputatie 1

Beste @Timo78 , de screenshot kwam uit de melding van Kaspersky zelf bij het opstarten van Excel.
Ik gebruik Office 365.

Na het aanmaken van mij eerdere post, kwam warempel Kaspersky met een melding dat de database ge-update moest worden. Dit gedaan, alleen daarna verder niet meer verder kunnen testen. Vanavond meld ik mij weer.

Reputatie 3

Als ik ook hier even op mag reageren.
Bij alle “Microsoft” apps komt het certificaat probleem om de hoek zetten.
Onderstaande melding kwam toen ik Excel wilde opnenen, dus helemaal niets met email te maken.
De pc wordt veilig gehouden met Kaspersky.

Graag ook hiervoor even aandacht.

@Michel_1970,

deze kende ik nog niet. Mijn systemen worden ook door Kaspersky Internet Security in de gaten gehouden.

Waar heb je het screenshot vandaan gehaald in Excel?

En welke versie van Office gebruik je?

 

Reputatie 1

Als ik ook hier even op mag reageren.
Bij alle “Microsoft” apps komt het certificaat probleem om de hoek zetten.
Onderstaande melding kwam toen ik Excel wilde opnenen, dus helemaal niets met email te maken.
De pc wordt veilig gehouden met Kaspersky.

Graag ook hiervoor even aandacht.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Ymco,

 

Kun je Outlook opnieuw opstarten en ook je verbinding eventueel? Alle certificaten zijn weer op orde, dus deze melding zou verleden tijd moeten zijn. 

Reputatie 4
Badge +3

wat doe ik hier mee?

Misschien even bij de account instellingen de servers opnieuw invoeren;

De server voor inkomende e-mail is imap.t-mobilethuis.nl

De server voor uitgaande e-mail is smtp.t-mobilethuis.nl

het is wel gek maar ik heb nog steeds een probleem met outlook; nu onderstaande melding:

wat doe ik hier mee?

Bedankt voor de info

Reputatie 7
Badge +6

Update 16:30

 

Ook de mailserver smtp.t-mobilethuis.nl is weer 100% beschikbaar! 

 

Mail versturen dus nog niet!

Update 13:30

 

Het certificaat is weer actief en alle mails zijn weer beschikbaar!

Echt niet!

Allemaal leuk lief en aardig, na 2 dagen continu meldingen krijgen over de IMAP identificatie, nu de volgende melding:

smtp.t-mobilethuis.nl kan niet worden geverifieerd!

gaat dit ook weer 2dagen duren???

 

Reageer