Beantwoord

Statisch IP en Portforwarding voor game servers- Zyxel VMG8825-T50

  • 24 September 2020
  • 14 reacties
  • 4138 Bekeken

Reputatie 2

Beste allemaal,

Ik heb sinds kort al mijn oude hardware van mijn pc vervangen en omgetoverd tot een compleet nieuwe pc (nieuwe pc) en gisteren mijn oude pc (server pc) weer in elkaar gezet en een aantal game servers hierop geinstalleerd. Nu wil ik graag dat mijn vrienden toegang hebben tot deze servers, dus moet ik hiervoor een aantal poorten openzetten. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen. Ik las ergens dat het hebben van een statisch ip adres hier wel handig voor is, dus mijn vragen aan jullie zijn als volgt:

  1. Heb ik een statisch ip nodig en zo ja, hoe en waar stel ik deze in?
    1. Hoe weet ik welk ip adres ik hiervoor kan gebruiken of wordt dit automatisch toegewezen?
    2. Moet ik dit instellen op de server pc of op de nieuwe pc? Of maakt dit niet uit?
  2. Hoe open ik de poorten die mijn game servers gebruiken?
    1. Ik heb al een beetje rond zitten kijken en zag dat dit kan bij NAT instellingen ,echter moet ik daar kiezen uit VD_Internet, ETH_Internet of ADSL_Intertnet. Welke van deze is juist?
    2. Welk IP adres moet ik invullen bij Server IP Address?
    3. Moet Configure Originating IP enabled zijn?

 

Mogelijk handige info:

Ik heb de Zyxel VMG8825-T50 en beide pc’s zijn bekabeld verbonden met internet (router → switch → pc’s). Mijn abbo is 100Mbit/s (geen idee of dat relevant is). Ik weet hoe ik moet inloggen in het modem, maar geen idee hoe ik daar verder moet. Ik heb de poorten wel al in mijn windows firewall opengezet en de servers zijn ingame zichtbaar via de lan, maar nog niet van buiten het netwerk, dus ze zijn iig wel goed geinstalleerd :)

 

Ik heb contact opgenomen met de klantenservice, maar omdat ze niet genoeg technische kennis hiervoor te hebben, hebben zij mij doorverwezen naar jullie :) Ik hoop dat iemand zin en tijd heeft om mij hier doorheen te lopen.

 

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Pieter_B 24 September 2020, 18:48

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Robiinn 

Hier een zoekstring binnen TMT

Hier een antwoord om een werkende server (zelf gestest) op te zetten met een Glasvezel (ETH_Internet).

Reputatie 2

Hoi @Pieter_B, dankjewel hiervoor. Dit helpt mij al een stukje op weg.

Kun je mij misschien ook nog antwoord geven op de vragen over het statisch IP adres en welk server ip adres ik moet gebruiken bij het port forwarden? :)

Ik heb overigens (helaas!) geen glasvezel.

 

Alvast bedankt!

Reputatie 2

Hierbij een update:

Ik heb de volgende regels aangemaakt:

Bij Server IP Address heb ik het IPv4 adres gebruikt die ik via ipcofig heb gevonden, want wist niet welke ik anders moest gebruiken. Ik heb alle poorten gecheckt via canyouseeme.org, maar alleen de Emby Server is zichtbaar. Verder staan alle poorten ook open in mijn firewall, dus ik heb geen idee waar het misgaat bij de andere poorten.

Iemand een idee? :)

Reputatie 7
Badge +3

@Robiinn

  1. Waar je voor moet zorgen is, dat je gameserver een fixed IP heeft. Als je ze aan de DHCP laat ‘hangen’, kan het zijn dat als het modem of de PC een keer opnieuw opstart, hij een ander IP uit de pool krijgt.
  2. Zorg dat je DHCP range van je router niet het IP uit kan delen wat al aan de fixed is gegeven, omdat er dan hele rare netwerk issues kunnen ontstaan.Bijn Fixed IP 192.168.1.10, waarbij je de range voor de DHCP bijv. opschuift naar 192.168.1.20 t/m 192.168.1.255
  3. Controleer of de afzonderlijke servers op de verschillende poorten werken vanuit je eigen LAN, zodat je ook weet dat het werkt op die betreffende poorrten.
  4. Een andere optie is, en lijkt mij verstandiger, plaats die server in de DMZ.

Hier een topic met wat informatie over bijv. DMZ.

 

Reputatie 2

@Pieter_Bdankjewel voor de aanvullende info!

  1. Ik heb via Static DHCP de Server PC een statisch IP adres gegeven:

 

  1. Ik heb bij LAN Setup de range aangepast van 10-254 (255 wilde niet lukken, kreeg een error met ongeldig ip):
     
  1. Ik heb de Server PC toegevoegd als DMZ:
     

 

  1. Punt 3 en 4 maar even omgedraaid vanwege de screenshots. Ik heb even gegoogled hoe ik kan zien welke poorten in LAN openstaan en kwam uit op netstat in de cmd. Hier staat 8096 wel op listening, dus dat verklaard waarom de Emby server zichtbaar is, maar de andere poorten allemaal niet. Hoe zorg ik ervoor dat ze hier ook bij komen te staan?

 

Reputatie 7
Badge +3

@Robiinn

Sorry mijn fout, i.d.d. moet 255 254 zijn. Er zijn in totaal 255 pool items .. 

Heb je al gekeken of alle poorten aanspreekbaar zijn met bijv NMAP o.i.d.?

Je kunt met nmap een range of alle open poorten binnen je LAN / Server kijken of er reactie is .. of te wel open staan.

NMAP MAN

Nmap Tutorial to find Network Vulnerabilities

Reputatie 2

@Pieter_B

Het duurde even, want veel nieuwe informatie, maar dit is wat eruit is gekomen:

 

Weer alleen de Emby Server die open staat. Enig idee hoe ik die andere poorten ook open krijg? Ik heb ze allemaal als regel toegevoegd in de Windows Firewall, dus ik snap het niet.
 

Reputatie 7
Badge +3

@Robiinn 

Waar ik dan wel benieuwd naar ben, op welk OS werkt/werken die servers?

Het lijkt er dan sterk op dat op die ‘oude’ PC de firewall wel eens roet in het eten kan gooien.

Weet dus niet of elke installatie van elke server ook zijn betreffende poorten opzet in de firewall. Lijkt dus geen portforwarding probleem, maar meer op een device waar de servers op staan.

Als het een Windows OS is, zet dan eens de hele firewall uit

Reputatie 2

@Pieter_B 

Dank weer voor je antwoord. Zowel de nieuwe pc als de server pc draaien op Windows 10. Bij het opzetten van de ARK servers heeft Ark Server Manager (waarmee ik de servers heb opgezet) de regels toegevoegd in de firewall. Voor de 7 Days to Die server heb ik deze zelf toegevoegd.

Zoals je hebt aangegeven heb ik nu op de server pc de hele firewall uitgezet en een nmap scan gedaan. De poorten staan nu ipv op filtered (zoals bij de eerste scan gisteren) op closed, behalve de Emby server dus:

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Robiinn

De eerste nmap zag de firewall, maar de laatste geeft aan dat er geen server op LISTEN staat op de opgegeven poorten .. behalve die Emby.

Heb je nog een Anti-virus applicatie draaien op die W10 machine, die zou ook nog roet in de verbinding kunnen gooien.

Weet je zeker dat de servers ook inderdaad up & running zijn en hoe heb je dat getest?

Even een google gedaan op ARK server en kwam een tool tegen genaamd “ARK Server Manager” en ben even wezen kijken naar een YT Video. Zo te zien kan je in de ASM ook zien of de server is ‘running’ .. klopt dat ? (ben een n00b wat gamen betrefd)

Reputatie 2

@Pieter_B 

Ik had eerst Norton op mijn nieuwe pc, maar die is inmiddels verlopen en heb ik niet meer vernieuwd dus heb ik ook verwijderd. Op de server pc geen extra anti-virus. Beide windows installaties zijn overigens niet ouder dan een week. Afgelopen week zowel de nieuwe als oude pc in elkaar gezet en op beide een clean install van windows gezet.

Als ik mijn games opstart op mijn nieuwe pc kan ik de servers zien staan in de lijst met LAN servers. Ik heb ze nu uitgezet omdat ik niet wil dat ze draaien als mijn vrienden er niet opkunnen. Dan loopt de tijd ingame. Als ze hier op bezoek zouden komen, kunnen ze er wel op, maar het hele idee van die servers opzetten is natuurlijk dat zij vanuit huis ook kunnen spelen.

Ik heb inderdaad die tool gebruikt voor de ARK servers en zodra ik op start klik, wordt het bolletje inderdaad groen als die up en running is, maar lijkt mij dat het niet moet uitmaken of die nu aanstaan of de poorten werken toch?

Reputatie 7
Badge +3

@Robiinn

De server moet wel degelijk up & running zijn, anders kan hij dus ook niet reageren (LISTEN) op verzoeken vanuit een netwerk. 

Je moet het zien als een deurbel (client) met een gong in de hal (server).

Als er iemand op de deurbel drukt (client via een poort), reageert de gong (server up & responds), maar als je de stekker uit de voeding van de gong haalt (sever down) .. krijgt de druk op de deurbel (client via poort) dus ook geen gevolg.

Reputatie 2

@Pieter_B 

Ok, dan ga ik in ieder geval eentje nu aanzetten om te kijken of dat werkt.

Ik zag net overigens dat het ip adres van mijn server pc toch veranderd is. Heb ik dan iets niet goed gedaan met statisch ip en de range aanpassen (hierboven in de screenshots)

Reputatie 2

@Pieter_B 

Ik ben het hele weekend bezig geweest met vanalles aanpassen.

In eerst instantie werkte de 7 days server wel, maar was het ip adres toch niet statisch. Toen heb ik geprobeerd via de internet instellingen in windows het ip statisch te maken, maar toen was de ARK server niet meer zichtbaar via de lan. Uiteindelijk de router gereset naar fabrieksinstellingen en alles opnieuw ingesteld en dat heeft gewerkt!

Alle servers zijn nu online en zichtbaar voor mijn vrienden. Ik heb geen idee wat ik nu goed of fout heb gedaan, maar het werkt en daar ben ik tevreden mee :)

Ontzettend bedankt voor al je hulp en uitleg. Ik heb weer flink wat nieuwe dingen geleerd :)

Reageer