Beantwoord

T-Mobile router met flex poorten

  • 20 January 2020
  • 44 reacties
  • 2651 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 12 reacties

In mijn woning heb ik één ethernet kabel lopen van mijn router/modem naar de tv/multimedia hoek. Nu heb ik verschillende artikelen gevonden hoe ik met gebruik van managed switches een vlan trunk over één ethernet kabel kan maken.

Echter zijn deze artikelen ouder dan twee jaar. En ik vind het een beetje bizar dat ik een netwerk infrastructuur moet aanleggen om puur TV + internet werkend te krijgen in mijn woonkamer.

Hebben jullie tegenwoordig al routers/modems beschikbaar met flex poorten zoals KPN dat heeft?

 

Gevonden artikelen:

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/lan-poorten-3-4-omzetten-van-tv-naar-lan-277608

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/eerste-ervaringen-met-dns-wifi-snelheid-en-tv-internet-op-een-utp-280206

icon

Beste antwoord door Brian 22 January 2020, 15:39

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hey @Seth 

De nieuwe Zyxel die sinds mei 2019 wordt geleverd heeft Any Port Any Service dus je kunt elke poort gebruiken voor internet of TV.

 

Dat is goed om te horen! Hoe kan ik mijn huawei hg659 inruilen?

Reputatie 7
Badge +15

Omruilen gaat helaas niet altijd zo makkelijk als je Huawei het nog goed doet. Misschien kunnen de moderators wat regelen nav wat jij wilt.

Reputatie 7
Badge +4

Ook de Huawei routers ondersteunen Any Port Any Service. Alleen de Draytek kan dit niet.

Hmm, de router functioneert nog wel naar de strengste definitie van het begrip. Maar de Zyxel zou wel enorm helpen in mijn specifieke usecase. Als de moderators een mogelijkheid zien om te helpen dan hoor ik het graag!

Ook de Huawei routers ondersteunen Any Port Any Service. Alleen de Draytek kan dit niet.

Mijn HG659 biedt poort 1 & 2 aan voor internet en 3 & 4 voor TV. Kan ik dat instellen naar any port any service? Want daarover kon ik geen artikelen vinden.

Reputatie 7
Badge +4

Dit is sinds afgelopen zomer gefaseerd uitgerold voor Huawei. Misschien heeft jouw router de update gehad of heeft de router deze gemist. Misschien kun je via de router zoeken naar updates?

Welke firmware versie is dat dan,  bij mij is het ook nog gescheiden.

Reputatie 7
Badge +15

Firmware versie is van B030 naar B032 gegaan. Let op de update gold alleen voor klanten die 18 februari 2019 hier een mail over kregen.

Edit : verkeerde update...

Reputatie 7
Badge +4

Dit klopt niet. Heb navraag gedaan welke build dit precies is.

Reputatie 7
Badge +4

Ik begrijp dat nog niet alle Huawei routers deze mogelijkheid hebben. Wanneer, wat, hoe wordt nagegaan. Kom ik op terug.

Okee.

Volledige versie: V100R001C243B032
Ik heb inderdaad de B032, maar die any port any service lijkt nog niet te werken.

Reputatie 7
Badge +15

@Seth

De B032 was een update voor de verbetering van het modem, dus je zou er zelf niks van merken. Zoals @TAVL al vermeld, wordt er nog gewerkt aan die update en zal hij je hierover informeren zodra er meer informatie is..

 

Als er een moderator is die een mogelijkheid ziet om mij in te tussentijd aan een Zyxel  te helpen dan zou dat erg fijn zijn voor mijn situatie!

Reputatie 7
Badge +4

Ze reageren doorgaans tussen 24 en 48 uur. Dus nog even geduld. Ze zijn sowieso nog aan het uitzoeken waarom de uitrol van APAS op Huawei nog niet verder is gegaan.

Ik had niet goed begrepen dat dit op ze zeer korte termijn uitgezocht ging worden. Bedankt alvast, ik houd het geduldig in de gaten.

Reputatie 7

Hi @Seth, ik geef graag wat meer duidelijkheid! We zijn afgelopen zomer begonnen met het uitrollen van Any Port Any Service op de Huawei maar uiteindelijk heeft dit vanwege een aantal technische redenen vertraging opgelopen. Ik verwacht dat we het op vrij korte termijn (een aantal weken) alsnog helemaal uit gaan rollen maar dit is nog wel even onder voorbehoud. :grin:

Bedankt voor de update. Ik hou het in de gaten. Kan ik ergens zien (versienummer o.i.d.) wanneer mijn router a.p.a.s. ondersteunt?

Reputatie 6

@Seth Alle Huawei modems zijn intussen up to date, versie B032 is de juiste versie. Wij zijn echter nog met de laatste zaken bezig om A.P.A.S. werkend te krijgen. Ik verwacht dat dit over ongeveer anderhalve maand volledig werkt.

@Ginny_TM@Brian Hebben jullie toevallig een status update? Ik ben nu veel thuis en A.P.A.S. ondersteuning op mijn huawei zou heel welkom zijn! :)

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Seth, de APAS update zou bij nagenoeg alle Huawei modems nu van toepassing moeten zijn. Jammer genoeg is dat tot op heden nog niet op elke aansluiting geactiveerd omdat de update met het nieuwe TV-platform gefinaliseerd wordt (dit is uitgesteld). Sorry voor het ongemak. Je zit in de laatste batch modems die nog APAS hoort te verkrijgen. Heb je de beschikking over een switch waarmee je  extra poorten kunt hanteren?

Ook ik ben nu nu op het punt aanbelandt dat de 2 LAN-poorten van mijn Huawei niet voldoende meer zijn. Wel versie B032 in het modem maar geen apas. Enig idee hoe lang het nu nog gaat duren voordat ook mijn toestel de 4 poorten kan benutten? Kan wel een switch aanschaffen maar beetje zonde als dat maar voor hele korte tijd zou zijn.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @Grolz, goed dat je aan de bel trekt in dit topic! We hebben de update met de laatste batch Huawei modems uitgesteld omdat dit samenhangt met de release van ons nieuwe TV-platform. Het is geen sluitend antwoord en sorry dat ik het zo bot moet overbrengen, maar wanneer dit wel gebeurt, is nu nog niet te zeggen.

We zijn beland in een afrondende testfase waarin de laatste puntjes op de i worden gezet. Zodra er weer een update is, plaatsen we die in dit topic. Je kunt een switch overigens al aanschaffen voor zo’n € 10,- - niet dat ik in jouw portemonnee kan kijken en je hebt gelijk dat het zonde is als het slechts voor een korte periode bruikbaar zou zijn. Echter, een switch kan altijd van pas komen, ook als je straks APAS hebt en alle 4 de poorten voor media- en internetverkeer bruikbaar zijn. Stay safe and strong! 💪

@Jason Ik heb inderdaad ook niet de benodigde switches. (met VLAN capabiliteit) Maar kan het wel tijdelijk oplossen door internet over het lichtnet te laten lopen en tv over een kabel die door de kamer loopt.

Juist omdat ik het hiermee tijdelijk kan oplossen heb ik geen behoefte om de nieuwe switches aan te schaffen. Hopelijk komt de lancering van jullie nieuwe tv platform zodat ik het allemaal netjes kan wegwerken achter één kabel. Hoe kunnen we weten/testen wanneer APAS beschikbaar is gekomen?

Reageer