Beantwoord

T-mobile thuis internet fast (VDSL) eigen modem?

  • 24 November 2020
  • 9 reacties
  • 893 Bekeken

Gisteren een 100/30 T-mobile thuis internet fast (internet only) abonnement aangevraagd. (geen glasvezel). Ik heb al wat topics doorgelezen dat de bijgeleverde modem niet in bridge mode kan en daarom wil ik deze graag vervangen.

Ik zat zelf aan een Draytek Vigor 130, Draytek Vigor 165 of een Zyxel VMG4005-B50A te denken. De Draytek Vigor 130 ondersteunt geen Vplus en beide Drayteks ondersteunen geen bonding. De Zyxel ondersteunt bonding en VPlus.
Wat raden jullie aan?

Zoals ik heb begrepen moet ik VLAN 300, VPI: 8, VCI: 48 configureren op 1 van bovenstaande apparaten. Klopt dit en/of moet ik nog ergens anders aan denken?

Nu heb ik zelf al een Edgerouter 6P en hierachter heb ik een Edgeswitch.
Ik gebruik momenteel alleen de SFP poort (ETH5) om deze te verbinden naar de Edgeswitch.
Er is dus geen softwarematige switch geconfigureerd.
ETH0 gebruik ik voor de WAN interface.

Moet ik nog wat instellen op de Edgerouter zoals een VLAN? of kan ik ETH0 gewoon instellen op DHCP zodra het gekozen apparaat (vervanger standaard modem) in bridge modus staat?

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 24 November 2020, 08:55

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@ronald1987 de zyxel van T Mobile heeft geen bonding en volgens mij ook geen vplus.

dit nemen ze niet af op wba. vpi en vci gebruiken ze alleen op adsl verbindingen 20mbit dit is niet het geval voor vdsl verbindingen dan volstaat vlan300 voor internet

@ronald1987 de zyxel van T Mobile heeft geen bonding en volgens mij ook geen vplus.

dit nemen ze niet af op wba. vpi en vci gebruiken ze alleen op adsl verbindingen 20mbit dit is niet het geval voor vdsl verbindingen dan volstaat vlan300 voor internet


Ik bedoelde dan ook de Zyxel VMG4005-B50A. Wat zouden jullie aanschaffen? Gewoon een Draytek Vigor 130/165?

En je geeft aan dat vlan 300 voldoende is. Dien ik dat dan ook in te stellen op mijn Edgerouter of kan ik daar DHCP instellen op de WAN interface zodra het apparaat voor de Edgerouter in Bridge mode staat met vlan 300.

Ik heb per ongeluk je antwoord als beste antwoord aangevinkt. Kan ik dit opheffen? Zou toch nog graag wat meer reacties willen op mijn vraag wat te doen m.b.t. welk apparaat/bridge mode

@Hajar Is het mogelijk het beste antwoord op te heffen? zo ja, kun jij het beste antwoord opheffen of moet ik dan bij iemand anders zijn?

Reputatie 7
Badge +15

@ronald1987 

Elke moderator kan dat doen maar ook al is een vraag als beantwoord gemarkeerd, betekent niet dat er niet meer naar het topic wordt gekeken.

Reputatie 6
Badge +3

Kijkend naar de specs zullen alle drie de devices werken. 

Gezien ze een bridge modem hebben omdat je het vlan instellen op je EdgeRouter. 

Kijkend naar de specs zullen alle drie de devices werken. 

Gezien ze een bridge modem hebben omdat je het vlan instellen op je EdgeRouter. 


dus geen vlan op de modem en wel op de edgerouter?

Reputatie 6
Badge +3

Dat adviseer ik wel. 

Zet de modem in Bridge mode (De VMG4005-B50A lijkt dat al standaard te zijn). Dan is de Edgerouter volledige in controle over je internet verbinding. De modem zet dan alleen het xDSL signaal om naar Ethernet. Maakt het troubleshooting indien nodig ook makkelijker :grin:

Dat adviseer ik wel. 

Zet de modem in Bridge mode (De VMG4005-B50A lijkt dat al standaard te zijn). Dan is de Edgerouter volledige in controle over je internet verbinding. De modem zet dan alleen het xDSL signaal om naar Ethernet. Maakt het troubleshooting indien nodig ook makkelijker :grin:


Bedankt. Zijn er nog voordelen/nadelen tegenover een Draytek Vigor 130/165 of een fritzbox?

Reageer