Beantwoord

T-Mobile thuis Internet, ISRA Punt herstel, juiste volgorde?

  • 30 January 2019
  • 13 reacties
  • 3118 Bekeken

Okey het volgende,

Enige tijd geleden heb ik onderstaande foto gepost en tevens contact gehad met iemand van de technische afdeling van T-Mobile over een mogelijke overstap van Ziggo naar T-mobile (kijk geen tv en dus goedkoper). Dit mbt het ISRA punt zoals ik dat achter een verwarming vond weggewerkt in de woonkamer (zie hierondeR)



Volgens de medewerker van de technische afdeling en op dit forum was het geen probleem om DSL aan te vragen omdat de hoofdkabel was en het ISRA punt hierbij kon worden hersteld door KPN op aansturen en kosten van T-Mobile als ik internet zou gaan afnemen bij T-Mobile.
Fourstack en VVDSL geven beide aan dat er een straatkast (staat op 10meter van mijn huis) aanwezig is met een DSL koper verbinding met een snelheid van 222Mbit/s dus dat zou wel goed zitten.

Ik heb vervolgens T-Mobile thuis Internet 100 aangevraagd met een actieve ingang per 1/2/2019 en opzegging van mijn Ziggo abbo per dezelfde datum.

Na de aanvraag heb ik gelijk gebeld met T-Mobile maar nu voor een afspraak om het ISRA punt in orde te brengen. Dit was (op dat moment) niet mogelijk omdat mijn verbinding nog niet was opgeleverd. Wachten tot 1/2/2019 dus.

Vervolgens kreeg ik het installatie pakket binnen en kort daarop een sms dat mijn verbinding per 29/1/2019 al opgeleverd zou worden. Dus heb ik die dag via de chat een medewerker gesproken en wederom het ISRA herstel verhaal uitgelegd. De medewerker zou een monteur afspraak gaan regelen en dan moest het goedkomen.

Vervolgens kreeg ik een sms voor een afspraak met Guidion waarbij een aantal vragen werden gesteld. Hierbij was het niet mogelijk om zonder ISRA aansluiting verder te gaan voor een afspraak waarop ik Guidion heb gebeld. De medewerker van Guidion gaf aan dat dit inderdaad niet mogelijk was omdat er eerst een ISRA punt gemaakt moest worden (wat mijn doel al was) waarop ik weer werd doorgeschakeld naar T-Mobile.

De medewerker van T-Mobile vertelde mij ineens dat KPN de laatste tijd nogal ‘moeilijk’ doet over het herstellen van ISRA punten en dat ik daarom het kleine aansluit doosje uit het installatiepakket zelf moest aansluiten op een van de punten uit de handleiding?? Ik heb nogmaals uitgelegd dat er geen van deze punten aanwezig was en dat er dus echt een punt gemaakt moest worden.
Hierop vertelde de medewerker dat Guidion dan toch moest langskomen en zou kijken of zij het zo kunnen aansluiten? Dit lijkt mij vreemd want volgens mij doet Guidion geen ISRA punt herstellen maar om maar iets voorelkaar te krijgen heb ik nu een afspraak met Guidion staan en dus in de vragenset voor een anfspraak maar aangegeven dat er wel een ISRA punt is zodat er iig iemand komt kijken.

Maar nog niet aangesloten al begreep ik wel dat mijn huidige internet er nog niet afgaat voordat ik werkend internet bij T-Mobile heb.
Een heel verhaal en wordt dus vervolgd. Misschien dat iemand op dit forum hier iets over weet en ik ben benieuwd of het ‘KPN’ verhaal klopt en of dit de juiste gang van zaken is?
icon

Beste antwoord door Brian 1 February 2019, 17:09

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +14
De huiseigenaar is verantwoordelijk voor het ISRA punt. Als dit gesloopt is kan hij via https://www.mijnaansluiting.nl om herstel vragen.
De huiseigenaar is verantwoordelijk voor het ISRA punt. Als dit gesloopt is kan hij via https://www.mijnaansluiting.nl om herstel vragen.

Hoi Eric, ik ben zelf huiseigenaar (al meer dan 10 jaar) en na kabel dus nu dsl. Mijnaansluiting.nl is door t-mobile ook genoemd maar alleen om het punt al te herstellen voordat de ingangsdatum van de verbinding zou zijn maar ik kon ook wachten tot de ingangsdatum en dan zou t-mobile dit aansturen. Ik zou uiteraard geen abonnement hebben afgenomen als ik dit zelf zou moeten betalen en er niet gezegd was dat kpn dit in opdracht van t-mobile kosteloos zou herstellen.
Reputatie 7
Badge +14
Ik weet niet wat er is gezegt. Maar als iemand in jouw huis dit sloopt, waarom moet dan de kpn of tmobile dat dan betalen? Dat lijkt mij je eigen verantwoordelijkheid.
Bedankt voor je reactie 🙂 Het gaat dus om een zo aangetroffen situatie en op basis van een eerdere post hierover en de reacties daarop heb ik uiteindelijk besloten om het herstel door kpn, aangestuurd via t-mobile (dus niet zelf via mijnaansluiting) ook nog een keer telefonisch te checken.

Dit werd dus telefonisch nogmaals bevestigd en dat bij het afnemen van een abbo dit kosteloos zou worden aangepast door kpn na aansturen van t-mobile, dus besloten dat te doen.

Eerdere post:

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/isra-punt-aanpassing-nodig-305053

Als ik zelf zou moeten betalen voor herstel en men dat ook gezegd zou hebben dan was ik bij mijn oude provider gebleven omdat de extra kosten het verschil opheffen.
Reputatie 7
Hi @Timse78, @eric_2, in principe hebben jullie allebei "gelijk" 🙂 Het klopt dat de eigenaar van het pand in zekere zin verantwoordelijk is voor de aansluiting maar de netbeheerder, in dit geval KPN, heeft tot op zekere hoogte ook een verplichting als netbeheerder om een aansluiting mogelijk te maken. Dus ja, in principe zou je zelf herstel van het ISRA-punt aan moeten vragen via www.mijnaansluiting.nl maar als provider bieden we graag een stukje extra service en schakelen wij de netbeheerder voor je in. Wat eventuele kosten betreft heb je een aantal situaties, ik heb degene die voor jou van toepassing is dikgedrukt gemaakt:

Geen ISRA
Is er wel een beschikbare invoerkabel?
Ja -> Als de kabel toegankelijk is kan KPN monteur er kosteloos een ISRA op afmonteren. De invoerkabel mag niet in een kruipruimte of dergelijke liggen. Als dat wel zo dan kan de monteur de opdracht weigeren (onveilige werksituatie) of kan de netbeheerder extra kosten in rekening brengen om de kabel beschikbaar te maken.
Nee - > Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat de kabel toegankelijk is of akkoord gaan met de kosten om een nieuwe kabel aan te leggen/ om de kabel toegankelijk te maken.

Weggewerkt ISRA
Is de ISRA weggewerkt achter bijvoorbeeld stucwerk? Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat de ISRA toegankelijk is. Pas dan kan een KPN monteur kosteloos een goed ISRA afmonteren. Er is echter wel genoeg overlengte nodig voor het herstellen van de ISRA (de kabel moet voldoende uit de muur steken). Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.

Beschadigd ISRA
Is het ISRA punt beschadigd maar functioneel? Dan kan de eigenaar hiervoor zelf de netbeheerder inschakelen.
Werkt de ISRA niet dan wordt dit hersteld door de netbeheerder. Er is echter wel genoeg overlengte nodig voor het herstellen van de ISRA. Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.

Ik heb meteen met je meegekeken en in dit geval is de afspraak met Guidion dus eigenlijk overbodig om eerste de netbeheerder moet komen voor herstel van de ISRA. Ik ben zelf geen monteur dus of de lengte van de kabel voldoende is durf ik aan de hand van deze foto niet met zekerheid te zeggen. Ik heb zojuist ook geprobeerd om telefonisch contact met je op te nemen om dit te bespreken omdat de afspraak met Guidion al voor komende maandag staat maar ik heb je niet kunnen bereiken. Ik heb de opdracht voor het herstel van de ISRA alvast intern uitgezet om tijd te besparen. DE opdracht voor Guidion heb ik voor nu laten staan maar deze zou je eventueel zelf kunnen annuleren (Guidion kan op dit moment niets doen).

Ik hoor graag van je Timse en excuses voor de onduidelijkheid!
Hey @Brian

ik heb je ook een pb gestuurd maar nogmaals thanks voor de heldere uitleg! De kabel zit in de woonkamer en is goed bereikbaar dus dat moet geen probleem zijn.

Ik ga guidion afbellen en ben benieuwd wanneer ze voor het aanslyitpunt komen. Als dat eenmaal werkt moet het aansluiten geen probleem zijn voor mezelf :p

cheers

ps even een aanvulling, ik krijg nu net een mail dat ik ben aangesloten en ‘dat het werkt’, neem aan dat ik voorlopig nog op mn oude internet zit totdat t-mobile dsl echt werkt 🙂
Beste @Brian ,

Ik zit in een soortgelijke situatie, hoewel ik nog geen T-mobile thuis heb afgesloten zit ik hier wel aan te denken. Ook ik heb een losse kabel uit een buis in mijn meterkast zitten (dus goed bereikbaar) en volgens fourstack een straatkast om de hoek.

Wat zijn nu de stappen die ik moet doorlopen mocht ik een abonnement willen afsluiten? Ik wil uiteraard niet beginnen met betalen voor een abonnement zolang ik die nog niet kan gebruiken vanwege het gebrek aan een ISRA doos.


@Timse78 Is het bij jou uiteindelijk allemaal goed gekomen?
Reputatie 7
Hey @rutgerPN,

Bedankt voor je interesse in T-Mobile Thuis! Zoals hierboven mijn collega aangeeft, is het belangrijk dat er een ISRA-punt aanwezig moet zijn om je T-Mobile Thuis pakket te kunnen activeren. Wanneer het nodig is dan sturen we gratis de netwerkbeheerder aan om het ISRA-punt voor je in orde te maken. Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken over de betaling, je begint pas te betalen wanneer je modem is aangesloten.😁
Dank je wel @Piotr

In mijn geval is die netwerkbeheerder dus nodig. Maar wat moet ik nu doen omdat geregeld te krijgen? Doe ik 'gewoon' een bestelling via de website? Kan ik deze situatie daar aangeven? En maakt het dan nog uit welke ingangsdatum ik kies?
Ik neem aan dat een en ander afhankelijk is van wanneer KPN daarvoor langs kan komen. Daarbij zit ik ook nog met een opzegtermijn bij mijn kabelaanbieder.
Reputatie 7
Hey @rutgerPN,

Je kunt probleemloos een bestelling plaatsen via de website. Alle informatie volgt vervolgens via de e-mail. Op de activatiedatum kun je met ons contact opnemen zodat we netjes de netwerkbeheerder gaan aansturen. Zodra je aansluitpunt is hersteld, kun zelf je modem aansluiten. Mocht dit niet lukken? Neem dan contact met ons op en dan sturen we kosteloos een monteur bij je langs.😄
Sorry @Piotr dat ik er op terug kom maar ik begrijp de tijdlijnen niet helemaal.

Zoals ik het nu lees plaats ik bijvoorbeeld morgen een bestelling met aansluitdatum 1 juli waarna ik pas op die 1e juli contact met jullie opneem vanwege het ontbreken van het ISRA punt. Ik neem toch niet aan dat die netwerkbeheerder dan diezelfde dag nog langskomt om dat probleem te verhelpen?

Het lijkt me dat KPN voor die aansluitdatum langs moet komen (ik zal bijvoorbeeld ook per 1 juli mijn kabelabonnement op willen zeggen en wil niet zonder internet zitten).

Of heb ik een verkeerd idee van jouw begrip 'activatiedatum'?
Reputatie 7
Hallo @rutgerPN,

Begrijpelijk dat je niet zonder wil zitten. Daarom hebben ze de overstapservice bedacht. je geeft aan dat je wil overstappen en T-Mobile zegt het voor je op bij Ziggo. je krijgt dan ook een bevestiging van Ziggo voor laten we zeggen 1 Juli. mocht het dan gebeuren dat de instalatie niet lukt (zoals het er nu naar uit ziet) dan loopt je Ziggo nog even door. op het moment dat het wel gelukt is krijgt Ziggo een melding dat de overstap service is geslaagd en stop Ziggo met leveren.

Alternatief is testen en labelen aanvragen bij het opleveren van de lijn. ik weet alleen niet of TMO dat wil/kan doen.
Reputatie 7
Hi @rutgerPN, we kunnen de netbeheerder jammer genoeg pas inschakelen zodra je aansluiting opgeleverd is er wordt dan meestal binnen 5 werkdagen een nieuw ISRA-punt geplaatst (officieel hebben ze er 10 werkdagen de tijd voor). Zoals Piotr al aangeeft gaat je facturatie uiteraard pas in wanneer je daadwerkelijk verbinding hebt. Stuur ons op de dag van oplevering dus zeker weer een bericht, dan sturen we direct de opdracht door naar de netbeheerder!

Reageer