Beantwoord

T-Mobile thuis Internet snelheid loopt gedurende 24 uur terug van 50MBit tot 1 of minder..

  • 23 October 2019
  • 12 reacties
  • 942 Bekeken

Het komt nu zo een beetje dagelijks voor dat we constateren dat ons T-Mobile thuis internet traag is, vervolgens blijkt al snel uit een internet snelheidstest dat dit ook het geval is.
Hierna reset ik de modem en meteen hierna hebben we zo een beetje de snelheid waar we voor betalen namelijk 50 Mbit.
Dit is nu sinds enkele maanden zo, in het verleden hadden we dit probleem niet.

Ik vraag mij af wat te doen?

Kan het zijn dat onze Huawai modem stuk aan het gaan is??

icon

Beste antwoord door Brian 30 October 2019, 16:31

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hallo tux821,

Is het modem via glasvezel of DSL verbonden? Zijn de metingen bedraad uitgevoerd of via wifi? (2.4 of 5 Ghz wifi?)

Het zou inderdaad aan het modem kunnen liggen, maar ook omgevingsfactoren (wifi) of de binnenkomende lijn (dsl) zijn niet uit te sluiten.

Mvg. Marcel

Hi Marcel,


Bedankt voor je reactie!
Even een update. Ik heb vorige week ook de T-mobile servicedesk gebeld. Die heeft modem gereset. Tot nu toe nog steeds goede snelheid (als dat zo blijft dan ben ik blij). Wel apart het enige dat ik ooit veranderd heb is het wifi wachtwoord en 5G uitgeschakeld. Dit heb ik na de reset ook weer gedaan, met alleen 2.4 Ghz bereik ik veel betere resultaten/bereik in onze woning.

Verder het is een DSL modem (Huawei HG659). Ik had zelf al bedrading nagekeken, of het goed vast zat, want zover ik begrijp zou een modem de snelheid ook omlaag kunnen zetten zodra er veel fouten/verstoring op de lijn zou zijn.
Net nog even gemeten, ik haal nu 27 Mbit down en 10 Mbit up op een contract van 50 Mbit. Dit is niet de maximale snelheid, maar veel beter dan voor de reset, toen liep de snelheid tot onder de 1 Mbit terug (gemeten via wifi op ongeveer 3 meter vanaf de modem met diverse internet speed tests, en diverse hardware).

Je bracht mij op nog een idee, toch ook maar eens gemeten via vast netwerk kabeltje, daar had ik 43 down en 14 up (Beter dan ik had verwacht, en goed om deze te testen als de snelheid nog eens zover terug loopt via de wifi).

Groeten,

 

Ton
 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @tux821 

Het is niet alleen bij jou, meerdere klanten hebben hier last van en ervaren hetzelfde.

 

Check dit even.

@Waqqas ,

Thanx, ik zag vandaag ook de T-Mobile artikelen in de nieuws streams over dit onderwerp.

hmm m’n snelheid is ook vandaag nog ok..
De modem aan/uit zetten werkte voor mij ook om weer een beetje normale internet snelheid te krijgen.

Reputatie 7

Hi@tux821, ik geef je graag meer informatie! Ik heb jouw verbinding bekeken en er is maximaal 100 Mbit beschikbaar dus er is genoeg capaciteit om de volle snelheid te halen. Via Wifi zal je echter zelden de volledige snelheid halen omdat er altijd verlies op treedt. Op dit moment is te maximale snelheid 111 Mbps download en 33 Mbps upload. Omdat het hier gaat om DSL kan dit wat veranderen afhankelijk van het moment van de dag maar bekabeld zou je dus zeker rond de 50 Mbps moeten kunnen halen.

Wat de Wifi betreft heeft de 2.4 Ghz frequentie een groter bereik en kan je dus verder weg van de modem nog goed verbinding maken. Met de 5 Ghz haal je hogere snelheden en hier is minder kans op “ruis” omdat de 5 Ghz frequentie's elkaar wat minder in de weg zitten. Als je echt je snelheid wil weten dan kan je het beste een bekabelde speedtest doen op je laptop of pc via de ookla desktop app (en dus niet via de browser). Hiermee haal je het meest betrouwbare resultaat. Daarna kan je speedtest doen op het 2.4 Ghz en 5 Ghz netwerk zodat je de resultaten kan vergelijken. 

In ons Wifi topic vind je nog meer tips en trucs!

Tja.. we zijn nu paar weken verder en het probleem is weer terug. Na ongeveer een dag merk ik dat m’n internet traag is (diverse internet speed testen bevestigen dit ook, zo ongeveer 1 a 2 Mbit down stream.
Ik reset vervolgens de modem, en direct daarna bijna weer de volle snelheid. Geen idee wat ik hier aan kan doen, zo om de dag de modem maar aan en uit zetten ??

Hi@tux821, ik geef je graag meer informatie! Ik heb jouw verbinding bekeken en er is maximaal 100 Mbit beschikbaar dus er is genoeg capaciteit om de volle snelheid te halen. Via Wifi zal je echter zelden de volledige snelheid halen omdat er altijd verlies op treedt. Op dit moment is te maximale snelheid 111 Mbps download en 33 Mbps upload. Omdat het hier gaat om DSL kan dit wat veranderen afhankelijk van het moment van de dag maar bekabeld zou je dus zeker rond de 50 Mbps moeten kunnen halen.

Wat de Wifi betreft heeft de 2.4 Ghz frequentie een groter bereik en kan je dus verder weg van de modem nog goed verbinding maken. Met de 5 Ghz haal je hogere snelheden en hier is minder kans op “ruis” omdat de 5 Ghz frequentie's elkaar wat minder in de weg zitten. Als je echt je snelheid wil weten dan kan je het beste een bekabelde speedtest doen op je laptop of pc via de ookla desktop app (en dus niet via de browser). Hiermee haal je het meest betrouwbare resultaat. Daarna kan je speedtest doen op het 2.4 Ghz en 5 Ghz netwerk zodat je de resultaten kan vergelijken. 

In ons Wifi topic vind je nog meer tips en trucs!

 

Bedankt dat je m’n  lijn hebt nagekeken, maar ik begrijp niet dat dit als beste antwoord wordt aangegeven.
Zie ook mijn laatste post. Wat ik wil weten is:
1) Waarom loopt mijn snelheid over ongeveer een dag zo ver terug?
2) Waarom heb ik direct na een modem reset mijn maximale download snelheid weer terug?
Je zou nog kunnen denken aan onderhoud van het netwerk, maar .. dagelijks ?? en waarom moet dit altijd worden opgelost met een modem reset??

Reputatie 7
Badge +16

@tux821

  1. Wifi is afhankelijk van superveel externe factoren. Bijvoorbeeld: de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Maar 1 van de meest voorkomende storingsbronnen zijn legacy devices. Wanneer je tegenwoordig nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn. Daarnaast kan het zijn dat een bepaald vooraf ingesteld Wifi-kanaal door de dag heen minder, dan wel meer bezet is. Daarom adviseren we altijd het gebruik van een automatisch Wifi-kanaal. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren.
  1. Een router (en eigenlijk elk modern apparaat tegenwoordig) is een kleine mini computer. Dit apparaat heeft een microprocessor die software (firmware) draait. Als je het ding aanzet zal hij dus ook 'booten' en zijn software starten, nu kan er altijd een foutje in die software zitten die bijvoorbeeld een deadlock oplevert waarbij het apparaat dus nergens meer op reageert. Het herstarten van het apparaat doet niets anders dan wat er met je PC gebeurt bij een reset, al het RAM geheugen legen en opnieuw bij het boot-punt beginnen. Hoe complexer een apparaat, hoe groter de kans dat er fouten in de software zitten en het dus waarschijnlijker wordt dat ie wel eens vastloopt.

Hopelijk heb ik hiermee een beetje toegelicht wat @Brian al aangaf. :smile:

 

@Jason 

Ok, bedankt voor de toelichting.

Zelf dacht ik aan het trimmen van de router, hierbij brengt een router de snelheid omlaag op het moment dat er veel fouten op de lijn zijn of, de apparatuur hoger op in het netwerk dat zo efficiënt mogelijk de bandbreedtes regelt, of zoals je aangeeft, misschien toch een (legacy) wifi apparaat dat raar doet.

Wifi kanaal staat inderdaad vast, maar .. als dat het probleem zou zijn, dan zou ik na de modem reset nog steeds een lage snelheid moeten hebben, zie ook de beschrijving van het probleem.

Firmware fout, hmm zou kunnen, wel een bijzondere ;)

Wat ik de volgende keer, beter, ga doen, is ook de snelheid van het vaste netwerk controleren (ik gebruik deze niet, maar als daarop de snelheid wel goed is dan is het een wifi probleem).
Hoe dan ook de fix, modem uit en weer aanzetten, is redelijk simpel en werkt prima ;)

Op dit moment draait het T-Mobile thuis netwerk overigens al weer ruim een week super goed (40 - 50 Mbit downstream), dus misschien toch onderhoud geweest :S

@Jason , @Brian 

 

Ik heb het gevonden..

Het is de wifi van de Huawei router die na verloop van tijd structureel omlaag gaat en na een reset voor een paar uur de juiste snelheden van mijn T-Mobile abonnement levert.


Recent ben ik ook op de LAN poorten van de Huawei modem/router gaan meten, daar zie ik consequent de juiste snelheid +/- 47 Mb down en +/- 30 up.

Dus wifi op Huawei modem uitgezet en eigen wifi router geplaatst achter LAN poort 1 (na lang prutsen er achter gekomen dat alleen LAN 1 en 2 poorten bruikbaar zijn op de Huawei omdat T-Mobile LAN 3 en 4 voor digitale TV en Radio reserveerd).

 

Nu eindelijk structureel de juiste Wifi snelheden.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @tux821 

Wat fijn dat het is gelukt! Ook bedankt voor het delen van de oplossing, weet zeker dat andere klanten hier wat aan hebben!

Reputatie 7
Badge +15

@tux821 

Dat er alleen maar 2 poorten voor internet bruikbaar zijn dat zal nog wel veranderen, net als de Zyxel alle poorten voor internet als tv.

Reageer