Beantwoord

T-Mobile thuis (VDSL): kan ik mijn FritzBox als modem gebruiken?

  • 10 October 2018
  • 15 reacties
  • 6247 Bekeken

Ik heb nu het standaard-Huawei HG659 modem. Nu wil ik de internetverbinding wat tweaken (MTU wat hoger zetten), maar dat kan niet in de Huawei.
Ik heb nog een FritzBox modem; kan ik die gebruiken met T-mobilie thuis? En zo ja, welke inloggegevens moet ik gebruiken?
Het modem heeft een profiel voor T-mobile thuis, dus dat lijkt geen probleem.
O, ik gebruik alleen internet dus telefonie etc zijn niet van toepassing.
icon

Beste antwoord door Sterre 14 October 2018, 15:23

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Hi EricZwaal,

Welkom op onze Community! Je bent hier op het juiste adres voor jouw vraag. Ik geef je dan ook graag duidelijkheid. Het is niet mogelijk om het Huawei modem zelf te vervangen door jouw eigen FritzBox. Het is wel mogelijk om de FritzBox achter de Huawei te hangen om het internet te regelen. T-Mobile zal ook geen Admin-login gegevens verstrekken. de inloggegevens wat je krijgt hebben User rechten, in die User rechten zijn de instellingen wat je kan aanpassen beschikbaar gesteld.

Ik wens je veel plezier met jouw T-Mobile Thuis abonnement. Mocht ik je nog kunnen helpen hierbij, laat het me gerust weten, ik sta voor je klaar!
Goeiedag,

Ik reageer op dit topic omdat het het meeste recente is wat ik kon vinden met betrekking tot eigen modem gebruik. Ik heb ook T-mobile Thuis met een Huawei HG659 modem. Volgens deze wet moeten internetproviders gebruikers de mogelijkheid bieden om hun eigen modem te gebruiken: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/12/13/kabinet-wil-keuzevrijheid-voor-modems-en-routers

Sterre, kunt u mij uitleggen waarom T-mobile deze mogelijkheid niet bied voor T-mobile Thuis gebruikers?

Vriendelijk bedankt,
Zhi Kang

Edit: Ter verduidelijking, ik heb T-mobile Thuis met alleen internet, dus TV en vaste telefonie is voor mij niet van belang en ik verwacht geen ondersteuning van T-mobile wanneer ik problemen heb met een eigen modem. Wel verwacht ik dat T-mobile het gebruik van een eigen modem mogelijk maakt want dit niet doen is onwettelijk.
Reputatie 6
@ZhiKang Misschien kun je hiermee uit de voeten:
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/zelf-installeren-eigen-modem-307134

Maar waarom wil jij een ander modem? Zou bridge-mode of DMZ instelling in de HG659 ook voldoen?
Dag tmoesel,

Bedankt! Via via dat topic weet ik nu hoe een eigen modem aan te sluiten - met de vci/vpi waarden, want ik heb vdsl.

Waarom ik liever een eigen modem/router gebruik: ik ben niet blij met de wifi performance van de HG659. De signaalsterkte schommelt bijvoorbeeld 50-60%, twee muren verder op dezelfde verdieping. Ik heb al 2.4GHz en 5GHz, en bij de 2.4GHz kanalen 1, 6 en 11 getest, maar de signaalsterkte kwam niet boven 80% (en dat is een tijdelijke uitschieter, met dezelfde instellingen was de signaalsterkte een minuut later 52%). Ik heb 28 wifi netwerken in de buurt, wat geloof ik een grote impact heeft, maar mijn eindconclusie is dat de interne antenne van de HG659 niet goed genoeg is.

Bridge modus en eigen router zou voldoen, maar ik kon de instelling niet vinden op de HG659. Ik neem aan omdat T-mobile dit extern moet activeren, klopt dat? Ik hang liever niet af van externe hulp om een modus aan of uit te zetten. Als de setting voor mij ook zichtbaar zou moeten zijn als ik inlog op de modem, dan hoor ik graag hoe.

DMZ was ook een optie die in zoekresultaten omhoog kwam, maar dat zie ik als een workaround want het kan makkelijker. Ik versta een zelfgekozen apparaat gebruiken als modem+router+access point als makkelijker dan twee apparaten te moeten configureren, en te moeten onderzoeken als er internetproblemen in het huis zijn.

In ieder geval, met de vci/vpi (edit: en vlan) waarden kan ik verder, dus bedankt! ik hoor nog graag of ik zelf ook de HG659 in bridge modus kan zetten.

Groeten,
ZK.
Reputatie 6
@ZhiKang Duidelijk van hoe en waarom.
Het is al weer bijna 2 jaar geleden dat ik de documenten m.b.t. de vrije routerkeuze heb doorgespit, maar voor zover ik me herinnner moet de eindgebruiker ook een modem (dus het gedeelte van een apparaat wat de omzetting tussen analoge telefoonlijnsignalen en digitale bits doet) zelf kunnen kiezen of de provider moet de specificatie vrijgeven. Die specificatie moet je alsnog zelf ergens bij Huawei opzoeken, dus in die zin voldoet T-Mobile of (KPN als netbeheerder) niet en moet je dus je FritzBox kunnen aansluiten.

Bridge-mode is niet mogelijk, want het zit niet in de T-Mobile HG659 firmware inbegrepen of het zit gelocked achter het admin account. En T-Mobile erom vragen heeft geen zin, want dat doen ze gewoon niet en er zijn denk ik helemaal geen procedures voor. Eigen DSL oplossing dan de enige optie. Ikzelf gebruik momenteel DMZ (niet voor DSL, maar 4G), voornamelijk omdat tunen van modemparameters voor standaard dagelijks gebruikt vrijwel niks oplevert, de infrastuctuur is daar hoofdzakelijk bepalend.

In verleden (toen het o.a. nog Vodafone was) werd geloof ik wel eens een FritzBox sporadisch ingezet, maar ook dat kan soms niet helpen, b.v. als 1 WiFi AP het huis, tuin, schuur, weiland enz niet kan afdekken. Met enorme WiFi drukte en dikke muren enz is even kijken wat het beste is, meerdere 5GHz (ac) WiFi AP's (per ruimte bekeken) misschien.
Reputatie 7
Hoi @ZhiKang

Hier doe ik graag een duit in het zakje. Wat betreft het gebruik van eigen modem, hiervoor zijn we nog in gesprek met het ministerie. Het is namelijk helemaal niet zo'n duidelijke wet. Enkele providers zijn samen met het ministerie hoe deze weet geïnterpreteerd dient te worden. Dit speelt al een tijd en eerlijk gezegd verwacht ik geen verandering op korte termijn.

Wat nu? Het belangrijkste is om te achterhalen waarom jij graag een eigen modem wilt gebruiken. Dat is in jouw geval voornamelijk voor de Wifi. Als de Wifi echt niet voldoet, dan kun je gebruikmaken van onze Wifi-service. Wil je jouw Wifi optimaliseren, dan kun dan met onze tips. Ik begrijp dat jij graag de hardware vervangt, omdat je daar het euvel in ziet. Met het topic van tmoesel kom je wellicht al ver genoeg. Lukt dat niet, dan zou ik willen voorstellen om ons modem te behouden als modem en een externe router of Fritzbox te gebruiken voor het Wifi-signaal. Niet als tweede modem, want dan gaat het met DHCP helemaal mis - je kunt ons modem niet in Bridge modus zetten. Maar wel als router, of een extender. Zorg er dan wel voor dat je de Wifi van de Huawei uitzet of dat deze elkaar niet gaan dwarsbomen.

Ik hoop dat je op deze manier een Wifi-signaal krijgt die aan je wensen voldoet. Houd je ons op de hoogte van de ontwikkelingen?
vpi 0
vci 37
mtu 1500
Linkmodus EoA
nat-type NAPT
ip-routering(ip)
DLS modus All
Type-esrvice UBR zonder PCR
Inkapselingsmodus LLC
Vlan inschakelen : Uit
IP-Protocolversie IPv4
IPv4-addresseringstype : DHCP
Statisch dns : Uit
dat zou alles moeten zijn.

na veel wikken en wegen heb ik deze gegevens gekregen van backoffice veel plezier er mee jongens 🙂
Dank voor de settings. Zoals ik elders heb kunnen lezen ondersteund de Fritzbox T-mobile thuis. Dit wel vanaf ios 7x als ik mij niet vergis. Ik zit met smart te wachten. 3 juni gaat het hier om. Dus ben benieuwd hoe ik het zal ervaren.
Reputatie 7
Hi @airmaxx14 , alvast van harte welkom! 🙂 Het klopt dat de Fritzbox inderdaad Thuis ondersteunt, wat ik begreep heeft de Fritzbox zelfs een standaard 'profiel' voor Thuis beschikbaar. We plaatsen zelf ook Fritz boxen als Wifi versterkers dus ze hebben ervaring met ons netwerk 😉
@airmaxx14 klopt maar toen ik daar mee bezig was werd die ondersteuning vanuit fritz niet gegeven.
ik wou eigenlijk met een drytech gaan werken maar dat was helemaal geen succes.

na dat ik deze instellingen los had gekregen van BO dacht ik ik ga dit meteen plaatsen zodat iedereen er van kan genieten.
Heb nu enige tijd T-mobile. Het jammere van de verbinding vind ik de cap op mijn VDSL. Bij Telfort haalde ik makkelijk 102Mbit. Ik mag nu net de 90Mbit aan tikken. Terwijl het modem 111/33 aangeeft.

Ook merk ik door de CAP dat de snelheid op Wifi beduidend lager is dan voorheen. Waar ik overal zowat 102Mbit haalde op 5Ghz is het nu net 75/85Mbit.
Reputatie 7
Badge +3
@airmaxx14

Bij TMT reserveert men volgens mij ongeveer 10Mb voor IPTV, dus als je 100Mb hebt zal er max 90Mb beschikbaar zijn voor het internetten.
Hierdoor is natuurlijk ook je Wfi snelheid lager, maar dat kan ook komen door het gebruik van een ander modem.
@Pieter_B ik heb geen IPTV. Dus vreemd dat men dan 10Mbit reserveert. Ik ga dit nooit gebruiken. Telfort doet eigenlijk precies hetzelfde. Men geeft wel een hogere prio aan de ip stream als je deze opvraagt.

De Cap op de VDSL lijn is naar mijn idee boosdoener. Bij Telfort stond dit open en had je dus max bandbreedte.

Verder is alles wel stabiel. Ik zal eens hun eigen modem aanzetten. Kijken wat dan het verschil is.
Reputatie 6
@airmaxx14 Dit fenomeen is wel vaker hier op dit forum te kennen gegeven, maar dan met groter verschil tussen DSL waarden en IP waarden. Kan duiden op packetloss.
Wat ook is aangegeven is dat bij de overgang van Vodafone Thuis naar T-Mobile dit aan de hand was/is. Het is mij in ieder geval duidelijk dat T-Mobile onduidelijke bewerking doet of laat doen vergeleken met KPN dochters of andere DSL resellers. Maar ik denk dat je veel goedkoper uitbent, dat zal ook het 1 en ander kunnen verklaren.
@tmoesel @Pieter_B Ik heb heden avond de box van T-mobile aangesloten. Ok dit geeft hetzelfde resultaat.
De CAP of beperking die T-mobile doet blijft. Lijn afstand is maar 200mtr. Dus van Packetloss kunnen we niet echt spreken.
Verder wel tevreden. En is zeker elke maand goedkoper dan Telfort. Vandaar ook de overstap. Men was zo aan het knoeien dat de uitweg overstappen was.

Reageer