Beantwoord

T-Mobile ziet glasvezelaansluiting niet (open netwerk)

  • 27 July 2020
  • 8 reacties
  • 324 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Hallo Community,

Vier weken geleden heeft VolkerWessels hier in opdracht van KPN netwerk in de straat/wijk glasvezel aangelegd. Het betreft een open netwerk, waartoe alle providers toegang zouden moeten krijgen. Echter, na 4 weken heeft T-Mobile nog geen toegang. Nu heb ik ergens gelezen dat KPN veelal GPON gebruikt, een verbeterde glasvezeltechniek. Het nadeel zou zijn dat T-Mobile deze techniek nog niet kan gebruiken. Kan iemand van het Community Team nagaan of het netwerk dat KPN aanlegt in Gouda ook GPON betreft?

Graag hoor ik ook wanneer wordt verwacht dat we als T-Mobile klant gebruik kunnen maken van het reeds aangelegde netwerk in Gouda. 100mbit download en 30 mbit upload is gewoon te weinig in deze tijd van het vele thuiswerken en videobellen.

 

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door TechRacing93 27 July 2020, 11:57

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hi @LKW 

In Gouda is het inderdaad GPON, en helaas levert T-Mobile hier niet op. 

In verschillende Topics is al genoemd door de Moderator dat het ook nog niet bekekend of en wanneer dit gaat gebeuren.

Zie ook:

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-van-bestelling-tot-installatie-496/kan-nog-steeds-geen-glasvezel-verbinding-aanvragen-gouda-324001

Hi @TechRacing93 ,

Thanks voor de snelle reactie! Dan wordt het helaas overstappen naar KPN wanneer ons laatst afgesloten mobiele telefoonabonnement opzegbaar is (gelukkig nog maar een maandje). ADSL is namelijk echt niet meer te doen in deze tijden waar veel wordt gevraagd van het thuisnetwerk.

 

Nogmaals bedankt!

 

Reputatie 6
Badge +3

Wat voor problemen ervaar je met je DSL verbinding? Met 100/30Mbit moet je een heel eind kunnen komen. 

Ik merk dat het netwerk in de avond wat sneller is dan overdag (wanneer men hier in de omgeving minder gebruik maakt van internet, logisch). In de praktijk haal ik overdag 14-15ms ping (zowel bekabeld als via WiFi) met 85-93 mbit down en 25-30 mbit up. In de avond kan dat in het beste geval gaan naar 12ms ping, 90-94 mbit down en 30-33mbit up. Met name voor gamen (binnenkort 4k gaming met de PS5) zou ik een sterkere verbinding willen hebben met een lagere ping. Mensen in mijn vriendenkring halen 5ms ping met glasvezel en dat is voor een gamer heerlijk.

Wij hebben thuis veel apparaten op het netwerk; NAS server, laptops, pc’s, TV, lampen, google home, chromecast, telefoons, stofzuiger, noem maar op. Ik merk wel dat wanneer meerdere mensen videobellen, downloaden, tv wordt gekeken, etc. de performance wat te wensen over kan laten, met name bij het gamen of videobellen. 

Ook wil ik graag investeren in goede (mesh) routers, maar dat ga ik niet doen voor deze maximum snelheden. Dan is de winst te laag.

Ik loop nu dus al hier en daar tegen de grenzen aan van ADSL en vanaf einde van dit jaar zullen we aardig wat 4K gaan streamen en weer meer gaan gamen (mogelijk via cloud gaming van Sony, maar ook wellicht Google Stadia erbij). Om het netwerk nu beter te maken en klaar te zijn voor de toekomst willen we toch wel echt gaan overstappen naar glasvezel.

Reputatie 6
Badge +3

Ahhh jaa, als je het echt intensief gebruik is glasvezel is wat fijner idd. 

Ahhh jaa, als je het echt intensief gebruik is glasvezel is wat fijner idd. 

Klopt. Het is toch jammer dat Deutsche Telecom, moederbedrijf van T-Mobile al sinds 2011 werkt met GPON, maar dat T-Mobile NL hier vooralsnog niets mee heeft gedaan. Ik vermoed dat T-Mobile hier wel klanten mee gaat verliezen de komende tijd. KPN is bezig met een grote uitrol van GPON glasvezel in heel NL. In onze straat zijn nu al wat mensen die, nadat ze bovenstaande informatie hebben vernomen vandaag, stellen over te stappen naar KPN. Lijkt toch een gemiste kans..

 

Vraag me nu toch af of T-Mobile inmiddels niet meer informatie heeft over de plannen om glasvezelinternet aan te gaan bieden op het GPON netwerk van KPN. 

Reputatie 6
Badge +3

Misschien hebben @Sander of @Brian ondertussen beter nieuws voor je betreft GPON.

Reputatie 7
Badge +4

Ben er bang voor. GPON is iets ingewikkelder en zo goed liggen TM en KPN niet met elkaar. Zie bijvoorbeeld de zaak rond hogere snelheden en KPN toegang op het TM netwerk. Deze past naar mijn idee in dat rijtje. Geen onwil, maar een lastig proces met ieder een eigen belang. In die zin is dit lastiger voor TM en hebben ze hiermee nog minder zelf in de hand. Maar ach, de ACM voorzag nooit een probleem. 

Je kunt andere landen hierbij niet vergelijken met Nederland. Ieder land heeft zijn eigen T-Mobile bedrijf, eigen netwerk,eigen land specifieke omstandigheden en unieke propositie. Deutsche Telekom is daarmee niet als uitgangspunt te nemen voor dit soort dingen. En ja, soms is daar het gras veel groener. Zeker met hun Magenta TV. 

Reageer