Beantwoord

Telnet/SSH - Huawei 659 - "wl" app


Ik heb nog geen Thuis abo, vandaar mijn vraag:
Kan ik Telnet/SSH gebruiken om de "wl" app te draaien?
De wl app is van broadcom en wordt vaak meegeleverd in de firmware.
Daarmee kan in ieder geval elk niveau (onder de max) van transmit power worden ingesteld voor wifi en de basic rates zijn ook in te stellen.
Vaak zie ik, dat bijvoorbeeld bij ASUS routers, of bij Ziggo, de rest heb ik niet getest, dat er nog steeds op 1 Mbit beacons worden uitgezonden. Ook als er 802.11g/n of n-only is ingesteld.

Dat kan dan even worden veranderd voor de 2.4GHz band, door bijvoorbeeld:

wl -i eth1 down
wl -i eth1 rateset 12b 18 24 36 48 54
wl -i eth1 up
icon

Beste antwoord door frank36 17 May 2019, 16:51

Bekijk origineel

13 reacties

Heb inmiddels uitgevonden dat de wl binary aanwezig is. ( is symlink naar wlctl ).
Reputatie 7
Hi @frank36, goed dat je er zelf al achetr bent! Houd er overigens wel rekening mee dat de Admin functies bij ons standaard uit staan. Als je dit niveau wil fintetunen dan kan je uiteraard wel gewoon je eigen modem aansluiten, je kan dan alleen geen gebruik maken van VOIP.
@Brian Kunnen jullie deze instellingen ook standaard gebruiken op de routers, bijvoorbeeld als er een wifi-G/N of wifi-N-Only is gekozen?
Zoals het nu waarschijnlijk is (ook bij Ziggo en vele andere routers), is dat het technisch nog steeds met WiFi-B werkt.
Oftewel beacons op 1Mbit, terwijl dat 2Mbit zou kunnen worden en door WiFi-B te verbannen kan je het zelfs naar 6Mbit of 12 Mbit brengen.
Dan is er veel minder WiFi-interferentie van meerdere netwerken:
https://r1ch.net/blog/wifi-beacon-pollution
Reputatie 7
Badge +3
@frank36 en @Brian

De interface van het nieuwe Zyxel modem staat default op 802.11 b/g/n Gemengd, inderdaad niet meer helemaal van deze tijd. Had hem zelf al op n only gezet, maar denk ik wel een punt frank36.



Beacon Interval Best Optimal Setting

DTIM Interval (Period) Best Setting

@Pieter_B Zou je met Acrylic WiFi Professional voor Windows kunnen checken of jouw n-only netwerk ook echt 802.11b heeft uitgeschakeld?
WiFi Professional is een aantal dagen gratis te gebruiken.
De screenshot geeft een HUAWEI netwerk aan, ik vermoed dat het een HG659 is.
Ik weet niet hoe het netwerk is ingesteld.
Bij Ziggo werkt het zo: Als je 802.11n-only instelt, dan geeft hij nog steeds 802.11b ondersteuning aan.
Heb ik getest met de Arris Connectbox.

De beacon interval geeft bij mij compatibiliteitsproblemen op waardes groter dan 100(ms).

Reputatie 7
Badge +3
Hallo @frank36

Er is hier in sinds 2006 al geen Windows OS meer in huis, want alles is hier Linux of MacOS.
Linux draait op een vaste PC en MacOS op Apple wireless devices.

Zal denk ik dan toch even iemand bij moeten komen die nog Windows durft te draaien 😎
Ga wel even een visje uitgooien bij de andere superusers of die je kunnen helpen aan die informatie.
Reputatie 7
Badge +3
@frank36



Zit een beetje in dubio of die kolom onder 802.11 de opsomming is van de mogelijke modes, of de aktuele modes.
Kan de vinger er niet goed achter krijgen door diverse YT video's te bekijken, wat deze kolom nu laat zien.
Heb jij meer uitleg van deze kolom, voordat we iets aannemen over wat we denken te zien?
@Pieter_B Die kolom is van de aktuele modes.

Ik heb dit zelf ook gecontroleerd door op een ASUS 802.11ac router de ingestelde snelheden te controleren en te veranderen. Als je de 1 / 2 / 5.5 / 11 snelheden verwijderd dan verdwijnt in Acrylic WiFi de "b" in de kolom. Ook kan je nog onder 'Detailed Info' kijken.
@Pieter_B Verder staan er ook nog 2 bedrijfsnetwerken tussen, die vroeger altijd "b,g,n" waren, maar ik had ze gevraagd of ze "b" konden uitzetten, wat ze gedaan hebben. Nu dus "g,n".

Met linux kan je scannen met:
iw wlan0 scan
of iwlist wlan0 scan

WiFi-Radar en LinSSID op Ubuntu 19.04 geven bij mij niet juist aan, welke types ondersteund worden.

Voor de iPads en Iphones had ik geen programma gevonden,
maar voor de iMac zijn wel een aantal programma's.
Reputatie 7
Badge +3
Dan is dat in ieder geval even voor ons duidelijk.

Zoals ik al aangaf, de Linux machine is de main vast bekabelde PC ... de Controller hier in het netwerk.
Deze heeft dus geen Wifi aan boord, heb alleen MacOS mobile devices zoals een Mac Book Pro.

Dat van Linux had ik inderdaad ook al gevonden.
Ben even aan het kijken of ik ook via de Mac Book hetzelfde kan doen als op de Linux box ...
Okee, ik snap wat je bedoelt.

Ik heb nog even geprobeerd met VirtualBox en macOS te scannen, maar mijn T4U TP-Link USB WiFi werkt niet met de driver.

Ik wist nog niet dat MacOS standaard een scan mogelijkheid heeft:
https://techwiser.com/wifi-analyser-mac/
Die lijkt ook "b,g,n" mogelijkheden weer te geven, maar ik weet dus alleen niet of die 5 apps daarin ook betrouwbaar zijn.
Reputatie 6
Ik heb nog geen Thuis abo, vandaar mijn vraag:
Kan ik Telnet/SSH gebruiken om de "wl" app te draaien?
De wl app is van broadcom en wordt vaak meegeleverd in de firmware.
Daarmee kan in ieder geval elk niveau (onder de max) van transmit power worden ingesteld voor wifi en de basic rates zijn ook in te stellen.
Vaak zie ik, dat bijvoorbeeld bij ASUS routers, of bij Ziggo, de rest heb ik niet getest, dat er nog steeds op 1 Mbit beacons worden uitgezonden. Ook als er 802.11g/n of n-only is ingesteld.

Ik denk dat dat nog steeds gebruik van 802.11b beacons een bewuste keuze is. Het niet doen zou voor een bepaalde groep apparaten dan betekenen dat ze ISM (2.4GHz) band ruis zien i.p.v. iets wat WiFi is. Met als e.v.t. als gevolg dat een dergelijk apparaat frames van een valide n-only AP vernaggeld. De vraag is dus: Kan een leverancier of provider ervan uitgaan dat voor de massa aan klanten er geen b-only apparaten meer in omloop zijn.
Zoals Brian ook al aangeeft, ik denk dat je gewoon je eigen WiFi AP moet gebruiken, want bij bruikleen modemrouters staat telnet/ssh uit tegenwoordig.
@tmoesel ja, dat zou dan gelden voor de 802.11n beacons, die door hele oude apparaten (van voor 2003), die lange tijd meer dan 50%? van de airtime gebruiken worden vernaggeld. Er worden immers 10 beacons per seconde uitgezonden. Voor de data is er b/g protection. Die kan blijven aanstaan.

En anders de beacons op een hogere 802.11b rate? Zoals 2 , 5.5 of 11 Mbit?
11Mbit zou een goede compromis zijn. Waarschijnlijk ondersteunt het dan geen 802.11b meer voor het eigen netwerk, maar herkent een mogelijke andere 802.11b netwerk het wel. En ziet het niet als ruis.

Verder kan het natuurlijk altijd (om 802.11b te blijven ondersteunen) op 2Mbit worden ingesteld. 1 en 2 zijn de basic rates van 802.11b.

Reageer