Beantwoord

Thuis Glasvezel internet en TV, eigen access point aansluiten mogelijk?

  • 11 December 2017
  • 7 reacties
  • 1206 Bekeken

Ik zit te overwegen om GLASVEZEL internet en televisie van T Mobile te nemen (zit nu op de kabel bij Ziggo maar heb de laatste tijd veel last van storingen en word het zat).

Wat ik mij afvraag is of ik met het glasvezel modem wel al mijn apparaten kan aansluiten.

De situatie zou als volgt worden (met de vraag van mij dus of dat kan...):

Ik heb een huis met een entree en meterkast op de begane grond. Dan trap naar boven naar de 1e verdieping (woonkamer), tweede verdieping (slaapkamers) en derde verdieping (zolder).

Draytek glasvezelmodem in de meterkast.
Vanuit ethernetpoort 1 een UTP kabel naar de woonkamer (eerste verdieping). Daar een switch aan hangen die internet gaat bieden aan het TV modem van T Mobile, de smart TV en onze Wii.
Vanuit ethernetpoort 2 een UTP kabel naar de tweede verdieping en daar een access point op aansluiten zodat ik door het hele huis WiFi heb.

Is een opstelling als deze mogelijk? En met name ook de vraag of ik op deze manier los een access point zelf kan aansluiten op het glasvezel modem.
icon

Beste antwoord door stannekke 11 December 2017, 19:06

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
los accesspoint plaatsen is mogelijk.
De T-Mobile settopbox aansluiten op de switch met internet is niet mogelijk. deze moet namelijk aangesloten worden op poort 3 of 4.
Dit is op te lossen door gebruik van vlans en 2 managed switches of door een utp optimizer (max 100Mbit)
Oke dank voor je reactie!
Dus als ik het goed begrijp is de ethernetkabel die naar de woonkamer loopt dan exclusief te gebruiken voor de settopbox (poort 3 of 4).
Hoe zit het met de ethernetkabel die naar de tweede verdieping loopt? Kan ik daar (uitsluitend ter verdeling internet) wel gewoon een normale switch achter plaatsen, en dat ik dan daarvanuit weer een ethernetkabel terug laat gaan naar de woonkamer om dan bijv. de smart tv en en access point van internet te voorzien?
Reputatie 7
Ja je mag gewoon een switch aansluiten op de 2de verdieping en hierop een accesspoint plaatsen en hiervandaan een kabel naar de tv op de eerste verdieping. je mag daar ook nog een switch aansluiten. zolang de kabels van poort 1 en 2 maar niet door elkaar lopen met poort 3 en 4.
Dus dit kan zie afbeelding!

Reputatie 7
ja dat klopt zo, je heb een accesspoint met meerdere poorten ?
Hee Hidden.nld ja er zitten 4 lan poorten op het accesspoint. Nou iig heel erg bedankt voor je hulp. Snel maar gaan bestellen dus. fijne avond nog.
Reputatie 7
Wat een prachtig plaatje @stannekke! Heel verhelderend. 🙂 En bedankt Hidden.nld voor de tekst en uitleg.

Succes met de bestelling. Welkom Thuis alvast!

Reageer