Beantwoord

Tip: trage VPN verbinding


Reputatie 1
In de hoop dat dit anderen kan helpen bij een trage VPN-verbinding. Aanleiding voor de tip is dat mijn verbinding regelmatig erg slecht wordt en ik bij zoeken niet veel bruikbare informatie vond en elke keer veel tijd kwijt raak.

Om met de deur is huis te vallen: het lijkt erop dat het factory-reset va de Vigor modem/router de enige werkende oplossing is, wanneer de verbinding slecht wordt en je de VPN-software op je endpoints geïnstalleerd hebt.

Symptomen: VPN download heel even snel en dan rap naar 0,5 Mb/s en upload zwabbert alle kanten op. Bij mij gebeurt dit elke paar maanden

Bij mij werkte rebooten van het modem en de routers niet, meerder VPN-providers gaven hetzelfde resultaat (dus dat was het ook niet), zowel telefoon als laptop gaven hetzelfde resultaat (dus het lag niet aan een endpoint). Het moest dus wel in het TMobile deel van de verbinding zitten. Het bleek dus de Vigor te zijn.
icon

Beste antwoord door Brian 21 August 2019, 11:39

Bekijk origineel

13 reacties

Hallo @khumbix

Bedankt voor de tip! Klant helpt klant :)

De problemen die jij ervaart behoren niet tot de normale gang van zaken. Je moet dus iedere keer je Draytek naar fabrieksinstellingen zetten?

Ik denk dat het verstandig is dat een moderator even met je mee kijkt. Misschien kom je wel in aanmerking voor een nieuw (type) modem.
Reputatie 1
Hallo Jibbe,

Bedankt voor je reactie. Ik zal er nog wat gegevens bijzetten, daar hebben anderen wellicht ook iets aan:
  • de router is de Vigor 2132 VFn
  • ik had 750Mbit internet, dat heb ik verleden week teruggebracht naar 200Mbit, wat voor mij een verschil van slechts 2 euro is, omdat ik begon te vermoeden dat dat wellicht te veel was voor de router en ik die snelheid bij lange na niet haalde, ook niet zonder VPN.
  • Ik schat dat ik eens in de twee drie maanden een factory reset doe om weer performance te krijgen
  • Resultaat bij verschillen VPN providers hetzelfde
  • Resultaat bij verschillen protocollen hetzelfde
  • Resultaat bij verschillende endpoints hetzelfde
De performance verslechtering zie je:
  • wanneer je pagina's met veel plaatjes download (Aliexpress, Amazon) of grote bestanden.
  • wanneer je een speedtest doet is ie even snel en zakt dan naar 0
Nu een week a de reset doet ie over de VPN C10ms D135 U72 op de 200Mbit lijn, via de WIFI, wat ik nette getallen vind.

Met een vriendelijke groet,
Bert
Reputatie 7
Hey @khumbix,

Top dat je een trucje hebt gevonden om dit probleem om te lossen! Kun je ons aangeven wanneer je verbinding weer kuren vertoont? Dan kijken we graag naar je verbinding. Wanneer ik nu naar je verbinding kijk dan zie ik momenteel geen problemen. Alles lijkt weer vlekkeloos te werken! 😄
Reputatie 1
Hallo Piotr,

Hij is nog stabiel. U en D > 80 Mbit. Oracle/JDk 12 gaf even een probleem met VPN, maar dat lag aan Oracle, een UBUNTU testdownload liep als een speer. (na 1 GB afgebroken)

Met een vriendelijke groet,
Bert
Bedankt voor de terugkoppeling. Goed om te horen @khumbix , mochten er weer problemen opdoen dan horen we het graag. Fijne avond 🙂
Reputatie 1
Vandaag (15:10) was het weer zo ver: aliexpress laadde voor geen meter (seconde of 10 tot 20 voor een pagina) : hardware reset en tijd terug naar 1-2 seconden per pagina.
Reputatie 1
Aanvulling. De OOKLA speedtest is voor en na de reset ongeveer gelijk op 80Mbs. Dat is wel vreemd..
Reputatie 7
Hi @khumbix, dat is natuurlijk niet ideaal! Op het moment dat je de problemen ervaart, kan je dan de modem nog benaderen/inloggen op de modem zelf of lukt dit ook niet? Ik hoor het graag!
Reputatie 1
Ja, het modem kan ik dan nog benaderen. Het inloggen lukt ook. Moest even uitzoeken hoe ik dat ook alweer deed.
Reputatie 7
Bedankt voor de informatie @khumbix! Ik heb je binnenkomende verbinding vanuit hier nagekeken en deze lijkt ook niet helemaal stabiel. Ik heb onze technische dienst ingeschakeld en ik verwacht dat we een monteur bij je langs gaan sturen om de aansluiting na te kijken en eventueel de modem te vervangen. Je ontvangt bericht van mijn collega's!

Wij hebben hier ook behoorlijk last van. Toevallig met dezelfde modem Vigor2132FVn.

Normale internetsnelheid is prima, totdat ik een VPN verbinding maak met mijn werk via Sophos.

(Mijn collega’s hebben nergens last van.)

Mijn vrouw via VPN met haar werkgever is precies hetzelfde verhaal, super traag.

  • Modem DrayTek Vigor2132FVn
  • Normale internet snelheid 60 - 90 Mbps
  • Met VPN aan 1-2 Mbps
  • Vaak verliest de VPN totale verbinding en moet ik opnieuw inloggen.

Ik kan zo eigenlijk niet fatsoenlijk thuis werken.

Bedankt voor de informatie @khumbix! Ik heb je binnenkomende verbinding vanuit hier nagekeken en deze lijkt ook niet helemaal stabiel. Ik heb onze technische dienst ingeschakeld en ik verwacht dat we een monteur bij je langs gaan sturen om de aansluiting na te kijken en eventueel de modem te vervangen. Je ontvangt bericht van mijn collega's!

 

Wij hebben exact hetzelfde probleem. Zou je onze verbinding ook kunnen meten?

Reputatie 7

Hey @FamRook,

Ik heb op afstand naar je verbinding gekeken. Nu kan ik gelukkig vanuit hier geen problemen achterhalen, je modem is al een geruime tijd onafgebroken online. Ik raad je dan aan om eens een fabrieksreset uit te voeren op je modem. Ik ben benieuwd of hiermee het euvel wordt verholpen!

Reageer