Beantwoord

TP-Link Archer C2300 router achter DrayTek Vigor2132F modem

  • 22 August 2019
  • 4 reacties
  • 622 Bekeken

We hebben T-Mobiel Thuis net bijbehorende DrayTek Vigor 2132F modem in de meterkast hangen. En deze is via een UTP-kabel naar de woonkamer verbonden met de mediabox.
Maar ik wil ook mijn smarttv bekabeld aansluiten en daarbij is het WiFi-signaal dat uit de meterkast komt zwak plus alleen op 2,4Ghz.

Kortom, een oplossing leek om een router te kopen en deze in de woonkamer te plaatsen en van daaruit bekabeld naar de mediabox plus mijn smart-tv.

Maar helaas. Alles functioneert maar het internetsignaal komt niet binnen in de router. De mediabox functioneert goed (dus bekabeling deugt) maar ik kan niet met mijn smarttv hetr internet op en ook niet met de nieuwe WiFi-signalen/netwerk.

Ik vermoed dat in de modem de router blokkeert. Maar wat?

Ik ben niet ICT-onderlegd, dus graag een oplossing in gewone mensentaal of stappenplan.

Dank!!!!
Jos
icon

Beste antwoord door Pieter_B 22 August 2019, 16:11

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Hallo @jos-swaen ,

Waar je tegenaan loopt is de scheiding die op de Draytek zit tussen Internet LAN en IPTV LAN.
Internet zit alleen op de LAN uitgangen 1 & 2, terwijl IPTV alleen maar op de LAN uitgangen 3 & 4 zit.

waarschijnlijk heb je de UTP kabel vanuit LAN 3 of 4 gebruikt richting je eigen modem/router, waardoor je mediabox wel goed blijkt te werken. Dit komt omdat je eigen modem/router het IPTV signaal krijgt toegeleverd.

Weet niet of je ook VoIP afneemt van TM, maar mocht dat niet zo zijn is er een topic gemaakt dat je de Draytek kunt vervangen door een eigen mode/router met VLAN mogelijkheid.

Mocht je dat niet willen, dan zul je extra kabels moeten trekken als dast mogelijk is.
Een andere optie is om Internet & IPTV via managed switches te transporteren over die ene UTP kabel m.b.v. eigen VLAN's.

Hopelijk zit je oplossing er tussen.
Ha Pieter_B,

Dank voor je reactie! Het is me nu duidelijk waarom dit niet werkt. En inderdaad de UTP zit in poort 4.
Maar aangezien ik niet veel kennis heb van ICT en dit een oplossing was om in de woonkamer toch meerdere UTP-poorten te creëren en wellicht een beter WiFi-signaal, deze aanvullende vraag:

Is er een ander apparaat/multiroom router/switch dan de door mij geselecteerde TP-Link Archer 2300 die wel vlekkeloos/klakkeloos achter de DrayTek modem te plaatsen is?
Dit is voor mij een betere oplossing dan in instellingen te rommelen terwijl ik niet weet wat ik precies doe.

VOIP van T-Mobile gebruiken we niet. Dit wil ik wel opgeven. Nieuwe kabels trekken zie ik niet zitten.

Jos
Nog even aanvullend: stel dat ik wel de DrayTek vervang door een andere modem/router in de meterkast dan moet ik nog altijd een tweede router in de woonkamer hebben staan (om van 1x UTP naar 2x UTP te kunnen komen).
Is dit dan wel mogelijk binnen de oplossing van het vervangen van de DrayTek door een alternatieve modem/router?

Dank!
Jos
Reputatie 7
Badge +3
@jos-swaen

Omdat je geen telefonie hebt van TMT, is de meest eenvoudige oplossing om een mediaconverter te plaatsen met daarachter een eigen modem/router.
Voordeel is dan, dat de enkele UTP kabel welke loop van je meterkast loopt, kunt gebruiken om jouw modem/router op aan te sluiten (WAN aansluiting).

Het enige wat ik nog niet weet is, of je ook LAN 1 of 2 gebruikt vanuit de meterkast voor andere devices met een vaste aansluiting.

Mocht dat wel zo zijn en je kan/wilt geen extra kabel trekken, kom je niet om de andere oplossing heen.
Kan wel eenvoudiger, maar dan moet je inleveren op je maximale bandbreedte.
Die oplossing is gebruik maken van een z.g.n. UTP optimize, waarbij je op de ene optimizer LAN 1 of 2 aansluit en LAN 3 of 4. Dan via de enkele UTP kabel naar je huiskamer gaat en daar de optimizer 'omgekeerd' gebruikt om LAN 1 of 2 en LAN 3 of 4 weer afzonderlijk aan te kunnen sluiten.

Hierna zou je een iegen modem in de huiskamer kunnen aansluiten op de Internat LAN (1 of 2) en de mediabox op de andere uitgang van de optimizer.

Reageer