Beantwoord

TP-Link Deco M9 achter Draytek glasvezel modem/router met behoud van de router functionaliteti van beide

  • 2 January 2019
  • 16 reacties
  • 9883 Bekeken

Goedemiddag, ik wil graag een Tp-link Deco m9 mesh wifi netwerk opzetten. Ik lees overal dat er eigenlijk maar 1 router in het netwerk kan zitten met router functionaliteit en dat dus of de Deco M9 als acces point ingesteld moet, of de Draytek. Als de Deco M9 als AP is ingesteld dan verlies ik daar veel functionaliteit. Als de Draytek in bridge modus gaat hou ik nog maar 1 werkende LAN poort over op de Draytek. Echter aan de draytek hangt ook mijn beveiligingssysteem, de TV etc,. Ik wil dus eigenlijk de router functie van beide behouden. Hoe zouden de instellingen dan moeten worden om de maximale functionaliteit van beide in de lucht te houden?
Hoor graag en dank alvast!.
icon

Beste antwoord door Folkert 2 January 2019, 15:37

Bekijk origineel

16 reacties

Hoi iedereen,

Het is voor elkaar hoor. De Huawei heb ik ertussenuit gehaald. Vlan instellingen in mijn Deco M9 set ingesteld zoals ergens in het forum hier verteld is. En het werkt als een trein nu. ipTV signaal wordt netjes gescheiden en over de tweede poort van de Deco naar de mediabox gestuurd. 

Enige nadeel is, omdat de Deco maar 2 poorten heeft (1 is de ingang vanuit de mediaconverter en de tweede poort geeft ipTV signaal door) dat ik niks bekabeld kan aansluiten. Een managed switch blijkt niet te kunnen. Maar oke, het is of het 1 of het ander. 

Ik haal nu download snelheden van tegen 600 mbit met mijn mobiele telefoon en bedraad tegen de 900 mbit.

Met de Deco achter de huawei van T-Mobile lukte dit echt niet.

 

Twee vragen: kan je de deco m9 plus van instellingen delen en waarom zie een manager switch niet werken? Op dit moment staan de Deco's bij mij in access point mode maar er zitten wel managed switches tussen zonder problemen. Straks heb ik geen telefoon meer en overweeg ik om de Huawei er tussen uit te halen.

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @RemmyH,

 

Superfijn dat je het opgelost hebt! Ik vind het oprecht jammer dat er een nadeel aan kleeft, maar gelukkig kun je nu veel hogere snelheden behalen. :grin:

Hoi iedereen,

Het is voor elkaar hoor. De Huawei heb ik ertussenuit gehaald. Vlan instellingen in mijn Deco M9 set ingesteld zoals ergens in het forum hier verteld is. En het werkt als een trein nu. ipTV signaal wordt netjes gescheiden en over de tweede poort van de Deco naar de mediabox gestuurd. 

Enige nadeel is, omdat de Deco maar 2 poorten heeft (1 is de ingang vanuit de mediaconverter en de tweede poort geeft ipTV signaal door) dat ik niks bekabeld kan aansluiten. Een managed switch blijkt niet te kunnen. Maar oke, het is of het 1 of het ander. 

Ik haal nu download snelheden van tegen 600 mbit met mijn mobiele telefoon en bedraad tegen de 900 mbit.

Met de Deco achter de huawei van T-Mobile lukte dit echt niet.

 

Reputatie 7

Hoi @RemmyH

 

Ik las dat je graag je eigen routers wilde gebruiken. Begrijp ik hieruit dat je ook een eigen modem/router hebt? In dat geval kan dit topic je helpen: Je eigen modem bij T-Mobile Thuis. Je hoeft dan niet te bridgen, maar kunt de Huawei gewoon vervangen. Let op: Het lijkt er niet op dat de Huawei de beperkende factor is in het snelheidsverlies. Er zit ergens iets in de instellingen of opstelling van de Deco die zorgt voor een mindere ervaring. Wellicht dat de Wifi van de Huawei concurreert met de Deco ofzoiets. Misschien dat Deco nog een gouden tip heeft? 

Hoi @RemmyH,

 

Wat goed dat je dit allemaal getest hebt, fijn dat je zo proactief meedenkt/meewerkt! :smile: Ik ben erachteraan gegaan voor je en het lijkt erop alsof jouw Deco M9 router de snelheid capped. Kan het zijn dat je per ongeluk de 2.4 Ghz frequentie gebruikt? Deze zit namelijk op een max van 400 Mbit/s.

HI Jason, thanks voor je reactie en meedenken. Maar de Deco M9 set regelt dat zelf. Je niet kiezen tussen 2.4 Ghz of 5 Ghz. Als ik een snelheidstest doe via de Deco set dan krijg maar een ping van 10 of 11 Ms.

Doe ik het via de Huawei dan heb ik 7 Ms met een download van 280 mbps. Op de 5 Ghz band op een afstand van 3 meter van de router. 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @RemmyH,

 

Wat goed dat je dit allemaal getest hebt, fijn dat je zo proactief meedenkt/meewerkt! :smile: Ik ben erachteraan gegaan voor je en het lijkt erop alsof jouw Deco M9 router de snelheid capped. Kan het zijn dat je per ongeluk de 2.4 Ghz frequentie gebruikt? Deze zit namelijk op een max van 400 Mbit/s.

Hoi@RemmyH,

Dit is een echte puzzel aan het worden! Ik denk graag mee. Om scherp te krijgen wat het kan zijn, wil ik zaken gaan uitsluiten. Ik kan je vertellen dat het juiste snelheidsprofiel bij jou aanstaat: 750 Mbps. Aangezien je een media converter met Huawei modem/router hebt, is het het overwegen waard om het modem uit de meterkast te halen en op de plaats van je eerste Deco te plaatsen (in de woonkamer). Dat scheelt apparatuur. Dan kun je ook testen wat de Huawei aan snelheid geeft. Het lijkt mij ook erg belangrijk om bekabeld te testen. Dan weet je zeker dat het modem of router de juiste snelheid ontvangt. Kun je daarnaast testen wat de Wifi van de Huawei doet, zonder externe apparatuur? Daarna wil ik graag weten wat de snelheid is om de Deco als je er slechts één aansluit en de Wifi van de Huawei uitzet. Zo kunnen we interferentie van andere apparaten minimaliseren.

Nog terzijde een tip: gebruik altijd de app voor speedtest en test niet via de browser.

Ik hoor graag hoe het je vergaat!

Hoi Sander,

 

sorry voor mijn late reactie maar ik was dit forum even vergeten.

Snelheid van mijn eigen deco M9 set via wifi en bedraad valt nog steeds tegen.

Ik heb vandaag een usb naar ethernet adapter gekocht omdat mijn macbook air geen ethernet poort heeft.

Ik ging zo juist bekabeld testen. Eerst via mijn deco M9 router, snelheid was 196 mbps down en 19,6 mbps up.

Daarna de netwerk kabel rechtstreeks in de huawei modem en wederom via de speedtest app een test gedaan. En ja hoor…..., 843mbps down en 849 mbps up. Zo wil ik het graag.

Maar ja, hoe dan?

Punt is, dat Ik liever mijn eigen deco M9 set wil gebruiken vanwege overal in huis goede WiFi ontvangst.

Niks ten nadele van het Tmobile modem maar ja……..

Ik wil de Huawei in de kast leggen en enkel mijn eigen routers gebruiken. Kan dat?

Ik moet dan Vlan instellingen veranderen in de deco M9 set.

Ik vind het jammer dat je (zoals bij Ziggo wel kan) de huawei niet in bridge modes kan zetten.

Wie kan mij helpen hierbij?

 

Greetz Remmy

Reputatie 7
Hoi @RemmyH,

Dit is een echte puzzel aan het worden! Ik denk graag mee. Om scherp te krijgen wat het kan zijn, wil ik zaken gaan uitsluiten. Ik kan je vertellen dat het juiste snelheidsprofiel bij jou aanstaat: 750 Mbps. Aangezien je een media converter met Huawei modem/router hebt, is het het overwegen waard om het modem uit de meterkast te halen en op de plaats van je eerste Deco te plaatsen (in de woonkamer). Dat scheelt apparatuur. Dan kun je ook testen wat de Huawei aan snelheid geeft. Het lijkt mij ook erg belangrijk om bekabeld te testen. Dan weet je zeker dat het modem of router de juiste snelheid ontvangt. Kun je daarnaast testen wat de Wifi van de Huawei doet, zonder externe apparatuur? Daarna wil ik graag weten wat de snelheid is om de Deco als je er slechts één aansluit en de Wifi van de Huawei uitzet. Zo kunnen we interferentie van andere apparaten minimaliseren.

Nog terzijde een tip: gebruik altijd de app voor speedtest en test niet via de browser.

Ik hoor graag hoe het je vergaat!
Hi @RemmyH, toevallig maak ik zelf gebruik van de Deco M5 en bij was het gewoon een kwestie van testen en verplaatsen van de verschillende units tot ik het optimale bereik had. Ik haal dan via Wifi ongeveer de helft van de maximale snelheid die beschikbaar is op mijn adres. Test in ieder geval ook bekabeld de snelheid, het liefst met een goede computer met SDD via de desktop app (dus niet in de browser). Dan kan je in ieder geval controleren of de volle snelheid bekabeld haalbaar is. Als dit het geval is dan wordt het daarna een kwestie van uitproberen tot je de beste setup hebt. Overigens loont het ook om de Wifi verbinding te testen met meerdere apparaten, niet elk apparaat heeft een even goede ontvanger. Zelf heb ik daarnaast mijn pc op een deco unit boven aangesloten voor de stabiliteit. De verbinding is dan Modem > bekabeld > Deco basis > Wifi verbinding > Deco boven > bekabeld > pc.

HI Brian, dank voor je reactie.

Ik test de snelheid met een Huawei P30 pro mobiele foon.
197 mbs is het maximale qua download wat ik haal. Op verschillende tijden en servers test ik. De upload is helemaal drama, gemiddeld rond de 18 mbs.

Mijn situatie nu:
Modem > bekabeld Deco M9 basis in woonkamer > wifi naar 2e Deco op dezelfde verdieping
Ik sta 2 meter van Deco basis af, dus daar ligt het niet aan.
Moet ik niet iets veranderen aan de instellingen van het Tmobile modem. Ik vermoed dat de bottleneck is. Of Tmobile heeft mijn abbo nog op 250 mbs staan ipv 750 mbs.

Greetz Remmy
Reputatie 7
Hi @RemmyH, toevallig maak ik zelf gebruik van de Deco M5 en bij was het gewoon een kwestie van testen en verplaatsen van de verschillende units tot ik het optimale bereik had. Ik haal dan via Wifi ongeveer de helft van de maximale snelheid die beschikbaar is op mijn adres. Test in ieder geval ook bekabeld de snelheid, het liefst met een goede computer met SDD via de desktop app (dus niet in de browser). Dan kan je in ieder geval controleren of de volle snelheid bekabeld haalbaar is. Als dit het geval is dan wordt het daarna een kwestie van uitproberen tot je de beste setup hebt. Overigens loont het ook om de Wifi verbinding te testen met meerdere apparaten, niet elk apparaat heeft een even goede ontvanger. Zelf heb ik daarnaast mijn pc op een deco unit boven aangesloten voor de stabiliteit. De verbinding is dan Modem > bekabeld > Deco basis > Wifi verbinding > Deco boven > bekabeld > pc.
Goedemorgen,
Ik ben sinds kort klant van Tmobile thuis (na meer dan 25jr klant van Ziggo te zijn geweest) en lees dit topic nu. Ik heb eveneens een Deco M9 set aangesloten op het Tmobile modem/router.
Mijn situatie:
Tmibile modern in meterkast
1 cat6 kabel naar tv decoder
1 Lan Poort in gebruik met cat6 kabel naar deco M9
De M9 regelt alle WiFi in huis want ik de wifi functie op Tmobile router uitgezet.

Maar..... Ik vind de wifi snelheid tegenvallen. Op de 5ghz band kom ik niet boven de 200mbs uit. De upload snelheid komt niet boven de 25 mbs uit.
Ik heb een 750mb abbo genomen.

Wat gaat er fout?
Verder heb ik geen instellingen gewijzigd in het Tmobile modem. Behalve de wifi uitgezet
Ik weet bij ziggo moest je hun router in bridge modus zetten.

Bedraad heb ik de snelheid nog niet kunnen testen.

Wie kan mij advies geven?

Groeten Remmy
Reputatie 7
Hi @stevennl, jammer dat het niet gelukt is. Ik maak zelf gebruik van de Deco M5 en nadat ik het eerste station bij de meterkast had geplaatst (voorbij de meterkast deur) lukte het mij wel om een sluitend netwerk te maken. Hopelijk kom je er met een andere oplossing alsnog uit!
De Deco M9 is ondertussen terug naar de verkoper. Kreeg geen wifi door het hele huis, doordat er 1 M9 in de meterkast moet, geen wifi in een deel van de woonkamer, of geen Wifi op de zolderslaapkamer. Ga me op een andere oplossing oriënteren, dank voor het meedenken!
Reputatie 7
Hoi @stevennl,

Tof om te lezen dat je het maximale uit je abonnement wilt halen! 🙂 Ik denk dat de tweede optie van Folkert met behoud van het Draytek modem is, terwijl het topic (Draytek vervangen) dat je aanhaalt de Draytek echt uit de vergelijking haalt.

Houd je ons op de hoogte van de ontwikkelingen rondom het mesh netwerk?
Beste Folkert, dank voor je reactie/antwoord. Ik neem aan dat in dat 2e geval de stappen uit het opzetten van je eigen router uit dit topic: [Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)
weer van toepassing zijn?
De Draytek modem heeft IP 192.168.1.1 log in (als user) en schakel de DHCP in de modem uit.
Ga naar de NAT instelling en dan naar DMZ, geef IP adres 192.168.1.2 een volledige DMZ
Sluit je Router via een directe verbinding aan op je PC en geef hem een statisch IP adres 192.168.1.2.
Geef de IP reeks van de DHCP van de router IP adres 192.168.2.1 ->
Verbind nu de UTP kabel van je modem (poort 1) naar je router via de WAN aansluiting op je router.
Nu werkt alles weer zoals van ouds, voor de glasvezelmodem log je in op IP 192.168.1.1 en je Router op IP 192.168.1.2

dank wederom en groet, Steven
Reputatie 7
Badge +3
Hoi Steven,

De meest ideale oplossing is de Draytek gewoon als router laten staan (staat ie standaard al) en de Deco M9 als accesspoint. Je verliest inderdaad wel functionaliteit met de Deco. Portforwarding, QoS etc. moet je dan aan de Draytek overlaten, de Deco stuurt slechts data pakketjes door.

Omdat de Draytek niet in bridge mode kan bij T-Mobile is er nog een andere oplossing namelijk de Deco als router instellen, zorgen dat de Deco een vast IP adres krijgt van de Draytek router en vervolgens het IP adres van de Deco in de DMZ van de Draytek zetten. Deze optie zou ik als tweede mogelijkheid kiezen.

Groet, Folkert

Reageer