Beantwoord

Traag bekabeld internet en hoge ping in avonduren

  • 22 October 2018
  • 61 reacties
  • 4463 Bekeken

Beste lezer,

Aangezien circa 15 keer bellen met de klantenservice geen effect heeft maar eens op deze manier: ik heb sinds de aansluiting van mijn T-mobile thuis abonnement twee maanden geleden elke avond last van ontzettend traag internet (downloadsnelheid soms maar 3 MB/s) en hoge ping (meer dan 200 ms). Dit probleem doet zich alleen 's avonds voor; overdag is de downloadsnelheid (50 MB/s) en ping (7 ms) prima. Zie hiervoor bijgevoegde screenshots. Het probleem treedt rond 21u op en duurt 1 tot 2 uur en verdwijnt vervolgens vanzelf. Dit is met zowel bekabeld internet als met wifi.



Aangezien de verbinding overdag prima is lijkt dit op een capaciteitsprobleem in de avond wanneer veel mensen thuis tv kijken en op internet gaan, wellicht van een wijkcentrale.

De vele medewerkers van de klantenservice die ik sinds het melden van dit probleem (20 september via email) zijn erg aardig en behulpzaam, maar twee maanden later bestaat dit probleem nog steeds. Er is een monteur langs geweest (overdag) die heeft geconstateerd dat de lijn in orde is, er heeft een factory reset van het modem plaatsgevonden, we hebben met een andere ethernetkabel getest, het modem is verschillende keren op afstand uitgelezen - nog zonder resultaat.

Dit is vervelend, maar wat ik werkelijk schandalig vind is dat aan de telefoon mij door 6 verschillende klantenservicemedewerkers (namen zal ik hier niet noemen) is beloofd dat ik de volgende dag door hen teruggebeld of gemaild zal worden met meer informatie of opvolging. Dit is letterlijk geen enkele keer gebeurd!

Vervolgens gaat er van alles mis in de communicatie waardoor ik bijvoorbeeld een uitnodiging krijg voor een monteur voor het verbeteren van de wifi (de wifi is overdag prima in orde), mails krijg of ik nog meer screenshots kan opsturen (ik heb er al 4 opgestuurd) en of ik weer wil wachten op een reactie van de technische dienst, om vervolgens te horen dat zij niets bijzonders kunnen zien (omdat er overdag gemeten is in plaats van 's avonds).

Twee maanden later ben ik het zat. Of het probleem moet nu eindelijk opgelost worden, of ik wil het contract boeteloos kunnen opzeggen en het abonnementsgeld voor de afgelopen twee maanden terug krijgen omdat internet voor een groot gedeelte van de avond (als wij 's avonds thuiskomen) nauwelijks bruikbaar is.

Gr MatthijsM
icon

Beste antwoord door Brian 16 November 2018, 09:37

Bekijk origineel

61 reacties

En zoals gewoonlijk wederom geen antwoord of oplossing voor mijn probleem...
Reputatie 7
Bedankt voor de screenshots @Nbsk! Ik ga graag voor je aan de slag maar ik heb je gegevens nog niet ontvangen. Als je mij je volledige adres, je geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer nog even door kan sturen via een privébericht dan ga ik kijken hoe we dit zo snel mogelijk op kunnen lossen.
Goeiedag!

Ik heb dit probleem ook ervaren, alleen trok het zichzelf hele dagen door.
Na veel in de instellingen waarden te veranderen en opties aan/uit te doen een voor een ben ik uiteindelijk bij iets gekomen dat lijkt dat het heeft opgelost.
Mijn ping was ineens opgeschoten naar 100-200ms en daarmee werd gamen onmogelijk, tenminste op mijn niveau.

Uiteindelijk werkten geen van de veranderingen in de internet instellingen.
Toen ben ik maar rond gaan neuzen in mijn firewall instellingen.
Heb mijn wifi verbinding uitgezonderd en ineens is mijn ping weer terug naar ongeveer 20ms!
Windows firewall controleert verbindingen, uitgaand en inkomend, waardoor je vertraging krijgt in de ping en dus ook de DL/UL snelheid.

Ik raad men aan dit ook te doen of over te stappen op een andere internet beveiling, die dit probleem niet ervaart.
De wifi is al goed beveiligd door de servers van t-mobile zelf, en firewall geeft nog wel gewoon inkomende bedreigingen weer als waarschuwingen zoals altijd, alleen zit het niet constant mijn internet elke mini data versturen te controleren zoals voorheen.
Reputatie 7
Hi @sarthius7, oei goed dat je de oorzaak hebt gevonden maar ik vind dit wel een hele gevaarlijke. Zoals je zelf ook al zijdelings aangeeft, ik zou je windows firewall absoluut niet uitzetten (of uitzonderingen voor delen van het netwerk maken) zonder eerst een alternatief te hebben. Het klopt dat we een beveiliging op ons netwerk hebben maar we raden altijd aan om ook als eindgebruiker zelf beveiliging actief te hebben.

Overigens wel vreemd dat de windows firewall de oorzaak is van de hoge ping, die ben ik nog niet eerder tegen gekomen. Gebeurde dit bij verschillende games of één specifieke? Sowieso zou ik voor online gamen altijd een bekabelde verbinding aanraden, dit is veel stabieler dan een Wifi verbinding. Je kan daarnaast in het uiterste geval dan misschien beter de games afzonderlijk een uitzondering geven op de firewall, of handmatig de poorten die ze gebruiken open zetten, in plaats van direct het hele netwerk uit te zonderen.

Uiteraard niets ten nadele van jouw bericht en top dat je de oplossing hier deelt maar gezien de mogelijke beveiligingsrisico's wilde ik hier toch even op reageren 😉
Reputatie 6
@sarthius7 Het kan best zijn dat T-Mobile een beveiliging op haar netwerk heeft, maar wie beveiligd de verbinding tussen je modem/router en je laptop of welke draadloos apparatuur ook? In het verleden bleek WPA2 beveiliging ook niet de ultieme beveiliging te zijn.

Dit klinkt precies hetzelfde als dat je met je smartphone bij de Appie of Jumbo, verbinding maakt met een open netwerk. Ze kunnen zo alles stelen wat er op je laptop of telefoon staat. Als Windows firewall het probleem vormt, kun je beter kijken naar een gratis alternatief als Comodo firewall te installeren. Dan wordt het een stuk moeilijker om je gegevens te stelen. En naar mijn weten staat deze goed aangeschreven.

Het is een oud topic, maar ik heb momenteel hetzelfde probleem. Het is net werkbaar, maar fijn werkt het zeker niet.  Met name raar vind ik de wel normal uploadsnelheid. Het lijkt dus echt of alleen de download niet lekker werkt.

 

 

 

Ai, ai, ai, nu ook beroerde snelheden overdag. Dit begint een beetje genant te worden. Zou iemand van t-mobile mij even willen contacteren om te kijken hoe we dit op kunnen lossen.

Reputatie 7

Hi @anna222, oei dat ziet er inderdaad niet super uit. Wat mij wel opvalt is dat je in de speedtest een verbinding hebt met servers in de USA. Dit zal een negatieve invloed hebben op de verbinding, maak je toevallig gebruik van een VPN? Zo ja zou je deze dan uit willen zetten en opnieuw een speedtest willen doen zodat je verbinding maakt met de plaatselijke servers? Ik ben even nieuwsgierig of dit nog verschil maakt en zou dit graag als oorzaak uitsluiten. 

 

@Brian Speedtest.net krijg ik de lokale server zo snel niet voor elkaar, dus dan maar even via de tmobile website. Download iets beter, maar wat een ping….. upload is wederom prima

@Brian Inmiddels speedtest.net wel werkend gekregen. Is wederom niet best. Dankjewel voor je hulp alvast.

 

 

Hi @Anna, 

Als ik je IP adres zie bij het poppetje (jouw IP adres) is dit geen T-Mobile Thuis IP.

 

Heb je misschien een VPN aan staan? Dan ligt het aan de snelheid van je VPN verbinding.

Linksonder zou namelijk T-Mobile moeten staan als je vanaf een T-Mobile Thuis verbinding test. 

 

 

Reputatie 1

Ah ik zie dat deze problemen al lang bestaan! Mijn problemen zijn echt exact zoals hierboven beschreven. Enorm hoge ping (100ms+) in de avonduren (21:00/23:00).

 

Is overstappen naar KPN de enige oplossing of kan T-Mobile nog iets betekenen?

 

Reputatie 7

Hi @Hanhan, ik heb jou zojuist van een reactie voorzien in dit topic: 

Zo houden we de communicatie overzichtelijk op één plek. Ik ga je hierbij helpen! 😊

Hallo, hier hetzelfde probleem dat ontstaan is begin Juni:

Sinds deze week wordt de performance zelfs nog dramatischer:

Begint er wel op te lijken dat de boel vol loopt ergens in het T-Mobile netwerk want dit gebeurt ook als er niemand thuis is hier… Andere destinations die ik heb ingesteld laten eenzelfde beeld zien.

Dit is vanuit Amersfoort Vathorst trouwens.

Reputatie 1

Hallo, hier hetzelfde probleem dat ontstaan is begin Juni:

Sinds deze week wordt de performance zelfs nog dramatischer:

Begint er wel op te lijken dat de boel vol loopt ergens in het T-Mobile netwerk want dit gebeurt ook als er niemand thuis is hier… Andere destinations die ik heb ingesteld laten eenzelfde beeld zien.

Dit is vanuit Amersfoort Vathorst trouwens.

Ik woon ook in noord Amersfoort.

Van onbereikbare sites gaan we nu door naar dichtslibbend internet (Hoofddorp)

 

@MichielA @Hanhan Amersfoort Schothorst, zelfde probleem, sinds begin van abbonement 2 weken geleden. Geen oplossing nog hier. Naast gigantisch hoge ping in avonduren ook de upload die bij lange na de hoeveelheid niet haalt. Vanmiddag een half uur 940 gehad voor het eerst in 2 weken, daarna gelijk weer terug naar 200, en elke avond dichtslibben naar 0-50 upload en hoge ping.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @MichielA, @Hanhan en @CaranA, ik heb jullie toegevoegd aan het uitstaande onderzoek. Onze techneuten zijn hier druk mee bezig en hopen het zo snel mogelijk op te lossen. Indien er updates zijn, laten we jullie dat zo snel mogelijk weten, sorry voor het ongemak!

Hoi @Rub147, kun je jouw T-Mobile Thuis klantnummer of e-mailadres (dat ook bij Thuis geregistreerd is), dan kan ik jouw profiel ook toevoegen aan het onderzoek. Thanks alvast!

@Jason  Update voor jullie: de zaak op dit moment.

 

Reputatie 7

Hi @CaranA, merci voor deze update. Ik zal dit toevoegen aan het onderzoek. Ik hoop dat wij jullie ook snel van een update kunnen voorzien! 💪

@Lisa Dankjewel Lisa. Dit is de huidige situatie om 20:55 op zaterdag in Amersfoort.

 

Zondagavond, 20:24

Zondagavond 21:15

 

 

Reputatie 1

Hallo @Lisa ,

Zou jij mij aan dit ‘onderzoek’ ook willen toevoegen? Ik woon ook in Amersfoort Noord en kwam nadat ik mijn probleem wilde opzoeken dit bericht tegen. Ik heb precies hetzelfde probleem. 's Avonds schiet mijn ping omhoog en download snelheid omlaag. Ik heb het abbonement voor 1000/1000, die snelheden haalt mijn router overdag wel binnen, maar ‘savonds maar een deel daarvan, met een hoge ping:

 

Een uur later is upload een stuk beter, maar ping en download nog slechter geworden…

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @dizzid, sorry dat het ook bij jou opspeelt! We hebben je aan het onderzoek toegevoegd. Ik hoop oprecht dat dit op korte termijn hersteld wordt, we houden jullie op de hoogte!

Reageer