Beantwoord

Traag internet Valkenswaard


Sinds een paar dagen kom ik niet aan de 100mbit terwijl ik een 500mbit abbo heb. De metingen zijn gedaan met een computer rechtstreeks verbonden met het modem. Voorheen klopte het aardig.

icon

Beste antwoord door Waqqas 27 July 2020, 12:44

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @p500serie 

Wil je eens een andere internetkabel minimaal CAT5E gebruiken en misschien een andere lapfop of je huidige computer opstarten in veilige modus om processen die de snelheid verminderen te minimaliseren en vervolgens testen via de ookla speedtest app dus niet via het internet.

App geinstalleerd en die geeft een paar tiende meer maar nog steeds onder de 100mbit (94,7 download, 94,4 upload). Ik gebruik een Cat6 kabel. Modem heeft een reset gehad en de app was het enige dat draaide. Ook de wifi is trager geworden afgelopen weekend...

Reputatie 7
Badge +15

@p500serie

Van welke modem maak je gebruik?

Indien je een mediaconverter hebt kan je die eens even stroomloos halen of anders de modem even van het stroom halen.

Omdat je ook aangeeft dat de WiFi trager is geworden lijkt het misschien iets met de modem.

Wat je kan proberen is een fabrieksreset door het resetknopje achter de modem voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

Een andere laptop of je huidige laptop opstarten in veilige modus was er voor bedoeld om te kijken of misschien een recent geinstalleerde programma de oorzaak is. Misschien kan het ook een driver probleem zijn.

Het is een i7 desktop en er is niets nieuws op gezet. Zowel het modem als de mediabox hebben meer dan 5 minuten zonder stroom gestaan, pc opnieuw gestart in veilige modus. Tot afgelopen weekend geen problemen gehad en nu ineens de gehele verbinding traag. Zelfs het oproepen van het menu op tv duurt langer. Ik zit op glasvezel en dan merk je een teruggang van 80% behoorlijk. Mijn gevoel zegt dat het de gehele verbinding is en niet de apparatuur omdat alles trager is geworden.

 

Reputatie 6
Badge +3

Gezien de snelheden die je haalt lijkt alsof die ergens door gecapped wordt. 

Wat voor modem heb je? In het geval van een Huawei of Zyxzel zou je eens kunnen proberen de MediaConverter te herstarten. Misschien dat die is terug geschakeld naar 100mbit ipv 1000mbit.

Ik heb een Draytec….

Reputatie 7
Badge +15

@p500serie

Kan je ergens in de Draytek modem interface via 192.168.1.1 zien welke snelheid er binnenkomt? Bij een Zyxel zie je dat gewoon in het overzicht.

En in je T-mobilethuis account staat ook gewoon de juiste snelheid onder abonnementen?

Dit kan ik vinden over snelheden…..

Dat is mij net ff té bittenwipperig.. :-)

 

Reputatie 7

Hey @p500serie,

Vreemd dat je snelheid uit het niets lager is geworden. Vanaf wanneer merk je de verandering? Als ik je snelheid op afstand bekijk dan komt de 500 Mbps nog steeds netjes binnen. Wel valt me op dat de snelheid in LAN 1 niet overeenkomt met je maximale snelheid. Zit er toevallig een switch tussen je modem en PC aangesloten? Heb je ook al geprobeerd om je netwerkkabel in LAN 2 om te zetten? En heb je ook een andere netwerkkabel in het bezit? Dan kunnen we die twee dingen in ieder geval uitsluiten. Ik ben benieuwd!

Ik vraag me af wanneer er in de rest van Valkenswaard ook 500Mbit komt, ik zit nu al ruim een jaar met hooguit 100Mbit en het wordt met het online lesgeven een beetje te krap. Ik vind het echt van de zotte dat het T-Mobile nog steeds niet lukt om een marktconforme snelheid aan te bieden, omdat de dienst niet via eigen servers in dit deel van valkenswaard geleverd kan worden. Iedere andere aanbieder levert 500Mbit of meer.

Het is inmiddels zover dat ik overweeg een andere provider te nemen. 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @donschibus, het is ook zeker ons doel om snel overal 1000 Mbit/s te leveren! Hoewel ik natuurlijk niet weet waarin jij les geeft, zou dat in principe geen probleem moeten zijn met 100 Mbit/s. Ervaar je vooral problemen met de Wifi, of ook met de bekabelde verbinding? Het beste kan ik je aanraden om zo veel mogelijk bekabeld te werken. Waar dat niet mogelijk is, bieden onze beste Wifi Tips & Tricks een hoop soelaas. Deze vind je in het volgende topic: [Info] Hoe verbeter ik mijn Wifi?

De Community en ik staan voor je klaar in het geval van verdere vragen. Voor nu nog een mooie avond gewenst!

Misschien niet las ik alleen online ben. Dan zijn er nog 3 kinderen (online alles) en mijn partner die ook docent is en dus ook online les geeft. Of het in theorie genoeg is of niet, regelmatig is het dikke blubber. Zowel bedraad als online. Het modem moet ik bijna maandelijks resetten anders is het helemaal kaas.

Heb dit gedoe nooit met andere providers gehad. Je bent dan mss de goedkoopste, blijkbaar is dat om (het gebrek aan) de kwaliteit te kunnen borgen. De belofte van supersnel internet wordt niet nageleefd door tmobile. En zicht op verandering is er ook niet.

Alle tips&tricks heb ik inmiddels doorlopen, verscheidene malen heb ik met de helpdesk in de telefoon gehangen en ook verschillende bezoeken van monteurs gehad. 

Het antwoord, hoe goed bedoeld ook, helpt mij niet verder, ook niet van mijn standpunt af.

 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @donschibus, hoeveel apparaten hebben jullie tegelijk online en verbonden met Wifi? Graag onderzoek ik, indien je dat natuurlijk nog prettig vindt, waar het precies vandaan komt. Ik zie een hoop tickets en logs wanneer ik je klantprofiel erbij pak, maar zie nergens een grondig onderzoek naar de algehele verbinding. 

Kun je eens bekabeld een PC/laptop aansluiten op het modem en dan via speedtest.net (Ookla) een snelheidscheck uitvoeren, alsjeblieft? Het gaat natuurlijk niet per definitie alleen om de snelheid, maar ik wil graag zien hoeveel je nu maximaal binnenhaalt qua down- en uploadsnelheid. Alvast bedankt voor je medewerking en stay safe!

Dag Jason,

In het meest extreme geval de volgende apparaten, via WiFi:

5x smartphone, 5x laptop, 1x smart tv, 1x PS4, 1x printer, 4x chromecast, 1x Android TV Box

Bedraad:

1x NAS, 1x PC

Dan heb ik nog het extra WiFi punt en 3 switches.

Volgens mij is het dat ongeveer.

 

Han

Reputatie 7

Hoi @donschibus ,

Dank je wel voor de terugkoppeling! Ik ben benieuwd of het weghalen van de switches en een directe koppeling op een LAN-poort verbetering brengt. Ben je in de mogelijk om volgens de manier die @Jason omschrijft een speedtest uit te voeren? Met deze extra informatie kunnen we specificeren waar het probleem zich bevindt. Mijn dank is groot! 

Nou, dat is onwaarschijnlijk, aangezien ik de switches gebruik om verbindingen te overbruggen en over de etages te verdelen. Haal ik de switches weg, dan heeft een deel van de apparatuur geen verbinding meer. Met name mijn werk pc kan dan niet veel meer. Ook heb ik het wifi punt bedraad aangesloten, ook via een switch.

Dit heb ik op aanraden van een monteur van jullie gedaan. Hij heeft me zelfs de specifieke types opgegeven die ik moest kopen, dat heb ik gedaan.

Reputatie 6

Hoi @donschibus, het loskoppelen is enkel voor de snelheidstest. Op die manier kunnen wij de daadwerkeljike snelheid meten en kunnen wij achterhalen waar het probleem zich bevindt. We willen je heel graag helpen en zien de snelheidstesten graag tegemoet. 

Reageer