Beantwoord

Tragere LAN-verbinding

  • 3 February 2019
  • 11 reacties
  • 389 Bekeken

Hallo,

Ik ben in het bezit een abbonement van T-Mobile wat me ingang zou moeten geven tot een snelheid van 750 mbps. Dit heeft het ook altijd prima gedaan. Plotseling kom ik echter niet meer verder dan 150 mbps. Speedtests zijn heel stabiel; altijd rond de 145-150 mbps. Wie weet waar dit aan kan liggen? PC is rechtstreeks aan mijn Draytek 2132F verbonden.

MVG,
Mart
icon

Beste antwoord door Brian 5 February 2019, 10:32

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Hey Mart, dat is vreemd! Ik heb zojuist je verbinding op afstand bekeken en ik zie zowel bij poort 1 als 2 een Gigabit verbinding dus er lijkt wel een goede verbinding te zijn. Geldt de lage snelheid voor beide poorten? Heb je toevallig iets aangepast in je opstelling (een switch of router er tussen bijvoorbeeld) wat mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn? Heb je toevallig al een andere internetkabel getest? Soms kan een beschadiging in de kabel voor een lagere snelheid zorgen. Ik hoor het graag!
Ha Brian,
Dank voor je reactie. Ik heb helaas een uitpandige meterkast, met een kabel van ongeveer 70 meter waar ik zelf niet bij kan.. maar deze kabel ligt hier wel onaangetast, dus kan me haast niet voorstellen dat hier iets mee gebeurd kan zijn. Mijn tweede poort is direct aangesloten op een extra Wifi punt, de snelheid is hier sowieso langzamer op en dit neem ik ook voor lief. Het gaat me voornamelijk om de eerste poort die rechtstreeks op mijn PC is aangesloten. Verder is er in mijn opstelling niets veranderd wat de afname in snelheid zou kunnen verklaren...
Reputatie 7
gebruik je de speedtest.net desktop app ? voor verbindingen boven de 100mbit word dit aangeraden...
gebruik je de speedtest.net desktop app ? voor verbindingen boven de 100mbit word dit aangeraden...

Jazeker.. deze heeft me ook de gebruikelijke 750mbits (en af en toe zelfs hoger) weergegeven.
Reputatie 7
Hi @MDankers, ai met zo'n afstand wordt het inderdaad lastig om even een andere kabel te testen 🙂 Is het wel mogelijk om de verbinding nog even te testen op poort 2? Ik ben benieuwd of dit nog verschil maakt in snelheid.
Hi @MDankers, ai met zo'n afstand wordt het inderdaad lastig om even een andere kabel te testen 🙂 Is het wel mogelijk om de verbinding nog even te testen op poort 2? Ik ben benieuwd of dit nog verschil maakt in snelheid.
Ha Brian,
Heb ik zojuist even geprobeerd. Geeft ongeveer hetzelfde resultaat (rond de 150 Mbits). Uploadsnelheid ook rond die koers.
Hi @MDankers, ai met zo'n afstand wordt het inderdaad lastig om even een andere kabel te testen 🙂 Is het wel mogelijk om de verbinding nog even te testen op poort 2? Ik ben benieuwd of dit nog verschil maakt in snelheid.
Kan ik er vanuit gaan dat mijn probleem bij de kabel ligt, en zo ja, wat kan ik daar nog verder aan doen? Of zijn er nog andere mogelijkheden...?
Reputatie 7
Hi @MDankers, hmm dat is dan inderdaad de grote vraag. Het is dan of de kabel of de modem zelf. Welke snelheid haal je via Wifi wanneer je dicht bij het Wifi punt (Acces Point?) bent? Is dit wel hoger dan de snelheid die je bekabeld haalt? In dat geval is de kans groot dat het inderdaad de kabel is, er komt dan namelijk wel een hogere snelheid binnen via de andere kabel.

Of een netwerkkabel beschadigd is, is lastig te achterhalen. Met een kabeltester kan je achterhalen of de 8 aderparen (edit: 8 aders of 4 aderparen dus) nog goed aangesloten zijn maar als deze nog wel allemaal verbinding maken dan zal dit ook niets opleveren. Handmatig oorzaken uitsluiten is wat dat betreft de meest betrouwbare methode.
Reputatie 7
Kun je eens de snelheid testen op de kabel van het wifipunt ?
soms wil de firewall van Windows dwars zitten, zou je deze eens uit kunnen schakelen ?
Na alle suggesties vanavond weer eens geprobeerd. Kreeg een snelheid van 50 Mbits. Boos, voor de derde of vierde keer sinds het begin van dit topic een factory reset gedaan. En plots knalt ie 'm naar de 830 Mbps. Snap er niks van waarom het nu ineens wel werkt na een reset, maar ik zal niet klagen... 😄
Reputatie 7
Hi @MDankers Fijn dat het is gelukt maar wel heel apart. Laten we hopen dat het gewoon even een tijdelijke "fluke" was! 🙂

Reageer