Beantwoord

Twee maanden en 5 afspraken verder, nog steeds langzaam glasvezel in de avonduren!

  • 19 March 2019
  • 26 reacties
  • 2343 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 10 reacties
Per 1 december heb ik een appartament in Leidsche Rijn Centrum (Utrecht). Eindelijk kon ik glasvezel afnemen in dit nieuwe gebied en dit heb ik ook per 1 december kunnen regelen bij T-Mobile. Met de geweldige snelheid van 500/500!

Ik ben zelf werkzaam in de IT en ik veronderstel dat ik best wel iets af weet van infrastructuur. Nu kwam ik er vrij snel achter dat ik niet altijd de 500/500 Mbit snelheid haal.

Alle elementen in het netwerk heb ik geisoleerd en heb ik afzonderlijk getest zodat ik op een gegeven moment met twee computers via een CAT7 kabel direct op de router zat. Tussen deze twee computers haalde ik 1000 Mbit (getest met iperf3 minus overhead). Maar naar buiten varieerde dit (download) tussen 475 en 10 Mbit. Destijds heb ik een grafiekje geplot met de snelheid (iperf3) tussen een server van mij in Amsterdam en mijn thuisnetwerk van een periode van 24 uur. Dit heb ik voor twee dagen gedaan en deze plaatjes zijn hier toegevoegd.




In de avonduren, zodra iedereen thuis was en lekker begon Netflix begon te kijken zakt de snelheid in. Klinkt als een capaciteit probleem bij KPN of T-Mobile heeft niet genoeg capaciteit ingekocht bij KPN.

Dit heb ik geprobeerd zo goed mogelijk door te geven aan de T-Mobile thuis klantenservice. Maar toen ik de probleemomschrijving van Guidion zag, was ik er al bang voor.

Ik snap het, dus heb ik netjes de Guidion monteurs en KPN monteurs binnen gelaten die alle apparatuur gecheckt en gedubbel checkt hebben. De precieze werkzaamheden heb ik aan het einde van deze post opgesomd.

Na 6 afspraken, wilt T-Mobile weer een Guidion monteur langssturen, maar ik ben er een beetje klaar mee. Ik weet niet zo goed hoe ik dit het beste kan communiceren dus dan maar zo proberen.

Voor de zekerheid heb ik na de laatste monteur van KPN (hij had het glasvezel kabeltje vervangen vanwege te hoge demping) over 4 dagen speedtests gedraaid voor upload en download (zie onderaan de test methodologie) en daar kwamen de volgende grafieken aan. Hierbij geven de rode verticale lijnen een nieuwe dag aan.



Dus de dringen vraag aan T-Mobile kunnen jullie dit capaciteit probleem oplossen?! Ik wil graag de snelheid waar voor ik betaal (500/500) en ik ben hier al 3 maanden mee bezig!


Test methodologie voor snelheid test:

Server met 2GBit internet verbinding bij Transip die iperf3 draait. Deze snelheid geverifieerd door iperf3 tussen een server bij Scaleway en deze Transip te draaien. Hierbij kwam de minimale snelheid nooit onder 800Mbit (bottleneck bij Scaleway).

Linux server in mijn thuis netwerk met kabel verbonden aan de router. Deze draait elke 10 minuten een download test en upload test met behulp van iperf3. Deze upload en download tests worden met een tussen pauze van 5 minuten uitgevoerd om zo min mogelijk invloed op elkaar te hebben.

De speedtest bestaat ui 32 seconden uploaden of downloaden over TCP. Hierbij worden de eerste 2 seconden weggegooid en het gemiddelde over deze laatste 30 seconden wordt genoteerd.

Dit alles resulteert in de volgende cronjob
code:
*/10 * * * * cd /storage/data && date +\%s >> iperf3_download.log && iperf3 -c SERVER.TLD -l 1M -O 2 -t 30 -R --logfile iperf3_download.log && echo "" >> iperf3_download.log
5-59/10 * * * * cd /storage/data && date +\%s >> iperf3_upload.log && iperf3 -c SERVER.TLD -l 1M -O 2 -t 30 --logfile iperf3_upload.log && echo "" >> iperf3_upload.log

Later heb ik met behulp van een Python scriptje de bovenstaande grafiekjes gemaakt.


Afspraken met monteur

Guidion verzoek 10-01-2019, afspraak 17-01-2019

Monteur heeft router vervangen, geen verschil in internet snelheid. Ik heb grafieken laten zien en deze heeft hij bij het ticket toegevoegd. Probleem terug gegeven aan backoffice.

KPN was zomaar langsgekomen zonder afspraak te maken


KPN afspraak 01-02-2019

Twee heren die glasvezel leggen kwamen langs om lijnmeeting uit te voeren. Alles goed behalve dat de demping op de (volgens mij) RX lijn rond de 17 was. Hierdoor concludeerde zij dat de media converter kapot was (LET OP: Later bleek dat het probleem in de glasvezel kabel zat tussen overname punt en media converter). Mijn probleem over capicteit verteld (grafieken laten zien) en zij hebben gebeld met backoffice van KPN op luidspreken zodat ik mee kon luisteren. Hierbij vertelde de man aan de andere kant dat het goed een capiciteit probleem van KPN kan zijn. Maar toen gaf hij aan dat KPN dit nooit zal onderkennen. Port move had ook geen nut volgens deze meneer aangezien het dezelfde capaciteit had???.

Guidion verzoek 06-02-2019, afspraak 15-02-2019

Monteur kwam de media converter vervangen, monteur had geen media converters en dus afspraak verzet naar 16-02-2019.

Guidion afspraak 16-02-2019

Ik stond met pech langs de snelweg en kon niet thuis zijn voor monteur, gebeld met Guidion om dit aan te geven. Mevrouw zij aan, verveld ik cancel hem en toen hing ze op. Hoe nu verder???

T-Mobile gebeld rond 20-02-2019

Gebeld met T-Mobile en uitgelegd over de gemiste afspraken. Na wat heen en weer en nog een keer terug worden gebeld zou er een nieuwe afspraak gemaakt worden.

Guidion verzoek 26-02-2019, afspraak 05-03-2019

Media converter vervangen alle problemen nogmaals uitgelegd. Toen moest ik nogmaals laten zien meet speedtest.net dat ik echt de snelheid niet haalde. Dus van alles omgeplugt todat ik rechtstreeks met laptop in router zat over CAT7 kabel. Terug gegeven aan backoffice.

KPN afspraak 14-03-2019

Ervaren monteur van KPN langsgekomen. Getest of glasvezel van mijn appartement naar de centrale goed was. Juniper switch/router?? vervangen in centrale voor de zekerheid, geen problemen geconstateerd. Wel gaf hij gelijk al aan toen ik met capiciteit dingetje kwam dat waarschijnlijk T-Mobile niet genoeg capiciteit had ingekocht voor dit gebied.
Ook hij heeft lijn meeting uitgevoerd, TX (was prima) maar RX was nog steeds rond 17 en concludeerde dat media converter kapot was. Ik aangeven dat al vervangen was, toen wat meer troubleshooting en hij had heel netjes het probleem in het glasvezel kabeltje van T-Mobile gevonden. Dit zelfs netjes opgelost voor mij! Hierdoor was TX rond 4 en RX rond 7 (uit mijn hoofd) en zou het wellicht moeten zijn opgelost. Maar de snelheidstest die ik direct draaide haalde rond 475 download en rond 420 upload.
Na deze afspraak ben ik begonnen met de grotere snelheid test elke 10 minuten upload en download.


Guidion verzoek 18-03-2019

Nu kreeg ik weer een verzoek voor een monteur, maar alles binnen mijn huis tot de centrale is al drie keer nagekeken!!!! Vandaar deze post :(

Mogelijk gerelateerde problemen:

  • https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/snelheid-in-de-avond-omlaag-vooral-door-de-weeks-309046
  • https://forum.kpn.com/internet-9/extreem-lage-internetsnelheid-met-500-500mb-abbo-431540
icon

Beste antwoord door Piotr 21 March 2019, 10:46

Bekijk origineel

26 reacties

@Kveck 

Niet alleen jij hebt hier last van, binnen de spitstijden 20.00-23.00 ervaar ik op dit moment ook erg instabiel internet zelfs als alleen mijn pc aanstaat (Ik speel veel shooters dus een stabiele connectie is erg belangrijk voor mij) dit probleem had ik niet met mijn vorige glasvezel provider… Overigens buiten deze tijden heb ik nergens last van.

 

Reputatie 3
Hi @MelisaTMT,

Als mede bewoner van @Kveck kan ik beamen dat het nog steeds zo is.

De snelheid is met regelmaat traag, trager, traagst. Ik heb hier ook al contact over gehad met je collega @Brian

En het is niet alleen 's avonds. Het is ook overdag.
Dit is van nu:



Ik hoor graag wat er voor acties worden gedaan om het KPN WBA beter te laten functioneren? Ik heb en 500Mb aansluiting, maar eigenlijk is het eerder een down 1-300Mb / up 450-500Mb verbinding.
Reputatie 4
Hi @Kveck, ik snap heel goed dat je dit naar vindt! We hebben rond de periode dat jij dit bericht geplaatst hebt wel wat issues gehad met het internet in jouw regio. Ik ben dus héél erg benieuwd of bovenstaande nog steeds het geval is, of dat het inderdaad inmiddels verholpen is. Laat het me weten, ik ben benieuwd! 😄
Maar dit blijft toch wel naar dat dit gewoon soms gebeurt...

Hoi @Brian, de resultaten:



Bedankt voor alle hulp en netjes op de hoogte houden van de status! Beter dan dit gaat het niet worden, het is goed zo.
Reputatie 7
Hi @Kveck, afgelopen vrijdag heeft de netbeheerder een reset uitgevoerd van alle poorten waarmee jij verbindt met de server. Hiermee zou de snelheid verbeterd moeten zijn, ik hoor graag van je of dit ook het geval is!
Reputatie 7
Hi @Kveck, ik heb nog geen nieuws maar ik blijf het voor je in de gaten houden en zodra ik meer weet neem ik direct contact met je op!
Reputatie 7
Hi @Kveck, ons netwerk team heeft een aantal zaken nagelopen en we zijn dit issue niet terug bij andere klanten in de omgeving dus de eerdere oorzaak lijkt verholpen na 12 juli. De grote vraag is dan waarom het bij jou nog steeds speelt en hier is onze technische dienst nog naar aan het kijken.Ik blijf het op de voet volgen en zodra ik meer weet neem ik contact met je op!
Reputatie 7
Hi @Kveck, dat ziet er niet al te best uit. Het probleem zou op 12-07 verholpen moeten zijn door een netwerkaanpassing aan onze kant maar dit zo te zien duidelijk niet het geval. Bedankt voor de melding, ik heb de resultaten doorgestuurd naar ons netwerk team. Ik houd je op de hoogte!
Hey @Kveck, we hebben 12 juli een bericht ontvangen dat alles weer opgelost zou moeten zijn. Heb je vanaf die datum wel probleemloos gebruik kunnen maken van je snelheid? En heb je momenteel je eigen modem aangesloten of het geleverde modem dat je van ons hebt ontvangen?

De laatste grafiek is vanaf 12 juli tot 28 juli. Ik heb geen problemen ondervonden, maar dat is ook niet heel gek omdat ik altijd nog 75-100 mbit nog heb (zoals je kunt zien in de grafiek).

Sinds het probleem weer terug kwam ben ik de geleverde modem gaan gebruiken voor het makkelijker tot de bodem te komen van het probleem.
Reputatie 7
Hey @Kveck, we hebben 12 juli een bericht ontvangen dat alles weer opgelost zou moeten zijn. Heb je vanaf die datum wel probleemloos gebruik kunnen maken van je snelheid? En heb je momenteel je eigen modem aangesloten of het geleverde modem dat je van ons hebt ontvangen?
Resultaten van 2 weken testen na het afmelden van het ticket:

Reputatie 7
Hey @Kveck,

Zo te zien gaat het hier om een complex probleem dat jammer genoeg een langere oplostijd vergt. Inmiddels zie ik dat onze technische dienst de netwerkbeheerder heeft aangestuurd. Zodra we een terugkoppeling ontvangen, laten we je dit zo snel mogelijk weten. Hoe dan ook is er achter de schermen alles in gang gezet om dit voor je op te lossen!

Status update:
Ik ben weer 3 belletjes verder met de klantenservice en tot op heden is er alleen 1 keer Guidion aangestuurd. Nu weer gebeld om te zeggen dat ze het weer door moeten zetten naar de technische dienst. Erg jammer dit...

Als iemand nog tips heeft om zulke problemen beter door de bureaucratie te krijgen hoor ik dit graag!
'door de bureaucratie krijgen' is denk ik al een discutabele methode in deze case. Ik vind het super dat je zo in detail die snelheids en capaciteitsperikelen blootlegt. Het verbaasd me eigenlijk dat er niet veel meer dips te zien zijn. Aan de andere kant, dit is een consumenten abo, met een overboekingfactor groter dan 1. De vraag is wat je verwacht van een top-3 allround provider die voor vast 10x kleiner is dan een andere top3 provider waar ze van afhankelijk zijn in jouw geval (WBA).


Wellicht heb ik de verkeerde woorden gebruikt.

In mijn hoofd heb ik zitten dat 500/500 dan ook daadwerkelijk 500/500 is. Zeker omdat T-Mobile etc het al een keer netjes heeft opgelost en ik ook daadwerkelijk 500/500+ Mbit had. Vandaar dat ik (te)stellig was met dat het opgelost moest worden. Na je kritische vragen ben ik even verder gaan zoeken en ben ik het stukje over maximale, minimale, normaliter en geadverteerde snelheden tegen gekomen.

Ik zet het even hier neer want het is niet heel makkelijk te vinden op de website.

Maximale internetsnelheid: In tenminste een van de tien uitgevoerde metingen moet 90% van de maximale snelheid worden gemeten.
Normaliter beschikbare internetsnelheid: In tenminste acht van de tien metingen moet 85% of hoger van de maximale snelheid worden gemeten.
Minimale internetsnelheid: In alle metingen moet 75% of hoger van de maximale snelheid worden gemeten.

Als ik dit zou toepassen op de laatste meetresultaten dan zou voor de upload snelheid het "maximale internetsnelheid" criteria nooit behaald worden (nooit komt upload boven 450 Mbit). Voor de download snelheid zou het "minimale internetsnelheid" niet worden behaald door de vrijdag nacht/ochtend problemen.

Dus ja, als consument zou ik meer verwachten dan wat ik nu krijg. En dus nogmaals, zeker omdat T-Mobile het al een keer opgelost. Mijn woorden "door de bureaucratie krijgen" was vooral, hoe kan ik het duidelijk maken dat T-Mobile Guidion niet langs hoeft te sturen en dat het probleem toch echt in het netwerk zit (en niet bij mij).
Reputatie 6
Status update:
Ik ben weer 3 belletjes verder met de klantenservice en tot op heden is er alleen 1 keer Guidion aangestuurd. Nu weer gebeld om te zeggen dat ze het weer door moeten zetten naar de technische dienst. Erg jammer dit...

Als iemand nog tips heeft om zulke problemen beter door de bureaucratie te krijgen hoor ik dit graag!

'door de bureaucratie krijgen' is denk ik al een discutabele methode in deze case. Ik vind het super dat je zo in detail die snelheids en capaciteitsperikelen blootlegt. Het verbaasd me eigenlijk dat er niet veel meer dips te zien zijn. Aan de andere kant, dit is een consumenten abo, met een overboekingfactor groter dan 1. De vraag is wat je verwacht van een top-3 allround provider die voor vast 10x kleiner is dan een andere top3 provider waar ze van afhankelijk zijn in jouw geval (WBA).
Status update:
Ik ben weer 3 belletjes verder met de klantenservice en tot op heden is er alleen 1 keer Guidion aangestuurd. Nu weer gebeld om te zeggen dat ze het weer door moeten zetten naar de technische dienst. Erg jammer dit...

Als iemand nog tips heeft om zulke problemen beter door de bureaucratie te krijgen hoor ik dit graag!
Reputatie 7
Hmmm, WBA wellicht dat er een bng vol loopt ? Probleem lijkt namelijk vaker voor te komen.
Reputatie 7
Hi @Kveck, excuses voor de late reactie! Mijn collega heeft inmiddels onze technische dienst weer ingeschakeld met een verwijzing naar dit topic voor de meetresultaten. We gaan weer voor je aan de slag!
Daar ben ik weer!

Helaas hebben we weer een stapje terug gedaan... (wellicht te maken met https://community.t-mobile.nl/netwerk-347/opgelost-19-04-2019-t-mobile-thuis-problemen-vast-internet-t-mobile-thuis-omgeving-utrecht-311299)



Zoals je kan zien is de internet snelheid weer significant onder de 500mbit (upload en download). Daarbij gebeurt er iets gek elke vrijdag nacht en zakt mijn internet snelheid naar 5mbit!

Dus T-Mobile/KPN/Reggefiber nogmaals de vraag of jullie een permanente oplossing hiervoor kunnen maken! Redelijk gek dat ik hier constant achteraan moet gaan...

PS. Ik heb de zelfde methodologie gebruikt als in de eerste post.
PPS. Testen zijn gedraaid met Huwawai modem (DEZE STAAT NU NIET AANGESLOTEN, gebruik eigen router, dus internet "lijkt" down).
Reputatie 7
Nice, dat ziet er goed uit @Kveck! 🙂
Beste @Brian, de reactie van @tmoesel was inderdaad voor jou bedoelt 🙂 Zie het kopje "Test methodologie voor snelheid test" in mijn oorspronkelijke post.

Goed nieuws, het lijkt dat de capaciteit in de backbone inderdaad is opgeschaald!! Ik heb geen last meer van het in elkaar zakken van de snelheid en ik haal nu voor upload en download altijd meer dan 500 Mbit.


LET OP: De drie flinke drops in download snelheid in de avond uren zijn hoogstwaarschijnlijk van mij zelf. Die dagen heb ik mijn laptop aangezet en er achter gezeten.

Ik heb gebeld met T-Mobile klantenservice om het probleem af te melden. Het is na vier maanden eindelijk over!
Reputatie 7
@tmoesel was jouw bericht voor mij bedoeld? Zie ik iets over het hoofd? 😬 Ik zie de resultaten van de speedtesten wel staan maar ik heb hier geen context bij, vandaar mijn vragen.
Reputatie 6
Wat de snelheid betreft, hoe heb je deze gemeten? Is dit via de browser of via een desktop app? En heb je het ook kunnen testen met een ander apparaat? De snelheid kan wel eens wat afwijken afhankelijk van de hardware de je gebruikt en of er nog andere devices tussen hangen (al lijkt hij nu wel mooi constant).
Heb je al op Toon inhoud geklikt?
Reputatie 7
Hi @Kveck, ik zie inderdaad dat ze op 21-03 een "link toe hebben gevoegd" in de centrale om de problemen te verhelpen, mooi om te zien dat het direct heeft gehad! Wat de snelheid betreft, hoe heb je deze gemeten? Is dit via de browser of via een desktop app? En heb je het ook kunnen testen met een ander apparaat? De snelheid kan wel eens wat afwijken afhankelijk van de hardware de je gebruikt en of er nog andere devices tussen hangen (al lijkt hij nu wel mooi constant).
Fijn dat we eindelijk tot de kern van het probleem hebben kunnen komen, heel erg bedankt!

Na deze post heb ik nog even gebeld met T-Mobile klantenservice, om dit topic onder hun ogen te krijgen. Hierna ben ik gebeld door T-Mobile backoffice. Die vertelde mij dat inderdaad een capaciteit probleem was bij KPN. Ik dacht dat deze meneer mij vertelde dat dit midden april zou worden opgelost. Maar nu blijkt dat de avonden constant zijn geworden per 21-03-2019.

Het is fijn dat in de avonden de snelheid niet meer in elkaar zakt, maar ik haal nog steeds geen 500 mbit download (gemiddeld rond 475), en ook niet 500 mbit upload (gemiddeld rond 440), zoals de grafieken hier beneden laten zien.

Dus nu is mijn vraag, is de capaciteit al bijgeschaald? Of hebben jullie een tijdelijk oplossing kunnen bedenken om de periode tot midden april te kunnen overbruggen?

Reageer