Beantwoord

Uitgeschakelde wifi Draytek 2132f router wordt automatisch ingeschakeld

  • 20 September 2018
  • 8 reacties
  • 1313 Bekeken

Reputatie 1
Goedendag,

Ik heb al 2 keer moeten constateren dat op de Vigor DrayTek 2132FVn routers de WIFI-netwerken plotseling ingeschakeld worden. Dit komt waarschijnlijk door een firmware update of remote call waarbij de router configuratie geupdate of de router gereboot wordt (vanuit T-Mobile).

Dit is erg vervelend, omdat een gebruiker zoals ik de wifi functionaliteit niet zomaar heeft uitgeschakeld. De wifi van dit apparaat is nou eenmaal niet zo goed, en er zullen genoeg mensen zijn die net als ik een eigen router of AP gebruiken voor betere wifi-dekking.
In mijn geval was het ook nog eens vervelend dat de DrayTek hetzelfde SSID en beveiliging had als de eigen aangeschafte AP (scheelt weer apparaten instellen). Het was pas na dagen dat ik erachter kwam waarom ik opeens soms slechte draadloze verbinding had: de DrayTek bleek opeens zijn wifi weer ingeschakeld te hebben, en apparaten kozen er dus soms voor om met de DrayTek te verbinden.

Een ander bijkomend probleem is dat dit er voor zorgt dat er nog meer loze netwerken op de 2.4GHz band gaan leven. Het 2.4GHz milieu is al niet zo best in mijn buurt, maar dit helpt zeker niet mee.

Het issue is zeker niet specifiek voor mijn situatie. Er zijn op het tweakers forum meer meldingen van dit issue:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/56498483#56498483
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/55600969#55600969
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/55600991#55600991
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/55600997#55600997


Omdat ik dit probleem nog niet gerapporteerd heb zien staan op T-Mobile websites, en ik er zeker van ben dat dit een software/configuratie issue is, wil ik vriendelijk vragen om dit probleem te rapporteren naar desbetreffende afdeling welke hier over gaat.
icon

Beste antwoord door Sterre 23 September 2018, 16:45

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 1
Hier precies hetzelfde issue. Bij de laatste firmware update was ik me ervan bewust maar zie nu, naar aanleiding van bovenstaande post, dat enkele dagen geleden de router is gereboot en wifi opnieuw aan staat. Ik zie ook graag een permanente oplossing dat niet bij elke update of aanpassing de wifi wordt ingeschakeld.
Hier ook hetzelfde probleem. Aantal dagen is de router gereboot, waarom weet ik niet precies, maar sindsdien staat de wifi weer uit zichzelf aan.
Reputatie 7
Hoi Elmervc, Boarder72 en rens-br,

Heel erg bedankt voor de meldingen! Ik heb dit nog niet eerder voorbij horen komen, maar iemand moet natuurlijk de eerste zijn die dit aankaart. Vandaag is het zondag, dus zijn de softwarecollega's vrij. Maar ik beloof jullie dat ik hier morgen meteen werk van ga maken! Ik houd jullie via deze weg graag op de hoogte.
Reputatie 7
Hoi iedereen,

Ik heb deze situatie voorgelegd aan mijn softwarecollega's. Zij gaan het met man en macht onderzoeken, voor nu is er nog geen oorzaak of oplossing bekend. Als ik meer weet, laat ik jullie dit uiteraard weten.
Reputatie 2
Ik heb een topic over hetzelfde geplaatst (https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/w-fi-draytek-vigor2132f-schakelt-zichzelf-in-306116) aangemaakt over exact hetzelfde probleem (dit topic toen niet gezien). Helaas geen reactie op gehad, maar ik blijk dus (gelukkig) niet de enige te zijn.

Voor het gemak hieronder mijn bericht geciteerd (ander topic kan wat mij betreft dicht):
"Wellicht speelt het al veel langer, maar het viel mij laatst na een storing voor het eerst op. De Wi-Fi van mijn DrayTek Vigor2132F schakelt uit zichzelf in. Gezien ik een eigen router gebruik wil ik dat juist niet. Toen ik dit voor het eerst ontdekte heb ik een reset uitgevoerd. Dat lijkt nu dus niets geholpen te hebben.

Vanavond zag ik namelijk toevallig opnieuw dat m'n telefoon met het netwerk van de DrayTek verbonden was. Eerst het netwerk op onzichtbaar gezet en vervolgens geprobeerd of de SSID zich liet verwijderen. Ik was lichtelijk verbaasd, toen bleek dat dit gewoon mogelijk is (terwijl draadloos nog ingeschakeld stond). Enfin, toen ik dit gedaan had vervolgens de Wi-Fi opnieuw uitgeschakeld.

Heel problematisch is het niet, maar vreemd daarentegen wel. Graag zou ik willen weten of er anderen zijn met hetzelfde probleem. En zo ja, hoe je het eventueel getackeld hebt.

(In de richting van T-Mobile uiteraard dezelfde vraag. Er zal ongetwijfeld een mogelijkheid zijn om dergelijke functies op afstand aan/uit te zetten. Ik ga er niet vanuit dat het gebeurd, maar zo ja dan hoor ik dat uiteraard graag - en waarom in dat geval.)."
Reputatie 7
Hoi henkdenkt,

Excuses! Jouw topic is ons ontglipt. Ik ben blij dat je jouw bericht hier hebt geplaatst, het is namelijk fijn om een bundeling van deze melding te hebben, zodat de onderzoekers hier een goed overzicht van hebben. Mjin collega's zijn dit nog druk aan het onderzoeken. Ik meld het jullie uiteraard meteen als er een uitslag is!
Reputatie 2
Het is inmiddels een maand geleden dat er melding gemaakt is van bovenstaand probleem. Ik ben erg benieuwd of er al ontdekt is waardoor het komt en het al dan niet opgelost is/wordt.

Dank alvast!
Reputatie 7
Hoi henkdenkt,

Dat vind ik een hele goede vraag! Het laatste dat ik ervan hoorde, is dat er inderdaad een instelling zo stond, dat de wifi automatisch ingeschakeld werd na een update. Na deze conclusie zijn de onderzoekers verder gegaan met het onderzoek, zodat dit niet nog eens voor zou komen. Hoe het daarmee staat, heb ik zojuist direct nagevraagd. Als ik meer weet, zal ik je via dit topic op de hoogte houden. Nogmaals bedankt voor je melding hierover!

Reageer