Beantwoord

Unifi AP + Draytek Vigor


Hallo T-Mobile,

Gisteren heeft een Guidion monteur vrij vlot mijn T-Mobile thuis glasvezel abonnement met 750 Mbit, TV en bellen geïnstalleerd.
De standaard WIFI op de Draytek Vigor is vrij slecht; niet meer dan 40 Mbit.
Ik heb mijn Unifi AP aangesloten zoals dat voorheen bij Telfort was aangesloten op de glasvezel aansluiting. Echter haal ik niet meer dan 100 Mbit en dat vind ik te weinig voor een de 750 Mbit abonnement. Ik ben mij bewust dat ik nooit 750 Mbit zal halen maar ik heb bij anderen gezien dat zij makkelijk 350 Mbit halen.

Kunnen jullie mij instructies geven om een hogere snelheid te behalen?
Daarnaast zie ik dat de upload beduidend lager is dan de download snelheid. Ben ik begrensd of zo?
Down- en upload moeten toch gelijk zijn met glasvezel?

Gr,

Howie_nl
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 5 July 2018, 21:38

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Hoi Howie_nl,

Het Draytek modem beschikt helaas alleen over Wireless N techniek op 2,4 Ghz. dat betekend in de praktijk dat je maximaal 80Mbit kan halen afhankelijk van de omgeving. in een vervuilde omgeving gaat dit al snel naar beneden... Als je een accesspoint heb met 80 of 160Mhz kanalen, En je apparatuur ondersteund het dan kan de snelheid rap oplopen. echter de meeste apparatuur zit rond de 300Mbit.

Meer belangrijk met deze snelheden is de methode van meten. speedtest.net is in een browser niet betrouwbaar en kan je het beste de speedtest.net desktop app gebruiken om te testen. de beste resultaten haal je bij speedtest.net amsterdam, xs4all of solcon speedtest server. alhoewel de verbinding symmetrisch is is vaak juist de upload hoger omdat deze minder word gebruikt. en er dus minder verkeer op is. begrenst is de verbinding in ieder geval niet. wel kan het zijn dat een kabel niet goed is en deze alleen op 100Mbit werkt. (4 van de 8 )
Dank voor de snelle reactie!
Jammer dat het Draytek modem geen 5Ghz ondersteund!
Voor het meten gebruik ik idd de speedtest.net desktop app dus dat gaat goed.

Andere vraag: scheelt het als ik de Unifi AP rechtsreeks op het Draytek modem aansluit?
Zo ja, welke poort moet ik op het Draytek modem gebruiken want ze zijn alle 4 bezet
Het is nu via een gigabit switch van Netgear op een desktop computer aangesloten.
Reputatie 7
Badge +4
Snelste manier is even testen met een laptop bekabeld. En dan testen met de kabelbaan het ap. Hierna ook even op poort 1 en 2 van de draytek op deze manier kan je het uitsluiten
Reputatie 6

Meer belangrijk met deze snelheden is de methode van meten. speedtest.net is in een browser niet betrouwbaar en kan je het beste de speedtest.net desktop app gebruiken om te testen. de beste resultaten haal je bij speedtest.net amsterdam, xs4all of solcon speedtest server. alhoewel de verbinding symmetrisch is is vaak juist de upload hoger omdat deze minder word gebruikt. en er dus minder verkeer op is. begrenst is de verbinding in ieder geval niet. wel kan het zijn dat een kabel niet goed is en deze alleen op 100Mbit werkt. (4 van de 8 )

Waarom is speedtest.net in een browser niet betrouwbaar?
Wat doet een (windows10 ?) desktop applicatie anders m.b.t. de TCP/IP link dan javascript en/of HTML5 in een browser?
Er is overigens ook een speedtest-cli beschikbaar (Linux Debian9 o.a.), zodat je zonder interactie op gezette/bepaalde tijden een test kan laten lopen.

Maar om alleen WiFi te testen of te kawlificeren heb je je provider helemaal niet nodig en hoeft je je ook niet druk te maken over welke speedtestserver locatie je wil of moet gebruiken. Iets kopieren van en naar een vaste computer op je thuisnetwerk kan ook prima. Of iperf tool in o.a. Linux. Als dat te moeilijk is, TMT heeft ook eigen speedtest server, dan zou je de meest directe verbinding moeten hebben:
https://thuis.t-mobile.nl/orientatie/speedtest/
Reputatie 7
Badge +4
Als je de speedtest vergelijkt tussen browsers dan zit er al een groot verschil in.speedtest-cli geeft vaak ook een ander beeld dat de speedtest desktop app. een van de symptomen is een veel lagere up/download(afhankelijk van de browser) ook zit de site vol met reclame waardoor deze langzamer word vooral op trage computers.
Gezien ze dit zelf ook aan geven op de site zal het wel kloppen :)




Je moet gewoon alles uit sluiten. dus je begint bij het modem. is deze bekabeld goed. is de kabel goed. is het accesspoint goed (gigabit) is de wifi goed. zijn er geen legacy apparaten aangesloten die de snelheid naar beneden trekken ? als je een wireless N verbind op 5Ghz dan kan het ap niet meer op ac zenden dus heb je ook geen 80 en of 160Mhz transmissie. WiFi is zo snel als de zwakste schakel.
Reputatie 6
@Hidden.nld Het is mij bekend dat de non-flash (dus de nieuwe) speedtest.net het webdesign een bottleneck vormt op minder snelle of minder efficiente systemen. Ook al communiceren mensen allleen maar het eindresultaat (3 getallen), het aanschouwen van grafische real-time snelheidsmeter is blijkbaar interessant genoeg om de reclames er omheen voor lief te nemen. Even wachten tot ze geladen zijn zou het advies kunnen zijn of zorg dat ze ueberhaupt niet geladen worden (ad-blocker, pi-hole, etc).

Maar mijn punt is dat @Howie_nl in feite alleen zijn UniFi AP (type? handleiding?) en WiFi tegen de lat legt en daar vragen over heeft. Inderdaad kan het goed zijn dat b.v. de link tussen de Netgear switch en UniFi AP maar op 100Mbps loopt. Dus simpel gezegd zijn eigen spullen te langzaam voor het 750Mbps abo, zij het specificatie of configuratie.
@tmoesel
De link naar de Unifi AP is via een gigabit switch en soms haal ik iets meer dan 100 Mbit. Maar dit vind ik ook te laag voor een 750 Mbit glasvezel aansluiting die via ethernet, bedraad dus, de maximale down- en upload haalt!
Reputatie 6
@tmoesel

De link naar de Unifi AP is via een gigabit switch en soms haal ik iets meer dan 100 Mbit. Maar dit vind ik ook te laag voor een 750 Mbit glasvezel aansluiting die via ethernet, bedraad dus, de maximale down- en upload haalt!

Wat is het type van de UniFi AP?
Mogelijk heeft ie geen Gigabit ethernetpoort.

Wil je 750Mbps halen, test het dan als eerste op een PC of apparaat wat via een Gigabit ethernetlink is aangesloten.
Pas daarna kun je in het WiFi gebeuren duiken. Je kan wel 750Mbps over WiFi halen als het moet, maar dan zul je denk ik als eerste je UniFi AP moeten vervangen door een AP die volgens de specifikaties ruim boven de 750Mbps kan.
En waarmee doe je de test (client apparaat)?
Ik heb de Unifi AP op een gigabit ethernetlink aangesloten waarop ook mijn MacBook is aangesloten.
Op mijn MacBook test ik via de Speedtest app en haal dan de maximale snelheid up- en down maximaal 750 Mbps. Test ik op WiFi dan is de snelheid dus circa 100 Mbps.
Mijn Unifi AP is type Lite op 2.4 GHz maximaal 300 Mbps en op 5 GHz op maximaal 867 Mbps.
Het Draytek modem van T-Mobile ondersteund geen 5 GHz omdat zij TV en Internet apart per poort aanbieden.
Ik kan dus alleen op 2.4 GHz ontvangen. Desondanks vind ik 100 belabberd terwijl het max 300 zou moeten zijn.
Ik zou natuurlijk de Unifi AC HD kunnen aanschaffen die op 2.4 GHz 800 Mbps garandeert maar deze is vrij duur!
Reputatie 6
@Howie_nl Is het deze:
https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AP_DS.pdf

Er staat geen vinkje bij GigabitEthernet, dus hij zal maar met FastEthernet (100Mbps) met je switch verbonden zijn, dus vrij duidelijk waar de bottleneck zit.

Het is dus deze en excuses dat ik 2x dezelfde foto heb geplaatst.
ik gebruik de Unifi app en jan de controller software niet op een MacBook gebruiken.
ik weet dus niet waar ik het vinkje aan of uit moet zetten. In ieder geval niet in de app
Het is mij gelukt!
Ik heb de Unifi AP opnieuw gereset en de Controllet software eerst goed verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
ik haal nu bijna de maximale 300 Mbps via WIFi!

Reputatie 6
Het is dus deze en excuses dat ik 2x dezelfde foto heb geplaatst.
ik gebruik de Unifi app en jan de controller software niet op een MacBook gebruiken.
ik weet dus niet waar ik het vinkje aan of uit moet zetten. In ieder geval niet in de app

Dit soort Ubiquiti WiFi kastjes zien er doorgaans hetzelfde uit, ook 1 foto is zinloos. Het gaat om het type en de firmware vesie. Je kan dergelijke Ubiquiti apparaten via een local IP adres benaderen, zodat je ook op je MacBook of willekeurige computer met webbrowser het ding kan configureren.

Goed dat je nu voor elkaar hebt wat je wilt. Ik hoop ook dat je voor jezelf het ook voor elkaar krijgt om de juiste documentatie erbij te vinden, mocht er weer een (ander) probleem opduiken.

Reageer