Beantwoord

uptime zyxel van maximaal 10 dagen

  • 3 December 2019
  • 12 reacties
  • 481 Bekeken

Reputatie 7
Badge +15

Hi

Ik ben sinds 1 november actief met een DSL 100 mbps, wat ik tot nu toe merk is dat mijn zyxel modem maximaal 10 dagen normaal blijft functioneren (Soms wat langer) na die 10 dagen blijven netjes alle lampjes branden inclusief de wereldbol maar zowel internet en wifi werkt dan niet meer terwijl alle lampjes branden.

De modem herstarten lost het probleem op en voor mij is herstarten geen probleem maar als ik bijvoorbeeld niet thuis ben is het wel een probleem voor mijn ouders die er geen verstand van hebben en alle lampen branden gewoon.

Het is geen grote probleem ik wil toch wel weten waarom dit gebeurd, dit is nooit bij andere providers gebeurd.

Weet iemand waarom dit gebeurd?

icon

Beste antwoord door Waqqas 9 December 2019, 12:09

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Waqqas,

 

Dat is inderdaad niet gebruikelijk, ik heb direct een lijnmeting gedaan en wat me opvalt is dat de demping wat aan de hoge kant is. Dit kan resulteren in ruis op de lijn, wat vervolgens kan zorgen voor een wegvallende verbinding. Je bent niet voor niks een legendarische user, dus ik voel me bijna bezwaard om onderstaande stappen met je door te nemen, maar ze werken vaak echt! :wink:

 

Brandt de power led constant?

Een losse aansluiting kan ervoor zorgen dat het modem uitvalt.

- Controleer of de stroom adapter goed in de wandcontactdoos zit.

- Check tevens of het andere uiteinde goed in het modem vast zit.

 

Controleer of het modem op het ISRA punt (hoofdaansluitpunt) is aangesloten waarop wij hebben geleverd. Vaak zit er achter het ISRA nog een vertakking (bridge tap) die voor prestatie verlies zorgt.

Check je aansluiting in de meterkast, of in de woonkamer als die daar geplaatst is.

Controleer of het modem met een korte kabel is aangesloten op het aansluitpunt.

Voer een factory reset uit op het modem: Factory Reset Zyxel T-50.

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Bedankt alsnog voor je reactie @Jason .

Bij Online.nl was er geen enkel probleem en hier bij jullie ook niet. De DSL kabel zit gelast aan de hoofdlijn in de meterkast en de modem staat in de woonkamer bij de meterkast met de kabel door de muur.

Zoals vermeldt branden alle 7 de lampjes van de 8, WPS niet en power constant. Deze blijven netjes aan voor ongeveer 10 dagen en daarna blijven alle lampjes gewoon netjes branden maar dan doet internet en wifi niet. Waarom blijven de wereldbol enzo dan groen (alle lampjes behalve WPS)? Ik heb al een fabrieksreset uitgevoerd en bekabeling is prima.

Wat er dan mis is snap ik niet. Of lampjes moeten uit gaan als er een probleem is maar dat gebeurd ook niet.

Edit nu ben ik 3 dagen up, de modem dan en voor een stuk of 10 dagen werkt alles prima.

Een Android kastje met een korte UTP kabel geeft meestal 90-95 mbps via Ookla speedtest

 

Reputatie 7
Badge +3

Hey Jason en Waqqas,

Die maximaal 10 dagen is toch wel apart. Bij lijnstoringen zou de storing wellicht meer random optreden.

Waqqas, zou je eens in het log van het modem kunnen kijken of wat vreemds ziet rondom de datum en tijd dat de storing zich voordeed? Ik weet niet wat voor modem je hebt en ik ben zelf geen TM Thuis klant maar ik denk dat je dat wel kunt vinden.

Zou je ook eens bij de LAN instellingen kunnen kijken wat de DHCP Lease Time is? Om een probleem met IP lease uit te sluiten…

Groet, Folkert

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Folkert 

DHCP leasetijd staat op 1day0hour0min verder heb je in het logboek helemaal niks, er zijn 2 logboeken maar alle 2 leeg, verder zie ik bij XDSL statistieken niks bijzonders, behalve de FEC code is wel hoog maar dat is normaal en alle andere error codes staan op 0.

Modem is een Zyxel vmg 8825-t50.

Geen flauw idee waarom dit om de ~10 dagen gebeurd en niet eerder en waarom alle lampjes groen blijven. Modem is nu 3 days 18 hour up.

Bij Online.nl had ik ook een zyxel en die had dit probleem nooit, bij overstap was het enkel kabels uit en in pluggen niks anders.

@Jason die demp is die vanaf mijn isra naar het modem alleen?

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Waqqas,

De DHCP Lease is het dus niet als ie op 1 dag staat. Mijn FEC staat op ca. 142000 downstream en ca. 2000 upstream na ruim ca. 4,5 dagen uptime en hier draait alles als een zonnetje. (Ik heb ook VDSL, toevalling 4,5 dagen geleden een harde reset gedaan om mijn firmware update te forceren).

Vreemd dat je logboeken leeg zijn. @Jason Kan de klant niets zien in het logboek? TM wellicht wel? 

Reputatie 7
Badge +15

@Jason 

Nog even ter aanvulling : bij ons staat de tv dicht bij het isra zoals in de meeste huizen ik dat zie en bij iedereen staat de modem ook in de buurt (geen problemen zo ver ik weet).

Bij ons is dit ook zo maar bij eerdere providers was de modem ongeveer een halve meter naast de tv aan de muur gemonteerd.

Bij Deze zyxel is het is het moeilijker vanwege de voetjes die er standaard aan vast zitten dus de modem staat nu op de tv meubel. Afstand tot tv ongeveer 15-20 cm.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Waqqas,

De verbinding van het ISRA punt naar je modem moet bij voorkeur wel DSL kabel zijn. Ziet er hetzelfde uit als sommige telefoonsnoeren maar binnenin is er verschil. De aders zijn getwist om storingen te verminderen.

Het modem vlak naast de TV is niet ideaal, je krijgt verstoringen in het Wifi signaal door de grote hoeveelheid verschillende metalen die in de TV zitten. Een modem moet echt helemaal vrij staan zodat de radiosignalen goed de ruimte in kunnen. Alleen boven de TV uit is een optie als ie dan toch in de buurt moet staan.

Groet, Folkert

Reputatie 7
Badge +15

De kabel die nu aan de hoofdlijn zit hebben wel 2 groene aders maar dit was gedaan door een monteur van Online.nl en ik ervaarde verder geen problemen, hun modem werkte saarna ook prima. Alleen nu demp op de lijn volgens @Jason 

Het wifi signaal is gewoon normaal en de modem heeft genoeg ruimte om hem heen. De modem boven de tv is helaas geen optie.

Reputatie 7
Badge +15

Ik ben via Facebook geholpen door Carmen en ik kreeg te horen dat ik een stabiele verbinding heb maar toen ik vroeg hoe het met de demp zit heb ik nog geen antwoord gekregen. Zou iemand hiernaar kunnen kijken?

Reputatie 7

Hi @Waqqas

 

Ik ben het voor je nagegaan. Ik zie ook dat de lijn mooi stabiel is (6d16u and counting!) en de demping zit ook keurig tussen de normaalwaarden. Ik ben dus heel benieuwd wat er over drie dagen gebeurt. 

Reputatie 7
Badge +15

@Sander  via Messenger heb ik ook contact gehad en kreeg hetzelfde antwoord! Geen demp en een stabiele lijn! Ik zal kijken wat er na 10 dagen gebeurd en als het weer voorkomt ben ik er weer 😉

Reputatie 7
Badge +15

@Jason  @Sander 

Modem is eindelijk voor een keer langer up dan 10 dagen! nu kijken hoelang de modem het volhoudt.

Ik heb er zelf niet veel aan gedaan, de monteur van Online.nl waar ik eerder zat had de DSL kabel dwars door de meterkast laten liggen. Ik heb deze een beetje via de muur laten lopen, ik weet niet of dit de oorzaak was maar goed alles werkt nu weer naar behoren 😁

 

Reageer