Beantwoord

veel schommeling in wifi snelheid.

  • 5 November 2019
  • 16 reacties
  • 1462 Bekeken

Reputatie 7
Badge +15

Hoi.

Ik heb een DSL 100 mbps en ik merk al sinds het begin dat mijn wifi snelheid soms rond de 75 is, dan weer 50 en nu rond de 25.

Ervaren meer mensen dit of ben ik het alleen? Het gaat trouwens om een Zyxel T50.

Een fabrieksreset heb ik geprobeerd en na de reset is de snelheid goed maar gedurende de dag loopt hij af.

Instellingen als easy mesh uitzetten en handmatig kanaal kiezen voor 2,4 en 5G.

Met bovenstaande instellingen daalt de snelheid juist dus gebruik ik gewoon de normale fabrieksinstellingen.

SSID is hetzelfde alleen key veranderd. ( veroorzaakt geen problemen denk ik.)

Modem staat een halve meter van  waar de lijn binnenkomt. Hij staat gewoon in de woonkamer met een draad door een houten muurtje direct gelast op de lijn (gedaan door een monteur).

Met een korte UTP kabel op een laptop geeft gewoon een goede snelheid aan boven de 80 mbps.

 

Wat zou de oorzaak kunnen zijn of een oplossing?

icon

Beste antwoord door Folkert 5 November 2019, 13:48

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Waqqas,

Probeer het volgende:

Fabrieks reset, daarna Easy mesh uit, 2,4 en 5 GHz verschillende SSID’s geven, telefoon via 5 GHz verbinden. Snelheid testen op een moment dat er geen enkele andere pc/telefoon/tv actief is.

Probeer de snelheids test op 5 GHz als het mogelijk is vanaf meerdere toestellen, zo sluit je een eventueel probleem met de telefoon uit.

Groet, Folkert

Reputatie 7
Badge +15

Hallo Folkert,

Dit is precies hetzelfde wat ik al geprobeerd heb, het probleem is dan dat ik na de reset gewoon een goede snelheid heb maar langzaam verminderd de snelheid.

Ik las in een ander topic dat na activatie pas ongeveer na 1 week alles stabiel is. Ik ervaar geen problemen met een UTP kabel al sinds het begin.

Ik zal easy mesh uitschakelen en 2.4 en 5G appart benamen en dit aankijken voor een langere periode.

Reputatie 7
Badge +15

Update:

De instellingen zijn nu als volgt:

Easy mesh uitgeschakeld en het vinkje bij 2,4 en 5G hetzelfde houden weg gedaan.

Achter het netwerk van 5G 5G gezet anders is deze niet zichtbaar.

De resultaten zijn gemiddeld 27 mbps voor 2,4 GHZ en gemiddeld 55 mbps voor 5 GHZ na een aantal speedtest

Kanaal 6 voor 2,4 GHZ en 36 voor 5 GHZ.

Zal nog even geduld hebben om te kijken of deze hoger wordt, zo blijft of lager wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zijn vrij lage snelheden vergelijkbaar met bekabeld. Ik haal bij zowel mijn vorige als huidige provider op 5 GHz altijd dezelfde snelheden als bedraad. (Kabel c.q. DSL ca. 70 Mbit down en 25 Mbit up)

Heb je een mogelijkheid om het met een andere telefoon of laptop te proberen?

Reputatie 7
Badge +15

@Folkert  even een paar punten :

Ik heb een Galaxy S9 en haal met de Ookla speedtest app 50-55 mbps.

Op een Galaxy s6 tikt de Ookla speedtest de 70 mbps aan.

Met mijn S9 tik ik 80 aan bij de snelheidstester van delta.nl.

Ik gebruik het 5GHZ netwerk. Misschien geeft mijn S9 de snelheid via Ookla niet juist aan, snap niet welke te geloven.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb op Android met de Ookla app eigenlijk altijd goede metingen gehad. De TM Netwerk app zit er echt naast, vooral de upload geeft ie te laag aan.

Op 2,4 GHz haal ik dichtbij het modem 40-50 Mbps en op 5 GHz altijd net boven de 70 Mbps hetgeen ik ook bedraad haal, ik heb een 50 Mbps abonnement.

Reputatie 7
Badge +15

Ik heb net een speedtest gedaan op de S6 en hij geeft 84 mbps aan dat is wel mooi.

Geen idee waarom hij op mijn S9 maar 50-55 mbps aangeeft.

S9 is nog maar 2 maanden oud. Als ik de resultaten van de S6 neem dan heb ik geen probleem.

Reputatie 7
Badge +3

84 Mbps is een mooie waarde Waqqas. Vreemd dat de S9 trager is, heb er geen verklaring voor.

Reputatie 7
Badge +15

Andere speedtester geven hogere snelheden aan op mijn toestel dus het is wel een beetje raar ja maar gelukkig zijn mij thuis diensten nu wel een stuk beter!

Reputatie 7
Badge +3

Ik hoop dat je al met al tevreden bent over je aansluiting :slight_smile:

Beste Folkert en Waqqas,

 

Hoe disable je de EasyMech überhaupt?

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @woutsim

Log in via 192.168.1.1

admin en wachtwoord achter de Zyxel.

Ga naar menu, netwerkinstellingen, draadloos, tabblad easy mesh, schakel uit en klik op toepassen.

Ga naar het tabblad algemeen, haal het vinkje bovenaan weg, selecteer bij band 5 GHz en zet 5G achter de SSID, klik op toepassen.

Voor mij werken vaste kanalen beter dan automatisch bijvoorbeeld 1,6 of 11 (20 MHz) voor 2,4 GHz en 36 voor 5 GHz. Kijk voor jezelf even wat het beste voor je is.

bedankt voor je antwoord.

Nu ga ik het iets lastiger maken. Wij hebben een DrayTek Vigor 2132 serie en deze is uitgebreid met extender van Zyxel (WAP6807). Door veroudering van de Draytek is de extender nu de uitzender van het WI-FI signaal (zo heeft de monteur van T-Mobile het ingesteld). 

 

Nu wilde ik de namen en de wachtwoorden veranderen en zijn de twee kanalen (2.4 en 5 ghz) verdwenen en tot één kanaal gevoegd. Na wat opzoeken en checken zag ik dat de EasyMesh aanstaat wat dit volgens mij verstoord. 

 

dit krijg ik niet meer terug. Misschien heb je een idee?

Reputatie 7
Badge +15

Ah sorry ik heb geen idee of je easy mesh uit kan zetten op de Zyxel WAP. Hopelijk weet @Hidden.nld het wel.

Je weet het ip adres van de WAP om in te loggen op de interface? Anders kan je ook de app Fing downloaden op mobiel en de ip van je WAP aflezen en invoeren in een browser, misschien kan je dan kijken wat mogelijk is @woutsim 

Ah sorry ik heb geen idee of je easy mesh uit kan zetten op de Zyxel WAP. Hopelijk weet @Hidden.nld het wel.

Je weet het ip adres van de WAP om in te loggen op de interface? Anders kan je ook de app Fing downloaden op mobiel en de ip van je WAP aflezen en invoeren in een browser, misschien kan je dan kijken wat mogelijk is @woutsim 

Dankje voor je reactie. Ik ga eens kijken wat mogelijk is.

Reputatie 7

Hi @woutsim, als aanvulling op het antwoord van @Waqqas, je kan de instellingen van de Zyxel WAP ook inzien via de MPro App, beschikbaar voor iOS en Android. Ik vermoed dat je hiermee de Easy Mesh functie van de AP makkelijker uit kan zetten.

Reageer