Beantwoord

Verschillende trage Wi-Fi

  • 10 February 2019
  • 15 reacties
  • 266 Bekeken

Onze wifi is de laatste tijd super traag!
Ik heb alles al geprobeerd, nieuw kanaal(werd alleen maar slechter), opnieuw starten. 1 muur en houten plafonds kunnen het probleem niet zijn.
Onze postcode is 1935ex
We nemen internet 100 af.
En dit is wat we krijgen...

icon

Beste antwoord door Folkert 10 February 2019, 14:10

Bekijk origineel

15 reacties

*verschrikkelijk traag
Reputatie 7
Badge +3
Goedemorgen,

Even zoeken op https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ laat zien dat op jouw adres maximaal 78 Mbit haalbaar is als alles ideaal werkt. Heb even huisnummer 1 getest maar zet geen huisnummer op dit forum want het is openbaar.

Begin met het herstarten van je modem en sluit vervolgens 1 pc of laptop via een kabel direct aan op modem poort 1 of 2. Laat geen enkel ander apparaat de verbinding gebruiken. Voer nu weer de speedtest uit. Kun je dat resultaat met ons delen?

Groet, Folkert
Reputatie 7
Badge +2
Hallo Desleur,

Heb je al een fabrieksreset van het modem uitgevoerd? (Paperclip in reset-opening en 20 seconden indrukken)

Heb je de wifi-snelheid ook op de 5 GHz wifi getest? (Zelfde wifi-naam maar dan eindigend op 5G)

Met de bekabelde test die Folkert voorsteld kan je inderdaad testen welke snelheid je binnen krijgt.

Mvg. Marcel
Reputatie 2
Als je de 2.4 en de 5.0 ssid de zelfde naam geeft? Dan heb je dus 1 ssid klopt dat?
Reputatie 7
Badge +14
Ja, dat klopt. Dan hangt het van de voorkeur van je aangesloten apparatuur af welke frequentie het gebruikt. Je kunt dan niet meer zelf "sturen" naar een voorkeurs frequentie.
Reputatie 2
Wat is het beste dan? 2 x aparte ssid of 1?
Reputatie 7
Badge +3
Bij sommige Apple apparaten kun je specifieke voorkeur instellen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vind persoonlijk apart handiger. Dan weet je zeker op welk netwerk je zit en gaat je apparaat niet steeds omschakelen, dat merk je soms wel als een korte onderbreking.
Reputatie 2
Heb je geen snellere wifi verbinding als je het samen hebt?
Reputatie 7
Badge +2
De verbinding wordt niet sneller als de ssid's de zelfde naam hebben. Beter aparte ssid's gebruiken. Het omschakelen gaat in de praktijk vaak niet goed, de wifi blijft dan "haken" op een bepaalde ssid. Je hebt er dan ook geen controle meer over.
Reputatie 2
Oke dan ga ik dat gelijk aanpassen straks Thx.
Ik heb een knop op de repeater zitten,WPS..? Waar voor is dat?
Huisnummer is 6.
Reset gedaan, maar nu hem ik zo'n mooie moderne laptop zonder ethernet aansluiting.
Dus dat kan ik niet testen.
Over de 2,4 GHz aar tot 20Mbit over de 5 gaat het op mijn telefoon HTC 10 wel een stuk beter(74,2), maar die van mijn vrouw Huawei P 10 komt over de 5 net over de 20.. Terwijl we 97 zouden moeten krijgen.

Reputatie 7
Badge +3
Om apparaten automatisch te koppelen via een pincode. Ik gebruik het nooit en zet het zelfs helemaal uit met het oog op veiligheid.

Een paar zaken zijn belangrijk: WPS uitzetten, uPnP uitzetten, WPA2-AES als beveilging kiezen en een wachtwoord van minimaal 14 karakters lang wat absoluut niet te raden is en dat kleine en hoofdletter en cijfers bevat.
Reputatie 7
Badge +3


Telefoon is de slechtste testmethode, algemeen slechte Wifi hardware en slechte antennes. 74,2 is nog niet onaardig voor een telefoon op 5 GHz Wifi.
Reputatie 7
@Maikzors Met WPS kan je apparaten via de Wifi verbinding laten maken met elkaar zonder dat je alles handmatig in hoeft te stellen. Dus wanneer je beide apparaten in WPS modus zet geen ze (als het goed is) vanzelf verbinding met elkaar maken :)

@Desleur De maximale snelheid die je kan halen is de bekabelde snelheid. Via Wifi zal deze praktisch altijd minder zijn, een verlies van zo'n 40% is niet ongebruikelijk. Als je de snelheid met de HTC wel haalt maar met de Huawei niet dan heeft dit mogelijk te maken met de antenne van de Huawei. Zoals @Folkert al aangaf is een meting via je mobiele telefoon wat dat betreft niet het meeste betrouwbare. Wat haal je bijvoorbeeld op Wifi via de laptop?

Reageer