Beantwoord

Vigor2132FVn + Zyxel WAP6807 + Zyxel WAP6807

  • 16 April 2020
  • 25 reacties
  • 3088 Bekeken

Goedendag, 

na een klacht omdat de wifiverbinding flink was afgenomen heb ik een Zyxel WAP6807 toegestuurd gekregen. Deze direct aangesloten op de modem en de internet snelheid op de begane grond was inderdaad flink verbeterd! 

Vervolgens kwam ik erachter dat mijn wifi-signaal boven zwakker was geworden dus vervolgens is er nog een Zyxel WAP6807 toegestuurd die ik dan boven kan plaatsen. 

Mijn huidige setup is dus momenteel:
- Draytek Vigor 2132FVn (modem)
- Zyxel WAP6807-1 (middels kabel aangesloten op de modem, ingesteld als AP mode (EasyMesh Enable))

- Zyxel WAP6807-2 (via wifi verbonden met de Zyxel WAP6807-1, ingesteld als Repeater mode (EasyMesh Enable))

 

Vervolgens heb ik op de Draytek Vigor2132FVn de wireless modus uitgezet. In huis heb ik dus 1 wifi signaal van de WAP6807-1 die via de repeater ook uitgezonden wordt. Het was een hoop gepuzzel maar het signaal in huis is weer goed en de snelheid ook! 

 

Nu ondervind ik echter nog de volgende 2 problemen:
1. als mijn iphone op standby springt (zwart scherm) dan disconnect die van het netwerk, als ik vervolgens mij telefoon weer activeer dan verbind die wel direct maar ben ik bijv. mijn connect met Netflix kwijt. 
2. als ik via het IP adres inlog op de WAP6807-2 (de repeater) dan zie ik bij WiFi Configuration een gedeelte staan dat “WiFi Back-haul” heet. Hieronder staat 2.4g (status disconnected) en 5g (status connected). 

Ik vind het raar dat 2.4G disconnected is en dat mijn Iphone de hele tijd disconnect van het WiFi netwerk op het moment dat de telefoon op Standby staat. 

Ik hoop dat iemand mij hier verder kan helpen, desnoods met een uitgebreide handleiding waar ik verder mee kan gaan puzzelen. Het a4 papiertje in de doos geeft niet zoveel mogelijkheden :-)

Ik ben benieuwd! 

icon

Beste antwoord door Brian 17 April 2020, 10:05

Bekijk origineel

25 reacties

Oplossing voor Mesh bekabeld:

3x een WAP6807 aan elkaar gekoppeld in een Mesh netwerk, bekabeld.

Het is me alleen gelukt om dit bekabeld uit te voeren door er een extra Switch tussen te hangen, de 2e en 3e hangen via een kleine Gigabit switch, aan de extra Ethernetpoort aan de 1e WAP6807, deze geeft dan in de Webpagina aan: Controller, de andere geven in de Webpagina aan: Agent

Reputatie 7

Hoi @Linux_man ,

De ‘mesh’ - functie zou helemaal goed moeten werken mits goed afgesteld. In dit topic (link is klikbaar) wordt uitgelegd hoe je het beste jouw systeem kan aanleggen. Wat belangrijk is om te weten is dat door de ‘mesh’ de naam van het Wifi-netwerk (SSID) en wachtwoord (WPA2key) van het modem worden overgenomen door het Wifi-punt. Ook als je deze zelf hebt aangepast. 

Ik vraag me een beetje af wat de Status is van dit Project. Ik kan me niet voorstellen dat er in 6 maanden geen oplossing gekomen is voor de vragen die hierboven beschreven staan?

Ik had wegvallende vebindingen dus ik heb gekozen voor het aanbodt van 3 WAP6807 in een MESH netwerk, echter als ik nu kijk in de App "Mpro Mesh", dan geeft elk Device aan dat deze met de 1e Device verbonden is… Hoe moet ik nu zien welke er verbonden is met de AP op de 1e verdieping?

Voor de volledigheid mijn Mesh netwerk is verbonden via ethernet, dat geven ze ook aan "Connected Wired".

 

Reputatie 3

Ik wacht nog we even bedankt.

Reputatie 7

Hey @G_r_u_m_p_i_e,

In de toekomst gaat de Zyxel inderdaad Easy mesh ondersteunen, voor nu jammer genoeg nog niet. Wil je je Zyxel versterker aansluiten op je modem? Dan hebben we hier ook een mooie handleiding hoe je dit het beste kunt doen. 

Reputatie 3

Maar ja een kabel verbinden is soms toch wel lastig of niet mogelijk. Zyxel zou toch juist onderling gewoon de mesh kunnen ondersteunen? Helaas wordt je via de handleiding niet veel wijzer.

Reputatie 7

Hi @WJ4IoT, we hebben nog verschillende modems in inloop dus we gaan waarschijnlijk voor een andere oplossing: 1 basis station draadloos aangesloten op de modem en meerdere draadloze WAP's die dan onderling een mesh netwerk vormen. De Wifi op de modem kan dan in principe uit maar als deze niet stoort kan je hem ook aan laten (ik heb hem zelf ook nog aan).

Op dit moment maken we geen gebruik van de easy mesh functie op de Zyxel en wordt deze nog niet ondersteunt. Ik kan een juiste werking van easy mesh dus niet garanderen, helemaal in combinatie met eigen externe hardware, maar je kan hier eventueel de handleiding van de Zyxel modem vinden zodat je er zelf mee aan de slag kan! :)

Reputatie 3

Hey@WJ4IoT, klopt helemaal! Zowel het Zyxel modem als versterker zal in de toekomst easy-mesh volledig gaan ondersteunen. Voor nu is een bekabelde aansluiting de perfecte manier om je Wifi versterker met je modem te verbinden. 

Ik zie geen antwoord op mijn vraag.

  • Als ik alles goed begrijp is de voorkeur van een wifi versterker altijd bekabeld, doe je dit via wifi dat betekent dat je deze versterker halverwege moet zetten (alwaar je wifi signaal van je router nog fatsoenlijk is) en je snelheid altijd gehalveerd wordt.
  • Dit staat los van de juiste instellingen van easy-mesh of wellicht de noodzakelijke instellingen omdat easy-mesh nu wellicht nog niet lekker werkt.
  • Ik verwacht van easy-mesh het volgende: De router en wifi versterker werken samen en bepalen op basis van network speed tussen tablet/telefoon en router/versteker wie van bij beiden verbinding maakt.
Reputatie 3

Reset de netwerk instellingen op je iPhone al eens gedaan? Heeft bij mij geholpen.

Reputatie 7

Hey @WJ4IoT, klopt helemaal! Zowel het Zyxel modem als versterker zal in de toekomst easy-mesh volledig gaan ondersteunen. Voor nu is een bekabelde aansluiting de perfecte manier om je Wifi versterker met je modem te verbinden. :relaxed:

Reputatie 3

Als EasyMesh straks correct werkt (overigens begrijp ik niet waarom deze functionaliteit niet door Zyxel wordt aangepakt, maar dit terzijde) begrijp ik dan goed dat zowel router als de Wifi-repeater EasyMesh moeten ondersteunen?

Wat zijn op dit moment de juiste wifi instellingen?

Huidige Wifi configuratie: Zyxel T-50 plus bedraad AP (TP-Link AC1750), identieke SSID's, ongelijke kanalen, EasyMesh op on. Advies gevonden om EasyMesh op off te zeten en afwijkende naam voor 5Gh.

Reputatie 7

Hey @BMillerW,

Het issue met de Zyxel en de iOS apparaten is nog volop in onderzoek, sorry hiervoor! Onze techneuten zijn nu een nieuwe firmware aan het testen waarmee we dit euvel gaan verhelpen. Er is een workaround die je gelukkig kunt testen:

• Log in op het modem om het gastnetwerk in te schakelen en je iOS apparaten hiermee te verbinden.
• Belangrijk is dat de je op jouw iOS apparaat het normale wifi netwerk verwijderd uit je standaard netwerken:
o verbind met het standaardnetwerk in instellingen
o klik op het "i" rondje rechts naast het SSID/ wifinaam van het netwerk
o kies "vergeet dit netwerk"

• Vervolgens kun je weer met je Apple apparaat stabiel verbinding maken met je gast-wifi netwerk.


Over de Wifi mesh functie kan ik je jammer genoeg nog niet veel informatie geven. De versterker die jij hebt ontvangen zal op termijn easy-mesh volledig gaan ondersteunen, maar wanneer dat zal zijn, is nog niet bekend.

@Jason @Brian , al meer bekend m.b.t. dit probleem en een mogelijke oplossing? 

Ik baal er nog steeds van dat met de huidige ‘oplossing’ het probleem deels verholpen is er een nieuw probleem ontstaan is. Nu lijkt het net alsof de klant het hier maar even mee moet doen en we tzt wel zien of het opgelost wordt of niet. 

Welke oplossingen zijn er voor nu nog meer mogelijk? (nieuwe router sturen?)

@Jason, bedankt voor je reactie en je compliment!

Als ik de vervolg stappen zo lees dan is het nog de vraag of er een oplossing komt en als deze er komt het nog wel even zal duren. Dat is jammer om te horen. Je mag toch als trouwe klant verwachten dat de apparatuur die gestuurd wordt goed werkt en geen verdere problemen oplevert.

@Doornekamp33, ik ben het helemaal met je eens. Voorheen toen ik alleen de Draytek modem thuis had staan was er geen probleem en werkte alles naar behoren, ook met de Apple/Iphone, het enige was dat de snelheid niet toereikend was. Na het ontvangen van de Zyxel modules is het probleem met de snelheid verholpen en is het probleem met Apple/Iphone ontstaan. Ik heb mijn instelling er nog eens op nageslagen en bij batterij is er een ‘energiebesparingsmodus’ die achtergrond activiteiten vermindert. Deze staat overigens uitgeschakeld dus hier kan het ook niet aan liggen. Verder nog gekeken maar kan geen overige achtergrond instellingen vinden. 

 

Vreemde vind ik wel dat dit probleem pas sinds kort speelt en alleen met Apple producten, dus of er zit iets mis in de Apple implementatie dat net buiten de kaders valt, of in de Zyxel zit er iets mis in de firmware.

Lijkt mij dat de Apple’s de verbinding afbreken bij het scherm uit zetten(slaapstand), lijkt een accu bespaar stand.

Bij mijn Android heb ik een instelling om de verbinding te behouden als hij in slaapstand gaat, heeft Apple ook niet zoiets in de instellingen.

In Android te vinden onder energie instelingen.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @BMillerW, het is nog niet bekend wanneer er eventuele updates of extra functies toegevoegd worden. Het development team gaat naar de melding van Brian kijken en zal, indien realiseerbaar, op basis daarvan een proces ontwikkelen waarbij het probleem met de mobiele verbinding verholpen kan worden. De ETA daarvan is lastig te duiden en daar willen we je ook nog geen vast tijdsbestek voor geven. Dat zou een shot in the dark zijn momenteel. 

Supertof trouwens dat je er zo mee bezig bent! Wanneer we een update hebben, laten we je dit direct weten. Stay safe! 💪

@Brian 

Bedankt voor je reactie. Met mijn beperkte kennis werkt de Wifi Mesh functie verder goed. Verbinding in het huis is goed, snel en stabiel op de Iphone connectie na. Verder (nog) geen andere problemen ondervonden. 

M.b.t jou tip: Ik heb de app ‘MPro Mesh’  gedownload en de WAP6807 geconnect. 
Het enige wat ik met behulp van deze app kan aanpassen is de ‘model name’ en ik kan hem rebooten. 

Verder kan ik de ‘devices’ inzien, de ‘link quality’, de ‘wifi settings’ wijzigen en de ‘Guest WiFi’ aan of uitzetten. 

Enige idee wanneer er meer info/mogelijkheden/firmware updates beschikbaar zijn? 

Reputatie 7

@BMillerW, dank voor de uitgebreide toelichting! We zijn op dit moment de Wifi mesh functie nog volop aan het testen en normaal gesproken zou je de tweede repeater eigenlijk (nog) niet hebben moeten ontvangen. :grin: Dat gezegd hebbende, het verbreken van de verbinding met mobiele devices heb ik de afgelopen dagen vaker voorbij zien komen, ook bij ons Zyxel modem, en ik heb dit doorgegeven aan ons development team. Bij de modem is het uitschakelen van de band steering op dit moment de workaround maar uit jouw reactie maak ik op dat je de instellingen van de repeater maar beperkt aan kan passen. Je zou het eens kunnen proberen via de app, deze is beschikbaar via de Goog Play store en de Apple Store onder de naam ‘ MPro Mesh’. Laat zeker even weten of het hier mee is gelukt!

@Doornekamp33 

Bedankt voor de toelichting. Wat mij betreft is het 2.4 Ghz vraagstuk beantwoord. 

Nu het stuk nog met het opnieuw connecten met de Iphone. Geprobeerd de wifi-instellingen in de Iphone aan te passen (fixed IP nummers, fixed DNS) echter maakt dit geen verschil. 

Iemand anders nog mogelijke opties?

Reputatie 7
Badge +15

@BMillerW

 

Als je de tweede repeater via wifi hebt verbonden pakt die nu waarschijnlijk de 2.4 band om onderling contact te houden zodat de snelheid optimaal blijft, bij een normale repeater halveer je de bandbreedte omdat die via dezelfde band moet ontvangen en uitzenden, dat je telefoon op de 2.4 geen connectie heeft maar wel op de 5Ghz is juist prima, hij connect nooit op de 2 banden tegelijk.

Dat je in slaapstand de connectie verliest zal een instelling in de telefoon zijn, ken Apple niet maar in Android kun je dit instellen.

@Waqqas

Gegevens van Draytek neemt hij niet over.

De Draytek met een kabel aangesloten op de Zyxel-6807-1 en op de Draytek de WAL uitgeschakeld. De Zyxel-6807-1 geeft nu een nieuw wifi signaal waar ik mijn apparatuur mee laat connecten. 

De Zyxel-6807-2 heb ik draadloos met de Zyxel-6807-1 verbonden en deze gegevens worden overgenomen. De Zyxel-6807-2 zend dus het wifi-netwerk en password van de Zyxel-6807-1 uit. 

Inloggen op de Zyxel lukt echter de instel mogelijkheden zijn zeer beperkt. 

Reputatie 7
Badge +15

@BMillerW

Als je hem opnieuw instelt misschien?

Neemt hij nu de gegevens van de Draytek over? Kan je inloggen op de Zyxel om de instellingen te bekijken?

Foutje, perongelijk op benatwoord gedrukt wat niet het geval is…

@Waqqas, wil wel 2.4Ghz gaan gebruiken echter geeft hij dus disconnected aan. Ben benieuwd hoe ik hem ‘connected’ kan krijgen. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @BMillerW 

Als je enkel 5 GHz wifi gebruikt, probeer dan eens 2,4 Ghz op beide repeaters uit te schakelen. Dat probleem had ik ook maar zonder easy mesh is de wifi beter en is hij er meteen als ik mijn telefoon erbij pak.

 

Reageer