Beantwoord

Vraag omtrent media converter / huawei HG659 (kan er een switch tussen)

  • 5 October 2018
  • 7 reacties
  • 1505 Bekeken

Reputatie 1
Geachte forumleden,

Sinds gisteren heb ik T-Mobile thuis maar heb een uitdaging... want er moest 1 kabel naar de woonkamer liggen ... of getrokken worden .... maar die heb ik al liggen vanwege mijn vorige setup en die was:

Meterkast Router/Modem Tele2 -> UTP naar woonkamer -> Switch
Op de switch had ik al mijn apparatuur, zoals tv box, tv, sonos, mediaplayer etc.
In de meterkast, rechtstreeks op router/modem van Tele2 had ik mijn NAS (stond daar) en mijn LAN verbinding (bedraad) van mijn zonnenpanelen converter.

Nu moest de Huawei HG659 van T-Mobile naar de woonkamer omdat ik maar 1 kabel heb (zie hierboven) en de Aminobox (IPTV) moet op een andere aansluiting dan de Internet aansluiting (LAN). Dit wist ik dus niet toen ik overstapte naar T-Mobile.
Oplossing was, NAS naar de woonkamer op de Internet (LAN) aansluiting of op mijn switch die ik daar heb liggen. Monteur was gegaan en ik heb mijn NAS verplaatst naar de woonkamer. Maar waar ik al bang voor was, NAS maakt lawaai, zit een FAN in en disken maken zo nu en dan ook wel geluid. Geen optie dus. Vanmorgen kwam ik er (pas) achter dat, bij het controleren van mijn zonnenpanelen, er geen data beschikbaar was. Chips, LAN verbinding van de converter komt (ook) uit in de meterkast natuurlijk .....

Nu mijn vraag. Kan ik tussen de mediaconverter (glas - koper) en de Huawei HG659 een switch plaatsen die met vlan tagging aan de slag gaat?

Switch plaatsen (in de meterkast) met 1 poort aan de mediaconverter, die alle vlan's allowed, met een uplink (ook alle vlan's allowed) naar de Huawei HG659 (aangesloten op WAN) en dat ik op de switch in de meterkast 2 poorten dan beschikbaar heb voor mijn converter zonnenpanelen en mijn NAS?

Dat scheelt mij nu een kabel trekken, want dat is niet even zo 1,2,3 gedaan in mijn situatie.

Wachtend op reactie.

Mvgr.
Alex
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 5 October 2018, 12:06

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Hallo @AlexHoekstra,

Ja hoor, je moet vanaf de media convertor vlan 300 en 640 tagged door zetten naar de wan van je Huawei en dan via Lan1 een apart vlan terug zetten naar je meterkast.

Ik denk dat je hier wel mee vooruit kan....
Reputatie 1
Hoi,

Dank voor je reactie!

Dan heb ik nog 2 kabels nodig (toch?) naar de meterkast (vanuit de woonkamer) en ik heb er maar 1.
Router / Modem staat namelijk nu in de woonkamer en daar wil ik m eigenlijk wel houden ivm dekking in huis.
Reputatie 7
Badge +4
@AlexHoekstra,

Nee je heb 2 managed switches nodig hiervoor.

Media convertor -> managed switch poort 1 vlan T300 T640 poort 2 vlan U2 poort 3 U2 poort 4 trunk T2 T300 T640 -> managed switch poort 1 T300 T640 naar de wan van het modem. poort 2-4 U2 waarvan 1 naar LAN1 van de Huawei.
Reputatie 1
Zo(iets)

dus ...
Reputatie 7
Badge +4
yes vergeet alleen niet je lan vlan over de trunk tussen de switches te zetten
Reputatie 1
Hoi,

dank nog voor je reactie!

uiteraard niet mijn lan vlan vergeten 😉

vrijdagavond 2 managed switches aangeschaft en zondag avond aan de slag gegaan.

na een uurtje draait alles als een zonnetje, top!

gr.
Alex
Reputatie 7
Hi Alex, wat goed dat het gelukt is met het deskundige advies van Hidden! 😃

Reageer