Beantwoord

Vraag ondersteuning Wifi

  • 9 October 2020
  • 6 reacties
  • 182 Bekeken

Ik heb problemen met mijn wifi. Ik merk het vooral sinds ik meerdere googlespeakers heb naast een mobiel, tv, chromecast, android tv box en tablet. Ik heb ook nog een pc en xbox op utp kabel zitten.

Ik woon in een appartement en mijn buren hebben allemaal 2,4ghz wifi en een enkeling 5ghz. Dit maakt mijn wifi (2,4ghz) bagger slecht.

Ik heb met de helpdesk gebeld voor een moderne router met 5ghz (wifi ac) ondersteuning maar ze geven aan dat ze dat niet kunnen doen. 

De reden is omdat de bekabelde gedeelte goed werkt wordt het gezien als functioneerend. Wifi problemen zijn mijn probleem.

In welke tijd leven we als alleen bekabeld internet wordt ondersteund? 

Wordt ik verplicht door slechte ondersteuning over te stappen? Of bij T-mobile alleen de kabel aansluiting gebruiken?

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 12 October 2020, 15:15

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @Chrisje3000, van harte welkom op de Community!

Ik heb alles uitvoerig onderzocht en geanalyseerd aan de hand van een lijnmeting en er valt me meteen een aantal dingen op:

  1. Je hebt het ‘oude’ ODF Glasvezel 20 abonnement waarbij je maximale (bekabelde) downloadsnelheid op 20 Mbit/s ligt. Op Wifi is geen snelheid te peilen want Wifi is te veel afhankelijk van externe factoren. De googlespeakers die je probeert te verbinden met Wifi zullen al gauw een stoorzender vormen voor andere aangesloten apparatuur binnen je draadloze netwerk. Als ik alles zo bij elkaar optel, kom je op zo'n zes à zeven apparaten die allemaal tegelijk verbonden zijn met Wifi, klopt dat ongeveer? Al die apparaten delen onderling bandbreedte en kunnen het signaal verstoren. Als je dan ook nog een naburig netwerk hebt dat op hetzelfde Wifi-kanaal opereert, dan wordt het een lastige situatie qua draadloze verbinding thuis. Niets dat niet onoplosbaar is natuurlijk!
  2. Heb je al eens naar Wifi Plus gekeken? Er zijn Wifi-punten die je kunt bestellen, zo heb je altijd het meest optimale bereik in huis. 
  3. Top trouwens dat je jouw PC en Xbox bekabeld aangesloten hebt en dat je daar geen hinder van ondervindt! Welke Chromecast heb je? Je zou eventueel namelijk een netgear switch (of een apparaat met dezelfde functionaliteit) kunnen toevoegen aan je netwerk. Dan heb je meer LAN-poorten ter beschikking en kun je nog meer apparaten via UTP aansluiten op het modem. Zo verklein je het risico dat er haperingen ontstaan in het draadloze netwerk.
  4. Check voor de zekerheid je Wifi-instellingen in My T-Mobile Thuis. Ik adviseer je om de kanalen op automatisch te zetten, dan voorkom je dat je continu in hetzelfde frequentiegebied opereert als de buren bijvoorbeeld. 

Als ik iets voor je kan doen, laat het me alsjeblieft weten. Ik help en denk graag zo goed mogelijk mee!

Hoi @Jason bedankt voor je antwoord en het uitzoeken.

Ja ik heb blijkbaar toch veel draadloze apparaten maar ik gebruik ze niet allemaal tegelijk. De 20mbit, welk in de praktijk 25mbit is. Is eigenlijk altijd genoeg voor mij geweest. Als ik iets download dan zet ik maximaal downloadsnelheid om 20mbit en dan blijft er nog 5mbit over voor een internetradio station en wat te surfen. Ik wilde wel altijd meer snelheid maar vroeg mij af, heb ik het wel echt nodig? 

Ik heb inderdaad naar wifi plus gekeken maar ben in eerste instantie niet zo geïnteresseerd omdat ik een draytek router heb en daarom twee wifi punten nodig zou moeten hebben. Wat dan boven abonnements geld €5 p/m extra is. 

Ik denk dat een moderne router met moderne wifi (wifi 5 minstens) mijn problemen zullen oplossen. Ook las ik dat bij de ZyXel router er geen poorten gereserveerd zijn waardoor ik een extra lan poort zou hebben voor nog een apparaat. Maar volgens de klantenservice heb ik geen recht op een nieuwe router en hij zei dat trouwens op een onvriendelijke manier. (Dat ik gratis dingen wil. Sorry ik ben betalende klant. Ik wil waar voor mijn geld)

En ja ik heb alle wifi instellingen aangepast. Het stond op automatisch kanaal gebruiken. Ik heb het op handmatig gezet en de minst bezette kanaal gekozen (en meerdere kanalen eigenlijk geprobeerd) maar het hielp niet daarom heb ik maar terug op automatisch gezet.

De reden waarom ik het met een andere router wil proberen is omdat ten eerste de huidige niet meer optimaal functioneert maar vooral de wifi problemen. Ik woon in een kleine appartement en in mijn slaapkamer (op dezelfde vloer) die niet ver weg is functioneert wifi erg slecht. Terwijl er alleen een houten kast de ruimte scheid met waar de router staat. Als ik op mijn telefoon kijk zegt deze, wanneer ik in de slaapkamer ben, dat verbinding goed/uitstekend is. Maar de snelheid is bagger minder dan 0,5mbit. Dus signaal sterkte lijkt goed te zijn alleen kwaliteit van verbinding is slecht. Ik hoop dat een router met wifi 5 (AC standaard) dit probleem oplost.  Omdat dat al die 2,4ghz apparaten (van mij en de buren) door elkaar zitten te praten. De 5ghz freq word in mijn gebouw amper gebruikt.

Maar goed ik heb inmiddels weer met t-mobile gesproken vanochtend met de vraag hoe ik moet opzeggen aangezien ze mij niet konden helpen met een oplossing. Ik denk dat ik de afdeling retentie sprak. Deze gaf mij aan dat ik verkeerd ben geïnformeerd door de klantenservice en dat mijn draytek omdat deze al meer dan 5 jaar oud is (ben al een tijdje klant) om te wisselen is voor moderne. Ook zou ik 3 maanden korting krijgen als ik zou upgraden naar 50mbit en een nieuw jaar contract aanga. 

Maar dit weekend heb ik op prijsvergelijkers voor internet gekeken en op fora en heb besloten om toch over te stappen naar een andere partij omdat ik daar een grotere korting krijg, ook een moderne router en betere tv kastje. Mogelijk dat ik later weer terug kom naar tmobile wanneer de korting van de andere partij(en) niet meer geldig zijn. Tja de klantenservice heeft mij weggejaagd maar de retentie afdeling heeft mij niet terug weten te halen. :D

Maar ik blijf nog eventjes klant en wacht dat er hopelijk met blackfriday (in november) er super aanbiedingen voorbij komen.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Chrisje3000, hartstikke tof dat je zo uitgebreid reageert op alle vragen en punten, dat meen ik echt!

Het is oprecht enorm jammer dat we er niet uitgekomen zijn en daarom doe ik graag een laatste poging om je toch als klant te behouden → ik ruil de Draytek graag om voor een Zyxel T-50 in combinatie met een Media Converter. Omdat deze twee aangesloten moeten worden door een monteur, stuur ik meteen Guidion voor je aan zodat de installatie door ons voltooid wordt. Het kan zijn dat hier langer overheen gaat dan de gebruikelijke vier tot zeven werkdagen, in verband met de enorme drukte momenteel is de verwerkingstijd ietwat omhoog geschroefd. We gaan er wel alles aan doen om het dan zo snel mogelijk voor je te regelen. De afspraak kun je overigens zelf inplannen via de tool die we je per SMS en e-mail toesturen.

Sorry voor het korte antwoord, maar ik wil je graag tegemoetkomen! 

Hoi @Jason bedankt voor je reactie en werk. Maar ik denk dat je mij verkeerd heb begrepen. 

Ik heb al besloten om over te stappen. Ik was bereid te blijven als ik een aanbieding zou krijgen. Zoals 6 maanden korting en ik sluit nieuwe jaar contract af. Maar afd. retentie kon dat niet doen. 

Dus bedankt voor de moeite maar ik ga de verzonden spullen terugsturen. Door het negatieve reactie vorige keer (klantenservice) ben ik gaan rondneuzen en ga mijn kans ergens anders wagen. Mogelijk kom ik over een paar jaar terug, misschien niet. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Chrisje3000, ik denk dat ik je inderdaad verkeerd begrepen heb dan, sorry! Mag ik je toch nog één allerlaatste aanbieding doen? Ik verleng je contract graag met één jaar en dan krijg je van mij de eerste zes maanden TV gratis (€ 15,00 per maand korting dus het eerste halfjaar) en Internet op Glasvezel ODF (ons netwerk) met de maximale snelheid van 1000 Mbit/s tegenover de 20 Mbit/s die je nu hebt. Is dat een aantrekkelijk aanbod?

Maak alsjeblieft een afspraak met Guidion indien je akkoord wenst te gaan, dan komt de monteur de Zyxel en Media Converter installeren. Laat me weten wat ik voor je kan doen! 😉

Reputatie 1

Hoi waar heb jij je router staan? Weet uit ervaring veel can dekking en oplossingen. In appartementen kan dat veel problemen geven helaas. Ik weet wel dat een Zuxl router zoveel beter is dan andere merken en evt een extra hotspot aanmaken dmv extender dit ook wel eens goed kan werken. 

Als de afstanden niet te groot zijn en je hebt de mogelijkheid om de 2.4 ghz uit te schakelen en de 5ghz te gebruiken zou ik dat zeker doen. 

Je channel vastzetten is niet verstandig aangezien je daar vaak meer problemen door krijgt met uitvallen en storingen etc. 

Reageer