Beantwoord

WAN valt meerdere keren per dag weg

  • 2 December 2019
  • 13 reacties
  • 548 Bekeken

Reputatie 2

Hi Allemaal,

 

Sinds mijn verbinding is opgeleverd 2 weken geleden valt het me op dat hij regelmatig wegvalt.
Het internet lampje op het modem (Zyxel) valt dan ook uit, inloggen op de webinterface geeft aan dat het internet niet verbonden is en regelmatig als ik in de logs kijk valt het me op dat de DSL Uptime vaak maar een paar uur is terwijl het modem natuurlijk heel de dag aanstaat.

Mocht de verbinding wegvallen als ik thuis ben valt vanzelfsprekend het beeld op TV weg.

De kabel tussen het ISRA en het modem heb ik al eens vervangen.


kunnen we dit oplossen, de eerste paar dagen gebeurde het voor mijn gevoel maar eens paar dag een paar minuten. maar de laatste tijd gebeurt het enkele malen per dag en dat wordt wel erg vervelend!

icon

Beste antwoord door TAVL 2 December 2019, 13:37

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Goedemorgen @Treurwilg,

Welkom op de community. Dat hoort natuurlijk niet zo te werken. Heb je naast de kabel te vervangen ook al geprobeerd om het modem een fabrieksreset te geven door met een dun voorwerp de inkeping de betreffende resetknop in te drukken? Welke andere acties heb je geprobeerd?

Dat helpt met het bepalen van vervolgacties. Zo kan webcare een lijnmeting uitvoeren. Zij lezen mee op de community en reageren vanzelf op dit topic.

Reputatie 2

dat had ik ook al gedaan, na de laatste firmware update is het voor mijn gevoel erger geworden overigens, maar dat kan natuurlijk alleen een gevoel zijn.
De kwaliteit van de verbinding is overigens prima als hij up is.

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hi @Treurwilg

 zou je eens in de modem interface naar het menu kunnen gaan en dan bij systeemmonitor naar logboek. Beide tabbladen systeemlogboek en veiligheidslogboek zouden normaal leeg moeten zijn is dat bij jou ook zo?

Je kan ook in het menu bij systeemmonitor en dan XDSL statistieken onder status kijken onderaan naar het aantal errors die de modem krijgt behalve de FEC code.

Toen ik eerder bij Online.nl zat kon de modem er niet tegen als er meerdere mensen op wifi zaten en de error zoals CRC waren dan ook erg hoog. Een nieuwe modem was toen de oplossing.

 

Reputatie 2

Het logboek is inderdaad leeg

 

Fec error interleaved is vrij hoog

 

near-end FEC error fast: 0
near-end FEC error interleaved: 770727
near-end CRC error fast: 0
near-end CRC error interleaved: 478
near-end HEC error fast: 0
near-end HEC error interleaved: 0
far-end FEC error fast: 8102
far-end FEC error interleaved: 0
far-end CRC error fast: 26
far-end CRC error interleaved: 0
far-end HEC error fast: 0
far-end HEC error interleaved: 0
DSL uptime :11:34, 38 secs    
DSL activetime :0 min, 49 secs

 

wat vervelender is: DSL uptime 11 minuten… maar ik ben er dus weer haha

 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Treurwilg

FEC maakt natuurlijk niet uit maar CRC errors kunnen wel zorgen voor problemen als het er veel zijn. Is er bijvoorbeeld iets waardoor je denkt dat de verbinding wegvalt? Zoals bij mij wifi het geval was.

Indien er wel zoiets is kan je eens proberen wifi uit te zetten en alleen bedraad testen of juist wat jij denkt dat vermijden.

Reputatie 2

Ik gebruik de Zyxel eigenlijk niet, heb mijn eigen apparatuur erachter hangen, dus alleen poort 4 gebruik ik voor het tv kastje zodat we daar geen gezeur over krijgen en poort 1 hangt aan een eigen device.

nu heb ik wel getest wat er gebeurt als ik een PC direct met een kabel aansluit op het modem maar dat maakt natuurlijk geen verschil als het modem de verbinding verliest.

Ik denk zelf dat ofwel het modem de boosdoener is maar ik denk eerder het signaal of apparatuur in de straat/wijkkast. Ik heb namelijk het idee dat het signaal over de inkomende kabel gewoon weg is.

het lampje wat aangeeft dat er een “inbel verbinding” is namelijk uit als ik geen internet heb en knippert vervolgens in een soortgelijk patroon waaruit ik eigenlijk opmaak dat hij opnieuw aan het in bellen is. na een tijdje is deze “handshake” gelukt en heb ik weer internet

Reputatie 7
Badge +15

@Treurwilg 

De CRC meldingen duiden duidelijk aan dat er ergens iets mis gaat, wat het proberen waard kan zijn is om de UTP kabels in poort 1 en 4 weg te halen en dan eens kijken voor een tijdje of het modem alleen stabiel is en dan kan je misschien eerst de Tv aansluiten en daarna bijvoorbeeld één voor één dingen van je eigen netwerk.

Reputatie 2

Als er geen data over de lijn gaat zullen de CRC errors wel terug lopen, aangezien er dan geen data “ge CRC’ed” wordt...

een paar CRC errors is ook opzich niet zo erg natuurlijk dat het modem ophangt of verbinding verliest is natuurlijk een kwalijkere zaak. Het ophangen van het modem door een teveel aan CRC fouten heeft normaliter ook als symptoom dat de verbinding niet echt performant is en dat is niet het geval.

maar ik wil het best proberen om een nacht zonder aangesloten apparatuur te draaien, maar dan heb ik dus ook geen diensten. 

nu is 8000 CRC errors in 11 minuten m.i. wel hoog maar gezien dat het Far ended zijn zoek ik de oorzaak in slechte bekabeling of brakke apparatuur. Maar volgens mij is het T-mobile netwerk hartstikke modern toch?

Reputatie 7
Badge +15

@Treurwilg 

Het T mobile modem is wel een geTmobiliseerde modem met hun firmware ja. Ik denk dat je de tv wel gewoon kan aanlaten aangezien ik niet denk dat de tv het probleem is.

Maar je eigen netwerk dat zou best kunnen Als je er veel dingen hebt op aangesloten.

Wat je zou kunnen proberen om eerst gewoon tv te kijken met je eigen netwerk verwijderd van poort 1 en als als het goed gaat met de tv één voor één je eigen netwerk aansluiten.

Reputatie 2

Ondertussen blijft de verbinding leven, heb wat kabels verlegd waaronder de PSTN kabel. krijg daardoor toch het vermoeden dat het ondanks de nieuwe kabel een kabelbreuk is of misschien een brak ISRA.

 

 

Reputatie 2

Ik wilde hier nog even op terug komen, de verbinding schakelt toch weer met regelmaat af het aantal near-end FEC error interleaved is .m.i ook onacceptabel hoog:

 

near-end interleaved channel bit rate: 110499 kbps
near-end fast channel bit rate: 0 kbps
far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
far-end fast channel bit rate: 31120 kbps

near-end FEC error fast: 0
near-end FEC error interleaved: 6008342
near-end CRC error fast: 0
near-end CRC error interleaved: 5738
near-end HEC error fast: 0
near-end HEC error interleaved: 0
far-end FEC error fast: 0
far-end FEC error interleaved: 0
far-end CRC error fast: 0
far-end CRC error interleaved: 0
far-end HEC error fast: 0
far-end HEC error interleaved: 0
DSL uptime :11:29, 39 secs
DSL activetime :0 min, 53 secs

 

what to do?

Modem is al gereset, het probleem doet zich ook voor in de nacht als er weinig tot geen activiteit is. zelfs als ik mijn eigen apparatuur afkoppel gebeurt het ook daar de DSL uptime nooit echt meer is dan 20 uur.

ik gebruik tegenwoordig om het werkbaar te houden een fall-back verbindingkje en mijn routers logboek ziet er ongeveer zo uit :( 

 

 

dit is overigens een moment opname van een hele matige periode, zoals je ziet staat de teller momenteel op een uptime 11:29 uur :)

Reputatie 7

Hey @Treurwilg,

Top dat je al een paar zaken zelf hebt uitgesloten! Ik ga dit probleem aankaarten bij onze techneuten. Belangrijk is wel dat je gedurende die periode je T-Mobile modem hebt aangesloten. Gaat dat lukken? Zodra we een terugkoppeling hebben ontvangen, nemen we spoedig contact met je op!

Reputatie 2

Hi Piotr, 

 

Het modem is de hele dag aangesloten en staat altijd aan, dus dat is geen probleem. 

 

ik heb wonder boven wonder nu een uptime van 1 dag 12 uur en 19 minuten:

 

near-end FEC error fast: 0
near-end FEC error interleaved: 17334100
near-end CRC error fast: 0
near-end CRC error interleaved: 15992
near-end HEC error fast: 0
near-end HEC error interleaved: 0
far-end FEC error fast: 25
far-end FEC error interleaved: 0
far-end CRC error fast: 0
far-end CRC error interleaved: 0
far-end HEC error fast: 0
far-end HEC error interleaved: 0
DSL uptime :1 day, 12:19, 25 secs
DSL activetime :0 min, 53 secs

 

echter lijkt het aantal errors mij wel erg hoog? De internetsnelheid is ook iets lager als voorheen maar goed liever stabiel en wat langzamer dan klapperen en snel :) 

Reageer