Beantwoord

Wanneer IPv6 support?


Reputatie 1
Ik zou graag willen weten, zoals veel anderen, wanneer er eindelijk IPv6 support komt. Nederland loopt erg achter op dit vlak, dit komt mede door de providers die dit niet aanbieden. Is T-Mobile een 'pionier'?
icon

Beste antwoord door tmoesel 14 June 2018, 15:40

Bekijk origineel

30 reacties

Hoi,

Zie bv deze statistieken waarom Ipv6 ondersteuning toch steeds belangrijker gaat worden: stats.labs.apnic.net/ipv6/IN Sommige delen van de wereld zullen gewoon onbereikbaar worden. Mijn inziens biedt Tmobile gewoon niet volledig internet aan en ik vraag mij af in hoeverre dat in strijd is met de Netneutraliteit.

Kom op, T-Mobile! servicedesk, top! Snelheid, top! nu nog Ipv6
Reputatie 3
Ik volg de discussie omtrend native - IPv6 support al jaren, maar het is echt bijzonder te noemen dat dit nog steeds niet concreet op de agenda staat bij T-mobile. Het komt als mij, als klant over als "onbelangrijk" want ik ga er wel vanuit dat de kennis aanwezig is bij jullie engineers.

Is het echt wachten tot er 1 schaap over de dam is en dan volgen er meer? (XS4ALL was misschien niet het schaap wat andere providers heeft getriggerd) .. T-Mobile, laat eens zien dat jullie zowel een prijsvechter als vooruitstrevend kunnen zijn op dat vlak. Er is voldoende draagvlak en technisch is het heel goed haalbaar..

...een modemrouter die wat IPv6 betreft te wensen over laat...


Waar is dat bovenstaande op gebaseerd? Deze vraag is trouwens gericht naar de beleidsvoerders van T-Mobile, het is niet echt mijn bedoeling om een discussie te voeren met andere random gebruikers die denken dat IPv6 niet nodig is.

Mee eens.
Het is niet zo dat een community een slotgracht is rondom het kasteel van de provider. De moderators kunnen wel degelijk een issue binnen de organisatie aankaarten. Maar meestal verzand dit dan binnen een product management laag in het gevecht om budget. Als de provider de mening van de klant belangrijk vind zullen  ze inderdaad open staan voor datgene wat er in de community boven komt drijven.

Over IPv6: Als het doel is om heel Nederland aan de fiber te krijgen zullen ze wel naar IP6 moeten. Sterker nog, dan zal er op een gegeven moment een situatie ontstaan waar alleen ip6 adressen kunnen wordenn uitgedeeld omdat ip4 op is. 
Op dat moment komt er een heel ander probleem boven, waar websites al meer dan 20 jaar hebben zitten navelstaren en niet via ip6 bereikbaar zijn. Dan kun je ook drama oplossingen verwachten waar aan de edge van het odidodi netwerk een NAT oplossing wordt ingericht.

 

Kortom IP6 is onafwendbaar. De vraag is alleen Wanneer. 2024? 2025? Daar mogen de moderators best wat over roepen!

Reputatie 1
...een modemrouter die wat IPv6 betreft te wensen over laat...
Waar is dat bovenstaande op gebaseerd? Deze vraag is trouwens gericht naar de beleidsvoerders van T-Mobile, het is niet echt mijn bedoeling om een discussie te voeren met andere random gebruikers die denken dat IPv6 niet nodig is.
Reputatie 1

Heb ik ook gelezen, kan nog jaren duren bij T-Mobile. Ik heb inmiddels KPN aangevraagd, die leveren wel IPv6. T-Mobile medewerkers kunnen weer rustig verder aanmodderen met hun IPv6-staat-niet-in-de planning excuses.


En nu komt de klapper:

What is IPv6?

Since 1997, T-Mobile has been actively involved in the standardization, testing, and deployment of IPv6. T-Mobile was an early adopter of IPv6 in an experimental capacity, and not only keeps an active test-bed for IPv6, but is involved in the evolution and standardization of the IPv6 protocol. Given current projections regarding IPv4 address exhaustion, T-Mobile believes that over the next few years, IPv6 services will be crucial to all customers with a presence on today's IPv4 Internet, and is working to ensure that it will be ready to meet its customers' needs as they enable IPv6 support within their own networks and services.

Link: https://solutions.t-mobile.com/support/ipv6

 

T-mobile heeft al lang IPv6 onder de knie!
Dit is toch triest?
Wel weten hoe het moet en het ondersteunen op globale schaal, maar toch zeggen dat het niet in de planning staat…
Dit is geen geval van technische problemen meer, maar gewoon domme luiheid!

Ik moet die brief zeker maar eens gaan schrijven...

Reputatie 3

We kunnen dus concluderen dat T-Mobile incapabel is om IPv6 te implementeren.

Reputatie 3

Bij PCExtreme kun je een vpsje (met IPv6) nemen voor 1,50 per maand. Zet er Wireguard op met dit scriptje en je hebt IPv6 :grin:

PS Als je op router nivo dit wilt regelen: Mikrotik met routeros 7 heeft Wireguard support.

Dit alles kost een kwartiertje werk om IPv6 op te zetten. T-Mobile zelf is al meer dan 10 jaar bezig om te antwoorden dat IPv6 (nog steeds) niet ondersteund wordt. Als al die tijd nu besteed werd aan het implementeren van IPv6 ipv telkens nieuwe excuses te bedenken :stuck_out_tongue_winking_eye:

Klopt! helemaal wat jullie zeggen natuurlijk want T-Mobile doet maar gewoon een beetje traag met het opschieten van IPV6 uitbreiden en alleen maar smoesjes dus zeggen ze nog steeds mee bezig ofzo..? 😒

😤😠

Grt, 👋

Beste T-Mobile, ik ben onlangs overgestapt van XS4All en had wel verwacht dat IPv6 gewoon beschikbaar zou zijn op jullie Glasvezel thuis verbindingen.

Jullie hebben vast wel een routertje en een /48 of /64 subnetje :rofl: in 2a01:3a8::/32 (AS20507) of 2a01:380::/32 (AS13127) beschikbaar? Jullie AS-SETs zijn er al sinds 2007. 

 

Is er al iets bekend wanneer T-Mobile IPv6 beschikbaar zal maken? 

Jullie hebben vast wel een routertje en een /48 of /64 subnetje :rofl: in 2a01:3a8::/32 (AS20507) of 2a01:380::/32 (AS13127) beschikbaar? Jullie AS-SETs zijn er al sinds 2007. 

 

Sowieso niet in die range, als IPv6 door T-Mobile zelf wordt aangeboden zal dit eerder gebeuren uit AS50266 ( 2a02:4240::/32 ) gebeuren vermoed ik.

Vooralsnog lijkt het er echter op dat ze 6in4 gaan aanbieden, tenminste… dat is wat vooralsnog door sowieso al één user kenbaar is gemaakt.

Even zonder gekheid… Is er al iets bekend wanneer T-Mobile IPv6 beschikbaar zal maken? 

Zodra er iets over bekend is, wordt dit meteen hier op de community kenbaar gemaakt.

 

Jullie hebben vast wel een routertje en een /48 of /64 subnetje :rofl: in 2a01:3a8::/32 (AS20507) of 2a01:380::/32 (AS13127) beschikbaar? Jullie AS-SETs zijn er al sinds 2007. 

 

Sowieso niet in die range, als IPv6 door T-Mobile zelf wordt aangeboden zal dit eerder gebeuren uit AS50266 ( 2a02:4240::/32 ) gebeuren vermoed ik.

Vooralsnog lijkt het er echter op dat ze 6in4 gaan aanbieden, tenminste… dat is wat vooralsnog door sowieso al één user kenbaar is gemaakt.

Even zonder gekheid… Is er al iets bekend wanneer T-Mobile IPv6 beschikbaar zal maken? 

Zodra er iets over bekend is, wordt dit meteen hier op de community kenbaar gemaakt.

 

Oo, die AS50266 had ik nog niet gespot. Een 6in4 tunnel kan werken, beetje zonde van de tunnel overhead en de lagere (maximale) MTU tov een native IPv6 verbinding. Hopen dat die IPv6 adres range (2a02:4240) niet door de streaming diensten zal worden aangemerkt als een proxy of tunnel. Ik heb een HE 6in4 tunnel via AMS open met /48 met enkele DNS en IP firewall regels speciaal voor streaming diensten (zowel Disney als Netflix) maar toch bleven de iPhones klagen over proxies en/ of soms ontbraken er gewoon enkele titels. Dus IPv6 staat weer even uit op de huis-tuin en keuken WIFI ;-) 

Streaming via IPv6 over de backup 4G/ LTE werkt prima, maar beetje zonde van de bandbreedte/ data bundel.

Wat ik ook gemerkt heb is dat mijn Netflix account waarschijnlijk ergens een flaggetje heeft gekregen mbt beschikbare content via het IPv4 netwerk van T-Mobile. Beetje jammer van Netflix al die VPN en Proxy maatregelen. Betaal toch gewoon voor streaming diensten. 

Maar goed, mocht T-Mobile nog IP kanaries zoeken… Of andere leuke handige tips hebben… 

Oo, die AS50266 had ik nog niet gespot. Een 6in4 tunnel kan werken, beetje zonde van de tunnel overhead en de lagere (maximale) MTU tov een native IPv6 verbinding. Hopen dat die IPv6 adres range (2a02:4240) niet door de streaming diensten zal worden aangemerkt als een proxy of tunnel.

 

IPv6-ranges van ISP's zelf worden vaak niet op een zwarte lijst gezet.

 

Ik heb een HE 6in4 tunnel via AMS open met /48 met enkele DNS en IP firewall regels speciaal voor streaming diensten (zowel Disney als Netflix) maar toch bleven de iPhones klagen over proxies en/ of soms ontbraken er gewoon enkele titels. Dus IPv6 staat weer even uit op de huis-tuin en keuken WIFI ;-) 

 

Hurricane Electric wordt juist (en vooral) op zwarte lijsten gezet omdat het kinderspel is om de IPv6-range die je krijgt, snel aan te passen. Ergens is het dus logisch dat tunnelbrokers geband worden. Hier sinds de routing-issues van enkele weken terug, besloten TunnelBroker maar even niet te gebruiken aangezien heel HE onbereikbaar was.

 

 

Reputatie 6
Nee, T-Mobile Thuis is meer een prijsvechter en heeft b.v. voor glasvezel doelbewust een modemrouter die wat IPv6 betreft te wensen over laat (net als o.a. ook de WiFi implementatie), om zo het geheel goedkoop te houden (b.v. op jaarbasis gerekend).
IPv6 voegt voor overgrote deel van de NL klanten niets toe, sterker nog het levert allerhande extra problemen op.
In NL zijn voor personen en huishoudens nog voldoende IPv4 adressen en het overgrote deel aan mobieltjes (vele miljoenen) zitten achter een NAT firewall dus daarvoor is geen eigen IPv4 adres nodig.

Als je echt native IPv6 wilt, XS4ALL heeft het. Of anders een (VPN) tunnel gebruiken. Waarvoor heb je IPv6 nodig dan ? Of wil je het alleen maar weten ?
Reputatie 6
@waaromeenextraaccountaanmaken Het betreft interne info en dus vertrouwelijk waarom ik beweer dat de Draytek qua IPv6 te wensen over laat, IPv6 werkt wel, gezien de datasheet.

Dit is een publiek forum van klanten door klanten in principe; Beleidsvoerders zijn niet actief op dit forum. Je kan een antwoord van een moderator verwachten wellicht dat ze je bedanken voor je vraag en interesse en dat T-Mobile ermee bezig is, maar een planning afgeven aan een random forum poster, ik zou zeggen lees de andere threads m.b.t. IPv6 nog eens een keer door.
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/xbox-one-ipv4-naar-ipv6-296880?postid=1434447
Reputatie 7
Hi waaromeenextraaccountaanmaken, het hele principe van onze Community is juist dat klant elkaar kunnen helpen, informeren en vragen kunnen stellen. En ik kan je verzekeren dat veel gebruikers graag een gesprek met je aangaan in plaats van een discussie te starten (al zijn de meesten daar ook niet wars van 🙂 ), dus stel zeker je vragen!

Wat IPv6 betreft; hier zijn op dit moment geen concrete plannen voor, voornamelijk vanwege de redenen die tmoesel al aan heeft gegeven 🙂
Reputatie 7
ik verwacht eind Q1 pas meer info hierover. tot die tijd moet je het nog even doen via een tunnelbroker.
Reputatie 7
Hi @Theran IPv6 heeft niets met Netneutraliteit te maken maar is zeker iets dat op ons netvlies staat 🙂 Ik heb geen concrete informatie maar als/wanneer we hier wat mee gaan doen dan hoor je dat zeker!

Hoi,

Zie bv deze statistieken waarom Ipv6 ondersteuning toch steeds belangrijker gaat worden: stats.labs.apnic.net/ipv6/IN Sommige delen van de wereld zullen gewoon onbereikbaar worden. Mijn inziens biedt Tmobile gewoon niet volledig internet aan en ik vraag mij af in hoeverre dat in strijd is met de Netneutraliteit.

Kom op, T-Mobile! servicedesk, top! Snelheid, top! nu nog Ipv6

Nu, 3 jaar later, hebben Duitsland, Belgie, en Frankrijk een grotere dekkingspercentage van IPv6 dan Nederland. Nederland zit nu op 34.88% Als Providers dit niet willen ondersteunen dan komt deze Techologie nooit los.

Reputatie 7
Badge +15

Zie Hier Ik krijg geen IPv6 adres op mijn eigen modem. Wat doe ik fout?, er lijkt beweging in te zitten.

Reputatie 1

We kunnen dus concluderen dat T-Mobile incapabel is om IPv6 te implementeren.

Op security.nl staat nu een artikel over IPv6 verplichtingen voor providers.
Wat opvalt is dat er een aantal interessante opmerkingen staan in de comments.

Zoals dat IPv6 sinds 2017 een internetstandaard is.
( Link: https://www.security.nl/posting/785739/Zijn+internetproviders+verplicht+om+naast+IPv4+ook+IPv6+te+leveren#posting785905 )
Dat zou kunnen betekenen dat je van internet service providers zou mogen verwachten dat ze ook IPv6 leveren als je “internet” bij hun afneemt.

Het lijkt er op dat ik een brief kan gaan schrijven...

Reputatie 3

Heb ik ook gelezen, kan nog jaren duren bij T-Mobile. Ik heb inmiddels KPN aangevraagd, die leveren wel IPv6. T-Mobile medewerkers kunnen weer rustig verder aanmodderen met hun IPv6-staat-niet-in-de planning excuses.

Ze bieden het niet, en ze hebben geen plannen om het aan te gaan bieden. Het gaat ze waarschijnlijk pas wat interesseren als de IETF IPv4 afkeurt (nooit dus).

Bij PCExtreme kun je een vpsje (met IPv6) nemen voor 1,50 per maand. Zet er Wireguard op met dit scriptje en je hebt IPv6 :grin:

PS Als je op router nivo dit wilt regelen: Mikrotik met routeros 7 heeft Wireguard support.

 

Of je gebruikt een kale Linux distro en zet (bijvoorbeeld) een GRE tunnel op. Zo ook met eventuele extra IPv4 addressen. 

 

T-Mobile zelf is al meer dan 10 jaar bezig om te antwoorden dat IPv6 (nog steeds) niet ondersteund wordt.

T-Mobile Thuis bestaat pas sinds 2016/2017. Voor die tijd was het Vodafone Thuis en toenmalige uitspraken en beloften kan je T-Mobile Thuis niet aanrekenen.

 

Als al die tijd nu besteed werd aan het implementeren van IPv6 ipv telkens nieuwe excuses te bedenken :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik ben bang dat als je een klantenservice of webcare medewerker gaat inzetten om IPv6 aan de praat te krijgen, je dan misschien helemaal geen verbinding meer hebt, iets met schoenmaker blijf bij je leest? 😂

 

Reputatie 6
Badge

Ze bieden het niet, en ze hebben geen plannen om het aan te gaan bieden. Het gaat ze waarschijnlijk pas wat interesseren als de IETF IPv4 afkeurt (nooit dus).

 

Ik denk dat T-mobile inderdaad door omstandigheden gedwongen zal moeten worden voordat er op het IPv6 dossier wat gebeurt. Maar dat zal niet de IETF zijn maar het feit dat bepaalde sites alleen over IPv6 bereikbaar zullen zijn. Dat zal gebeuren als de IPv4 adressen echt op zijn.

Ik weet niet of ik dat erg moet vinden. T-mobile heeft met alle glasuitbreidingen al erg veel moeite met het operationeel krijgen/ houden van het netwerk. Problemen oplossen blijkt nu al veel te lang te duren door de uiterst rigide procedures (altijd eerst Guidion inschakelen), uiterst trage technische dienst etc. Toevoegen van extra complexiteit zou wel eens tot een kompleet instorten van support kunnen veroorzaken. Het zou misschien we goed zijn als T-mobile een trial zou starten met friendly customers. Maar verder kun je verwachten dat met IPv6 aan het einde van de long trail met IPv6 adoptie zal zitten.

Kies gewoon voor een tunnel provider. Dat is echt niet ideaal. Ik had bij Xs4all al een XS4all tunnel en sinds 2010 native support. Nu zit ik bij Cheapconnect met native IPv6. Als ik mijn glasvezel nog eens geactvieerd krijg moet ik maar naar Hurricane Electric voor een tunnel. Een flinke stap terug, maar ik weet niet of IPv6 support door T-mobile beter zou zijn.

Uhmm.., 🤔

 

Wanneer een volledige IPV6 SUPPORT T-Mobile Team..?

 

📱📲

 

Grt, 👋

 

H.U, ☺

 

Reageer