Beantwoord

Wat limiteert mijn downloadsnelheid precies?

  • 1 November 2020
  • 11 reacties
  • 603 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 7 reacties

Beste lezer,

Wij delen (7 studenten) een 100Mbps downloadsnelheid & 30Mbps uploadsnelheid abonnement, in samenwerking met Tele2.

Er wordt echter gezegd door T-Mobile dat wij maximaal 66Mbps dsl kunnen behalen. Dit klopt ook wel als er nauwelijks een ander device verbonden is. Als iedereen thuis is, en dat gebeurt veel door CoVid-19, dan behalen we zo'n 40Mbps op speedtest.net.

Nu zie ik op de website van Ziggo dat zij ons maximaal 1Gbps dsl kunnen aanbieden! We zijn er inmiddels achter gekomen dat 100Mbps(=66Mbps bij T-mobile/Tele2) met 7 mensen te weinig is.

Mijn vraag: Hoe kunnen we onze maximale downloadsnelheid van 66Mbps opschalen naar de 100Mbps waarvoor wij betalen?

Belangrijk om te weten: Onze buren krijgen allemaal wel maximaal 100Mbps, omdat zij dichtbij de datalijn van T-mobile zitten? Wij wonen in een tuin ongeveer 30 meter verwijderd van de centrale hub.

 

MVG,

Rein

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 1 November 2020, 19:02

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Yosh1 

Ziggo levert internet via de kabel en dat is iets anders dan DSL (ook duurder).

Via DSL is mogelijk wat deze website aangeeft, de provider zelf geeft ook wel aan wat maximaal haalbaar is.

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl

Dit is het resultaat.

Kunnen wij zelf de maximale snelheid makkelijk aanpassen om andere bekabeling aan te leggen? Of moet dat door professionals gedaan worden? Ik hoorde inderdaad net dat Ziggo laatst 'kabel' heeft aangelegd: zou dat betekenen dat zij wel 1000Mbps (1Gbps) kunnen behalen?

MVG,

Rein

Reputatie 7
Badge +15

Via DSL haal je dus maximaal 66 MB. Via kon alleen kan je die 132 MB op DSL kiezen dat heet pairbonding.

Ziggo legt geen glasvezelkabels aan maar is een kabelaar die gebruik maakt van de COAX kabel.

De aansluiting wordt daar door een monteur gedaan volgens mij.

Bedankt voor de verduidelijking!

Wat is volgens u de beste makkelijkste en goedkoopste manier om de downloadsnelheid voor alle 7 gebruikers te verbeteren? Het studeren wordt bij ons belemmerd omdat het internet vaak te traag is of hapert.

Moeten wij overstappen naar een provider die ons meer kan aanbieden (zoals Ziggo)?

Moeten wij een monteur bellen die de bekabeling verbetert naar COAX?

Moeten wij meerdere abonnementen afsluiten?

Moeten wij een dure router kopen die beter tegen meerdere devices kan?

Reputatie 5

Bedankt voor de verduidelijking!

Wat is volgens u de beste makkelijkste en goedkoopste manier om de downloadsnelheid voor alle 7 gebruikers te verbeteren? Het studeren wordt bij ons belemmerd omdat het internet vaak te traag is of hapert.

Moeten wij overstappen naar een provider die ons meer kan aanbieden (zoals Ziggo)?

Moeten wij een monteur bellen die de bekabeling verbetert naar COAX?

Moeten wij meerdere abonnementen afsluiten?

Moeten wij een dure router kopen die beter tegen meerdere devices kan?

 

Probeer eens de (totale) upload snelheid te verdelen of limiteren op 80-90%.
Log even in op de router/modem en doorloop de opties.

Gebruiken jullie ook de WiFi om te studeren?
Wanneer je dit tegelijk gaat doen kun je de WiFi overbelasten. in de modem/router instellingen kun je zelf een WiFi kanaal bepalen (1-13). Dit wordt anders automatsich gekozen (of veranderd) en dat werkt niet goed. Probeer bv eens 3, 7 of 11.


Wat nu?

Mocht je ook glasvezel kunnen kiezen dan doe je dat.

DSL neem je af via de telefoonlijn. 
Kabel (Ziggo) gaat via de TV aansluiting.← dit wil je liever dan DSL. Upload is een ding hier. Verdeel de rekening en kies voor hoog. Met het duurdere internet krijg je ook gratis wifi verdelers opgestuurd, hoef je niets te kopen.

TV zou ik mimaal doen. Een decoder in de woonkamer, de rest via een app.

Gebruiken jullie nu (tele2) tv en/of vast bellen, dat heb je niet meer nodig.
Het kan zijn dat je moet blijven betalen voor de telefoonaansluiting zelf of deze uit te laten zetten.

 

 

 

 

 

 

 

Bedankt voor de verduidelijking!

Wat is volgens u de beste makkelijkste en goedkoopste manier om de downloadsnelheid voor alle 7 gebruikers te verbeteren? Het studeren wordt bij ons belemmerd omdat het internet vaak te traag is of hapert.

Moeten wij overstappen naar een provider die ons meer kan aanbieden (zoals Ziggo)?

Moeten wij een monteur bellen die de bekabeling verbetert naar COAX?

Moeten wij meerdere abonnementen afsluiten?

Moeten wij een dure router kopen die beter tegen meerdere devices kan?

 

Probeer eens de (totale) upload snelheid te verdelen of limiteren op 80-90%.
Log even in op de router/modem en doorloop de opties.

Gebruiken jullie ook de WiFi om te studeren?
Wanneer je dit tegelijk gaat doen kun je de WiFi overbelasten. in de modem/router instellingen kun je zelf een WiFi kanaal bepalen (1-13). Dit wordt anders automatsich gekozen (of veranderd) en dat werkt niet goed. Probeer bv eens 3, 7 of 11.


Wat nu?

Mocht je ook glasvezel kunnen kiezen dan doe je dat.

DSL neem je af via de telefoonlijn. 
Kabel (Ziggo) gaat via de TV aansluiting.← dit wil je liever dan DSL. Upload is een ding hier. Verdeel de rekening en kies voor hoog. Met het duurdere internet krijg je ook gratis wifi verdelers opgestuurd, hoef je niets te kopen.

TV zou ik mimaal doen. Een decoder in de woonkamer, de rest via een app.

Gebruiken jullie nu (tele2) tv en/of vast bellen, dat heb je niet meer nodig.
Het kan zijn dat je moet blijven betalen voor de telefoonaansluiting zelf of deze uit te laten zetten.

 

Momenteel hebben we onze TV/bellen abonnement helemaal stop gezet. We gebruiken nu dus Internet Only (100 download, 30 upload). Ik denk niet dat de uploadsnelheid zorgt voor de problemen binnen huis.

Het is echt de downloadsnelheid waar we helemaal gek van worden. Ongeveer de helft van de dag kan niemand videobellen en het gebeurt zelfs best vaak dat we géén data (0 Mbps download) binnen krijgen voor een paar minuten.

Iedereen is verbonden met een laptop en telefoons, daarnaast misschien nog een paar extra devices.. Ga er maar vanuit dat we zo'n 15 devices constant hebben verbonden met ons internet. Wel zijn er vaak maar 6 of 7 actief in gebruik. Hoeveel downloadsnelheid raadt u minimaal aan om alle internetproblemen op te lossen?

Reputatie 7
Badge +3

@Yosh1

Hierboven zie je de ‘doorvoer’ op mijn 1GB connectie (Glasvezel) bij TMT, waarvan ik en mijn dochter gebruik maken.

Mijn dochter neemt ongeveer 90% van de doorvoer voor haar rekening, vooral met alle maar te benoemen social media en Netflix.

Nu denk je .. ach 123GiB (132GB), maar dit is in een uptime van net iets meer dan 7 dagen.

Dat is dus per uur 132GB / 170 uur = 776MB per uur en dus een kleine 13MB per minuut voor 1 gebruiker. BTW, 13MB/min is natuurlijk een average, zie soms pieken voorbij komen van 400MB :scream:

 

Nu even vertaald naar je studentengroep, allemaal super aanwezig op social media .. dan zou ik zeker kiezen voor minimaal 7 X 13MB = 91MB, waardoor ook gelijk duidelijk is waarom 66MB ondermaats presteerd als je ‘social-media-hongerig’ bent.

Zolang je op de de telefoonkabel blijft zitten, mag je blij zijn dat je heel misschien stabiel richting de 90-100MB kunt gaan bij KPN.

Wil je echt veel bandbreedte en je kunt niet overstappen op glasvezel, is er maar 1 provider die dat kan bieden over de het TV-Coax systeem .. Ziggo.

 

Reputatie 7
Badge +4

voor pairboanding internet kan je terecht bij KPN, XS4ALL en freedom internet. de technische maximale snelheid is dan 132Mbps en gaat over de zelfde DSL als T Mobile maar gebruikt 2 lijnen.

het alternatief is Ziggo met maximaal 1000Mbps.

in Theorie zou je ook T Mobile 4G voor Thuis kunnen nemen maar dan kom je niet uit met de data dir je gebruikt.

@Waqqas , Ook Ziggo werkt met glasvezel en is net als KPN met de koper verbinding bezig (geweest) om alle wijkkasten te voorzien van glasvezel, alleen het laatste stukje is via Ziggo Coax net zoals het dan bij KPN koper is(FttC).

En zoals @agentx aangeeft, veel meer trek je er met Tele2 niet uit, en T-Mobile investeerd er weinig in, de snellere abbo’s zijn al niet meer verkrijgbaar, men maakt van Tele2 thuis een sterfhuis constructie.

@Yosh1 Voor sneller ben je aangewezen of op KPN, dan kun je 132 Mbps halen via 2 lijnen, of Ziggo, daar kun je de haalbare snelheid op hun site zien als het beschikbaar is op je locatie.

Maar met 7 man vol aan de bak zou ik voor ziggo gaan, 200 Mbps vind ik dan wel het minium wat je nodig hebt, en dan kan het nog traag lijken.

Om Tele2 nog wat vlot te trekken, hoe is dat modem aangesloten, weet dat Tele2   nog wel eens brakke kabels mee leverden die toen prima waren maar het nu niet meer redden, max een 1.5 Mtr ronde DSL kabel direkt op het isra aansluiten werkt het beste, eventueel met een RJ11 aansluitdoos als je nog een lasdop hebt en dan max 10 cm van de telefoonkabel gebruiken die uit de lasdop komt.

 

PS, de snelheid in het contract is tot 100Mbps, je zal dit nooit halen omdat 66 op dit moment het snelste leverbare is.

Ik weet genoeg!

We gaan het abonnement bij Tele2/T-mobile vroegtijdig proberen stop te zetten, ookal gaat dat waarschijnlijk niet lukken. We gaan overstappen naar Ziggo. Zij kunnen ons 'goedkoop' 500Mbps aanbieden. Dat zou genoeg moeten zijn voor 7 mensen! We zullen dan €9,- pppm betalen en krijgen dan nog een paar WiFi-boosters cadeau. Een mooie deal lijkt me.

Bedankt voor alle verduidelijking.

Reputatie 5

Ik weet genoeg!

We gaan het abonnement bij Tele2/T-mobile vroegtijdig proberen stop te zetten, ookal gaat dat waarschijnlijk niet lukken. We gaan overstappen naar Ziggo. Zij kunnen ons 'goedkoop' 500Mbps aanbieden. Dat zou genoeg moeten zijn voor 7 mensen! We zullen dan €9,- pppm betalen en krijgen dan nog een paar WiFi-boosters cadeau. Een mooie deal lijkt me.

Bedankt voor alle verduidelijking.

 

Goede keuze, lijkt enorm op mijn advies.

“ Ik denk niet dat de uploadsnelheid zorgt voor de problemen binnen huis.”

 

Durf te geloven. Waarom dacht je van niet trouwens, ik heb ook gevoelens.
Over vroegtijdig stoppen met het huidige contract; in de regel is de contractduur 1 jaar en daarna maandelijks opzegbaar. Omdat je nu overstapt naar een andere aansluiting (kabel) zou je meteen kunnen overstappen en daarnaast de huidige aansluiting gebruiken totdat deze afloopt.

Iedereen gebruikt jullie internet nu, moet je wel een wachtwoord invoeren?

Studeer ze :relaxed:

Reageer