Beantwoord

weer een routering issue in Brabant?


is er op dit moment weer een routeringsprobleem in Brabant? veel packet loss, hoge ping naar google etc...

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 21 May 2020, 08:58

Bekijk origineel

35 reacties

I have the same problem. Second time this week, very annoying...

Same here, all day already. Download just now at 7Mbs which is 1/70th of what it should be. More than 12 hours now.

Same here, all day already. Download just now at 7Mbs which is 1/70th of what it should be. More than 12 hours now.

Now, the next morning, is is back to what is should be. What happened?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @obbommel, goed dat je het aankaart! Ik zet het direct door naar een expert van ons, hij verzamelt packet loss-gevallen en schakelt met techneuten om dit zo snel en goed mogelijk te herstellen! Er komt een oplossing voor! Probeer in de tussentijd het modem en de Media Converter te resetten. To be continued! 💪

Hi @Professorconst and @egonw, thanks for bringing it to our attention! A colleague of ours is an expert on this matter, I'll immediately pass it on to him. He collects packet loss cases and is in direct contact with technicians to fix this as quickly and properly as possible! There will be a solution! In the meantime, try resetting the modem and the Media Converter. To be continued! 💪

It actually came back to normal at around 11 pm by itself. No idea what that was. Cheers!

Reputatie 7
Badge +16

Aah fantastic, that's great to hear! Thanks for sharing. Should you experience problems relating the this issue or other issues, please let us know. In the meantime: stay safe and strong! ❤

Er komt een oplossing voor! Probeer in de tussentijd het modem en de Media Converter te resetten. To be continued! 💪

 

Is er al een update? De volgende dag ging het weer beter, maar vandaag is zowel de download als ook upload snelheid rond the 1 MB/s. Behoorlijk onwerkbaar.

Ook hier in de regie eemland weer problemen… trage verbindingen en idd packet loss.

De afgelopen week totaal geen probleem maar nu is het weer zondag middag en daar zijn ze weer..

Begint een beetje structueel te worden zegt mijn gevoel… 

 

Confirming the problem. Download is okay, upload is not. No problems since June 2019, but this month has been horrible. We all work from home these days, it’s hard to overestimate the importance of internet connection. I’m a bit disappointed, to be honest.

en nu is het is weer OK….

@Jason kunnen jullie misschien vertellen wat er nu precies aan de hand is?  Transparantie naar je klanten zou fijn zijn…. :)

 

Reputatie 7

Hi @Professorconst & @lex333 & @egonw,

 

It seems there was a short glitch in internetspeed wednesday evening (and apparantly again this weekend). Luckily it didn't last long. If for some reason the downloadspeed (or upload) drops again, could you please send a traceroute or MTR trace in this topic? That way we can trace the origin of the drop in speed. 

 

Thanks in advance!

@Sander

het is nu weer waardeloos, naar  google

 

Ping verlies is ongeveer 18% van de pings…

Speedtest via fast.com: heb een 1gbit abo...

 

Reputatie 7

Hi @lex333, ik heb zojuist gereageerd op je privébericht. In jouw geval lijkt er specifiek iets met de binnenkomende verbinding aan de hand. Ik hoor graag wat je bevindingen zijn, dan gaan we er mee aan de slag!

And here we go again. Same problem with download speed, lost packets etc.

sorry, t-mobile. But it is time...

Reputatie 7

Hi @Professorconst,

 

Could you (like lex333 dit above) please send a traceroute or MTR trace in this topic? That way we can trace the origin of the drop in speed. I'm determined to find the reason for these glitches. 

 

Do you still experience packet loss? Could you give me an idea how long and at what times these happen?

het valt me op dat de ping naar bv 1.1.1.1 vrij constant en OK is. de issues zitten vooral in NL, bv naar nl-ix.

het valt me dat de ping naar bv colocenter.nl (gekoppeld aan de nl-ix exchange) zeer variabel is:

ping naar colocenter

het valt op dat het een soort trappetjes zijn, steeds hoger ping waarde, en dan weer normaal (~10ms)

bij traceroute is dit bevestigd:

volgens mij heeft dit relatie met de packet loss issues, met name naar NL servers...

Reputatie 7

Hoi @obbommel,

 

Sinds vanochtend (mogelijk gisteravond al?) is er een probleem met de verbinding geweest in Eindhoven en Tilburg. Wellicht dat dit de oorzaak was van de packet loss. Zou je nu (problemen zijn nu inmiddels verholpen) opnieuw een traceroute kunnen uitvoeren en kijken of het nu beter gaat? 

bedankt voor de update. Nee, ik zie nog geen verschil:

  • oplopend trappetjes patroon waarin de ping tijd naar colocenter.nl oploopt van 9ms naar ± 900 ms blijft te zien
  • ping naar google.com is normaal rond 9 ms, maar regelmatig (paar keer per uur) blokjes van 5 min dat het stijgt naar +-100 ms, wel constant , niet oplopend zoals bij colocenter
  • ping 1.1.1.1 is over het algemeen constant 9 ms.
  •  

Reputatie 7

Hi @obbommel, dank voor de informatie. Hmm het lijkt dus inderdaad vanaf buiten het eigen netwerk mis te gaan. Zou het voor jou mogelijk zijn om nog een traceroute te doen via onderstaande wijze? Dan ga ik de resultaten doorspelen aan onze technische dienst:

 

Om te zorgen dat we het wel zo snel mogelijk kunnen tackelen willen we graag onderstaande informatie ontvangen:

  • Wanneer speelt het probleem (datum/tijdstippen)
  • Naar welke websites of servers speelt het probleem
  • Wat zijn de resultaten van een speedtest en naar welke server is die test gedaan
  • Wat zijn de resultaten van een MTR (Windows / Linux) naar de betreffende website of server.

We vragen in dit geval om een MTR ipv een normale trace route omdat een MTR een ping stuurt naar een specifieke hop in het pad. Dan kunnen we precies zien op welke hop het probleem zit of vanaf waar het fout gaat.

zie hier, dit is de mtr output naar www.google.com, kennelijk gaat er bij de 4e hop wat mis: 100% packet loss. datum/tijdstip : nu. speedtest ( trined in St Oedenrode) is vrij normaal (d: 921 Mbps, u: 844 Mbps)

$ mtr -w -b www.google.com
Start: 2020-06-16T10:54:35+0200
HOST: fitletpc                                     Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1.|-- zyxel (192.168.2.254)                         0.0%    10    0.8   0.7   0.6   0.8   0.1
  2.|-- 1-4-201-31.ftth.glasoperator.nl (31.201.4.1)  0.0%    10    4.3   4.4   4.1   5.7   0.5
  3.|-- 10.10.80.149                                  0.0%    10    8.6   8.7   8.5   8.9   0.1
  4.|-- ???                                          100.0    10    0.0   0.0   0.0   0.0   0.0
  5.|-- 216.239.43.230                                0.0%    10    9.9  10.3   9.9  11.3   0.4
  6.|-- 108.170.237.45                                0.0%    10    8.7   8.5   8.2   8.7   0.1
  7.|-- ams15s32-in-f4.1e100.net (216.58.211.100)     0.0%    10    8.3   8.2   8.1   8.4   0.1
 

Reputatie 1

@obbommel Die 4e hop lijkt mij niet het probleem - deze staat simpelweg geen ICMP requests toe. Hoop dat de oplossing snel voor je gevonden is! Mag ik vragen welke tools je gebruikt? Wat gebruik je om door te meten? Hier gebruik ik ook Grafana. Wellicht zou je ook een keer naar smokeping kunnen kijken.

op advies van @Brian heb ik mtr gebruikt. het gekke is dat soms die 4e hop wel werkt, zonder packet loss:

mtr -w -b www.google.com
Start: 2020-06-16T11:47:42+0200
HOST: fitletpc                                     Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1.|-- zyxel (192.168.2.254)                         0.0%    10    0.7   0.7   0.6   0.9   0.1
  2.|-- 1-4-201-31.ftth.glasoperator.nl (31.201.4.1)  0.0%    10    4.1   4.2   3.9   4.5   0.2
  3.|-- 10.10.80.145                                  0.0%    10    8.5   8.5   8.0   9.1   0.3
  4.|-- 72.14.197.78                                  0.0%    10    8.3   8.5   8.2   9.3   0.3
  5.|-- 108.170.241.193                               0.0%    10    8.0   8.0   7.8   8.3   0.2
  6.|-- 108.170.227.3                                 0.0%    10    8.8   8.8   8.4   9.0   0.2
  7.|-- ams16s32-in-f4.1e100.net (172.217.168.196)    0.0%    10    7.7   7.7   7.5   7.9   0.1
 

voor die ping en packetloss als functie van de tijd gebruik ik telegraf + influxdb + grafana

Reputatie 1

Welke plugin gebruik je in telegraf? Ik gebruik nu pinger in combinatie met prometheus. 

Daarnaast @obbommel is dat ook een totaal andere route die je nu hebt gestuurd, die 4e host zit er niet eens in.

@ThijmenNL ik gebruik geen aparte plugin , gewoon [[inputs.ping]] sectie in telegraf.conf ingevuld. 

Die variaties in route lijken me de reden van het probleem, dit verklaart dat de ping tijd naar google tussen 10 - 100ms varieert in blokjes van 5 min (zoals te zien in de grafana plaatjes...)

Reageer