Beantwoord

Wel WiFi, geen LAN

  • 10 February 2019
  • 8 reacties
  • 1108 Bekeken

Hoi T-mobile,

Ik heb problemen met het maken van een LAN verbinding op al mijn bekabelde computers. Dit is de eerste keer dat ik verbinding probeer te maken sinds de grote storing van 7 februari. Ik heb wel internet via wifi op al mijn telefoons en laptops. Wat ik heb geprobeerd:

1) Kabels wisselen
2) Poorten wisselen
3) Resetten van computers en router
4) Factory reset van router

Dit heeft allemaal niet gewerkt. Het lijkt erop dat mijn computers geen IP adressen kunnen krijgen van de router.

ipconfig /all geeft geen rare resultaten behalve het IP adres (169.254.X.X). Als ik daarna ipconfig /release en ipconfig /renew run, krijg ik het resultaat dat ik geen verbinding kan maken met de DHCP server.

Als ik via wifi inlog op de router kan ik in de interface de bekabelde computers wel zien, en de poorten die ik gebruik vermelden "Volledig verbonden 1000 Mbps". Ik wist niet of het zin had maar ik heb geprobeerd om na de factory reset vanuit de router vaste IP adressen toe te kennen aan de apparaten en die te gebruiken. Dit had ook geen succes.

Ik zou nu graag advies willen over wat ik nog meer kan doen om dit probleem op te lossen. Uit andere forumposts heb ik opgemaakt dat het vervangen van de router/modem een optie zou kunnen zijn voor dit probleem.

Groetjes,
Denise

Edit: Mijn router is een HG659, ontvangen van destijds Vodafone.
icon

Beste antwoord door Marcel MCi 10 February 2019, 10:54

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Hallo Denise,

Heb je de computers wel rechtstreeks op één van de LAN poorten van het modem aangesloten? (Poort 1 of 2) (poorten 3 en 4 zijn uitsluitend voor iptv) Of gebruik je nog een eigen switch of router ertussen?

Zijn de computers ingesteld om dynamisch een ip adres te ontvangen? (Automatisch via dhcp)

Mvg. Marcel
Reputatie 6
169.254.x.x gaat Windows toekennen aan zijn LAN poort als die niet binnen afzienbare tijd een IP adress van de DHCP-server in de HG659 ontvangt. Dat de router zegt dat er wel een 1000 Mbps link is zou fake kunnen zijn, maar als aan de ander kant van de kabel een PC ook aangeeft dat er wel ethernet verbinding is (LEDjes knipperen), dan lijkt er toch iets rondom die DHCP-server in de HG659 niet in orde of ergens tussen de HG659 en de PC zit een verstoorder.
Als je de HG659 nog uit Vodafone tijd hebt is het DSL en geen Draytek met glasvezel waarin voor sommige mensen soms de hele LAN interface dood viel. De Draytek vervangen door een HG659 helpt dan blijkbaar, maar hier is iets anders an de hand denk ik.
Reputatie 7
Hoi @Denise314,

Hierboven staan al mooie tips en vragen! Ik ben ook erg benieuwd of je een Huawei of een Draytek modem hebt. Als je alle apparaten even loskoppelt en na een herstart van het modem opnieuw verbinding maakt met één computer via LAN 1 of LAN 2, krijg je dan wel verbinding?

Houd je ons op de hoogte? 🙂

Hoi Allen, Ik heb dit probleem inmiddels ook weer voor de 3e keer. De 1e keer was het na verloop opgelost (1 dag). De 2e keer is er via een back-office call iets aangepast in de centrale volgens t-mobile en werkte het ook weer. Nu vandaag heb ik al de hele dag dan al mijn devices op mijn LAN netwerk geen ip-adres krijgen (een random nummer in de 169.254.x.x reeks, zonder een default gateway). Mijn wifi devices krijgen wel allemaal netjes een ip-adres in de 192.168.1.x reeks. Ik twijfel heel erg aan de kwaliteit van de modem/router (Zyxel 50).

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Barry Koks 

Heb je de Zyxel al eens een fabrieksreset gegeven? Een eigen router met VLAN ondersteuning is ook een optie natuurlijk.

Nee nog geen fabrieksreset uitgevoerd, ga ik maar eens doen. Welke router adviseer je ?

Dankjewel @Waqqas . Het lijkt wel dat de devices achter een switch ( ik heb er meerdere staan) geen adres krijgen. Mijn gevoel zegt dat de router erg brak is, kortom snap de logica even niet , want ook bij het vervangen van een switch speelt het zelfde probleem. ( dit heeft altijd goed gewerkt ) Rechtstreekse Lan aansluiting krijg ik wel een ip-adres ..mm Toch maar eens de fabrieksreset doorvoeren . 

Reputatie 7
Badge +15

@Barry Koks 

Op het internet heb je genoeg routers die VLAN ondersteuning bieden. Fritzbox, Asus, TP-LINK en zo zijn er nog wel meer.

Kijk maar even welke voor jou betaalbaar is.

Reageer