Beantwoord

WhatsApp en games via Wifi

  • 10 February 2020
  • 29 reacties
  • 645 Bekeken

Sinds kort heb ik T-Mobile Thuis en heb een Zyxel vmg8825-t50 modem hierbij gekregen. Waar ik nu last van heb is dat WhatsApp en games als Roblox en SuperCell games (zoals Clash of Clans) niet werken. Ze kunnen hierbij geen verbinding maken. Op een ander topic heb ik al gelezen dat dit met de firewall op de modem te maken heeft. De instelling staat standaard op Medium, zodra ik deze op Laag zet werkt alles direct. Is hier geen standaard regel voor om het open te zetten? Waarom wordt dit geblokkeerd?

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 26 February 2020, 11:29

Bekijk origineel

29 reacties

Goedemiddag @ShawnT, top dat je weer aan de bel trekt! Het is alweer een poosje geleden en ik hoopte dat de factory reset de doorslaggevende factor zou zijn, maar jammer genoeg heeft ook dit niet het gewenste effect gehad. Gelukkig zie ik dat mijn collega van de klantenservice jouw vraag doorgezet heeft naar onze specialisten. 

Om je alvast op weg te helpen, heb ik ook een uitgebreide lijnanalyse gedaan om na te gaan waar het euvel vandaan kan komen. Hierin ontdek ik echter niets dat afwijkt van de norm. De verbinding ziet er prima uit en ook met het modem lijkt niets mis. Dit neemt daarentegen natuurlijk niet weg dat jij issues ervaart met Whatsapp en verschillende games. We hebben je uitleg aan de techneuten verschaft zodat zij zo goed mogelijk kunnen checken waar de oorzaak ligt en hoe dit op te lossen is.

Normaal gesproken is de wachttijd gemiddeld vier tot zeven werkdagen, wegens de huidige aangescherpte maatregelen en drukte kan dit oplopen tot tien werkdagen. Sorry voor het ongemak, maar weet dat we met een oplossing komen! 

Zou ik een tussentijds alternatief mogen aanbieden? Ik weet niet of dit ook bij jou zal bijdragen aan verbetering, maar nooit geschoten is altijd mis! Kun je eens het volgende proberen, alsjeblieft?

Het aanpassen van de DNS instellingen in het modem:

Huawei modem

Ga op een computer naar 192.168.1.1 om je modem te benaderen. Log in met de meegeleverde gebruikersnaam en wachtwoord. Kies in de balk bovenin voor "home network". Vervolgens in de balk links voor "lan interface". Vervolgens ga je naar "DHCP server". Hier zet je de DNS mode op "Manually configure the DNS server for LAN devices".

Nu kun je een alternatieve DNS server intoetsen en deze opslaan door op "save" te klikken. 

 

Zyxel modem

Ga op een computer naar 192.168.1.1 om je modem te benaderen. Log in met de meegeleverde gebruikersnaam en het wachtwoord.

Kies voor "netwerk" en dan "thuisnetwerk". Verander bij "DNS waarden" het vinkje van "DNS-Proxy" naar "Statisch". Vul vervolgens de alternatieve DNS-servers in en kies "toepassen". Reboot wanneer de instellingen zijn opgeslagen je modem zodat deze van kracht worden.

Gebruik bijvoorbeeld 8.8.8.8 en 8.8.4.4 voor DNS server 1 & 2 en na het toepassen modem opnieuw opstarten.

Met veel dank aan @Waqqas in dit topic: Problemen met inlogserver games! 😄👍

Bedankt voor je snelle reactie! Het heeft even geduurd voordat ik deze doorgezet kreeg, de eerste collega die ik aan de lijn kreeg bleef maar doorhameren op de procedures. Hij moest en zou een monteur sturen en heeft niks bijzonders aan de lijn kunnen constateren. Je tweede collega die heeft mij goed kunnen helpen en de ticket kunnen doorzetten. Ik ga die DNS instellingen even proberen.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @ShawnT,

 

Welkom op de Community, wat leuk dat je hier jouw vraag stelt! :smile: Hebben de goede tips van @Waqqas geholpen? Wanneer je de firewall lager zet zou dit in principe verholpen moeten zijn. Laat ons weten of het gelukt is, want de Community staat altijd voor je klaar!

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @ShawnT, top dat je weer aan de bel trekt! Het is alweer een poosje geleden en ik hoopte dat de factory reset de doorslaggevende factor zou zijn, maar jammer genoeg heeft ook dit niet het gewenste effect gehad. Gelukkig zie ik dat mijn collega van de klantenservice jouw vraag doorgezet heeft naar onze specialisten. 

Om je alvast op weg te helpen, heb ik ook een uitgebreide lijnanalyse gedaan om na te gaan waar het euvel vandaan kan komen. Hierin ontdek ik echter niets dat afwijkt van de norm. De verbinding ziet er prima uit en ook met het modem lijkt niets mis. Dit neemt daarentegen natuurlijk niet weg dat jij issues ervaart met Whatsapp en verschillende games. We hebben je uitleg aan de techneuten verschaft zodat zij zo goed mogelijk kunnen checken waar de oorzaak ligt en hoe dit op te lossen is.

Normaal gesproken is de wachttijd gemiddeld vier tot zeven werkdagen, wegens de huidige aangescherpte maatregelen en drukte kan dit oplopen tot tien werkdagen. Sorry voor het ongemak, maar weet dat we met een oplossing komen! 

Zou ik een tussentijds alternatief mogen aanbieden? Ik weet niet of dit ook bij jou zal bijdragen aan verbetering, maar nooit geschoten is altijd mis! Kun je eens het volgende proberen, alsjeblieft?

Het aanpassen van de DNS instellingen in het modem:

Huawei modem

Ga op een computer naar 192.168.1.1 om je modem te benaderen. Log in met de meegeleverde gebruikersnaam en wachtwoord. Kies in de balk bovenin voor "home network". Vervolgens in de balk links voor "lan interface". Vervolgens ga je naar "DHCP server". Hier zet je de DNS mode op "Manually configure the DNS server for LAN devices".

Nu kun je een alternatieve DNS server intoetsen en deze opslaan door op "save" te klikken. 

 

Zyxel modem

Ga op een computer naar 192.168.1.1 om je modem te benaderen. Log in met de meegeleverde gebruikersnaam en het wachtwoord.

Kies voor "netwerk" en dan "thuisnetwerk". Verander bij "DNS waarden" het vinkje van "DNS-Proxy" naar "Statisch". Vul vervolgens de alternatieve DNS-servers in en kies "toepassen". Reboot wanneer de instellingen zijn opgeslagen je modem zodat deze van kracht worden.

Gebruik bijvoorbeeld 8.8.8.8 en 8.8.4.4 voor DNS server 1 & 2 en na het toepassen modem opnieuw opstarten.

Met veel dank aan @Waqqas in dit topic: Problemen met inlogserver games! 😄👍

Hoi @Jason,

Tot nu toe werkt het nog, ik zal het de komende dagen in de gaten houden.

Reputatie 7
Badge +15

@ShawnT 

Goed om te horen! Welke instelling heb je nu precies? Allebei de Zyxel en fritzbox?

Te vroeg gejuigd, helaas zijn de problemen weer terug. Er kan gewoon geen verbinding gemaakt worden vanuit de spellen of whatsapp. De firewall stond al op laag en via de DMZ instelling naar mijn fritzbox doorgezet. Dit ging een dag goed, maar nu weer terug. Misschien toch iets met de de modem ofzo?

@ShawnT Heb je nu de Fritz achter de Zyxel aangesloten? Het vreemde is dat wij geen diensten en/of websites blokkeren vanuit T-Mobile. Zoals je terecht aangeeft lijkt er een issue met het modem te zijn. Zou ik een factory reset voor je mogen uitvoeren? Hiermee gaat alles terug naar de fabrieksinstellingen en worden je eventueel aangepaste wachtwoorden gereset naar de standaard wachtwoorden. Je kunt dit natuurlijk ook zelf doen met een dun object (pinnetje, naald, tandenstoker): 

 

Zyxel VMG8825-T50
1. Druk met een tandenstoker of paperclip de Factory Reset in (naast de powerknop aan de linkerkant van de achterkant). Houd deze ingedrukt totdat alle lampjes, behalve het powerlampje, uitgaan.
2. Laat de Factory Reset na 10 seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
3.Check of je modem weer diensten heeft, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en wachtwoord waarmee je kunt inloggen op het modem.

 

Laat me weten wat ik voor je kan doen, dan maak ik het  zo snel mogelijk in orde. Er zijn altijd oplossingen! 

Inmiddels al geprobeerd, krijg alleen hetzelfde elke keer. Soms kan ik een dag zonder de modem te resetten, maar vaak moet ik meerdere keren per dag de modem resetten. Verder ben ik erachter gekomen dat ik ook de IP-adres kan vrijgeven en weer vernieuwen, dat ik dan hetzelfde effect krijg als dat ik de modem reset. Ik heb ook al contact gehad met de helpdesk, die zouden het doorsturen naar de technische helpdesk. Maar van de laatste heb ik niks gehoord. Zou dit niet een defecte modem kunnen zijn?

Reputatie 7
Badge +15

Hey @ShawnT 

Ik heb ook een zyxel en Whatsapp en games zoals Roblox en Clash of Clans werken probleemloos met firewall ipv4 en ipv6 uit, heb je verder geen wijzigingen aangebracht?

 

Er zit sowieso mijn eigen router achter, maar die heeft altijd al gewerkt. Whatsapp probeert te verbinden, maar dit lukt gewoon niet met de firewall op medium. Ik ga de firewall settings nog bekijken die je noemt.

Reputatie 7
Badge +15

@ShawnT zet de firewall op de Zyxel anders gewoon op laag en op de andere router is de firewall geen probleem voor apps/games?

Nee die andere had ik al een tijd (i.c.m. Ziggo) en totaal geen last ervan. Daar staat de firewall gewoon aan zonder problemen en er is ook niks anders rechtstreeks gekoppeld aan de modem. 

Het lijkt een tijd te helpen, maar na een paar dagen valt het even een paar uur we. De volgende dag lijkt het weer goed te gaan voor een paar dagen.

Reputatie 7
Badge +15

Firewall van je modem helemaal uitzetten, wat is dan het resultaat?

Reputatie 7
Badge +15

Ah okay, zet je firewall gewoon op laag van de Zyxel.

Dat kan ik nog even proberen al zou dat niet handig zijn...

Reputatie 7
Badge +15

De firewall van de router die al het internetverkeer verzorgd staat gewoon aan toch? Die zou je ook eens lager kunnen zetten. De firewall van de modem kan wel maar dan zet je je modem open voor de hele wereld, geen goede idee dus sorry.

Edit als bij anderen gewoon alles werkt dan zou je ook eens kunnen overwegen om je eigen router te verwijderen en direct met de T-mobile modem verbinden.

Dat heb ik al eerder aangegeven, mijn router heeft altijd goed gewerkt icm Ziggo. Nu heb ik de firewall even uitgezet en doet doet alles het voor een halve dag goed, daarna komt de ellende weer. Zowel supercell games als roblox en whatsapp werkt niet. Er kan gewoon geen verbinding worden gemaakt. Nu heb ik de modem even gereset en alles werkt weer. Ik heb het gevoel dat de modem niet helemaal goed is.

De router heb ik de hele tijd niet gereset of anders geconfigureerd

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @ShawnT 

Bedoel je dat je je eigen router herstart hebt met een reset? Ik vind het wel raar dat Whatsapp, roblox etc.. niet bij jou werkt en bijvoorbeeld bij mij wel. Je hebt aangegeven dat je eigen modem geen problemen had icm Ziggo, maar om uit te sluiten dat er iets mis is met je eigen router ja of nee zou ik je toch eens willen vragen deze los te koppelen en het Zyxel modem een fabrieksreset te geven door het reset knopje achter de modem met een dun voorwerp voor 10 seconden ongeveer ingedrukt houden. Werkt het nu wel met de Zyxel? Indien ja dan kan je kiezen om het zo te laten of je sluit je eigen router weer aan en indien het dan nog problemen geeft zou je je eigen router ook eens een fabrieksreset kunnen geven.

Hoi @Waqqas nee dat zeg ik niet. Mijn fritzbox router had ik altijd al ertussen hangen. Met de modem van ziggo werkte het altijd en met de Ziggo abonnement. Maar nu met de Zyxel en tmobile abonnement zijn de problemen begonnen. Elke dag na een x aantal uur kan er geen verbinding worden gemaakt met roblex, whatsapp etc. Het lijkt erop dat er geen verbinding met die gameservers opgezet kan worden opeens. Na een paar uur ofzo werkt het opeens weer. Gisteren nog de modem gereset (soft reset) nadat het weer niet werkte, nadat ik dat gedaan had werkte alles weer. Dus het heeft niks met mijn eigen router te maken, maar meer met de zyxel modem lijkt het.

Ik probeer vanavond een harde reset even.

Reputatie 7
Badge +5

 

@ShawnT 

Waarom de de Zyxel modem niet compleet doorschakelen door middel van DMZ naar de Fritzbox?

Netwerkinstelling → NAT → (tabblad) DMZ en daar het ip adres invullen van de Fritzbox.

Alle verkeer wordt dan doorgestuurd, zelfs zonder controle door de Zyxel firewall, naar de Fritzbox.

Firewall van de Fritzbox moet uiteraard wel ingeschakeld zijn!!
En wordt de wifi ook door de Fritzboz geleverd ?

Was de Ziggo modem misschien in brug geschakeld? Dit is namelijk op de Zyxel NIET mogelijk.

Dmz ga ik nog proberen. Het klopt inderdaad dat de ziggo modem in bridge stond.

Reputatie 7
Badge +15

@ShawnT 

Nog makkelijker, je zou de Zyxel weg kunnen halen en je fritzbox enkel aansluiten en het T-mobile profiel selecteren. Dan kan de Zyxel terug in de doos.

Reputatie 7
Badge +16

@ShawnT Heb je nu de Fritz achter de Zyxel aangesloten? Het vreemde is dat wij geen diensten en/of websites blokkeren vanuit T-Mobile. Zoals je terecht aangeeft lijkt er een issue met het modem te zijn. Zou ik een factory reset voor je mogen uitvoeren? Hiermee gaat alles terug naar de fabrieksinstellingen en worden je eventueel aangepaste wachtwoorden gereset naar de standaard wachtwoorden. Je kunt dit natuurlijk ook zelf doen met een dun object (pinnetje, naald, tandenstoker): 

 

Zyxel VMG8825-T50
1. Druk met een tandenstoker of paperclip de Factory Reset in (naast de powerknop aan de linkerkant van de achterkant). Houd deze ingedrukt totdat alle lampjes, behalve het powerlampje, uitgaan.
2. Laat de Factory Reset na 10 seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
3.Check of je modem weer diensten heeft, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en wachtwoord waarmee je kunt inloggen op het modem.

 

Laat me weten wat ik voor je kan doen, dan maak ik het  zo snel mogelijk in orde. Er zijn altijd oplossingen! 

Reageer