Beantwoord

Wi-Fi niet betrouwbaar


Reputatie 1

Vanaf dag 1 heb ik al meerdere problemen met de modem. 

 

Wi-Fi is niet betrouwbaar. Mijn telefoons en laptops hebben moeite om verbonden te blijven. Ik heb meerder malen naar een oplossing gezocht op Forum. Waar ik op uit ben gekomen is dat ik de 5G band frequentie heb aangepast naar boven 100 en heb ik EasyMesh uitgezet.

 

Nog andere tips? Wat de klantenservice wil absoluut niet meehelpen en laat een nieuwe klant in de kou zitten. 

 

-Fatih

icon

Beste antwoord door Waqqas 15 May 2020, 14:27

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @peace_14 

Betreft het een glasvezel of DSL connectie en is het bedraad internet wel stabiel?

Als je een speedtest doet met een laptop aangesloten op de modem via de Ookla speedtest app haal je dan ook goede resultaten?

Ik neem aan dat het om de Zyxel gaat? Is de 2,4 GHz band ook onstabiel? Wat je kan doen is ga in je modem interface naar het menu, netwerkinstellingen, draadloos en zet band 2,4 GHz op kanaal 1, 6 of 11 en zet de bandbreedte op 20 MHz voor een stabielere verbinding en voor band 5 GHz zet hem op kanaal 36, 40, 44 of 48, je kan de bandbreedte hiervoor ook verlagen naar 40 MHz zodat hij stabieler is.

Heb je verder ander apparatuur in je netwerk zoals routers/repeaters/switches?

Reputatie 1

Hi Waqqas,

 

Het gaat om een Glasvezel verbinding 1000mbps.  Bedraad lijk het mij wel stabiel maar gebruik nauwelijks de kabel.

 

Spedtest via Ookla is prima, 400mbps via de Wi-Fi.

2,4 ghz band gebruik ik niet. Ik heb de kanalen van de 5ghz boven de 100gezet om de buren de rest allemaal hebben bezet. Ik zal zo nog even verlagen naar 40mhz. Wordt het hierdoor wel trager?

 

Ik heb voor de rest nog twee tp-link repeaters omdat ik meerdere verdiepingen heb.

 

Groet,

 

Fatih

Reputatie 7
Badge +15

@peace_14 

Zijn de repeaters ingesteld als Acces Point? Indien niet dan is het beter om deze niet dezelfde SSID en wachtwoord te geven als de modem of de wifi van de modem uitschakelen.

Bandbreedte verlagen kan mogelijk een wat lagere snelheid hebben maar is wel stabieler.

Reputatie 7
Badge +3

@peace_14 Wat @Waqqas voorstelt, 40 MHz bandbreedte, geeft een lagere snelheid maar een betere Signaal/Ruis verhouding dus mogelijk een stabielere verbinding.

5 GHz kanalen (geen frequenties!) vanaf 100 zorgen ervoor dat je router mogelijk met een hoger vermogen gaat zenden (wettelijk toegestaan) dus dat kan een voordeel zijn.

Vermijd kanalen 120 t/m 128 want die vallen samen met weerradar en die hebben voorrang, het bereik van deze radars is enorm!

Reputatie 1

Bedankt voor de moeite. Als ik alles zo’n beetje lees, komt het op neer dat ik zelf maar een peperdure modem maar moet aanschaffen. Want met deze T-50 gaan wij er niet uit komen. 

 

@Waqqas Repeaters staan als accesspoints. Ik heb ook geen probleem met mijn repeaters die werken gewoon prima. Maar als ik in de woonkamer ben dan heb ik wel liever verbinding met de modem. En niet een repeater die minder snel zijn. 

Reputatie 7
Badge +15

@peace_14 

Je zou nog een keer eens enkel de wifi van de modem kunnen testen met de repeaters uitgeschakeld dus loskoppelen.

Als hij in acces mode was ingesteld de repeater dan hoort de wifi van de modem uit te staan anders kunnen er problemen ontstaan.

Reputatie 1

@Waqqas ik kan je verzekeren dat het scenario dat jij omschrijft niet het geval is. 

 

Ik heb de modem een dag geleden opnieuw gestart. Even kijken hoelang het zo door gaat. Mocht er weer problemen zijn. Dan ga ik een poging doen om de bandbreedte te verlagen naar 40MHz.

Ik moet wel zeggen: ik ben 5 meter verwijderd van de modem. Het zou echter veel stabieler moeten zijn in mijn opinie. 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@peace_14 

heb je de repeaters los gekoppeld?

Reputatie 5

Ik copy paste even een antwoord dat ik zojuist in een ander topic over wifi problemen gaf, wellicht heb je er wat aan :)

--

Er zijn programma's voor je telefoon (ik gebruik Wifi analyzer) waarmee je kunt zien welke wifi kanalen gebruikt worden om je heen.
Daarnaast zou ik in de instellingen van je modem het automatisch instellen van het kanaal uitzetten (naar handmatig) en er zelf een te kiezen (1-12).

Een richtlijn is dan een kanaal kiezen dat niet (veel) gebruikt wordt. Je kunt natuurlijk ook gewoon een aantal proberen en kijken hoe het gaat (3 dan 7 dan 11 etc).

 

Reputatie 7
Badge +3

@agentx Dat is geen verstandig advies. Als iedereen zich aan het advies houdt dat @Waqqas hierboven al gaf om enkel kanaal 1,6 en 11 te gebruiken zou dat een hoop storing schelen. Wifi signalen zijn namelijk in de afgelopen jaren steeds breder geworden door snelheid verhogingen en nemen ieder 5 kanalen in beslag. Wil je dus geen halve overlap met de buren, wat extra storing geeft, kies dan geen tussenliggende kanalen. Die kanaal indeling dateert van heel lang geleden toen Wifi nog in de kinderschoenen stond. Het plaatje hieronder verduidelijkt e.e.a.

 

Reputatie 5

Uitgaande dat iedereen daar zich aan houd is er dan geen probleem met de vele gedeelde zelfde 1,6,11 kanalen? Ik wist niet dat een overlap ongunstiger was dan een gedeeld kanaal.

Ik woon zelf in een appartement en het zelf toewijzen heeft geholpen om het stabieler te krijgen in bijvoorbeeld de slaapkamer.

En in hoe verre snapt de automatische functie van het modem/router deze aanpak?

Reputatie 7
Badge +3

@agentx Als 2 modems op hetzelfde kanaal werken kunnen ze uitzendtijd delen omdat ze elkaar opmerken. Uiteraard kost dat ook snelheid maar het gaat nog enigszins op een geordende manier. Als 2 modems enkele kanalen verschil hebben maar wel overlap dan zien ze elkaar niet maar staan ze door elkaar te praten terwijl ze elkaar continue aan het storen zijn. Je krijgt dan veel meer hertransmissies   van data die niet goed aangekomen is.

Niet alle modems werken hier aan mee helaas. Mijn KPN v10A heeft onlangs een firmware upgrade gekregen en kiest nu uitsluitend nog 1,6 of 11 in de AUTO stand.

Het allermooiste werkt de 802.11ac norm op 5 GHz. Als daar 2 modems op b.v. kanaal 36 werken en op 80 MHz bandbreedte nemen ze beiden kanaal 36,40,44 en 48 in beslag. Ze kunnen dan echter samen besluiten elk 40 MHz te pakken, de ene op 36+40 en de andere op 44+48 en dat kan dynamisch. Als modem 1 even niets uitzendt gaat modem 2 naar 80 MHz breedte en zo nodig weer terug. Dit alles verduidelijkt in onderstaand plaatje. Werkt alleen als beide modems en alle verbonden clients de 802.11ac norm ondersteunen. Het gebruik van dit systeem is voor elk 802.11ac modem verplicht!

 

Reputatie 5

Dat maakt het begrijpelijker, bedankt :)

 

edit: @Folkert 

Reageer