Beantwoord

Wifi 750Mbit haalt niet eens 30Mbit

  • 19 December 2018
  • 12 reacties
  • 750 Bekeken

Beste,

Sinds een paar dagen heb ik mijn glasvezel abonnement ge-upgrade van 100 naar 750mbit. Prima deal, echter ben ik niet tevreden. Bekabeld is er geen vuiltje aan de lucht en zie ik snelheden tussen de 500 en 750mbit in de speedtest voorbij komen. Top. Aan de doorvoer ligt het niet.
Wifi is echter een ander verhaal. Wanneer ik de UTP uit mijn laptop haal en naast de router ga zitten voor wederom een speedtest, haal ik maximale snelheden van 30Mbit up en down. En laat ik nou eigenlijk altijd via wifi zitten te werken en te gamen. Dit valt dus zwaar tegen.

Wat heb ik reeds gedaan om dit te verbeteren:
  1. soft reset van de router -> geen resultaat
  2. Harde reset naar fabriekinstellingen -> geen resultaat
  3. Wifi channel scanner geraadpleegd en modem getest op meerdere kanalen -> geen resultaat, kanaal 6 deed het nog het beste met 30Mbit.
  4. Blokkades weggehaald door naast de router te gaan zitten -> geen resultaat
  5. Ik heb de DrayTek Vigor2132 modem, dus helaas alleen 2.4ghz beschikbaar. heb dus geen test met 5ghz kunnen doen.
Voor mij houden de mogelijkheden wel een beetje op en ben benieuwd of nog tips zijn, of dat er een monteur langs kan komen om het wifi signaal te verbeteren.
Uiteraard is er altijd de mogelijkheid om zelf een degelijke router aan te schaffen en die achter de DrayTek te zetten, maar eerlijk gezegd vind ik het de verplichting van de provider om bij een 750Mbit abonnement een degelijke hardware oplossing te leveren voor een snelle wifi verbinding.

Hoor graag wat er mogelijk is.

Groet
Paul
icon

Beste antwoord door Folkert 20 December 2018, 09:09

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Beste Paul,

Met 2,4 GHz Wifi zul je in de praktijk niet veel hogere snelheden halen. Die band is nu eenmaal overbelast. Enige optie is uitwijken naar 5 GHz Wifi middels een accesspoint of eventueel een router ingesteld als accesspoint. Diverse merken zijn makkelijk als accesspoint in te stellen vanuit de setup, Asus bijvoorbeeld. Kies altijd een 5 GHz accesspoint met 802.11ac ondersteuning, gewoon een lekker snel type geschikt voor jouw glasvezel internet.

Groet, Folkert
Reputatie 7
Badge +4
helaas is er geen provider op de wereld die de volledige snelheid gaat garanderen. eigenlijk is alles na het modem het klantdomein.

T Mobile heeft een wifi service. volgens de actievoorwaarden “garanderen” ze een snelheid van minimaal 10mbit op de verdieping van het modem en een verdieping boven en onder het modem. Ziggo bied een snelheid van 20mbit, moet je wel zelf de hardware aanschaffen.

zelfs 750 op de wifi komt sterk aan op de hardware, dus ook die van de laptop. wifi ac wil niet zeggen dat deze de snelheid ook daadwerkelijk aan kan.
Dank Folkert en Hidden.nld voor jullie snelle reacties. Was al bang dat 2.4 GHz te kort ging schieten.
Wat Hidden.nld zegt is ook nieuw voor mij: dat de wifi service maar tot 10Mbit boven en onder het modem gaat. En dat met een 750Mbit abonnement...

In dat geval is de enige optie om zelf degelijke apparatuur aan te schaffen.

Als ik dan toch ga investeren, wil ik meteen een mogelijkheid om op zolder ook snellere wifi te hebben. Tot nu toe heb ik dat gedaan met een TPLink AV500 (internet via het stroomnetwerk). Dit was geen groot succes.

Misschien een stomme vraag, maar is in dat geval een accesspoint, repeater of een router dan een betere oplossing? En kan dit wel 5 GHz worden, aangezien mijn modem slechts 2.4 GHz doorgeeft?

Alvast dank!
Groet, Paul
Reputatie 7
Badge +3
Beste Paul,

Een accesspoint via een goede kwaliteit netwerk kabel (minimaal cat 5e) is absoluut de beste optie. Kies een snel 802.11ac accesspoint. 750 Mbit zul je zeker niet halen maar zeker meer dan 30. Alles hangt af van de netwerk hardware van jouw pc's.

Een router achter een router moet je nooit doen. Dat werkt vertragend en in het slechtste geval helemaal niet door IP adres conflicten.

Een repeater is de slechtste optie want dat vertraagt enorm. De repeater praat namelijk beurtelings met het modem en je pc.

Groet, Folkert
Reputatie 7
Badge +3
@PaulvL

Ik vergelijk Wifi altijd met een gewoon radio signaal bijv op de FM.
Als er maar 1 zender is en je zit lekker dichtbij kun je de muziek storingsvrij in HIFI ontvangen, maar als je bijv. op 100KM afstand gaat zitten kun je zonder goede antenna/ontvanger de muziek amper meer ontvangen en mag je blij zijn dat je in de ruis ergens iets hoort.

Het volgende probleem is als er meer radiozenders komen en allemaal op dezelfde frequentie (kanaal) gaan uitzenden. Dan is dichtbij nog wel goed, maar i.p.v. 100KM kan het al zijn na 1KM dat je je eigen zender niet meer hoort door de stoorsignalen van die andere zenders die betere apparatuur hebben.

Dus je ziet aan dit verhaal hoop ik dat voor die wifi radiosignalen er een aantal zaken zijn die de kwaliteit, en, dus vooral dan de snelheid zullen drukken.

  1. afstand tot je wifipunt
  2. keuze welk kanaal je gebruikt
  3. kwaliteit van wifipunt / wifiontvanger
REF: Het diepere verhaal (let op leerzaam)

Een router achter een router moet je nooit doen. Dat werkt vertragend en in het slechtste geval helemaal niet door IP adres conflicten.

Hier staat vanaf dag 1 op de glasvezel de Draytek voor mijn ASUS, dus "nooit doen" is iets wat je mij mag uitleggen. Dat je hier waarschijnlijk iets van NAT over NAT bedoeld, kan ik volgen, maar nooit?

Mijn snelheid op mijn 750M glas ... NAT over NAT ... verbaas jezelf met mijn opzet 😎

Reputatie 7
Badge +3
Beste Paul en @Pieter_B

Nooit doen is wellicht wat overdreven gesteld door mij maar IP conflicten en portforwarding problemen oplossen via een forum in het geval van 2 routers achter elkaar is heel lastig. Paul is ook een gamer. Ik heb ooit NAT over NAT gebruikt en dat kostte mij 10% snelheid, zal afhangen van de router hardware.

Een accesspoint achter de TM router is daarom voor mij de beste oplossing om de volgende redenen:

Accesspoints zijn in vele soorten en maten overal te koop dus waarom zou je iets anders kiezen?
Een accesspoint achter een router werkt altijd en er zullen nooit IP adres conflicten zijn.
Het is optimaal qua doorvoer snelheid omdat er slechts 1 keer packets gerouteerd worden. (1x NAT)
Het is optimaal qua beheer want je beheert slechts de Draytek en het accesspoint geeft (na eenmalig instellen) simpelweg alleen maar data door, net zoals een switch.
In het geval Paul aan portforwarding wil doen i.v.m. gamen hoeft hij slechts poorten te forwarden op de Draytek of hij zet zijn game pc / console in de DMZ van de Draytek.

Wat betreft storingen bij Wifi signalen heb je helemaal gelijk, vooral de kwaliteit van de Wifi zender/ontvanger in de pc wordt vaak vergeten, vooral bij laptops en mobieltjes.

Ik weet dat TM op dit forum ook een beschrijving heeft van een router achter een router waarbij de tweede router in de DMZ van de eerste staat. Persoonlijk vind ik dit slechts een workaround voor het geval de klant al een losse router heeft liggen en die wil hergebruiken. Als je nu nog moet investeren in nieuwe hardware zoals Paul dan zou ik altijd voor een accesspoint gaan. Mocht je ooit van provider wisselen dan hoef je het accesspoint slechts om te prikken.

Dit is mijn visie op het verhaal, ik wil niet beweren de wijsheid in pacht te hebben maar als je een beetje op internet gaat rondneuzen zul je zien dat een accesspoint achter de Draytek een heel goede optie is.

Groet, Folkert
Heren, grote dank voor jullie hulp. Heel nuttig.
Heb naar aanleiding hiervan besloten een access point te bestellen en hoop dat dit gaat helpen. Het is een snelle Ubiquiti Long Range geworden om zo ook hopelijk de zolder te bereiken.
Mijn netwerkkaart in mijn laptop is een Intel AC-8265 M.2 (867Mbps, 802.11AC), dus die moet aardig wat Mbits kunnen verstouwen. Zonde om dat niet te gebruiken ;-)

Nogmaals dank en hopelijk haal ik binnenkort meer uit mijn abonnement dan de 30 Mbits nu.

Groet, Paul
Reputatie 7
Badge +3
Verstandige keuze Paul. De Ubiquiti is de Mercedes onder de accesspoints. Je hebt wel een Windows computer nodig om ze te configureren meen ik.

Veel succes ermee!
Reputatie 7
Mooi om te zien dat je wat met de adviezen kan @PaulvL! Laat zeker nog even weten welke snelheid je haalt met de Acces point! 😃
Hi, hier nog even een update en wat learnings wellicht voor anderen.
Ik heb inmiddels de Ubiquiti AP AC LR gekocht en met succes aangesloten.
De installatie was heel erg gemakkelijk. Software installeren, Access point updaten, SSID aanmaken en het werkte meteen.

In de woonkamer, (waar de AP hangt), haal ik nu snelheden van gemiddeld 100-120MBits. Dit is dus bijna 4 keer zo snel dan de router van T-Mobile. Daar ben ik dus heel erg gelukkig mee.
Daar komt bij dat ik nog weinig getweaked heb in de settings, dus wellicht valt er nog wat meer uit te halen wanneer ik die nog verder optimaliseer.

Wat tegenviel was het bereik van de LR. De router hangt dan ook wel ongelukkig in een hoek tussen draagmuren, en dat beperkt het bereik aanzienlijk in de rest van het huis aanzienlijk. De slaapkamer op de eerste verdieping haalt dan ook maar 60MBits (nog steeds het dubbele van T-Mobile standaard router) en de zolder bleef steken op 30Mbits. Daarom heb ik nog een repeater besteld om het bereik verder in het huis te versterken. Daarbij schijn je nog wat te kunnen regelen in de afstand vs sterkte van het signaal. Dit moet ik nog goed inregelen.

Voor nu in ieder geval erg goede resultaten. Dank iedereen voor de input.
Gr. Paul
Reputatie 7
Badge +3
Beste Paul,

Heel fijn om te horen dat het accesspoint goed werkt! 100-120 Mbps is echt een prima snelheid voor 5 GHz met 2 streams (867Mbps bruto).

Dit is echt een aanrader voor iedereen met een Draytek modem/router.

De plaatsing is erg belangrijk, niet in een hoek plaatsen en uit de buurt houden van gewapend beton. Gewoon lekker experimenteren.

Groet, Folkert
Reputatie 7
@PaulvL top om te horen dat je qua snelheid astronomisch erop vooruit bent gegaan! En gelijk een investering voor de toekomst. 😀

Reageer