Beantwoord

wifi accesspoint traag


Beste Wifi expert (s),

 

Mijn wifi is erg traag sinds de overstap van Tweak naar T-Mobile. Bij Tweak had ik een downloadsnelheid van ruim 100 Mbps. Bij T-Mobile is dat lager dan 50 Mbps. Qua aantal wifi apparaten bij mij thuis is gegroeid, hierdoor neemt de snelheid af en dit gaat ook ten kosten van de stabiliteit. De reden dus om mijn 8 jaar oude Linksys EA4500 te vervangen voor TP-LINK AX50.

 

Beide routers zet ik als accesspoint in, heb voor de zekerheid de wifi van de Draytek 2132F van T-Mobile uitgezet. Echter dacht ik door de TP-Link te plaatsen een hoge snelheid te halen, nu kom ik met deze nieuwe accesspoint rond de 55 Mbps op 2.4 GHz (5 GHz is de dekking niet zo groot). Heb gekeken naar de settings zoals channels, kabels gecheckt en vaak genoeg herstart echter geen gewenste resultaat.

 

Hebben jullie advies om mijn wifi snelheid te verbeteren? Volgens TP-LINK zou ik op 2.4 Ghz een maximale snelheid van 574 Mbps kunnen halen.

 

Alvast hartelijk dank voor jullie effort.

 

Mvg

Bo

 

p.s. bekabeld internet via accesspoint is het top, ben zeer tevreden.

icon

Beste antwoord door Brian 14 August 2020, 13:02

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Bo2020 

De meeste dual band routers halen op de 2,4 GHz band meestal tussen de 50 en 60 Mbit. Welke snelheid haal je op de 5 GHz band bij een Acces Point?

Hi @Waqqas, dank voor je snelle reactie. Ik haalde met de oude Linksys > 100 Mbps op 2,4 GHz. Met de nieuwe TP-Link is het inderdaad tussen 50 en 60 Mbps. Top snelheid is > 300 Mbps maar dan wel op frequentie van 5 GHz. Niet alle apparaten worden ondersteund met 5 GHz. 

Reputatie 7

Hi @Bo2020, hmm heb je de oude Linksys nog? Je zou die nog kunnen proberen om te kijken of je daar een hogere snelheid mee haalt op de 2.4 Ghz frequentie. Als je bekabeld wel de volle snelheid haalt dan is het echt een kwestie van afstemmen van de acces point. Heb je het ook getest met meerdere apparaten?

Hi @Brian, thans voor je reactie. De oude Linksys heb ik nog. Omdat hij niet stabiel is en de max down snelheid op 50 Mbps komt heb ik hem vervangen. Ik heb meerdere apparaten op Linksys gekoppeld. De nieuwe accesspoint van TP-LINK is stabieler maar niet veel sneller dan de Linksys. 

Reputatie 7

Hi @Bo2020, hmm en bekabeld haal je wel de volledige snelheid? Ik heb even meegekeken en ik zie dat je gebruik maakt van 750 Mbit/s, een Wifi snelheid van 50 Mbit/s is in dat geval wel erg laag, helemaal met een eigen router. Gebruik je wel Cat 5e of hogere kwaliteit netwerkkabels (je kan dit ergens op de kabel zelf terug vinden)? Het is met Wifi altijd lastig om de volledige snelheid te halen, helemaal op 2.4 Ghz, maar met een goede router zou je aardig in de buurt moeten komen.

Zou je eens een bekabelde speedtest willen doen en een speedtest via Wifi (zowel 2.4 Ghz als 5 Ghz) en hier de resultaten willen posten? Dan kijk ik graag met je mee! Je kan de speedtest het besre uitvoeren via de Ookla (desktop) app. 

Hi @Brian, Ik gebruik cat5e. Heb ook geprobeerd met een korte cat5e kabel te verbinden met de Draytek 2132F van T-Mobile, WIFI gaat hierdoor niet sneller. Heb een foto meegestuurd hoe de accessspoint dagelijks is bekabeld, zie hieronder.

 

gr,

Bo

 

Reputatie 7

Hi @Bo2020, dank voor de resultaten, dat ziet er wel mooi stabiel uit. Het gaat zo te zien om een laptop? Maakt het nog verschil wanneer je deze aansluit op de stroom? D snelheden die je post vind ik er wel logisch uit zien en de ping lijkt mooi stabiel dus ik vermoed dat het te maken heeft met de netwerkkaart van de laptop. Ook gezien de snelheid met beide acces points redelijk gelijk is.

Hi @Brian, thanks voor bovenstaand. Het is inderdaad een laptop en bedraad is ie iets sneller: 52 Mbps. Denk niet dat de oorzaak door mijn netwerkkaart komt, bij Tweak had ik ruim 100 Mbps kunnen halen. Sinds de overstap naar T-Mobile ga ik met de download snelheid achteruit op de 2.4 GHz. Denk niet dat we veel kunnen doen. Belangrijk is de stabiliteit en dat is bereikt met de nieuwe TP-Link.

Reputatie 6
Badge +3

Hi @Bo2020

De 2,4Ghz is minder geworden na het vervangen de Linksys toch als ik het goed begrijp? 

Zonder het al te technisch te willen maken op welke 802.11 verbind je laptop? Ik gok 802.11a. 

Als ik kijk naar de specs van de TP-Link doet die maar 54Mbps op 2.4ghz via 802.11a

 

Gezien je bedraad wel de snelheid haalt lijkt het mij niks te maken te hebben met je overstap :wink:

Hi @TechRacing93 TechRacing93,

Ik weet dat het niet te maken heeft met de overstap en de traagheid heeft ook niet met de nieuwe accesspoint te maken. Bijna 10 jaar heb ik de Linksys heb hem vervangen omdat hij af en toe wegvalt. Mijn WIFI zit op “mixed” zie screenshot hieronder.

 

 

Reputatie 6
Badge +3

Dat is wat je modem op uitzend, welke van deze ondersteund je laptop? 
https://www.dignited.com/41542/how-to-check-wifi-version-on-windows-10-pc/amp/

 

Oh oeps, niet goed gelezen.

Mijn Laptop ondersteund 802.11n.

 

 

@Brian, @TechRacing93,

 

Vraag me niet hoe het mogelijk is.

Zie de speed test hieronder, dit is gedaan na het uitschakelen van 5 Ghz frequentie.

 

 

Reputatie 7

Ok dat is wel een bijzondere, je haalt dus een hogere snelheid op 2.4 Ghz wanneer je 5 Ghz uitschakelt? Heb je toevallig iets aan staan op de router waarbij hij automatisch wisselt tussen de 2.4 Ghz en 5 Ghz band? Ik zie regelmatig voorbij komen dat sommige apparaten daar niet goed mee overweg kunnen (meestal mobiele telefoons), mogelijk speelt dit ook bij de laptop?

Hi @Brian, je hebt helemaal gelijk.  Heb per ongeluk op “smart connect” geklikt. Deze functie zorgt voor het combineren tussen de twee frequenties. Oude apparaten zonder ondersteuning van 5 GHz kunnen met 2.4 GHz blijven verbinden. Apparaten met 5 GHz profiteren van de snelste down / up snelheid. Wel moet ik rekening houden met de afstand van de accesspoint, ga ik bijvoorbeeld in de verste hoek zitten dan schakelt ie over naar 2.4 GHz.

Reageer