Beantwoord

Wifi blijft steken op nog geen 15 MB (Thuis 50 - DSL abonnement)

  • 30 October 2018
  • 45 reacties
  • 1914 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 24 reacties
Dag,

Ik zit hier teleurgesteld na alles te hebben geprobeerd. Afgelopen zomer is mij t mobile thuis aangeraden want sneller, goedkoper en voordeliger icm mijn al aanwezige t mob mobiel abonnement zou zijn.. Ik ben overgestapt van Tele 2 (30mb) naar Tmob Thuis 50.

Sinds dag 1 merk ik op dat het niet snel werkt. Ik heb alles geprobeerd maar ik blijf een maximale snelheid van nog geen of net 15 MB halen. Ik heb de checklist doorlopen zonder succes. alle kanalen geprobeerd, bekabeld (ook 15mb) plaatsing modem etc.

Mijn huidige internet is trager dan degene die ik hiervoor had. Het abonnement loopt nu een jaar lang en ik ben verre van tevreden. Ik kan er ook niet onderuit. Voel me eerlijk gezegd genaaid. Bellen, de winkel adviezen zijn ook geen succes.

Wat nu?
icon

Beste antwoord door Sterre 2 November 2018, 16:28

Bekijk origineel

45 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Hoi,

Welke snelheid moet je kunnen halen volgens https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ ?

Hoe heb je getest met bekabeld? Ookla speedtest?

Hoe zit je modem gekoppeld aan je ISRA punt?

Groet, Folkert
Hoi Folkert, bedankt voor je reactie. Zie hieronder

Welke snelheid moet je kunnen halen volgens https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ ?

adhv je link is het volgende vermeld.
Koper/DSL 39 Mbit/s Bonded Koper/DSL 79 Mbit/s

Hoe heb je getest met bekabeld? Ookla speedtest?

Ik heb bekabeld en wifi via verschillende speedtests geprobeerd waaronder Ookia. Allemaal halen ze nog geen 15mb.

Hoe zit je modem gekoppeld aan je ISRA punt?

De kabel komt uit een wandcontactdoos (telefoonaansluiting) en gaat direct de modem in nog geen 30 cm naast de telefoonaansluiting. Bij de meterkast (beneden bij mijn voordeur) zie ik verder geen nieuwere koppelpunt (glasvezel) oid.

groet
Reputatie 7
Badge +3
En hoe dicht zit je wandcontactdoos bij het ISRA punt? Dat is de aansluiting direct op de KPN koperkabel die meestal in je meterkast zit.

Het is belangrijk dat je modem zo direct mogelijk op het ISRA punt is aangesloten en dat er niet eerst een kabel van het ISRA punt nog eens naar de woonkamer gaat met nog een telefoonstekker erbij. Dat kan bij DSL behoorlijke snelheid verliezen geven.

De vraag is nu ook of je wel bonded DSL gebruikt, dat kan ook aardig winst opleveren.

Als je glasvezel zou hebben had je dat moeten zien op de genoemde site.
Dag Folkert,

ik heb 2 foto’s bijgevoegd. Wat betreft het ISRA punt weet ik niet waar ik het moet zoeken. Het enige wat ik in huis aantref zijn de op de foto zichtbare punten. Bij de meterkast zit verder niks.
Bonded DSL zegt me verder niks helaas. Ik weet echt niet wat er nog aan gedaan kan worden

Reputatie 7
Badge +3
Ai dat is nog een oude PTT 4 polige stekker en contactdoos. Niet bepaald ideaal. Je zult nu na moeten gaan waar de grijze draad die in de vloer verdwijnt vanaf het contact dat aan de muur zit heen loopt. Op een gegeven moment moet je bij de kabel uitkomen die van buiten komt.

Meestal komt die kabel in de meterkast naar binnen maar in mijn huis uit 1968 direct van buiten in een hoek in de woonkamer.
Ik heb evrn goed gekeken maar ik kan niets zien. Niet bij me meterkast. Niet ergens bij mijn voordeur oid. Ik heb enkel beneden buren die niet bepaald fris zijn maar ik zie ook niets bij hun uitkomen..

ik snap sws niet dat wat ik nu heb trager moet zijn dan wat ik had van Tele2.

Ik kan dus niet veel nu..
Test net mijn playstation 4 op internet snelheid. Snap er niks meer van helemaal mooi is dat die aan de kabel 6.2 Mbps haalt.. hopeloos.

Reputatie 7
Badge +3
Is het destijds door een monteur aangesloten of heb je het zelf gedaan?
Ik weet niet of er ook een service is om een monteur er naar te laten kijken, ik zal eens op zoek gaan.

Even wachten op reactie van een moderator morgen.

Ik weet bijna zeker dat er een probleem zit in je verbinding tussen het ISRA punt en je modem. Dat kan je DSL snelheid behoorlijk onderuit halen.

Wel even testen op een bekabelde pc via http://www.speedtest.net/nl want bij gamen is ook de ping tijd belangrijk, die moet zo laag mogelijk zijn. Mocht dat onmogelijk zijn dan met een laptop via 5 GHz Wifi met sterk signaal.
Dag Folkert,

Dank voor je tijd. De kabel was al aanwezig op deze manier toen ik hier kwam wonen. Ik heb verder zelf de kabel in de modem geprikt. Plug en play.. het zal me niet verbazen zoals je aangeeft dat het daar iets mee te maken heeft.

Ik had het al getest met mijn macbook pro. Bekabeld en wifi. Allebei haalden ze rond de 15 mb gisteren via diverse speedtests.

Er moet wel iets mee gebeuren iig. Hopelijk kan tmobile er iets aan doen.
Reputatie 7
Hoi CanOz,

Ik ga je helpen! Ik wil dat jij lekker kunt genieten van 50mbps snelheid. Via de wifi is het normaal dat je iets snelheid verliest, maar dat je maar 15 mbps via de kabel haalt is heel gek. Kun je jouw modem een fabrieksreset geven? Op die manier schudden we het modem wakker. Ik hoor hier graag de uitslag van. Mocht dit niet geholpen hebben, ga ik samen met jou op zoek naar dé oplossing!
Hoi Sterre fijn. Die hard reset had ik al gedaan met een tandenstoker in dat reset gaatje. Daarna zat ik dus onder de 15 mb alsnog.
Reputatie 7
Badge +3
Als ik de foto's bekijk @Sterre dan denk ik dat er wat mindere kwaliteit kabels zitten tussen het ISRA punt en het modem. Ze stammen waarschijnlijk nog uit de tijd van de PTT toen iedereen nog met een Ericsson T65 belde ☎️

Theoretisch haalt hij maximaal Koper/DSL 39 Mbit/s Bonded Koper/DSL 79 Mbit/s dus je zit dan ook al een aardig eindje van de verdeelkast. Met een mindere kabel wordt het dan nog minder.
Reputatie 7
Thanks voor het meekijken en meedenken, Folkert! Het lijkt inderdaad mis te gaan in het modem, de internetlijn of wat daartussen zit.

Goed dat je dit geprobeerd hebt, CanOz! Jammer dat het niet geholpen heeft. Maar geen zorgen, samen komen we er wel. Ik ga verder op zoek naar de oplossing voor je. Ik heb jouw modem bekeken en zoals hierboven gezegd, zit er wat mis. Dit gaan we verbeteren. Hiervoor heb ik het MAC-adres en het serienummer van jouw modem nodig. Kun je mij deze gegevens in een privébericht sturen? Dan ga ik voor je aan de slag!
Hoi @Sterre. Zal ik vanavond doorsturen naar je.
Reputatie 7
Hoi CanOz!

Bedankt voor het sturen van jouw gegevens. Onze technische dienst heeft het onderzocht en concludeert dat er een fout zit tussen het ISRA-punt en het modem. Heb je al kunnen zoeken naar een andere aansluiting in het huis? Bijvoorbeeld in de woonkamer of meterkast. Zou je deze aansluiting kunnen proberen? Mocht dit geen verschil maken of kun je geen ander punt vinden, kun je dan een andere kabel tussen het modem en het ISRA-punt proberen? In onze installatievideo vind je tips over het aansluiten en de soorten aansluitpunten. Ik hoor graag het resultaat!
Hoi Sterre,

ik heb al het genoemde al geprobeerd en bekeken zonder succes. Hrt enige zichtbare punt zit in de woonkamer op die ene plek (zie eerdere foto’s). Hiervandaan loopt het de grond in en komt het niet elders tevoorschijn. Wel kan ik nog een andere kabel proberen. Hoe dat uitpakt laat ik wel weten dan zsm.
Reputatie 7
Badge +3
Hoi,

Ergens in jouw huis of in een portiek moet het echte ISRA punt te vinden zijn waar jouw grijze kabel die begint bij de contactdoos over gaat in de (meestal blauwe) KPN/PTT kabel. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/ISRA

Als die grijze kabel oud en slecht is gaat de snelheid naar beneden...
dag Folkert. Oke goed ik zal straks nog verder zoeken in en rond het huis. Is het zo dat zo een punt per woning gebruikt wordt? Niet dat mijn onderburen dat blauwe kastje hebben en mijn huis een ‘slot’ daarop heeft?
Reputatie 7
Badge +3
dag Folkert. Oke goed ik zal straks nog verder zoeken in en rond het huis. Is het zo dat zo een punt per woning gebruikt wordt? Niet dat mijn onderburen dat blauwe kastje hebben en mijn huis een ‘slot’ daarop heeft?

Nee het is één ISRA punt per woning, je hebt qua lijn niets met je buren te maken. Heb je een eigen meterkast?


Meer dan dit is er niet. Dat zwarte kastje is mijn nieuwe deurbel. Die witte ernaast is mijn oude non actieve. Voor de rest is er niks te vinden.
Reputatie 7
Badge +3
Woon je in een portiekwoning met meerdere bewoners? Is er niks gemeenschappelijks?
Nee het zijn 3 woningen. 1 brede woning op de begane grond met een linker en een rechterdeel. Boven elk deel zitten bovenwoningen met elk 2 verdiepingen. Het zijn wel oude woningen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet even niets meer, heel lastig allemaal. Hoewel de oorzaak wel bekend is nu.
Reputatie 7
Hi CanOz, zo te horen gaat het hier om een gesplitst pand. Het kan zijn dat je meterkast mogelijk nog op de benedenverdieping zit. Waar zitten bijvoorbeeld je elektriciteits- en gasmeter? Vaak zit je internetaansluiting op dezelfde plek.
Dag Brian. Ik had al eerder aangegeven dat mijn meterkast en gas beiden beneden in het trappenhuis bij mijn voordeur staan (zie ook foto's). Daar zie ik verder geen internetaansluiting.

Reageer