Beantwoord

Wifi Draytek modem verre van optimaal

  • 16 September 2018
  • 6 reacties
  • 585 Bekeken

Sinds ik de overstap naar T-mobilethuis heb gemaakt, hoor ik de familieleden op regelmatige basis klagen over de wifi. Traag, valt regelmatig weg. Mij voorgaande provider Solcon gebruikte een Fritzbox en daar heb ik NOOIT problemen ondervonden. Over het Draytek modem lees ik dat deze slechter is in de wifi en dat kan ik alleen maar beamen. Voor een aantal maanden geleden al een nieuwe modem gekregen, maar uiteindelijk nog steeds niet tevreden over de wifi. Via de klantenservice is al een aantal keer het kanaalnummer aangepast, maar in mijn ogen is dit pleisters plakken.

Volgens de speedtest app (Sony XA1 mobile) van oakla haal ik 19Mpbs download en 27Mbps upload bij de tweede poging. Mijn gevoel zegt dat dit wat aan de lage kan is voor een 100mb glasvezel verbinding.

Speedtest over de netwerkbekabeling met ruim 94 Mbps up & download tijdens het gamen is een mooi resultaat.

Ben ik de enig met dit probleem of zijn er ook anderen die dezelfde problemen met dit modem ondervinden. Ik heb namelijk sterk het vermoeden dat de wifi van de Draytek modems zeer beïnvloed wordt door de omringende signalen.
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 16 September 2018, 12:11

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Inderdaad is de wifi van de Draytek om het maar voorzichtig te zeggen niet al te best, zoals al vermeld werkt deze alleen op de 2.4Ghz band, en wat helaas te vaak gebeurd dat het modem op de slechts denkbare plaats wordt geinstalleerd.
Zelf heb ik een Sitecom AC 750 router aangesloten aan de Drytek en de wifi is nu veel beter
Reputatie 7
Badge +3
@shorty1969

Inderdaad, de Draytek is inderdaad een modem/router voor iets meer professional gebruik, maar omdat T-Mobile (Vodafone) hun eigen firmware hier op hebben gezet, is hij iets mank geslagen.
En het grootste manko is inderdaad het missen van de 5G Wifi.

Zelf gebruik ik hem alleen als modem, dus omzetten van glas naar ethernet 750Mb.
Mij eigen ASUS modem heeft wel 2.4 & 5G Wifi, zodat alle gebruikers optimaal kunnen werken in snelheid.

Dus wat @Hidden.nld ook al aangeeft, laat de Draytek voor wat hij is en plaats een eigen modem er achter.

Er is zelfs een optie om de Draytek buiten spel te zetten m.b.v. een mediaconverter, hierover heeft @Hidden.nld ook een heel topic geschreven.

T-Mobile is inderdaad goedkoop (€38,- => 750Mb), maar om er echt van te kunnen genieten moet je helaas zelf iets extra's doen ... helaas
Als je op internet leest dat de draytek modems meer voor de professional zijn en de wifi te wensen overlaat, vind ik dat een probleem van de provider. Zij zijn verantwoordelijk voor de apparatuur.

Destijds alleen voor de prijs overgestapt, omdat T-mobile meer te bieden heeft qua prijs dan Solcon internet diensten, maar Kwalitatief altijd stabiel internet en wifi gehad.
Reputatie 7
Ik snap je probleem, maar zie je dit dan als verantwoording voor de provider of valt dit in het klant domein ?
Dank voor je reactie. Alleen jammer dat T-mobile dit probleem zelf niet eens goed aanpakt. Ben nu serieus aan het kijken naar een provider die wel alles goed voor elkaar heeft. Dan maar iets meer betalen.
Reputatie 7
Hallo @shorty1969,

T-Mobile heeft wel eens waar een WiFi service, maar dan word er pas wat gedaan als de WiFi snelheid minder dan 10Mbit is. hiermee zou je vloeiend een video in HD moeten kunnen kijken op 1 apparaat. op de verdieping van het modem en 1 verdieping boven en onder het modem.

De WiFi van de Draytek valt vooral tegen omdat deze alleen WiFi N heeft op 2,5Ghz. In de meeste gevallen is 2,5Ghz overbelast. Beter is om een Accesspoint te hebben met 5Ghz. met de juiste apparatuur haal je dan 600Mbit mits je apparaten dat ook ondersteunen.

Deze gebruikt T-Mobile en geeft een betere WiFi dan de Draytek:
Fritz!wlan 1750E

Zelf heb ik de TP-link Acher C7 met goede WiFi op zolder

De TP-Link Deco geeft echt super snelle WiFi door het hele huis. is alleen wel een tikje duurder.

Reageer