Beantwoord

Wifi en LAN behaalt maximale snelheid niet

  • 10 September 2019
  • 9 reacties
  • 1171 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
Hi moderators,

Wij maken al maandenlang gebruik van de T-Mobile Thuis internet. Gelukkig hebben wij tot nu toe nog geen storingen gehad of netwerkuitval. Het enige wat ons opvalt is het lage internetsnelheid voor zowel de Wifi als de LAN verbinding.

Met de wifi halen wij met een afstand van niet eens een meter max. een snelheid van 40 mbps terwijl wij een abbonement hebben van 100 mbps. Ook met de LAN verbinding behalen wij een snelheid van max. 90 mbps. Voor de wifi hebben wij van alles geprobeerd; elke kanaal geprobeerd, beide MHz bandwidth ingesteld en beamforming enabled. Helaas haalt de netwerkverbinding niet eens de helft.

Wel behalen wij met de 5Ghz verbinding een maximale snelheid van 80 mbps. Maar dan zou de 2.4 Ghz toch ook het maximale van 100 mbps moeten behalen?

Is het mogelijk om hier naar te kijken?
Mijn dank is groot.

Groetjes,

Lashrom
icon

Beste antwoord door Pilovali 10 September 2019, 17:42

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 5
Hallo en welkom op het T-Mobile forum,

Het ligt eraan hoe je test. Als je +/- 90 Mbps haalt op een 100 Mbps abonnement, kan dit aardig kloppen. Je krijgt daadwerkelijk 100 Mbps binnen, maar vaak heb je zo'n 10% overhead (TCP/HTTP overhead).

Met Wifi op 2.4 GHz kun je zelden een hoge snelheid halen. Dit komt omdat 2.4 GHz erg vol zit met andere access points van andere huishouden zoals bijvoorbeeld babyfoons, magnetrons, IP camera's etc.

Je zou, in theorie, op 5 GHz ongeveer dezelfde snelheid halen als op de kabel.

Waar draai je de speedtest (naast de router, een paar muren verder?) en heb je de TV's uitgeschakeld terwijl je een test doet? En gebruik je glasvezel of DSL?

Groet,
Hi Pilovali,

Dank voor je bericht.

Ik heb de speedtest precies voor de router uitgevoerd. Wel met de tv aan. Kan de router op 2.4ghz dan minder presteren als er meer elektriciteit in het huis wordt verbruikt?

Wij gebruiken op dit moment DSL met de Netgear R7000 Nighthawk router. Maar ik vind 40 van de 100 mbps wel erg weinig en dan niet eens van een meter afstand.

Ook zonder router heb ik een speedtest geprobeerd met de modem van T-Mobile zelf en ook hier niet eens voorbij de 60 mbps.

Een betere router halen gaat het probleem niet verhelpen neem ik aan, met name omdat wij DSL hebben toch?
Reputatie 5
2.4 GHz heeft vrij weinig te maken met electriciteit. 2.4 GHz heeft maar een beperkt aantal kanalen. Ik neem aan dat je niet in een hutje op de hei woont met niemand anders in de buurt.
Het is zeer reëel dat buren gebruik maken van 2.4 GHz apparatuur waardoor de 2.4 GHz wifi erg slecht is.

Ikzelf woon in een kern van een middel grote dorp, ik tel zo'n 20 wifi netwerken bij mij in de buurt, en door de weeks haal ik, met een beetje geluk, zo'n 5 Mbps op 2.4 GHz. Er zijn simpelweg teveel netwerken in de buurt.

Vergelijk het met een walkie-talkie met 4 kanalen, en je hebt 10 personen die tegelijk willen praten. Dat gaat niet lukken en veroorzaakt vertraging en verstoringen.

5 GHz heeft hier veel minder last van. Daar heb je velen malen meer kanalen, meer bandbreedte en (helaas) iets minder bereik, waardoor er minder verstoringen en dus minder vertraging is.

Met mijn vorige walkie-talkie voorbeeld kun je 5 GHz voorstellen als een walkie-talkie met 15 kanalen en 10 personen die tegelijk willen praten. Dit gaat dan prima lukken.

Duidelijk? 🙂

Wat betreft je DSL verbinding: het is zeer goed mogelijk dat je telefoonlijn minder dan 100 Mbps aan kan. Als je hier (https://netco-fpi-info.fourstack.nl/) je postcode en huisnummer in voert, kun je zien wat de maximale haalbare snelheid op je adres is.

TV gebruikt tussen 4 en 12 Mbps (SD of HD) van je internet. Als je een 100 Mbps abonnement hebt en je lijn maar tot 80 Mbps gaat, daalt je internet snelheid naar min. 68 Mbps als de TV aan is.

(Moderator edit: De bandbreedte voor de TV streams is inmiddels 8 Mbps voor alle streams. Met een TV Box met opnamefunctie kan het op DSL oplopen tot 16 Mbps, Live Tv + Opname en bij Glas tot 24 Mbps Live TV + 2 opnames.)
Duidelijk, dan heb ik de laatste paar jaren zeker meer buren erbij gekregen haha. Maar super bedankt voor je uitleg. Ik zal dan meer 5 Ghz gebruiken wanneer ik in de zelfde etage zit als de router. Zit er niets anders op dan het te accepteren.
Reputatie 7
Super duidelijke uitleg @Pilovali, top! @Lashrom Ik moet zeggen het verbaast mij wel enigszins dat de snelheid zo laag is op 2.4 Ghz, de Netgear Nighthawk is toch geen kleine jongen waar het op Wifi routers aankomt. Met welk apparaat meet je de Wifi snelheid? Een mobiele telefoon bijvoorbeeld zal vaak een minder resultaat geven dan een pc of laptop met een goede netwerkkaart. Zorg er ook voor dat de modem of router zo veel mogelijk "vrij" staat. Het wifi signaal kan tegen gehouden worden door andere elektrische apparatuur, isolatie materiaal en water.

Ik zie dat de Nighthawk ook 'Quality of service' instellingen heeft, hier zou je ook mee kunnen spelen. Hiermee kan je bepaald verkeer of bepaalde apparaten "voorrang" geven waardoor ze meer bandbreedte toegewezen krijgen van de router. Ik moet hier wel bij zeggen dat mijn persoonlijke ervaring hiermee is dat vervolgens je andere apparaten soms te kort gaan komen maar als je niet meerdere apparaten tegelijkertijd gebruikt dan werkt dit prima. 🙂

Ook wij hebben sinds 2 jaar T-Mobile, tot afgelopen week ging alles zoals je hoopt en verwacht, maar afgelopen week is het een drama. streamen via de chromecast schiet naar een pauzerend beeld om de X seconden. test je na het streamen te hebben gestopt wat de downloadsnelheid is, zit je op ca. 27MBit….

er is in huis niets gewijzigd,  geen nieuwe apparaten toegevoegd, er zijn geen nieuwe buren, de buren die er zijn hebben ook geen overstap gemaakt ( allemaal Ziggo klanten)

wat kan het zijn, iemand een idee?

 

Reputatie 7

Hey @vanderhaak,

Ik denk graag met je mee! De sterkte van de Wifi hangt af van enkele zaken. Bijvoorbeeld de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren! In dit topic staan enkele hulpmiddelen die het bereik en stabiliteit van jouw Wifi verbeteren. Vooral het aanpassen van het Wifi kanaal is meestal de oplossing. Hiermee versterk jij je Wifi! :wink:

Het Piotr, 

 

zoals ik al aangaf is er zowel bij ons als bij de buren niets veranderd.

het waarom de WiFi dan ineens zo slecht is is niet te verklaren. Het aanpassen van kanalen was al voordat ik dit topic benaderde…..

nu kan je zeggen zet dan alles op 5G, dan zijn er 2 telefoons in huis die geen WiFi meer hebben, oftewel zowel 2.4 als 5Gh moeten aan blijven staan.

Reputatie 7

@vanderhaak Er zijn veel zaken die van invloed zijn op het Wifi signaal, misschien heeft één van de buren een nieuwe router aangeschaft bijvoorbeeld. Een snelheid van 27 Mbit zou overigens wel ruim voldoende moeten zijn om te streamen. Zou je de modem eens een fabrieksreset willen geven? Dit wil nog wel eens helpen. Dit kan je doen door het kleine ‘FR’ of ‘reset’ knopje ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip of tandenstoker totdat je alle lampjes ziet branden. 

Reageer