Info

Installatie en gebruik van Wifi Plus voor de Huawei en Draytek modems

Installatie en gebruik van Wifi Plus voor de Huawei en Draytek modems
Reputatie 7
Badge +9

 

In dit topic vind je alle informatie over het installeren en het gebruik van Wifi Plus voor de Draytek en Huawei modems. Hiermee installeer je makkelijk en snel één of meerdere wifipunten van Odido. 

 

We starten met de basis; het eerste wifipunt aansluiten. Deze sluit je met een kabel aan op het modem. Daarna kun je eventueel het wifi-netwerk verder uitbreiden met één of meer extra wifipunten (maximaal drie). Deze kunnen met of zonder kabel worden aangesloten. 

Binnen een paar stappen is het wifipunt geïnstalleerd en geniet je overal in huis van perfecte wifi!

 

Welk modem heb ik?

Onderstaand vind je de modems die we gebruiken. Op zoek naar de handleiding voor de Zyxel? Klik hier.

Draytek

 

Huawei

 

 


Installatie WAP

  1. Aanzetten


Om één netwerk te maken, sluit je het eerste wifipunt bekabeld aan op het modem. De wifi van het modem schakel je uit. Daarna plaats je de volgende wifipunten op een dusdanige manier dat je overal in huis goede wifi hebt. 
 

  • Plaats het wifipunt rechtop op een plek waar je de lampjes van het modem goed kunt zien. Nadat je het wifipunt hebt aangesloten op het modem (stap 2) kun je het op een andere plek zetten. Tip: Draai de standaard onderop het wifipunt uit voor extra stabiliteit.
     
  • ​Sluit het wifipunt aan met de meegeleverde stroomadapter. Plaats de stekker in het stopcontact.​
     
  • ​Druk op de Power-knop. Deze vind je aan de achterkant van het wifipunt. Het Power-lampje gaat nu groen knipperen: dit betekent dat het wifipunt bezig is met opstarten.  ​
     
  • ​Wacht totdat het wifipunt is opgestart en klaar is om te verbinden. Het wifipunt is opgestart zodra het Power-lampje groen blijft branden en het wifi-lampje groen knippert. Dit duurt maximaal vijf minuten, even geduld dus. :wink:

 

 

 

  1. Verbinden
  • Schakel nu de wifi van het modem uit. Druk hiervoor tien seconden op het knopje ‘Wireless LAN’, naast de lampjes op het modem. 
     
  • Gebruik nu een UTP-kabel om het wifipunt op het modem aan te sluiten. Gebruik hiervoor LAN-poort 1 of 2 op het modem. ​
     
  • Op het wifipunt gaat nu het Power-lampje oranje knipperen. Het Link-lampje wordt groen. ​
     
  • Gaat het Power-lampje oranje branden? Dan is het gelukt! Je hebt nu een wifi-netwerk vanaf het wifipunt. Dit netwerk heeft een eigen naam (SSID) en wachtwoord (Wireless Key). Kijk hiervoor op de sticker achterop het wifipunt of scan de QR-code met de camera van je telefoon (geen app nodig). 
     
  • Wil je één wifipunt instellen? Dan ben je klaar! Wil je er meer installeren, dan vind je de stappen daarvoor bij stap 3. ​
     

 

 

  1. Een volgend wifipunt verbinden
  • Schakel het volgende wifipunt in zoals bij stap 1. ​
     
  • Druk kort op het ‘WPS’-knopje op het volgende wifipunt. Het Power-lampje en het Link-lampje gaan nu oranje knipperen​.
     
  • Druk kort op het ‘WPS’-knopje op het eerste wifipunt. Dezelfde lampjes gaan ook op dit wifipunt knipperen.  ​
     
  • De wifipunten gaan nu verbinding maken. Dit duurt maximaal vijf minuten, wacht dus rustig af. De verbinding is gelukt als op het volgende wifi punt het Link-lampje oranje brandt en het Power-lampje groen brandt.​
     
  • Herhaal deze stappen met elk wifipunt dat je extra wilt aansluiten. Je kunt maximaal drie wifipunten bestellen via Mijn Odido. ​
     

De wifipunten vormen samen één netwerk. Je zult dus maar één netwerk zien met dezelfde naam en hetzelfde wachtwoord, maar met een veel groter bereik.

De naam en het wachtwoord kun je vinden op de sticker op het wifipunt dat met de kabel aangesloten staat. Of scan de QR-code achterop het eerste wifipunt (tenzij je zelf een naam en wachtwoord hebt ingesteld).

 

  1. De beste plek voor het wifipunt

Waar het wifipunt staat, kan een wereld van verschil maken voor je verbinding. Een wifipunt op een slechte plek zendt geen optimaal signaal uit, waardoor je de voordelen van Wifi Plus misloopt. Hier moet je op letten:​

 

 Plaats het wifipunt verticaal. Gebruik de draaibare standaard onderop voor stabiliteit.

 

Plaats het wifipunt op een halfhoge, open plek. Niet in een kast, achter een wand of op de grond. Plaats het ook niet achter huishoudapparatuur, elektronische apparaten of metalen objecten. Het modem geeft het beste signaal aan de voor- en achterkant (waar de lampjes en aansluitingen zitten), richt het modem dus daar waar je het beste signaal wilt hebben.

 

Voor een perfect Wifi Plus netwerk is het belangrijk dat het wifipunt niet te ver weg staat van de bron van het wifi-signaal (het modem of het andere wifipunt). Je kunt het Wifi Plus netwerk voorstellen als denkbeeldige cirkels om de apparaten heen. Zorg voor overlap tussen de cirkels.

 

Wil je beter bereik op zolder? Plaats het wifipunt dan dichterbij de bron van het wifi-signaal. Dit kan juist onder de zolderverdieping zijn.

 

De beste plek voor een wifipunt is anders voor iedere woning, Let daarom goed op de kleur van het Link-lampje. 

Boven het Link-lampje, onder het wifi-lampje

 

Het Link-lampje geeft aan of het wifipunt goed of te ver weg staat van de bron van het wifi-signaal.

 

 

 


Extra: Het wifipunt draadloos verbinden

We raden je aan om altijd minimaal één wifipunt bedraad met het modem te verbinden. Wil je dit liever niet? Dan je eventueel ook draadloos het wifipunt verbinden. Houd er dan wel rekening mee dat dit geen “slim” netwerk wordt (Wifi Mesh). Het wifipunt wordt dan simpelweg een versterker van het wifi-signaal van het modem.

 

  • Kies een plek waar het modem nog goed bereik heeft. Zet nu het wifipunt aan zoals beschreven bij stap 1. Aanzetten.
     
  • Druk kort op het ‘WPS’ -knopje op het wifipunt. Het Power-lampje en Link-lampje gaan nu oranje knipperen.
     
  • Druk kort op het ‘WPS of '’wifi’-knopje op je modem. Het WLAN-lampje op de voorkant zal nu knipperen.
     


 

  • Er wordt nu een verbinding opgezet tussen het modem en het wifipunt. Dit kan een paar minuten duren. De verbinding is gelukt wanneer het Link-lampje oranje en het Power-lampje groen brandt.
     
  • Je kunt nu eventueel een plek uitzoeken voor het wifipunt. De verbinding is het beste wanneer het Link-lampje groen brandt.

 


60 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt voor de terugkoppeling! Werkt alles ook naar behoren @Samira.goinga

 

Hi @Samira.goinga, ik kan dit inderdaad gelijk voor je regelen! Ik heb de omruiling direct voor je in gang gezet en er is nu een nieuw Zyxel modem naar je onderweg. Zodra deze door DHL verzonden is, krijg je een e-mail om het pakket te kunnen volgen. Het oude modem hoef je niet terug te sturen, maar kan je inleveren bij een milieupunt. 

Jouw huidige wifipunt werkt zoals Waqqas aangeeft niet optimaal met het nieuwe modem. Het lijkt er alleen op dat ik deze op dit moment nog niet kan omruilen. Wil je het me gelijk laten weten zodra je het nieuwe modem binnen hebt? Dan ga ik dan opnieuw proberen om het wifipunt voor je om te ruilen! 

 

Hallo Nora,

Ik heb het modem gistermiddag ontvangen en heb het net aangesloten. 

Hi @Samira.goinga, ik kan dit inderdaad gelijk voor je regelen! Ik heb de omruiling direct voor je in gang gezet en er is nu een nieuw Zyxel modem naar je onderweg. Zodra deze door DHL verzonden is, krijg je een e-mail om het pakket te kunnen volgen. Het oude modem hoef je niet terug te sturen, maar kan je inleveren bij een milieupunt. 

Jouw huidige wifipunt werkt zoals Waqqas aangeeft niet optimaal met het nieuwe modem. Het lijkt er alleen op dat ik deze op dit moment nog niet kan omruilen. Wil je het me gelijk laten weten zodra je het nieuwe modem binnen hebt? Dan ga ik dan opnieuw proberen om het wifipunt voor je om te ruilen! 

Hi Nora,

 

Heel erg bedankt! Zodra het modem binnen is laat ik het je weten :)

Reputatie 5
Badge +4

Hi @Samira.goinga, ik kan dit inderdaad gelijk voor je regelen! Ik heb de omruiling direct voor je in gang gezet en er is nu een nieuw Zyxel modem naar je onderweg. Zodra deze door DHL verzonden is, krijg je een e-mail om het pakket te kunnen volgen. Het oude modem hoef je niet terug te sturen, maar kan je inleveren bij een milieupunt. 

Jouw huidige wifipunt werkt zoals Waqqas aangeeft niet optimaal met het nieuwe modem. Het lijkt er alleen op dat ik deze op dit moment nog niet kan omruilen. Wil je het me gelijk laten weten zodra je het nieuwe modem binnen hebt? Dan ga ik dan opnieuw proberen om het wifipunt voor je om te ruilen! 

Reputatie 7
Badge +15

@Samira.goinga 

Nee hoor een moderator kan dat hier wel regelen, zorg dat je klantnummer in je community profiel staat.

Je krijgt dan een Zyxel-T54 of een Zyxel-T56 en indien nog wordt de WAP6807 vervangen dóor een WX5600.

Hallo @Samira.goinga 

Bij de Huawei heb je minimaal 2 WiFi punten nodig die samen een mesh netwerk maken dus dan kan de WiFi op de Huawei uit.

1 WiFi punt kan je niet draadloos laten werken met de Huawei maar een moderator kan je vast wel een nieuwe Zyxel modem/router geven zodat dit wel kan.

Kan een moderator dat zo online regelen of moet ik daarvoor maandag bellen?

 

Groeten Samira 

Hallo @Samira.goinga 

Bij de Huawei heb je minimaal 2 WiFi punten nodig die samen een mesh netwerk maken dus dan kan de WiFi op de Huawei uit.

1 WiFi punt kan je niet draadloos laten werken met de Huawei maar een moderator kan je vast wel een nieuwe Zyxel modem/router geven zodat dit wel kan.

Dankjewel voor je snelle reactie. 

Is niet echt handig dat ze dat niet erbij vertellen/zetten....

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Samira.goinga 

Bij de Huawei heb je minimaal 2 WiFi punten nodig die samen een mesh netwerk maken dus dan kan de WiFi op de Huawei uit.

1 WiFi punt kan je niet draadloos laten werken met de Huawei maar een moderator kan je vast wel een nieuwe Zyxel modem/router geven zodat dit wel kan.

Help, ik krijg mijn wifi pluspunt niet draadloos verbonden. Ik heb de beschrijvingen zowel papier als online 4x samen gedaan. 

Als het wifi punt met de kabel aan het huawei modem verbindt dan doet de verbinding het wel.

Maar als ik dan mijn wifi punt ergens anders wil neerzetten (eerste verdieping) dan kan ik geen verbinding maken met het netwerk van het wifi pluspunt. Het staat wel in mijn opgeslagen netwerken en geeft volledig bereik aan.

Wat doe ik fout?

Alvast bedankt

Groeten Samira 

Reputatie 7
Badge +16

Hartstikke bedankt voor jouw waardevolle feedback @wmterhaar! We gaan het doorgeven aan onze collega's. 

Reputatie 1

Hi @wmterhaar, heel fijn om te lezen dat het inmiddels is gelukt! Hartstikke goed dat je aanstipt dat het niet helemaal lijkt te kloppen in onze handleiding, want daar ga ik graag achteraan. Kun je aangeven waar inhoudelijk de fouten zitten? Dan kan ik dit samen met het weggevallen stuk tekst intern aanstippen, zodat we het kunnen aanpassen. 

Hallo Lisa,

De Zyxel-handleiding Setting up the WX Device with a Non-MPro Mesh Router was wat werkte. Het is eigenlijk bijna simpeler dan in de T-Mobile handleiding staat: wifi-punt 1 gewoon meteen al in het modem pluggen en dus niet eerst draadloos verbinden en dan wifi-punt 2 via de MPro app specifiek toevoegen als mesh-device; niet alleen koppelen via WPS zoals in sectie 4 van de handleiding staat.

Reputatie 7

Hi @wmterhaar, heel fijn om te lezen dat het inmiddels is gelukt! Hartstikke goed dat je aanstipt dat het niet helemaal lijkt te kloppen in onze handleiding, want daar ga ik graag achteraan. Kun je aangeven waar inhoudelijk de fouten zitten? Dan kan ik dit samen met het weggevallen stuk tekst intern aanstippen, zodat we het kunnen aanpassen. 

Reputatie 1

Hallo @wmterhaar 

Volgens mij werken de WiFi plus punten alleen in een mesh netwerk icm de Zyxel router. Met de Huawei router kun je de WiFi op de Huawei uitzetten en dan vormen de 2 WiFi plus punten een mesh netwerk.

Die stond al uit, dat moest al met het eerste wifi-punt. Met de handleiding van Zyxel zelf is het gelukt. In die van T-Mobile zelf staan helaas wat foutjes. Niet alleen inhoudelijk, maar er is bijvoorbeeld ook een stuk tekst weggevallen onderaan de linkerkolom van pagina 4.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @wmterhaar 

Volgens mij werken de WiFi plus punten alleen in een mesh netwerk icm de Zyxel router. Met de Huawei router kun je de WiFi op de Huawei uitzetten en dan vormen de 2 WiFi plus punten een mesh netwerk.

Reputatie 1

Zojuist heb ik een tweede wifipunt geïnstalleerd. Ik heb de handleiding volgens voor Huawei-modem, waar dus al via de kabel een eerste wifi-punt aan bevestigd was, gevolgd en alles lijkt goed te gaan. Alleen als ik MPro app kijk is er geen mesh-netwerk, maar wordt het nieuwe wifi-punt gedetecteerd als een gewoon extra wifi-apparaat. Heeft dat ermee te maken dat het modem niet van Zyxel is of is er toch iets fout gegaan?

Reputatie 6

Hoi @AlfredBlokland, wat ontzettend fijn om te lezen dat het - na een hoop gepuzzel - is opgelost! Ook wij kunnen hier van leren, dus ontzettend bedankt dat je de uiteindelijke oplossing met ons hebt gedeeld!

Reputatie 1

Oh, en ja, de WAP's hadden idd. dezelfde wifi naam. maar in de mpro mesh app kan je per device zien aan welke mesh hij verbonden is, met welke wifi band en kanaal. Dat heb ik tenslotte gebruikt om te kijken of eea. nu goed aangesloten was. 

 

Reputatie 1

goedemiddag @Jason . Het viel me wel op, dat als ik in de app keek mijn telefoon met nr. 1 of nr. 2 was verbonden, maar nooit met nr. 3.

Dus een aantal scenario's uitgeprobeerd.

Waarbij ik oa. nr. 2 uitzette, en nr. 3 opnieuw resette en probeerde aan te sluiten met 1. Dat lukte niet, toen 2 en 3 gereset. toen lukte het om 3 aan te sluiten op 1. maar vervolgens deed 2 het niet. (viel me daarbij ook op, dat soms na een reset, hij toch weer aansloot op het netwerk, dus de reset was niet altijd een reset)

Toen alles maar gereset. dus ook de mesh up gereset. Deze dus vanuit chrome teruggezet naar de fabrieksinstellingen, en vandaaruit weer aangesloten. Als eerste verscheen de mesh up in de app. Daarna vanuit de app nr. 2 aangesloten. En tenslotte via de app de 3e aangesloten. En nu staan ze allemaal in het lijstje, en daarnaast is het ook zo dat ik zie als ik mijn ronde rond het huis loop, dat ik dan van nr. 1 naar nr. 2, naar nr. 3 doorgeschakeld wordt. Ik heb sterk het vermoeden dat in eerste instantie nr. 3 aan nr. 2 gekoppeld is geweest. En dat hij daarna wat moeite had om dat los te laten (cache). In elk geval werkt alles nu als verwacht met een prima performance. Dank voor het meedenken.

Reputatie 7
Badge +16

@AlfredBlokland Poeh dan zou ik liegen als ik zou zeggen dat ik weet waar het vandaan komt, wellicht zien we iets heel simpels over het hoofd en denken we te moeilijk. Ik ga het in de groep gooien en kom er snel op terug (uiterlijk vrijdag). 

Kleine toevoeging, het schiet me net te binnen (dankzij collega's): hebben alle WAP's wel dezelfde Wifi-/netwerknaam en wat gebeurt er wanneer je alle WAP's van plek wisselt, is dan een ander niet zichtbaar in de app?

Reputatie 1

hoi @Jason . De laatste is niet bekabeld, maar via de wifi. Eerste stap was nr.1 bekabeld en nr.2 Mesh. Toen ik de derde (nr.3) een paar dagen later ontving en aansloot, heb ik die net als de tweede aangesloten. Zoals gevraagd net een reset (10 sec. resetknop) gedaan, daarna wps op nr.3 en wps op nr.1 ingedrukt. Was bijna direct verbonden (zit ruim 15 meter tussen de punten). resultaat blijft hetzelde. op het modem 3 punten zichtbaar (alle 3 hetzelfde). in de app 2. (nr.1 en nr.2) waarbij nr.1 de mesh up is, en nr.2 onder mesh devices staat.

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @AlfredBlokland, bedankt voor de terugkoppeling!

Mijn vermoeden gaat uit naar een probleem in de app zelf, zoals @Lisa ook al vermoedde. 

Staat de laatst aangesloten WAP als access point aangesloten (bekabeld). Je geeft namelijk aan dat deze via de WPS-knop verbonden is, dus ik ga ervan uit van niet, maar dat zou wel kunnen verklaren waarom deze niet weergegeven wordt in het Mesh-netwerk. 

Zou je de WAP eens een fabrieksreset willen geven en opnieuw willen koppelen via deze stappen? Daarna zou het als het goed is wel moeten werken.

Reputatie 1

Goedemorgen @Lisa , na wat problemen om ingelogd te komen op het forum: 

ik heb de aansluitingen in het modem opgezocht, ik zie alle 3 de wifi punten terug in het netwerk. Dus dat lijkt goed te gaan. En alle 3 met een eigen ip adres.

 

Reputatie 7

Hi @AlfredBlokland, ik wil graag met jou checken of de versterker goed is aangesloten op het modem! Dan kan ik namelijk voor jou nagaan of het aan de app ligt of aan de versterker zelf. Zou jij voor mij de volgende stappen willen uitvoeren?

Wil je controleren welk Wifi-punt er verbonden is met je modem? Log dan in op je modem.
• Ga in je browser naar https://192.168.1.1
• Log in met de gegevens achterop je modem. Heb je de gegevens aangepast, dan kloppen deze niet meer.
• Ga naar ‘Connectivity’ en dan naar ‘Wifi’. Hier zie je de apparaten die in jouw Wifi-netwerk zijn opgenomen. Je kunt je Wifi-punten herkennen doordat de laatste 4 cijfers van hun serienummer hier bij staan. Het serienummer vind je op de sticker achterop je Wifi-punt.

Graag hoor ik van je wat de uitkomst van deze stappen is! Laat je dit aan mij weten? Dan probeer ik jou vervolgens zo goed mogelijk verder te helpen! 💪

Reputatie 1

Goedemorgen, ik heb onlangs 2 zyxels wifi punten besteld om aan mijn huwai modem aan te sluiten, dit werkte als een trein: wifi uit op de huawai, 1 zyxel als mesh up, 1 als mesh device. in de app (mpro mesh) kwamen die ook keurig naar voren. de performance was zodanig beter en de dekking ook, dat ik een derde Zyxel heb besteld. Die op dezelfde manier via de wps aangesloten. Volgens de lampjes is deze goed aangesloten. Als ik hem dicht bij het modem houdt wordt de verbinding oranje (te dicht bij). en als ik hem verder weg zet wordt hij groen. En dit is ook op de goede locatie om in de tuin dekking te krijgen.

Echter, wat ik ook probeer, opnieuw aansluiten etc. Het derde wifi punt verschijnt niet in de app. Ook de app al een keer verwijderd en opnieuw geinstalleerd, ook de app nog op een android geinstalleerd, maar het derde modem wordt niet zichtbaar. Waar zou dit aan kunnen liggen?

 

Reputatie 7

Hoi @gmn1899 ,

Ben je in de mogelijkheid te testen of het bekabeld beter werkt? Mocht dit namelijk het geval zijn, weten we waar het probleem zich bevindt en kan de WAP eventueel worden omgeruild voor een andere. Ik hoor het graag van je! 

Reageer