Beantwoord

Wifi problemen door router

  • 1 July 2020
  • 2 reacties
  • 269 Bekeken

Beste leden, 

 

Al maanden ben ik aan het kloten om het internet een beetje te kunnen fixen. Ik hoop dat jullie nog tips hebben voor mij. 

 

We hebben hier een vdsl aansluiting van 100/33 (sneller is op dit adres niet mogelijk). We hebben helaas nog geen glasvezel hier en kan dus enkel kiezen tussen een rot vdsl verbinding (kom van glasvezel vandaan) of de kabel maar dan ben ik verbonden om naar die ene provider te gaan waar ik echt een schurfthekel aan heb.

 

Bekabeld halen we idd zo goed als de maximale snelheid volgens contract, probleem is dat we met zijn 6en wonen en iedereen volop intensief gebruik maakt van de WiFi (voornamelijk chromecast en 2 spelconsoles) + alle mobiele apparaten.

Speedtesten op 10tallen apparaten komen gemiddeld uit op 20/30. (metingen zijn over een tijdsbestek van meerdere maanden). Ook merk ik extreme ping stijgingen waarin ik gemiddeld 1 op de 10x een ping uitschieter had van meer dan 500ms. Dit is extreem hinderlijk tijdens het spelen van games, het is bijna onspeelbaar.

Wat heb ik inmiddels geprobeerd:

WiFi versterkers gekocht, mocht niet baten.

Router op fabrieksinstellingen mocht niet baten.

Kanalen wissel mocht niet baten. 

Klantenservice heeft hem al is uitgelezen, mocht niet baten. 

 

Nu denk ik dat die standaard Huawei modem Hg659 gewoon goedkope troep is aangezien het kwa instellingen ook allemaal lekker onduidelijk is en een heleboel mist. Ik kom meestal wel redelijk ver maar ben absoluut geen iter, nu wil ik dus het liefst een degelijke router kopen om dit ding te vervangen, is dit mogelijk?

Of is het mogelijk om bijvoorbeeld een 2de high end router ergens ertussen te zetten zodat ik het wifi signaal van die high end router kan pakken ipv de Huawei router?

 

Als iemand nog andere ideeën heeft hoor ik het ook graag. Dankjewel! 

icon

Beste antwoord door Folkert 1 July 2020, 06:47

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Beste @Django023 

Als ik je hele verhaal lees is het 100% een Wifi probleem en ik kan je één ding adviseren: koop een goed accesspoint en sluit dat bekabeld aan op de Huawei. Plaats het accesspoint op een plek waar de Wifi vrijuit kan rondstralen. Grote kans dat jouw modem in de meterkast staat en dat is niet bepaald de beste plek. Gebruik goede kwaliteit netwerkkabel, minimaal Cat5e, beter Cat6 met het oog op de toekomst, stel maar dat je glasvezel weer krijgt aangeboden...

Koop een accesspoint dat 5 GHz ondersteunt met een behoorlijke snelheid. Als je toekomst bestendig wilt zijn kun je een zogenaamd WiFi 6 accesspoint kopen (802.11ax) hoewel ik verwacht dat de prijzen daarvan nog hoog zullen zijn en nog flink gaan dalen de komende jaren.

Om te gamen heb je overigens geen extreme snelheid nodig, wel een lage latency en ping. 

Gebruik voor gamen ten allen tijde 5 GHz Wifi, de 2,4 GHz band is overbelast door Wifi van buren, Bluetooth, Draadloze babyfoons, camera’s en weet ik wat meer allemaal...

N.B. Je zult op internet veel zogenaamde MESH systemen tegenkomen die claimen al je internet problemen op te lossen. Dit is maar deels waar. De stations onderling communiceren namelijk ook via Wifi (apart kanaal) en daar zit meteen de bottleneck. Er kan echt niets tegen een goede netwerkkabel op!

Groet, Folkert

 

Reputatie 7

Hi @Django023, als aanvulling op Folkert, een acces point kan inderdaad ook een router zijn die je achter de modem plaatst. De Wifi van de Huawei is overigens van prima kwaliteit maar kan niet op tegen echt high end routers met meerdere antenne’s. Hiermee zal je een beter signaal hebben maar dan zit je ook wel meteen in een andere prijsklasse. :slight_smile: 

Overigens zou ik je adviseren om voor gamen apparaten zo veel mogelijk bedraad aan te sluiten. Een Playstation 4 bijvoorbeeld heeft inmiddels wat verouderde Wifi en kan je beter bekabeld aansluiten als je een optimale snelheid wil halen (bij de Xbox One speelt dit minder). Een combinatie tussen een goede accespoint/router die je ergens centraal neerzet voor de Wifi met daarop een aantal devices bekabeld aangesloten zou de beste oplossing zijn in dit geval.

Reageer