Beantwoord

wifi snelheid

  • 4 October 2018
  • 1 reactie
  • 389 Bekeken

hey,
sinds gisteren heb ik een glasvezel abonnement en kon er helaas niet bij zijn op het moment dat het werd aangesloten. Nu is het geval dat ik via wifi op 2.4 ghz maar maximaal 20-25 mbps kan halen als ik met de laptop naast de modem zit. Ik snap dat de volledige 750mbps niet gehaald kan worden maar verwacht toch minimaal 10-20% van de snelheid. via de kabel haal ik wel de snelheid. Moet ik voor de wifi snelheid wat instellingen veranderen, ligt het aan het kastje of is dit door iets anders?
icon

Beste antwoord door Folkert 4 October 2018, 09:12

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +3
Hoi Gio,

Ik denk niet dat je met 2,4 GHz Wifi erg ver boven de 25 Mbps gaat komen. In het ongunstigste geval werk je met 20 MHz bandbreedte en 1 antenne in de laptop hetgeen resulteert in een bruto snelheid van 72 Mbps. Netto is dat veel minder. Wifi is van nature een simplex verbinding, d.w.z. de laptop en het modem praten om de beurt. Via een kabel heb je full duplex, pc en modem praten tegelijk over verschillende draadjes die in de kabel zitten. Verder is er nog interferentie van de buren, ook al zit je dicht bij het modem, de interferentie zorgt voor hertransmissies en dus lagere netto snelheid.

Er is maar 1 goede oplossing en dat is naar 5 GHz wifi overschakelen. Ik weet niet wat voor modem je hebt maar in geval van de Draytek adviseer ik je een 5 GHz accesspoint te installeren dat de Wifi standaard 802.11ac ondersteunt. Let op! gebruik een accesspoint en geen router!

Groet, Folkert

Reageer