Beantwoord

WIFI snelheid beperkt van ZYXEL modem en ZYXEL WIFI versterker


Ik ben over gegaan van KPN naar T-Mobile en heb 1000MB up and download gekozen. Wat mij opvalt is dat de maximale WIFI snelheid lager ligt op 5G dan ik gewend was bij KPN met 200MB up and download. De ZYXEL WIFI versterker doet het iets beter als het ZYXEL modem-router maar komt lange na niet bij de snelheid van mijn extra Netgear modem-router op zolder.

En ja ik heb alles al uitgeprobeerd om het te verbeteren maar het is de hardware van T-Mobile die gewoon niet sneller kan. Klopt dat?

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 7 July 2020, 15:49

Bekijk origineel

10 reacties

De WiFi snelheid ligt geheel aan de storende factoren in en rond je huis, het moet sneller kunnen dan die 200 Mbps zeker met een 1Gb verbinding, maar de verhalen leren dat de Zyxel niet echt een sterk WiFi signaal hebben en snel inkakken als je wat verder weg bent en er een muurtje of zo tussen komt met storing van de buren hun netwerk erbij, en wat er nog meer in weg kan zitten.

Ik zit er naast zonder iets er tussen.

Reputatie 7
Badge +15

Bij de modem zou je op 5G wel rond de ~350 Mbit moeten halen. 200 Mbit is ook een mooie snelheid maar het kan zeker hoger met de Zyxel. T-mobile garandeerd je overigens minimaal 20 Mbit.

Kan je eens de zyxel versterker en netgear unpluggen van de modem om te kijken of dat helpt.

Je kan ook kijk of het helpt om in de modem interface bij wifi instellingen het helpt om easy mesh uit te schakelen en 5 GHz en 2,4 GHz scheiden zodat je 2 netwerken hebt. In de interface ga naar het menu > netwerkinstellingen > draadloos.

 

Zoals ik al eerder aangaf, ik heb alles geprobeerd. Conclusie is dat KPN zijn modem-router op 5G 400 down en 600 upload haalde op WIFI terwijl mijn internet verbinding 200 mb up en down was. Nu heb ik 1000 mb up en down, 5 x zoveel maar de WIFI snelheid is lager, zelfs met extra versterker. Bij de versterker haal ik 300 up en 400 down. Ga ik naar boven bij mijn Netgear dan haal ik 500 down en 700 up.

Daarom mijn vraag of de hardware beperkt is van T-Mobile?

Reputatie 7
Badge +15

Zeker niet, wat geavanceerde functies en wat andere instellingen ontbreken wel maar dit heeft geen impact op de snelheid. Er zijn genoeg wifi instellingen waarmee je kan spelen om je wifi te verbeteren.

En bedraad internet dat is gewoon goed als je de snelheid meet met de ookla speedtest app?

Anders kun je ook gewoon met eigen apparatuur werken.

Dan zal ik de vraag anders stellen. Kan ik via WIFI 5G snelheden halen van 500MB download en 700MB upload?

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @master64nl, welkom op de Community en leuk dat je voor Thuis hebt gekozen! 😄

Zoals @Doornekamp33 en @Waqqas aangegeven hebben, kan Wifi door ontelbaar veel factoren verstoord worden. Hierdoor kan per seconde je snelheid variëren. Dit zeggen we niet om je ongelijk te geven, maar meer om aan te tonen dat de fout niet per definitie in de hardware zit. Hoeveel apparaten heb je tegelijk aangesloten op Wifi? Maak je gebruik van legacy apparatuur? Wanneer je tegenwoordig namelijk nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, baby monitors, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn.

Daarnaast kan het zijn dat een bepaald vooraf ingesteld Wifi-kanaal door de dag heen minder, dan wel meer bezet is. Daarom adviseren we altijd het gebruik van een automatisch Wifi-kanaal. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren.

Om je vraag te beantwoorden: jazeker! Je kunt in theorie met het Zyxel modem tot maximaal 1000 Mbit/s binnenhalen, wanneer je een Internet Premium abonnement hebt. Alleen wordt dit niet gegarandeerd op Wifi vanwege eerder genoemde storingsbronnen. De Zyxel T-50 is namelijk capabel om snelheden tot 450 Mbit/s op de 2,4 GHZ frequentie te behalen en 1300 Mbit/s op 5 GHz.

Toevoeging: bekabeld garanderen we maximaal 10% verlies van de aangeboden pakketsnelheid. Op 1000 Mbit/s zul je bekabeld dus minimaal 900 Mbit/s binnen moeten kunnen halen.

Hi Jason,

Bedankt voor het meedenken.

Zoals ik al aangaf heb ik alles wat jij opgesomd hebt naar gekeken en heb zelf wat netwerk ervaring vanwege mijn werk. Er zijn maximaal 24 apparaten toegekend via MAC filtering. Dit had ik ook met KPN geconfigureerd en daar haalde ik hogere snelheden, niet zo snel als de Netgear maar wel hoger dan nu.

Maar dit: De Zyxel T-50 is namelijk capabel om snelheden tot 450 Mbit/s op de 2,4 GHZ frequentie te behalen en 1300 Mbit/s op 5 GHz. Kan ik bijna niet geloven.Deze waarden haal ik met mijn Netgear modem-router wel.

Reputatie 7
Badge +4

@master64nl Om je vraag te beantwoorden; Ja het modem kan de snelheid aan. sommige gebruikers halen 700/800 op de wifi.

Maar de 1000Mbit word alleen gegarandeerd via een kabel.

Ik had dat ook verwacht maar het is niet zo. Ik leg gewoon de feiten naast elkaar. Eerst kon het wel met KPN en ben over gegaan naar T-Mobile en het kan niet. In huis is er niets veranderd, zelfs de modem-router zit op dezelfde plek.

Reageer