Beantwoord

Wifi via Airport's werkt niet meer na installatie T-Mobile Thuis

  • 16 November 2019
  • 11 reacties
  • 1275 Bekeken

Vandaag is T-Mobile Thuis geïnstalleerd. Hiervoor was ik jarenlang klant bij Ziggo. Ik had daar het modem in de meterkast hangen. Het Ziggo Wifi netwerk gebruikte ik eigenlijk niet, alleen voor een apparaat welke niet kan inloggen met wachtwoorden waarin symbolen voorkomen, plus ik gebruikte deze voor een gastennetwerk.

Vanuit het modem had ik bedraag een Apple Time Capsule aangesloten, en hierop had ik een Apple Airport Extreme en een Apple Airport Express aangesloten, die op verschillende plekken in huis stonden. Deze zonden allemaal hetzelfde 2,4GHz SSID uit en een 5GHz SSID. Voor het 2,4GHz netwerk stonden ze achtereenvolgens op de kanalen 1, 6 en 11 ingesteld.

Bij de installatie is het modem (Zyxel T50) in de plaats gekomen van het Ziggo modem. De rest van de configuratie is hetzelfde gebleven. Maar wat schets mijn verbazing vanavond: diverse apparaten kunnen geen verbinding meer maken met de netwerken welke door de Time Capsule/Airport uitgezonden worden… Heel vreemd.

Op de ZYXEL heb ik AutoMesh al uitgezet (dacht dat het wellicht daar mee te maken had), ik heb wifi op de Time Capsule (kanaal 1) al uitgezet en de Zyxel op kanaal 1 ingesteld, ook geen succes. Op mijn macbook krijg ik inmiddels wel verbinding via het netwerk wat door de Airport’s wordt uitgezonden, maar dan kan ik via Airport-configuratieprogramma de Airport’s niet meer benaderen…

Wie heeft hier meer ervaring mee en kan mij helpen?

icon

Beste antwoord door JGPeters 20 November 2019, 10:48

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

11 reacties

Geen ervaring met de airports, wel met een asus er achter, ik moest de asus een reset geven omdat die op een ander IP adres gekoppelt was.

Na de reset zat die wel in de goede range, lukte niet handmatig.

Het lijkt wel alsof de ZYXEL het “hoofd-wifi-netwerk” oplegt aan andere routes/AP's die in het netwerk aangesloten zijn…

Ik heb zowel de ZYXEL als de Time Capsule en Airport Extreme al gereset, maar geen verbetering gezien. Het bijzondere is dat na de reset en opnieuw instellen van de TimeCapsule / Airport Extreme, ik ineens heel kort zie “TMNL-…. toepassen”, de netwerknaam die de ZYXEL standaard ingesteld heeft…

En tot slot, op de bovenste verdieping, waar de ZYXEL geen bereik heeft, kan ik wél goed verbinding maken met het wifi netwerk welke door de Airport's wordt uitgezonden.

Ik heb het probleem vooralsnog opgelost. Ik heb de Time Capsule, AirPort Extreme en AirPort Express allemaal losgekoppeld, vervolgens de Zyxel een reset gegeven en daar begonnen met instellen van de netwerken (2 hoofdnetwerken en 2 gastnetwerken, namelijk 2,4 GHz en 5,0 GHz apart). 2,4 GHz heb ik hierbij op kanaal 1 gezet, vervolgens heb ik één voor één de Time Capsule, AirPort Extreme en AirPort Express ingesteld met hetzelfde SSID, maar dan op respectievelijk kanalen 5, 9 en 13.

ik heb vervolgens Speedtest metingen gedaan door het hele huis met zowel een MacBook als een iPhone en daar haal ik nu redelijke prestaties in relatie tot de contractsnelheid.

het enige probleem waar ik nu nog tegenaan loop is dat ik mijn Honeywell Lyric T6 niet verbonden krijg met wifi (ander topic).

En ja hoor, dacht je dat het werkt...; vanavond weer hetzelfde probleem als ervoor. Dus ben ik inmiddels alweer de hele avond bezig, en ik heb het nog steeds niet werkend. De workaround die ik gisteren deed, werkt nu niet meer.

Ik heb zelf het hele netwerk geïnstalleerd achter het Ziggo modem, dat werkte perfect. Nu is het Ziggo modem in feite omgewisseld voor het T-Mobile modem, en nu werkt het niet meer.

Ik wil op dit moment heel graag terug naar Ziggo. Ik ben nu al helemaal klaar met T-mobile… Overstappen was de slechtste beslissing die ik tot nog toe gemaakt heb. Ik heb één keer eerder problemen gehad met een nieuwe provider (>10 jaar geleden, een ADSL provider), en daar bleek het ook niet aan mij te liggen. @Sander ik wil graag weer terug overstappen naar Ziggo, per wanneer kunnen we dat realiseren? Ik ben uiterst ontevreden over de diensten, die voldoen bij lange na niet wat ik er van kon verwachten:

  1. Ik verwachtte een 200 Mbps aansluiting, maar ik kan niet meer dan 100 Mbps krijgen door een tussentijdse eenzijdige wijziging van de voorwaarden door T-mobile, dus mijn reden om over te stappen naar T-mobile is ook in een klap weg
  2. Mijn thuisnetwerk krijg ik niet aan de praat, alleen door de vervanging van het modem van Ziggo door die van T-mobile (daarvoor werkte het jarenlang perfect)
  3. Mijn slimme thermostaat wil geen verbinding maken met het netwerk van T-mobile

Geen ervaring met de airports, wel met een asus er achter, ik moest de asus een reset geven omdat die op een ander IP adres gekoppelt was.

Na de reset zat die wel in de goede range, lukte niet handmatig.

 

Als iemand mij kan uitleggen in mijn situatie (met Time Capsule, Airport Express en Airport Extreme) hoe ik dit werkend kan krijgen, en ook zodanig dat mijn Honeywell Lyric T6 verbonden kan worden via Wifi (wat nu niet lukt, zie dit topic), dan wil ik T-mobile het voordeel van de twijfel geven. Vooralsnog ben ik een hele zaterdag en twee avonden bezig geweest, en steeds werkt het niet (langdurig). De ene keer werkte het circa 24 uur, de andere twee keren maar enkele uren of minuten.

@Brian kun jij mij hiermee verder helpen of weet jij wie dit zou kunnen? Ik ken goed de weg in de basishandelingen om een wifi netwerkje op te zetten thuis, maar ik heb het idee dat het modem van T-mobile (Zyxel T50) iets doet waardoor het mis gaat.

Reputatie 7
Badge +5

@JGPeters 

Staat in de Airport express en in de Zyxel modem de DHCP server aan?

In 1 netwerksegment kan er maar 1 actief zijn.

@JGPeters

Staat in de Airport express en in de Zyxel modem de DHCP server aan?

In 1 netwerksegment kan er maar 1 actief zijn.

Alleen in de Zyxel staat DHCP aan, in de overige niet.

Reputatie 7
Badge +5

@JGPeters 

Al geprobeerd om de Ziggo-modem IP range op de Zyxel-modem in te stellen. De range 192.168.178.1 is de laatste jaren bij Ziggo gebruikelijk.

Als er ergens een apparaat een vast IP adres heeft is het soms lastig om zo'n apparaat in het juiste netwerk te krijgen.

@yalerta heb ik nog niet geprobeerd, echter niets in mijn netwerk heeft een vast IP-adres… Ik heb het vermoeden dat het dan ook niet uitmaakt, of denk je daar anders over?

Overigens: ik laat de “inkomende” UTP steeds in de WAN poort uitkomen; dat is toch ook de bedoeling, of moet ik deze ook in een LAN poort doen? (bij de configuratie met het Ziggo modem, had ik ze ook gewoon in de WAN poort en werkte het ook)

Vanmiddag nogmaals geprobeerd alles van scratch af aan in te stellen. Uiteindelijk gekozen voor de configuratie waarbij het ZYXEL modem geen Wifi aanbiedt, maar mijn TC, Aext en Aexp wel. Dit werkte helemaal top. Ik heb met een app een map gemaakt van de verbinding in mijn huis. In het hele huis heb ik zo een stabiele verbinding. En… ik kon ook mijn Honeywell Lyric T6 aansluiten (zie ander topic). Alles werkte. Maar wederom voor korte duur… een half uurtje later was het weer zover, en werd ik er op alle apparaten uitgegooid. Als ik al verbinding kreeg, dan was het met gemiddelde snelheden van <2 Mbps…

Op het Zyxel modem dan maar weer Wifi ingeschakeld (andere SSID’s) en dan heb ik in ieder geval weer internet, maar kan ik mijn Lyric T6 niet meer verbinden en kan ik niet bij de in de TC ingebouwde en de daarop via USB extern aangesloten HDD’s.

Er is iets goed mis met het modem. Ik ga T-Mobile weer verlaten, ik ben hier helemaal klaar mee. Ik zit al een week te klungelen zonder goed internet. 

Reputatie 7

Vanwege dubbele topics dit topic gesloten.