Beantwoord

Wifi Zyxel T50 traag en slecht bereik. Graag tips voor aansluiten accesspoint!

  • 16 April 2020
  • 6 reacties
  • 5430 Bekeken

Sinds kort ben ik aangesloten op het glasvezelnetwerk van T-Mobile Thuis. Ik had daarvoor Telfort 100 Mbit, nu 1000 Mbit van T-Mobile.

 

Bekabeld haal ik prima snelheden op de meeste computers (rond de 950 down, 970 up).

 

Maar WiFi laat véél te wensen over. Die was veel sterker en beter op de Telfort router dan op de Zyxel T50 die ik nu heb.

 

Ik heb uiteraard al allerlei dingen geprobeerd om de wifi beter te maken (andere kanalen, 2,4 ghz uit dan wel aan en 5 Ghz idem dito, 2,4 en 5 ghz gecombineerd onder één SSID, op advies van T-Mobile even het stroom eraf, etc. etc.).

 

De monteur van T-Mobile heeft vanwege het coronavirus bij installatie alleen het internet aangesloten en verder niet de ‘wifi-check’ gedaan door heel het huis (wat volgens mij normaal gesproken wel gebeurt).

 

De snelheid van 2,4 Ghz is erg laag (rond de 50mbit up en down) en heeft iets groter bereik, maar op de eerste verdieping al een gigantische dip.

De snelheid van 5 Ghz is wel hoger (rond de 250 up en down), maar dan zit ik wel bijna letterlijk naast de T50 router.

 

(gemeten op mijn Samsung Galaxy A50)

 

Aangezien er nu weinig mogelijkheden zijn voor een wifi-check o.i.d. door een monteur van T-Mobile, wil ik mijn Wifi zelf verbeteren door een andere nieuwe router (die ik toevallig nog heb liggen; TP-Link Archer C6) te plaatsen als Access Point (op de eerste verdieping).

 

Mijn vragen:

1. Is 250 mbit (maximaal) via Wifi ook wat jullie halen met de T50 router op 5 Ghz? Of is dat überhaupt wel een maximum snelheid van Wifi op 5 Ghz?

 

2. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het 2,4 en 5 ghz van elkaar te scheiden. Met beide een verschillende SSID.

Zouden jullie dit ook adviseren? Eerst had ik ze beide onder dezelfde naam (dit kan binnen de T50 router ingesteld worden) maar dan had ik weinig controle erover en zat ik vaak op het erg langzame 2,4 Ghz netwerk.

 

3. En als ik mijn access point erbij aansluit, adviseren jullie dan om die 2,4 en 5 Ghz netwerken die al op de T50 bestaan, exact zo over te nemen op het accesspoint? Of kan ik daar beter andere SSID’s voor aanmaken?

Óf kan ik beter alles onder één en dezelfde SSID plaatsen (dus bijvoorbeeld WIFIVANROBIN)  voor zowel de T50 als het access point? En moet ik dan gebruikmaken van MESH (wat op de T50 zit)?

 

4. Tot slot: Als ik kies voor allerlei verschillende SSID's (Zyxel T50 en Access Point), kan ik dan als ik bijvoorbeeld op de WiFi zit van het access point wel naar een apparaat chromecasten wat op de WiFi zit van de Zyxel router? Of moeten ze daarvoor echt exact hetzelfde SSID en beveiligingsparameters voor hebben?

 

Ik hoop dat het zo duidelijk is!  :relaxed:

Bedankt voor reacties.

icon

Beste antwoord door Anonymous 16 April 2020, 20:51

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @robinter79 

Ik heb zelf 100 Mbit dus weet niet echt wat je hoort te halen met 1000 Mbit, bij mij is het ~90 Mbit op 5 GHz en 40 Mbit op 2,4 GHz.

Easy mesh werkt niet zo soepel op de Zyxel merk ik en daarom heb ik 2 verschillende netwerken met easy mesh uit, werkt veel beter.

Als je de Archer C6 wilt aansluiten in AP mode dan is dat geen probleem, schakel gewoon de wifi van je Zyxel uit en vervolgens kan je op de Archer C6 weer bekijken wat beter werkt, met mesh of zonder.

Hallo @robinter79 

Ik heb zelf 100 Mbit dus weet niet echt wat je hoort te halen met 1000 Mbit, bij mij is het ~90 Mbit op 5 GHz en 40 Mbit op 2,4 GHz.

Easy mesh werkt niet zo soepel op de Zyxel merk ik en daarom heb ik 2 verschillende netwerken met easy mesh uit, werkt veel beter.

Als je de Archer C6 wilt aansluiten in AP mode dan is dat geen probleem, schakel gewoon de wifi van je Zyxel uit en vervolgens kan je op de Archer C6 weer bekijken wat beter werkt, met mesh of zonder.

Dank voor je reactie.

Kan ik niet gewoon de WiFi aan laten staan bij mijn zyxel? En dan de Archer C6 op de eerste verdieping als access point aanzetten? (Ik heb daar utp kabels lopen die ik dus in de C6 kan doen).  Zodat WiFi overal enigszins gecovered is? 

Ja dat kan zeker wel, alleen zoals @Waqqas al zegt, de easy mesh functie uitzetten, dat werkt dramatisch, je kan kijken of het goed werkt door de sidd’s op de T50 en de C6 dezelfde naam te geven, zou wel de 2.4 en de 5Ghz band gescheiden houden, dus bijvoorbeeld  2.4  “wifivanrobin” en de 5Ghz “wifivanrobin5G” en testen of je op beide banden goed ontvangst heb, je zal alleen soms handmatig even van punt moeten wisselen als die niet de sterkste pakt door even de wifi uit en aan te zetten op je toestel.

Speedtest zou ik de Ookla App nemen, werkt nog steeds het beste.

Beste Robinter,

 

Ik heb het zelfde abonnement als u. Glasvezel 1000/1000 icm de Zyxel T50.

Bij mij werkt de WiFi beneden top.. Nou heb ik wellicht geen groot huis, dus is mijn bereik van de modem voldoende, maar ik red in de woonkamer, denk een meter of 5/7 dat de 5G tussen de 340 en 400 schommelt evenals de upload. Als ik over schakel naar de 2.4 zit ik rond de 60/60.

Boven is bij mij 5G verdwenen. ik heb hier nu de Zyxel repeater voor gekregen, maar amei.. das een gevecht, wat nog in volle gang is, tussen mij en de repeater. 2.4G snapt dat ding wel, dat is geen issue, maar 5G is een no go.. dat lukt me maar niet. 

Maar ik dacht ik deel met je mijn ervaring qua WiFi snelheden.

Reputatie 6

@Baannos dat je 5GHz boven niet meer werkt, kan goed kloppen. Hoewel het 5GHz netwerk een hoop voordelen heeft, heeft het ook een klein nadeel: het bereik van het 5GHz netwerk is een stuk kleiner dan het 2.4GHz netwerk. Het advies is dan ook: gebruik het 5HGz netwerk voor apparaten die dicht in de buurt van het modem functioneren en gebruik het 2.4 GHz netwerk voor apparaten die wat verder weg staan.

Hoi, heb je dit probleem al kunnen oplossen? Ik heb dit ook namelijk en het is onwijs irritant en storend

Reageer